Του Δημήτρη Ασιθιανάκη*
Στις επιλογές για τον τρόπο ρύθμισης και ελέγχου της Έκθεσης στην φωτογραφία οι περισσότερες φωτογραφικές μηχανές διαθέτουν την επιλογή A (Aperture Priority) ή Av (Aperture Value) που στα ελληνικά ονομάζεται λειτουργία με προτεραιότητα διαφράγματος.
Είναι μια πανέξυπνη λειτουργία έκθεσης στις σύγχρονες ηλεκτρονικές φωτογραφικές μηχανές στην οποία ο φωτογράφος ρυθμίζει την ευαισθησία (ISO) και το διάφραγμα και η μηχανή βάζει την κατάλληλη ταχύτητα φωτοφράχτη σύμφωνα με τις ενδείξεις του φωτόμετρου. Τι κερδίζει ο φωτογράφος; Χρόνο!
Σε όλα τα χρόνια που φωτογραφίζω και διδάσκω έχω συναντήσει πολλούς φωτογράφους που ενώ ακολουθούν πιστά τις ενδείξεις του φωτόμετρου και φροντίζουν να είναι πάντα στο μηδέν (0) στην χειροκίνητη λειτουργία της μηχανής (Μ), παρόλα αυτά αρνούνται κατηγορηματικά να χρησιμοποιήσουν την προτεραιότητα διαφράγματος ή την προτεραιότητα ταχύτητας (για τα S, Tv θα μιλήσουμε σε άλλο άρθρο), γιατί τα θεωρούν αυτοματισμούς και νιώθουν ότι τους κάνουν λιγότερο καλούς φωτογράφους.
Όμως αυτό δεν είναι σωστό γιατί και οι επιλογές Α,Av ανήκουν στις χειροκίνητες ρυθμίσεις, γιατί ο φωτογράφος ρυθμίζει όπως είπαμε την ευαισθησία και το διάφραγμα και δεν πρέπει να συγχέονται με την αυτόματη λειτουργία που διαθέτουν οι φωτογραφικές μηχανές (AUTO), στην οποία η μηχανή τα ρυθμίζει όλα μόνη της. Μπορώ λοιπόν άνετα να πω ότι η ρύθμιση A,Av είναι το σύγχρονο M.
Στις φωτογραφικές μηχανές της Canon η προτεραιότητα διαφράγματος συμβολίζεται με το Av
Η προτεραιότητα διαφράγματος σαν επιλογή στην φωτογραφική μηχανή μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μόνιμη βάση, αλλά κυρίως όταν ο φωτογράφος ξέρει τι διάφραγμα ακριβώς να χρησιμοποιήσει στις φωτογραφίες του.
Αυτό μπορεί να γίνεται γιατί θέλει την κάθε φορά να καθορίζει με ακρίβεια το βάθος πεδίου (πορτραίτα, τοπία) ή γενικά όταν θέλει ένα συγκεκριμένο διάφραγμα που ξέρει ότι ο φακός του αποδίδει καλύτερη ποιότητα.
Στην περίπτωση που βλέπει ότι οι ταχύτητες που βάζει η φωτογραφική μηχανή δεν τον βολεύουν, μπορεί ακόμη και αυτές να τις επηρεάσει αυξομειώνοντας την κλίμακα του ISO ή προσθέτοντας ένα φίλτρο ουδέτερης πυκνότητας στον φακό του.
Το μόνο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε με την προτεραιότητα διαφράγματος είναι όταν το φωτόμετρο κάνει λάθος και οι φωτογραφίες μας βγαίνουν πιο σκούρες ή πιο ανοιχτές από ότι τις θέλουμε (αλλά αυτό το πρόβλημα υπάρχει και στο M).
Για αυτή την περίπτωση έχουμε την ρύθμιση της αντιστάθμισης της Έκθεσης, το μαγικό κουμπάκι -/+ με το οποίο ρυθμίζουμε την φωτογραφική μηχανή να υποφωτίζει ή να υπερφωτίζει σε μια κλίμακα από -5 μέχρι +5 στοπ, τα οποία είναι υπεραρκετά για όλες τις περιπτώσεις που το φωτόμετρο ξεγελιέται από τις δύσκολες φωτιστικές συνθήκες.
*Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart.
ΠΗΓΗ. photographyinfo
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου