Η
Ευσεβεία (Τιτίκα) Σαρηγκούλη του Αθανασίου και της Ευφροσύνης (Αθήνα, 30
Νοεμβρίου 1934 - 22 Ιανουαρίου 2021, Αθήνα) ήταν Ελληνίδα συγγραφέας
και ηθοποιός.
Είχε πολλές συμμετοχές σε τηλεοπτικά προγράμματα, σε κινηματογραφικές παραγωγές και σε θεατρικές παραστάσεις.
Σε
νεαρή ηλικία σπούδασε ηθοποιός, ξεκινώντας την πορεία της στο χώρο του
κινηματογράφου και του θεάτρου στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Το
1960 έκανε το κινηματογραφικό της ντεμπούτο στη ταινία «Το μυστικό του
κόκκινου μανδύα».
Ακολούθησαν δύο ακόμη συμμετοχές στον κινηματογράφο τα
επόμενα χρόνια στις ταινίες «Φαίδρα» και «Πρώτο καρδιοχτύπι».
Την ίδια
δεκαετία ξεκίνησε να ασχολείται πιο ενεργά με τη συγγραφή (ήταν μέλος
της Ένωσης Νέων Ελλήνων Λογοτεχνών), ξεκινώντας να γράφει και να εκδίδει
διάφορα βιβλία. Για αρκετές δεκαετίες ασχολήθηκε περισσότερο με τη
συγγραφή από ότι με την υποκριτική. Μέχρι σήμερα έχει γράψει και
κυκλοφορήσει περισσότερα από 60 βιβλία με πιο πρόσφατα τα «Κίλωνας ο
Αθηναίος» και «Βασιλιάς Κωνσταντίνος ο Μέγας: Τραγωδία σε πέντε
πράξεις».
Στις αρχές της
δεκαετίας του 2000, συνέχισε την κινηματογραφική της πορεία. Πιο
συγκεκριμένα, το 2004, έπαιξε στην ταινία «Τεστοστερόνη (ταινία)» ενώ το
2005 συμμετείχε στην κωμωδία «Η χορωδία του Χαρίτωνα» και στη διεθνή
παραγωγή «Opa!» που μέρος των γυρισμάτων έγιναν στην Ελλάδα. Την ίδια
χρονιά έκανε το τηλεοπτικό της ντεμπούτο στην κωμική σειρά «Οδός
Παραδείσου 7» με το ρόλο της ηλικιωμένης Νίνας.
Ακολούθησαν κι άλλες
τηλεοπτικές συμμετοχές σε επεισόδια των σειρών «Μαρία η άσχημη», «Οι
ιστορίες του αστυνόμου Μπέκα», «Αν μ' αγαπάς» και «Singles 2,1/2».
Έγινε
ιδιαίτερα γνωστή στο ευρύ κοινό τη περίοδο 2007-2008, με ρόλο της
αθυρόστομης γιαγιάς Τζούλιας στην κωμική σειρά «Μπαμπά μην τρέχεις» σε
σκηνοθεσία Θοδωρή Παπαδουλάκη που προβλήθηκε από το Mega Channel.
Μετά
τη μεγάλη τηλεοπτική επιτυχία ακολούθησε ο ρόλος της οικιακής βοηθού
Πουλχερίας στην κωμική σειρά «Λάκης ο γλυκούλης» όπου πρωταγωνίστησε για
δύο σεζόν. Μέσα στα επόμενα χρόνια ακολούθησαν διάφοροι ρόλοι στις
σειρές «Με λένε Βαγγέλη», «Πίσω στο Σπίτι», «Με τα παντελόνια κάτω» και
«Δια Ταύτα». Επίσης το 2012 συμμετείχε ως γκεστ στο βίντεο κλιπ της
Άννας Βίσση για το τραγούδι «Τυραννιέμαι». Η πιο πρόσφατη τηλεοπτική της
συμμετοχή ήταν το 2018 στην ταινία «Οι απάχηδες των Αθηνών», καθώς και
στην τηλεοπτική σειρά του ΣΚΑΪ, «Όσο έχω εσένα»
Στον κινηματογράφο έλαβε
μέρος στις ταινίες «Ακαδημία Πλάτωνος» και «Η Κληρονόμος» το 2009, «I
Love Karditsa» και «4 μαύρα κοστούμια» το 2010, «Απ' τα κόκαλα βγαλμένα»
το 2011, «Λάρισα Εμπιστευτικό» το 2012. Τελευταία της συμμετοχή στον
κινηματογράφο ήταν το 2020, στην ταινία Ciao Italia.
Προσωπική ζωή
Κόρη του Αθανασίου και της Ευφροσύνης, γεννήθηκε το 1934 στην Αθήνα όπου και μεγάλωσε.
Είχε
δηλώσει πως δεν παντρεύτηκε ποτέ από προσωπική άποψη καθώς ''δεν ήθελε
συνέταιρο στην ελευθερία της''. Είχε σταθερή πολιτική δράση επί
δεκαετίες, ούσα στις τάξεις του ΚΚΕ. Το 2015 της απονεμήθηκε τιμητικός
έπαινος από τον γενικό γραμματέα του ΚΚΕ Δημήτρη Κουτσούμπα
Στις
αρχές του Ιανουαρίου 2021 υπέστη στον ύπνο της σοβαρό εγκεφαλικό
επεισόδιο ενώ κοιμόταν.
Έπειτα από λίγες ώρες, αφού της τηλεφώνησαν
επανειλημμένα οι φίλοι και οι συγγενείς, έσπασαν την πόρτα του σπιτιού
της και τη μετέφεραν εσπευσμένα στο νοσοκομείο όπου άρχισε να συνέρχεται
και να μιλάει.
Μετά από δέκα μέρες, η ηθοποιός απεβίωσε στις 22
Ιανουαρίου 2021. Η κηδεία της πραγματοποιήθηκε στις 11:00 το πρωί της
Δευτέρας 25 Ιανουαρίου 2021 στο Γ' Νεκροταφείο Αθηνών
Έτος | Τίτλος Προγράμματος | Κανάλι | Ρόλος | Σημειώσεις |
---|---|---|---|---|
2005-2006 | Οδός Παραδείσου 7 | ALPHA | Νίνα | Πρωταγωνιστικός Ρόλος |
2007 | Μαρία η άσχημη | MEGA | Λέλα | 3 επεισόδια |
Οι ιστορίες του αστυνόμου Μπέκα | ALPHA | Βενετία | Επεισόδιο: "Απαγωγή" | |
Πάνω από το νόμο | ANT1 | 1 επεισόδιο | ||
Singles 2,1/2 | MEGA | γιαγιά | Επεισόδιο: "Κυνηγώντας το αδύνατο" | |
Αν μ' αγαπάς | ALPHA | |||
2007-2008 | Μπαμπά μην τρέχεις | MEGA | Τζούλια | Πρωταγωνιστικός Ρόλος |
2008 | Amore Mio | ALPHA | κυρία με σκυλάκι | 1 επεισόδιο |
Η Πολυκατοικία | MEGA | Ευτέρπη Περιστέρη | Επεισόδιο: "Ήταν μια φορά μια γιαγιά" | |
2008-2010 | Λάκης ο γλυκούλης | MEGA | Πουλχερία | Πρωταγωνιστικός Ρόλος |
2011 | Με λένε Βαγγέλη | MEGA | γιαγιά Ηλία | 1 επεισόδιο |
2012 | Πίσω στο Σπίτι | MEGA | Μαρκέλλα | Επεισόδιο: "Οικογενειακές βρωμίτσες" |
2013 | Με τα παντελόνια κάτω | MEGA | Μέλπω | 1 επεισόδιο |
2014 | Δια Ταύτα | ALPHA | Όλγα | Επεισόδιο: "75 και άνω" |
2018 | Όσο Έχω Εσένα | ΣΚΑΪ | γιαγιά Διαμαντή | 15 επεισόδια |
Κινηματογράφος
Έτος | Τίτλος Κινηματογραφικής Ταινίας | Ρόλος |
---|---|---|
1960 | Το μυστικό του κόκκινου μανδύα | |
1962 | Φαίδρα | |
1963 | Πρώτο καρδιοκτύπι | |
2004 | Τεστοστερόνη | |
2005 | Η χορωδία του Χαρίτωνα | πιανίστρια |
2005 | Opa! | γιαγιά #2 |
2009 | Ακαδημία Πλάτωνος | Χαρίκλεια |
2009 | Η Κληρονόμος | γιαγιά στο γήπεδο |
2010 | I love Καρδίτσα | Μήτσαινα |
2010 | 4 μαύρα κουστούμια | ηλικιωμένη |
2011 | Απ' τα κόκαλα βγαλμένα | Δέσπω Γκίκα |
2012 | Λάρισα Εμπιστευτικό | Πασκούλα |
2013 | Ο χειμώνας | γιαγιά |
2014 | Στα καλά καθούμενα | Ζωζώ |
2017 | Christmas Anti-fable | καθαρίστρια |
2020 | Ciao Italia | αντάρτισσα |
Θέατρο
Έτος | Τίτλος θεατρικής παράστασης | Χώρος |
---|---|---|
2008 | Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης | Εθνικό Θέατρο |
2009 | Ο εφιάλτης της ευτυχίας | Εθνικό Θέατρο Rex Σκηνή "Μαρίκα Κοτοπούλη" |
2010 | Χαμάμ γυναικών | Μπρόντγουαιη (Κεντρική σκηνή) |
2015 | Οίκος ευγηρίας:η ευτυχισμένη δύσις | Μπρόντγουαιη (Κεντρική σκηνή) |
2016 | Ο μαμάκιας | Μπρόντγουαιη (Κεντρική σκηνή) |
2017 | Τα παραμύθια της γιαγιάς | Περιοδεία |
2018 | Οι Απάχηδες των Αθηνών | Μικρό Μπροντγουαίη (Αίθουσα Μάνος Κατράκης) |
2019 | Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα | Θέατρο Αθήναιον |
Βιβλία της Τιτίκας Σαριγκούλη θα δείτε εδώ :https://search.lib.auth.gr/
Η Τιτίκα Σαριγκούλη μιλάει στo ThessCulture.gr για το τελευταίο βιβλίο της "ΚΥΛΩΝΑΣ". Το 64ο κατά σειρά βιβλίο της.
ΤΙΤΙΚΑ ΣΑΡΙΓΚΟΥΛΗ «Νέρωνας»
Αν
το πέρασμα των αιώνων αποτελεί κριτήριο για τον πολιτισμό και την
πρόοδο της ανθρωπότητας, τότε, ο Νέρωνας, όσο κι αν αποτελεί ιστορικό
σύμβολο του κακού, για τις όποιες φρικτές πράξεις του έχει ελαφρυντικά,
που δεν τα βρίσκει κανείς στους σύγχρονους εκπροσώπους της βαρβαρότητας.
Ο Νέρωνας μπορεί να ήταν μητροκτόνος, δολοφόνος πολλών από το
περιβάλλον του, εμπρηστής μεγάλου τμήματος της Ρώμης, φοβερός διώκτης
των χριστιανών.
Ομως όλα αυτά και άλλα πολλά, έχουν συμβεί πριν το 37
μ.Χ. - έτος που πέθανε με τη θέλησή του, κάτω απ' το βάρος της
παραφροσύνης και των ατασθαλιών του, κι αφού τον έφερε σ' αυτό το
κατάντημα η διεφθαρμένη μητέρα του η Αγριππίνα.
Γιατί ο Νέρωνας, όντας
μαθητής του Σενέκα, τα πρώτα χρόνια της βασιλείας του υπήρξε δίκαιος,
λαοφιλής, με ευαισθησίες ποιητή, ώστε να μην υπογράφει θανατικές
καταδίκες, με το αστείο επιχείρημα ότι δεν ήξερε γράμματα.
Με
αυτούς τους διαχρονικούς συσχετισμούς κι αυτά τα ιστορικά δεδομένα, η
Τιτίκα Σαριγκούλη, μας έδωσε με θέμα το Νέρωνα μια τραγωδία σε πέντε
πράξεις.
Το βαθύτερο νόημά της περιέχεται σε τούτους τους κινητήριους
στίχους: «Και παραμερίζοντας το μαθητή του Σενέκα/ η Αγριππίνα απ' τη
μέση, κατάφερε να κάνει/ το Νέρωνα φονιά της, μια κι ο ποιητής για/
αυτοκράτορας δεν ταίριαζε της Ρώμης». Σ' αυτή την τραγωδία συγκρούονται η
κακή κληρονομικότητα με τη σωστή παιδεία και βγαίνει νικήτρια η
δεύτερη. Κι ενώ το καλό περιβάλλον ενισχύει αυτή τη νίκη, το κακό
περιβάλλον μιας διεφθαρμένης εξουσίας, την καταστρέφει.
Να
γιατί ο γιος του Δομίτιου και της Αγριππίνας, για τις εγκληματικές
πράξεις του, είχε ελαφρυντικά, συγκρινόμενος με τους «Νέρωνες» στο
Αουσβιτς, στη Χιροσίμα, στο Ναγκασάκι, στο Βιετνάμ, στο Κόσσοβο. Εκείνος
της Ρώμης, ακόμα και μέσα στην τρέλα του, ζητούσε τα σύμβολα του
πολιτισμού: «Θεοί! Θεοί! Την κιθάρα μου, Θεοί!» (Τιτίκα Σαριγκούλη -
Αχιλλέως 75 - 104 35 - Αθήνα).
Γιάννης ΚΑΡΑΒΙΔΑΣ
Περισσότερα
από 60 χρόνια η Τιτίκα Σαριγκούλη έχει ενεργή παρουσία στο θέατρο, στον
κινηματογράφο, στη λογοτεχνία, κυρίως όμως και πρωτίστως στους
κοινωνικούς και πολιτικούς αγώνες…
ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΥΓΕΡΙΝΟ ΑΝΔΡΕΟΥ, ΠΟΙΗΤΗ, ΛΟΓΟΤΕΧΝΗ, ΝΟΜΙΚΟ
Είναι
πρωτοποριακό και ρηξικέλευθο αυτό που συμβαίνει με την Τιτίκα
Σαριγκούλη. Έχει κάνει σύζευξη του μαρξισμού – λενινισμού, όπως
εκφράστηκε και εφαρμόστηκε από τον Ιωσήφ Στάλιν (και όχι από τους
διαδόχους του), και του χριστιανισμού, κυρίως των πρωτοχριστιανικών
χρόνων. Και κοντά στις δοξασίες και πρακτικές αυτές τα δίκαια του
Ελληνισμού, παντού και πάντα!
Γνωρίζει στον ύψιστο βαθμό την ιστορία των
Ελλήνων, μετέχει πλουσίως και ικανώς της κλασικής παιδείας και προάγει
δαψιλώς τον πολιτισμό. Κουβαλάει η Τιτίκα τον ορθολογισμό και την
επιστήμη της Ιωνίας, της μακρινής και αλησμόνητης πατρίδας της, και τα
συγχωνεύει με τις δόκιμες και ευπρόσωπες δημιουργίες του ελληνικού
πνεύματος του εθνικού κορμού που απόμεινε, μετά το κάψιμο της Μεγάλης
Ιδέας στις φλόγες της Σμύρνης το 1922.
Έχω την αίσθηση και την εντύπωση
ότι ο αγέρας φέρνει από τα βάθη των αιώνων, από πολύ μακρυά, κοντά στην
Τιτίκα, μορφές της μυθολογίας, των λαϊκών παραδόσεων αλλά και της
ιστορίας, και περνοδιαβαίνουν μπροστά της σοβαρές και αμίλητες σε
ατέλειωτες σειρές και συστοιχίες. Ύστερα τρεμοσβήνουν και χάνονται ξανά.
Όλες οι μορφές του παρελθόντος, εκτός από αυτή του Αριστοφάνη. Μένει
πολύ πλάι της και την διεγείρει, ν’ ασχοληθεί με το έργο του. Κι αυτή,
φυσικά και υπακούει και αυτόβουλα υποτάσσεται.
Χρόνια τώρα διδάσκει στο
λαό Αριστοφάνη με επιτυχία! Ανεμοκυκλώνεται η ψυχή της από τις οπτασίες
αυτές και τις εικόνες του απώτατου παρελθόντος κ’ έτσι αισθάνεται πολλά
που ο νους δεν μπορεί να συνταιριάσει και ν’ αποδώσει. Στα περισσότερα
από τα εξήντα (60) έργα της η Τιτίκα Σαριγκούλη αναμετριέται με την
ιστορία και ξεδιαλύνει τα οράματα Ψηλαφεί τώρα του καιρούς, σαν τον
σπηλαιολόγο με προσοχή γιατί οι μαίανδροί τους είναι υποχθόνιοι και
δυσπρόσιτοι.
Έτσι, πρωταγωνιστούν στα θεατρικά της έργα
ο Αυτοκράτορας Κωνσταντίνος ο Μέγας, ο Παυσανίας ο Στρατηγός, ο Παύλος,
ο Πιλάτος, ο Πομπήιος, ο Δαυΐδ, ο Αγάθων, ο Σωκράτης, ο Φιλοποίμην, ο
Ναβουχοδονόσωρ, ο Ιωσήφ, οι Γκράκχοι, ο Δημοσθένης, ο Μιλτιάδης, ο
Μωϋσής, ο Βασιλιάς Δημάρατος, ο Σόλων, ο Ιουλιανός ο Παραβάτης, ο
Αινείας, ο Λυκούργος, ο Θησεύς, ο Ηρακλής, ο Ξενοφών, ο Νέρων, η
Κασσιανή, η Φιλοθέη, οι Αργοναύτες, ο Φωκίων, ο Αννίβας, ο Ιακώβ, η
Αικατερίνη του Σινά και λοιποί.
Έχει δημοσιεύσει άρθρα, μελέτες,
ποιήματα, αναλύσεις και επιγράμματα. Σε όλα τα θεατρικά έργα της
προηγείται ρωμαλαίος και πολυσέλιδος πρόλογος. Και για το έργο που
ακολουθεί και γι’ άλλα θέματα. Εκεί εκφράζεται η συγγραφέας και η
ηθοποιός Τιτίκα Σαριγκούλη.
Όλοι αγαπούμε αυτούς τους προλόγους, τους
μελετούμε και τους ακουμπούμε!
Ένα δείγμα γραφής, απόσπασμα από τον πρόλογο του έργου «Ο Βασιλιάς Νουμάς»:
«…Και για την κουτσομπόλα ιστορία, τσακιστή δεκάρα, δε μας μέλλει, αν
ύστερα από το θλιβερό εκείνο και αλήστου μνήμης – Ιδού ο στρατός σας,
στρατηγέ Βαν Φλητ – Βάλει η χάρη της, αύριο τους δασκάλους, να διδάσκουν
στα σχολεία ότι μαζί με τον Εφιάλτη, τον Ιππία, τον Δημάρατο, τον
Θανάση Βάγια, τον Πήλιο Γούση, τους Γερμανοτσολιάδες και τους δοσίλογους
της Χ πάει πακέτο και το – Ιδού η Ελλάδα και οι ραγιάδες σας, αφέντες
των διεθών μονοπωλίων και νομισματικών ταμείων, όλα σε τιμή ευκαιρίας τα
βάλαμε, στα δύο το ένα προσφορά, από Ακρόπολη, νησιά, γλώσσα, παράδοση,
πολιτισμό και μην ξεχνάτε αφεντάδες πως ψωμί στο γόνατο δεν τρώει ποτέ ο
Χατζιαβάτης, αλλά πρώτος αυτός είναι που ενώ οι άλλοι, πάνε να το
παίξουν Κατσαντώνης, τον Χατζιαβάτη μόνο και τον Βελή Γκέκα θ’ ακούσετε
να σας φωνάζουν Χαζίρ, Κουζουλούμ. Εφέντ και να σας δίνουνε παρηγοριά
όταν και πάλι κάποιος Κολοκοτρώνης και κάποιος Βελουχιώτης, θα σας
κλείσει στης αντίστασης τα δυο στενά και θα κάνει Γοργοπόταμο τα διεθνή
νομισματικά σας ταμεία, στο δικό μας το λουφέ μονάχα θ’ ακουμπάτε και θα
βρίσκετε στο γάβγισμά μας παρηγοριά.
Γιατί, η γύφτισσα η ιστορία,
διαβάζει στα χαρτιά της, πολυχρονημένοι μας σουλτάνοι, μπέηδες, αγάδες
και πασάδες, πως την τάβλα, που έχετε απλώσει στου πλάτανου τη ρίζα, με
καμουχά στρωμένη και λογιό λογιό απάνω της κοψίδια, από τα ματωμένα
κομμάτια των λαών, φαρμάκι θα σας γίνει και πως ότι, θα σας βγει ξινό το
φαγοπότι και μάλιστα, αφέντες, με το συμπάθειο! από τη μύτη …».
Στα
έργα της Τιτίκας Σαριγκούλη, αλλά και στον τρόπο που αποδίδει τους
ρόλους της στο θέατρο κα στον κινηματογράφο, περισσεύει το πηγαίο
χιούμορ, πλημμυρίζει ο σαρκασμός και είναι πάντα παρούσα η ειρωνεία!
Έχει τιμηθεί δύο φορές με το βραβείο της UNESCO, είναι παλαιό και
επίλεκτο μέλος της ιστορικής Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών, στην οποία
έχει σημαντική, σταθερή και αδιάλειπτη παρουσία και ανεξαρτησία γνώμης
και προτάσεων.
Από το έτος 2010 συνεργάζεται με τον Μητροπολίτη Γέρων
Χαλκηδόνος Αθανάσιο, ο οποίος είναι επίτιμο μέλος της Εταιρείας Ελλήνων
Λογοτεχνών. Ευτυχής είναι η συγκυρία και η συνεργασία αυτή, γιατί ο
επίσκοπος Χαλκηδόνος είναι ο άμεσος συνεργάτης του Οικουμενικού
Πατριάρχου Βαρθολομαίου.
Έχει αναπτύξει επίσης φιλικές, προνομιακές
σχέσεις με τους λογοτέχνες και γενικά τους ανθρώπους της τέχνης της
Αλβανίας, οι οποίοι και την τιμούν.
Τιτίκα Σαριγκούλη, ο άνθρωπος που
συνεχώς δημιουργεί, που παλεύει για το δίκιο του απλού ανθρώπου, που
θέλει να φέρει τον Αριστοφάνη σε κάθε σχολείο της Χώρας, που μπορεί να
επικοινωνεί όποτε θέλει με τον Γενικό Γραμματέα του Κ.Κ.Ε. χωρίς
διαμέσους, με τον πρέσβη της Αλβανίας στην Ελλάδα, με θρησκευτικούς
ηγέτες. Κυρίως, όμως, και πρωτίστως ο άνθρωπος που επικοινωνεί με τις
καρδιές των Ελλήνων και τις γεμίζει γέλιο, ελπίδα και αγώνα!
ΠΗΓΗ. homouniversalisgr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου