Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, Μικελάντζελο Αντονιόνι συγκαταλέγεται
στους πρωτοπόρους του σύγχρονου κινηματογράφου και στη γενιά των
κινηματογραφιστών που χρησιμοποίησαν την κάμερα ως «ανατομικό νυστέρι» στο
«σώμα» – ή μήπως «πτώμα»; – των παρακμασμένων αξιών της αστικής τάξης,
αναδεικνύοντας τα αδιέξοδα και τις αντιφάσεις της.
Ο Αντονιόνι γεννήθηκε στις
29 Σεπτέμβρη 1912 στη Φεράρα Εμίλια Ρομάνα. Αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο της
Μπολόνια και ξεκίνησε το 1940 σπουδές κινηματογράφου στη Ρώμη, στο Centro
Sperimentale Di Cinematografia, της Τσινετσιτά. Εκεί συνάντησε καλλιτέχνες με
τους οποίους συνεργάστηκε αργότερα, όπως ο Ρομπέρτο Ροσελίνι.
Οπως και ο Μπέργκμαν, ο Αντονιόνι ξεκίνησε με τη συγγραφή
σεναρίων, αλλά ασχολήθηκε επιπλέον και με την κριτική κινηματογράφου.
Κινηματογραφικά ξεκίνησε γυρίζοντας ντοκιμαντέρ και από το 1950 μεγάλου μήκους
ταινίες, με πρώτη «Το χρονικό ενός έρωτα», με την οποία, όπως σημειώνει ο Γ.
Μπακογιαννόπουλος, απομακρύνεται από την κυρίαρχη, τότε, στην Ιταλία, αισθητική
τάση του νεορεαλισμού και ασχολείται με την ψυχανάλυση των μεγαλοαστών του
Μιλάνου, με «πρόσχημα» ένα αστυνομικό δράμα.
Ουσιαστικά ο Αντονιόνι , μαζί με
τον Φελίνι, οδήγησε τον ιταλικό κινηματογράφο στο επόμενο από τον κοινωνικό
νεορεαλισμό αισθητικό στάδιο.
Ο λυρισμός και η προσωπική κινηματογραφική αισθητική του θα
εμφανιστούν ολοκληρωμένα με την ταινία «Κραυγή» (1957) και πολύ σύντομα θα
καθιερωθεί στην παγκόσμια κινηματογραφική πρωτοπορία της εποχής με την
τριλογία: «Η περιπέτεια» (1960), «Η νύχτα» (1961) και «Η έκλειψη» (1962).
Μεταξύ των 20 ταινιών του σε 60 χρόνια δημιουργικής πορείας ξεχωρίζουν πολλές
που άφησαν, επίσης, το σημάδι τους στην ιστορία του κινηματογράφου, όπως «Blow
Up», «Επάγγελμα Ρεπόρτερ», «Ζαμπρίσκι Πόιντ» κ.ά.
Το 1985 λόγω εγκεφαλικού έμεινε μερικώς παράλυτος και χωρίς
ομιλία. Συμπτωματικά, αυτό συνέβη δύο χρόνια πριν την απόφαση του Μπέργκμαν να
μην ξαναγυρίσει ταινίες.
Επίσης, συμπτωματικά και οι δύο δημιουργοί επανήλθαν
στο σινεμά περίπου την ίδια περίοδο, ο Μπέργκμαν το 2003 με το «Σάραμπαντ» και
ο Αντονιόνι , με τη γλώσσα των νευμάτων και τη βοήθεια του Βιμ Βέντερς, γύρισε
το 1996 το «Πέρα από τα σύννεφα» και με την αυγή του 21ου αιώνα σχεδίαζε
ντοκιμαντέρ για τον κορυφαίο της ιταλικής Αναγέννησης Μιχαήλ Αγγελο.
Στις
βραβεύσεις του συγκαταλέγονται «Χρυσός Λέοντας» του Φεστιβάλ Βενετίας για την
«Κόκκινη Ερημο» (1964), «Χρυσός Φοίνικας» του Φεστιβάλ Κανών για το «Μπλόου Απ»
(1967), Ειδικό Βραβείο του Φεστιβάλ Κανών για την «Ταυτότητα μιας γυναίκας»
(1982), «Οσκαρ» για το σύνολο της κινηματογραφικής του δημιουργίας (1995),
«Χρυσός Λέων» του Φεστιβάλ Βενετίας (1997).
ΠΗΓΗ. atexnos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου