ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2024

Τα “σκονάκια” της φωτογραφίας

 


Εμπειρικοί / μνημονικοί κανόνες και πίνακες για αρχάριους και προχωρημένους.

Και ποιός δεν θυμάται τα”σκονάκια” στο σχολείο… στα οποία κατέφευγαν οι αδιάβαστοι μαθητές και όχι μόνον! Πέρα από κει ο όρος έχει εφαρμογή και στα δικά μας φωτογραφικά πράγματα υπονοώντας συντομευμένους εμπειρικούς κανόνες.

Η ιδέα είναι να συγκεντρώσουμε μνημονικούς κανόνες, πίνακες και διαγράμματα που αποσκοπούν να κωδικοποιήσουμε κανόνες και να φρεσκάρουμε γνώσεις πάνω σε καθημερινές φωτογραφικές τεχνικές. 

Όσοι θέλουν να ψάξουν περισσότερο το θέμα μάλλον θα βρουν ακόμη πιο πλούσιο υλικό στο internet, θα εκτυπώσουν ή θα τους μελετήσουν προσεκτικά.

Η σωστή ταχύτητα κλείστρου

Ο παρακάτω πίνακας μας συμβουλεύει για την σωστή ταχύτητα κλείστρου ανάλογα το κυρίως αντικείμενό μας και κατά πόσον αυτό κινείται ή όχι. Όπως είναι φανερό αν θέλουμε να παγώσουμε την κίνηση χρησιμοποιούμε γρήγορη ταχύτητα και αν πρέπει να την φλουτάρουμε, αργή.

PhotoSchool_Know How.indd

 

PhotoSchool_Know How.indd

Που κροπάρουμε ένα πορτραίτο;

Στο πιό πάνω σχήμα βλέπουμε που μπορούμε να κροπάρουμε ένα πορτραίτο και που όχι, για να μην καταστρέψουμε την εικόνα μας.


Ο κανόνας του Sunny 16

Πρόκειται για έναν από τους ευρύτερα χρησιμοποιούμενους κανόνες που μας συνοδεύει από την παλιότερη εποχή του φιλμ, όταν οι περισσότερες μηχανές δεν είχαν εσωτερικό φωτόμετρο (π.χ. δεκαετία 1960). 

O κανόνας λέει “Σε μια ηλιόλουστη μέρα ρυθμίζουμε το διάφραγμα σε f/16 και ταχύτητα κλείστρου όση είναι η ευαισθησία ΙSΟ (film ή ψηφιακός αισθητήρας)”.

PhotoSchool_Know How.indd


Βάθος πεδίου και διάφραγμα

Το διάγραμμα υποδεικνύει το συσχετισμό τιμής διαφράγματος και βάθους πεδίου και πως μεταβάλλεται η εικόνα μας σε οποιαδήποτε αλλαγή του πρώτου. 

Όσο πιο ανοικτό το διάφραγμα και έχει πιο μικρή αριθμητική τιμή π.χ. f/2,8 f/2  (δηλ. όσο μεγαλώνει το άνοιγμα που αφήνει ο μηχανισμός της ίριδας) τόσο περισότερο φως περνάει από το φακό. 

Την ίδια στιγμή πιο ανοικτό διάφραγμα σημαίνει μικρότερο βάθος πεδίου και μεγαλύτερο θόλωμα (αποεστίαση) εμπρός και πίσω από το επίπεδο εστίασης εκεί δηλ. που νετάρει ο φακός. 

Ηθικό δίδαγμα. αν τα θέλουμε όλα νετ ρυθμίζουμε κλειστό διάφραγμα πχ. f/11. Σε αντίθετη περίπτωση π.χ. στο πορτραίτο που συνήθως θέλουμε να συγκεντρώσουμε την προσοχή μόνον στο πρόσωπο που ποζάρει επιλέγουμε κάποιο ανοικτό διάφραγμα π.χ. f/2.

PhotoSchool_Know How.indd

 

 
Κωνσταντίνα Γκιτάκου
Κωνσταντίνα Γκιτάκου - Post author
 
ΠΗΓΗ. photo.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου