Τρόλεϊ ή τρόλλεϋ ονομάζεται ο ειδικός ρευματολήπτης μετακινούμενου ηλεκτροκινητήρα που σύρεται σε ηλεκτροφόρο γυμνό σύρμα. Κατ' επέκταση τα ηλεκτροκίνητα μέσα που λειτουργούν εξ ανάγκης με τέτοιας μορφής ρευματολήπτες ονομάσθηκαν ομοίως «τρόλεϊ μπας» ή κοινώς τρόλεϊ.
Το όχημα τρόλεϊ είναι ουσιαστικά ένα ηλεκτρικό λεωφορείο.
Η τροφοδοσία με ηλεκτρικό ρεύμα δεν γίνεται με κάποια μπαταρία, αλλά από δύο «κεραίες» που είναι τοποθετημένες στην οροφή του και συνδέονται με ηλεκτρικό δίκτυο, το οποίο είναι τοποθετημένο κατά μήκος των προεπιλεγμένων διαδρομών.
Τα τρόλεϊ είναι ιδιαίτερα φιλικά προς το περιβάλλον, καθώς χρησιμοποιούν μόνο ηλεκτρικό ρεύμα με αποτέλεσμα να μην ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα. Βέβαια η φιλικότητά τους προς το περιβάλλον εξαρτάται και από τον τρόπο παραγωγής του ρεύματος, το οποίο καταναλώνουν.
Το θετικό όμως είναι ότι δεν συμβάλλουν στη ρύπανση του ήδη επιβαρυμένου από το νέφος αστικού περιβάλλοντος. Από την άλλη, ως μέσο σταθερής τροχιάς και μάλιστα όχι αυτόνομης, είναι σχετικά αργό.
Η κίνηση του τρόλεϊ είναι ευάλωτη τόσο σε εμπόδια που μπορεί να βρεθούν στον δρόμο του, τα οποία ακινητοποιούν όλα τα τρόλεϊ της ίδιας γραμμής που επέρχονται, όσο και από τις αδυναμίες του ίδιου του ηλεκτρικού δικτύου από το οποίο τροφοδοτείται.
Στα σύγχρονα τρόλεϊ όμως, αυτά τα αρνητικά στοιχεία έχουν ξεπεραστεί δεδομένου ότι εκτός του ηλεκτρικού, διαθέτουν & 2ο κινητήρα που λειτουργεί επί το πλείστον με ντίζελ & έτσι σε περίπτωση εμποδίου πχ συγκέντρωσης ή πορείας, μπορούν να λειτουργήσουν ως λεωφορεία εκτελώντας το δρομολόγιο από διαφορετικούς δρόμους.
Η εφεύρεση του τρόλεϊ χρονολογείται στις 29 Απριλίου 1882, όταν ο Βέρνερ φον Ζίμενς έθεσε σε λειτουργία το Ελέκτρομοουτ, το πρώτο τρόλεϊ του κόσμου.
ΒΙΝΤΕΟ. (ΕΣΤΑΛΗ ΑΠΟ: Σωτήρης Ανδρ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου