ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 2024

Διαχείριση & διόρθωση κοντράστ

 


Ένα συχνό φαινόμενο κατά τη φωτογράφιση τοπίου και όχι μόνο, είναι οι δύσκολες φωτιστικές συνθήκες, με πολύ υψηλό ή χαμηλό κοντράστ. 

Τέτοιες συνθήκες μπορεί να είναι οι μεσημεριανές λήψεις το καλοκαίρι ή αντίθετα η έλλειψη κοντράστ λόγω συννεφιάς κλπ. 

Υπάρχουν πολλοί τρόποι ο φωτογράφος να αντιμετωπίσει το πρόβλημα κατά το στάδιο της λήψης. 

Αυτό είναι τις περισσότερες φορές προτιμότερο, από την ελπίδα μετέπειτα διόρθωσης στο Photoshop.

Τέτοιοι τρόποι είναι η προσθήκη ντεγκραντέ ή πολωτικών φίλτρων, αλλά και η επιλογή διαφορετικής ώρας λήψης. Όταν αυτά δεν είναι εφικτά, τότε κάνουμε προσεκτική φωτομέτρηση και αφήνουμε τα υπόλοιπα για το Photoshop ή και το Lightroom. 

Η φωτομέτρηση και στη συνέχεια η έκθεση της εικόνας μας θα πρέπει να είναι όσο πιο ισορροπημένη γίνεται, προσέχοντας να μην έχουμε «καμένα» λευκά και «μπουκωμένα» σκιερά σημεία. 

Αυτό φυσικά δεν είναι πάντα εφικτό, αλλά πολλά από αυτά μπορούν να βελτιωθούν κατά την επεξεργασία. 

Σε ποιό βαθμό θα είναι αυτό εφικτό, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως οι συνθήκες φωτισμού, το δυναμικό εύρος της μηχανής μας αλλά και το είδος αρχείου. Σε περίπτωση που τραβάμε Jpeg θα πρέπει να θυμόμαστε ότι οι δυνατότητες περιορίζονται κατά πολύ σε σχέση με τα Raw. 

 Η τεχνική που ακολουθεί μπορεί να εφαρμοστεί σε πληθώρα εικόνων με διαφορετικά προβλήματα  φωτεινότητας και κοντράστ, μιας και μας επιτρέπει να τα ρυθμίσουμε ανά περιοχές, βελτιώνοντας λεπτομερώς το σύνολο της εικόνας.

Bhma_1 

 

1.  Ανοίγουμε την εικόνα και δημιουργούμε ένα νέο adjustment layer Curves. 

Από το κουμπί συντόμευσης ή από το κεντρικό μενού πάμε σε  Layer>New Adjustment Layer>Curves. 

Στο παράδειγμά μας εστιάζουμε την προσοχή μας στον ουρανό, ως περιοχή εκκίνησης. Από τα Curves που εμφανίζονται στην οθόνη μας, διορθώνουμε κατά βούληση το κοντράστ του ουρανού. 

Αγνοούμε τις υπόλοιπες περιοχές, μιας και αυτές θα μασκαριστούν στη συνέχεια. Προσέχουμε να μην ξεπεράσουμε τις ανοχές τις εικόνας, προκαλώντας καμένες περιοχές ή χρωματικές αλλοιώσεις.

 

_PhotoShop_236.indd

 

2. Επιλέγουμε την λευκή μάσκα του Αdjustment layer και το εργαλείο Brush. 

Αλλάζουμε το χρώμα της βούρτσας σε μαύρο και επιλέγουμε σωστό μέγεθος για την περιοχή που θέλουμε να μασκάρουμε. 

Το δε hardness το κρατάμε χαμηλά ή στο «0», έτσι ώστε να είναι ομαλά τα όρια της μάσκας. Ζωγραφίζουμε τώρα την περιοχή που δεν θέλουμε να επηρεαστεί από τα curves που φτιάξαμε προηγουμένως. 

Αν κάπου κάνουμε λάθος, διορθώνουμε με άσπρο χρώμα.

 

_PhotoShop_236.indd 

3. Στο παράδειγμά μας απομονώσαμε το εκκλησάκι, μιας και εκεί θέλουμε να παρέμβουμε με άλλες ρυθμίσεις από αυτές του ουρανού. Αν κάνουμε κλικ επάνω στην μάσκα με πατημένο το Alt, θα μπορέσουμε να δούμε το σχήμα της και να βρούμε τυχόν παραλείψεις.

_PhotoShop_236.indd 

4. Δημιουργούμε και πάλι ένα Αdjustment Curve, με το οποίο θα διορθώσουμε φωτεινότητα και κοντράστ σε άλλη περιοχή. Εδώ διορθώνουμε το κοντράστ της εκκλησίας.


Bhma_5 

 

5. Εκμεταλλευόμενοι την μάσκα που έχουμε μόλις φτιάξει, κρατάμε πατημένο το Alt και κάνουμε κλικ επάνω στην πρώτη μάσκα. 

Την τραβάμε και την ρίχνουμε επάνω στην νέα που είναι κενή. Αυτό θα αντιγράψει την ίδια μάσκα στο νέο adjustment layer. Εμφανίζεται ένα μήνυμα που μας ειδοποιεί για την αλλαγή. Πατάμε ΟΚ και ελέγχουμε ότι η μάσκα έχει αντιγραφεί σωστά.

 

_PhotoShop_236.indd 

 

6. Επιλέγουμε την νέα μάσκα και πάμε στο image>Adjustments>Invert. Αυτό θα αναστρέψει την ασπρόμαυρη μάσκα. Το αποτέλεσμα θα είναι μια μάσκα που απομονώνει την περιοχή του κτιρίου και άρα το adjustment layer θα επηρεάσει μόνο αυτό.

Bhma_7

 

7. Στο ίδιο layer κάνουμε διπλό κλικ επάνω στο σηματάκι του Adjustment Curves για να ανοίξει ο διάλογος των curves και εκεί αλλάζουμε κατά βούληση το κοντράστ στο κτίριο.

Bhma_8 

 

8. Κάνουμε δεξί κλικ στο Background layer και επιλέγουμε Duplicate Layer. Αυτό το layer θα χρησιμοποιήσουμε για να φωτίσουμε τοπικά κάποια σημεία της εικόνας, μέσω του εργαλείου Dodge/Burn. Επιλέγουμε το νέο layer. 

Mε το opacity του εργαλείου στο 2-5%, αργά και προσεκτικά, δίνουμε φως σε επιλεγμένα σημεία της εικόνας. Στο παράδειγμα δώσαμε λίγο φως στις πόρτες και στα παράθυρα, με την ρύθμιση του εργαλείου στο midtones.

Bhma_9 

 

9. Δημιουργούμε ένα νέο adjustment layer -Hue/Saturation αυτή τη φορά- και το τοποθετούμε πάνω από τα δύο background layers. Σε αυτό θα ανεβάσουμε κατά 20% τον κορεσμό (saturation) της εικόνας, μιας και μοιάζει λίγο άτονη.

Bhma_10 

 

10. Επιπροσθέτως, μπορούμε να ισορροπήσουμε το κοντράστ της εικόνας με τη χρήση του Shadows/Highlights, που βρίσκεται στο Image>Adjustments>Shadows/Highlights. 

Από τις ρυθμίσεις του διαλόγου αυτού, χρησιμοποιούμε το Highlights για να επαναφέρουμε πληροφορία στα φωτεινά και το Shadows για τα σκιερά.

Bhma_11

 

11. Στα τελευταία βήματα, ενισχύουμε το τοπικό κοντράστ, μέσω High Pass, κάτι που θα κάνει τα περιγράμματα να φανούν καλύτερα. 

Στο κεντρικό μενού επιλέγουμε Filter>Other>High Ρass. Από το μενού βάζουμε μια ρύθμιση που να κάνει μόλις ορατά τα περιγράμματα της εικόνας. 

Ανάλογα την ανάλυση της εικόνας επιλέγουμε από 2-5 pixels. Πατάμε οκ.

_PhotoShop_236.indd 

 

12. Αμέσως μετά το High Pass η εικόνα γίνεται γκρι και εμείς αμέσως μετά επιλέγουμε Edit>Fade High Pass, αλλάζοντας το mode σε Hard Light και το ποσοστό σε 50-80%, ανάλογα με το πόσο έντονο θέλουμε το εφέ.

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ

•    Για μέγιστη πληροφορία και δυνατότητα επεξεργασίας, φροντίζουμε να τραβάμε τις εικόνες μας σε Raw format και να κάνουμε export ως PSD 16bit , για επεξεργασία στο Photoshop.

•    Κατά το Shadows/Highlights, προσέχουμε να μην υπερβούμε τα όρια, δίνοντας στην εικόνα μας υπερβολική όψη HDR.

•    Κατά το Dodge προσέχουμε να μην εμφανιστεί θόρυβος στην περιοχή που δουλεύουμε, μιας και αυτό σημαίνει ότι περάσαμε τα όρια ανοχής της εικόνας.

 
Γιώργος Τζώρτζης
Γιώργος Τζώρτζης Post author
 
ΠΗΓΗ. photo.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου