Ένα ολοκληρωμένο soundtrack του Μίκη Θεοδωράκη, που αποτελεί
σπάνιο μουσικό ντοκουμέντο.
Με σενάριο του ποιητή Τάσου Λειβαδίτη και του
συγγραφέα Κώστα Κοτζιά, ο Αλέκος Αλεξανδράκης επιχειρεί την πρώτη του
σκηνοθεσία στις αρχές της δεκαετίας του 1960.
Έχει ήδη παντρευτεί την Αλίκη
Γεωργούλη (1957) και μοιράζονται την αγάπη τους για την τέχνη, τις προοδευτικές
τους ιδέες, τα ιδανικά τους για έναν καλύτερο κόσμο.
H "Συνοικία το όνειρο" λογοκρίθηκε και ένας
αστυνομικός διευθυντής, που σταμάτησε την προβολή της, τους είχε πει:
"Τι
πράγματα είναι αυτά που δείχνετε; Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν πεινασμένοι ούτε
τρελοί που να κυκλοφορούν ελεύθεροι. Κάνετε κομμουνιστική προπαγάνδα".
Ευτυχώς
που διαμαρτυρήθηκε η Ελένη Βλάχου κι επετράπη τελικά η προβολή της ταινίας,
έστω και πετσοκομμένη.
Συνοικία το όνειρο Η «Συνοικία τ' όνειρο» είναι η πιο
σημαντική σκηνοθετική δουλειά του Αλέκου Αλεξανδράκη στον ελληνικό
κινηματογράφο.
Η ταινία, αν και δεν σημείωσε μεγάλη εμπορική επιτυχία, εν
τούτοις θεωρείται μια από τις σπουδαιότερες ηθογραφίες της μεγάλης οθόνης.
Ο
Αλέκος Αλεξανδράκης πλησίασε ρεαλιστικά την ελληνική πραγματικότητα,
δραματοποιώντας τον πόνο και τις λαχτάρες της φτωχολογιάς, έτσι όπως τις βίωσαν
οι άνθρωποι της εκείνα τα δύσκολα χρόνια του '60.
Οι κριτικοί της εποχής
χαρακτήρισαν την ταινία «αριστούργημα» και μίλησαν πολύ κολακευτικά και για την
υπέροχη μουσική επένδυση του Μίκη Θεοδωράκη που έντυσε με τον πιο δεξιοτεχνικό
τρόπο, όχι μόνο τις δραματικές σκηνές της ταινίας αλλά και τις
ντοκι-μαντερίστικες εικόνες της.
Στο συγκεκριμένο soundtrack που κυκλοφορεί για πρώτη φορά σε
δίσκο, ακούμε πολλά γνωστά θέματα από μεγάλες τραγουδιστικές επιτυχίες του
συνθέτη, παιγμένα μ' έναν άλλο εξαιρετικό τρόπο, ούτως ώστε να δένουν άρτια με
τις μαγικές εικόνες του φιλμ.
Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης με την αυθεντική λαϊκή αλλά και
δραματική ερμηνεία του γίνεται ένας ακόμη «ρόλος» της ταινίας προσθέτοντας
δραματουργικά στο συνολικό κλίμα αρτιότητας και υψηλής αισθητικής που τη
χαρακτηρίζει. Το «Βρέχει στη φτωχογειτονιά», ερμηνευμένο εκπληκτικά από τον
Μπιθικώτση που εκείνα τα χρόνια συνεργαζόταν στενά με τον μεγάλο συνθέτη, έγινε
«ύμνος» της φτωχολογιάς αντικατοπτρίζοντας μοναδικά τη σκληρή πραγματικότητα
μιας Ελλάδας που προσπαθούσε με νύχια και με δόντια να επιβιώσει.
Ένα λοιπόν ολοκληρωμένο soundtrack του Μίκη Θεοδωράκη, που
αποτελεί σπάνιο μουσικό ντοκουμέντο αφού ο κορυφαίος συνθέτης έγραψε λιγοστά
για τον ελληνικό κινηματογράφο.
Η ακρόαση του δίσκου....
1. Τίτλοι (ορχηστρικό)
Ένα γρήγορο ορχηστρικό θέμα με κυρίαρχο όργανο το μπουζούκι
που με το εξαιρετικό παίξιμο δίνει έναν εξαιρετικό ρυθμό στο τραγούδι.
2. Βρέχει στη φτωχογειτονιά - Γρηγόρης Μπιθικώτσης | στίχοι:
Τάσου Λειβαδίτη
Το τραγούδι που με αφετηρία αυτή την ταινία ξεκίνησε το
διαχρονικό του ταξίδι στην ιστορία και έμεινε στο χρόνο ως μια απο τις
σημαντικότερες λαϊκές στιγμές του ελληνικού τραγουδιού.Ένα απο τα αρτιότερα
τραγούδια στην ιστορία του ελληνικού τραγούδιου,μουσικά,στιχουργικά κι
ερμηνευτικά. Εξαιρετικό παίξιμο πάνω σε εξαιρετική μουσική. Στίχοι βαθιά λαϊκοί
αλλά ταυτόχρονα και ποιητικοί που κατάφεραν να εκφράσουν τον πόνο και τη
λαχτάρα της φτωχολογιάς.Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης με την αυθεντική λαϊκή και
δραματική ερμηνεία του γίνεται άλλος ένας ρόλος στην ταινία...
3. Ανήλιαγα στενά (ορχηστρικό)
Το γνωστό μουσικό θέμα απο το προηγούμενο τραγούδι (με μια
μικρή διάρκεια 52’’ ) και με πιο αργό παίξιμο και φυσικό ήχο από την ταινία
ντύνει μουσικά μια σκηνή της ταινίας.
4. Περίπατος (ορχηστρικό)
Το γνωστό μουσικό θέμα από τη ‘’Μαργαρίτα - Μαργαρώ’’ με
άλλο τίτλο συνοδεύει κάποιες στιγμές της ταινίας με την εξαιρετική μελωδία του
μπουζουκιού.
5. Νυχτερινό (ορχηστρικό) | Διάλογος: Αλέκος Αλεξανδράκης,
Αλίκη Γεωργούλη
Διάλογος Α. Αλεξανδράκη, Α.Γεωργούλη με φόντο γνωστό μουσικό
θέμα του Μ.Θεοδωράκη. Το κλάμμα της Στέφης διακόπτεται απο το Ρίκο.Η Στέφη
αρνείται ειρωνικά και με υποτιμητικά σχόλια τον έρωτα του Ρίκο και το νέο
σχέδιο του για πλουτισμό...
6. Μάνα - Γρηγόρης Μπιθικώτσης. Μαζί του ο Χρηστάκης |
στίχοι: Κώστας Βίρβος
Ένα τραγούδι με στιχουργική θεματολογία για την σημασία του
ρόλου της μάνας στην οικογένεια και την κοινωνία συνοδευόμενο απο εξαιρετική
μουσική κι απο μια ακόμα σημαντική ερμηνεία του Γρηγόρη Μπιθικώτση.
7. Ο χορός του Ρίκο (ορχηστρικό)
Το ίδιο μουσικό θέμα με το πρώτο του δίσκου ,αλλά με
μικρότερη διάρκεια συνοδεύει το Ρίκο στο χορό του.
8. Τ’ όνειρο του Ασημάκη (ορχηστρικό)
‘’Τ όνειρο του Ασημάκη ‘’ συνοδεύεται απο τη μελωδία του
‘’Βρέχει στη φτωχογειτονιά’’ παιγμένη με σαντούρι και με το φυσικό ήχο της
ταινίας.
9. Δραματικό (ορχηστρικό)
Χαμηλότονο ‘’Δραματικό’’ με σαντούρι σε μια όμορφη μελωδική
στιγμή που δένει με το φυσικό ήχο της ταινίας.
10. Χαρταετός (φινάλε ορχηστρικό)
Το μουσικό θέμα του ‘’Βρέχει στη φτωχογειτονιά’’ ως κυρίαρχο
μέρος μιας σύνθεσης μουσικών θεμάτων που κλείνει το δίσκο.
Συνοικία το όνειρο , λοιπόν,ένα σπάνιο μουσικό ντοκουμέντο που με την ακρόασή
του ζωντανεύει εικόνες της ταινίας, εικόνες μιας άλλης εποχής,των δύσκολων
χρόνων του ΄60.
Οι έξοχες συνθέσεις του Μ.Θεοδωράκη,οι εξαιρετικές
στιχουργικές-σχεδόν ποητικές- στιγμές, σε συνδυασμό με τις αυθεντικές λαϊκές
και δραματικές ερμηνείες του Γ.Μπιθικώτση συνθέτουν ένα ντοκουμέντο-πρότυπο για
το αυθεντικό ελληνικό λαϊκό τραγούδι.
Η θεματολογία της ταινίας και των στίχων διατηρεί δυστυχώς
στις μέρες μας την επικαιρότητάς της καθώς βρίσκει ερείσματα στο χαμηλό βιοτικό
επίπεδο κάποιων τμημάτων του ελληνικού πληθυσμού και ευαισθητοποιεί όσους
συνειδητοποιούν ότι ακόμα και στη σύγχρονη εποχή υπάρχουν άνθρωποι που
αντιμετωπίζουν καθημερινά το άγχος και τις δυσκολίες της επιβίωσης.
Αυτό όμως το
‘’ξεχασμένο διαμάντι’’ διατηρεί –με τον τίτλο του-την ελπίδα ότι παρά τα
προβλήματα και τις δυσκολίες , στις συνοικίες εξακολουθούν να χτίζονται
όνειρα...
ΒΙΝΤΕΟ.
ΠΗΓΗ. e-orfeas.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου