Παρασκευή, 14 Δεκεμβρίου 2012

Aποκρατικοποίηση των 12 μεγάλων λιμένων της χώρας





Σε 4 ομάδες τα 12 μεγάλα λιμάνια προς αξιοποίηση

Δημιουργούνται οι Α.Ε. Αττικής, Βορ. Ελλάδος, Δυτ. Ελλάδος, Ηρακλείου Ρυθμίσεις που προετοιμάζουν την αποκρατικοποίηση των 12 μεγάλων λιμένων της χώρας περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου που δόθηκε χθες σε δημόσια διαβούλευση από την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας. Το σχέδιο νόμου με τίτλο «Ανασυγκρότηση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις», εκτός από ρυθμίσεις που άπτονται της οργάνωσης και λειτουργίας του υπουργείου, συμπεριλαμβάνει τη μνημονιακή υποχρέωση της χώρας για τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένη λιμενικής στρατηγικής, εν όψει της αποκρατικοποίησης των λιμανιών.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, τα δώδεκα μεγάλα λιμάνια της χώρας, των οποίων τα μετοχικά δικαιώματα έχουν περιέλθει στο Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), θα οργανωθούν σε τέσσερις Ανώνυμες Επιχειρήσεις (Α.Ε.) συστήνοντας ισάριθμα δίκτυα λιμανιών, Αττικής, Βορ. Ελλάδος, Δυτικής Ελλάδος και Ηρακλείου. Οι οργανισμοί λιμένος που θα ενταχθούν στα λιμενικά δίκτυα θα εισφέρουν τη μοναδική τους μετοχή, κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ και θα αποτελέσουν θυγατρικές εταιρείες των μεγάλων λιμανιών της περιοχής (ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΟΛΠΑ). Η μεταβολή αυτή θα συντελεστεί μέσω αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου στις μητρικές εταιρείες (ΟΛΠ, ΟΛΘ και ΟΛΠΑ) και έκδοσης νέων μετοχών, που θα εκχωρηθούν προφανώς στο ΤΑΙΠΕΔ. Η αύξηση αυτή του μετοχικού κεφαλαίου επιβάλλεται να ολοκληρωθεί σε περίπου δύο μήνες μετά την ψήφιση του σχεδίου νόμου.
Με βάση το ν/σ, ανώνυμη εταιρεία παραμένει ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου Α.Ε., χωρίς ωστόσο να αναφέρεται η εισφορά άλλων λιμανιών της περιοχής.
Στα τέσσερα λιμενικά δίκτυα που δημιουργούνται, δεν αποκλείεται να ενταχθούν και άλλα μικρότερα λιμάνια της περιοχής. Συγκεκριμένα, το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου μπορεί να ζητήσει είτε τη συγχώνευση μεταξύ τους και τη δημιουργία Ανώνυμης Εταιρείας είτε να προσχωρήσουν σε ένα από τα τέσσερα λιμενικά δίκτυα. Η αρχή γίνεται με το Λιμενικό Ταμείο Χαλκίδας, για το οποίο το ν/σ επιβάλλει τη μετατροπή του σε Α.Ε. με την επωνυμία Οργανισμός Λιμένων Νομού Ευβοίας (ΟΛΝΕ) Α.Ε. και θα απορροφήσει σχεδόν όλα τα λιμενικά ταμεία του νομού Ευβοίας (Αιδηψού, Αλιβερίου, Ερέτριας, Καρύστου, Κύμης, Λίμνης, Μαρμαρίου, Σκύρου, Στύρων και Ωρεών).
Για τη χάραξη της νέας στρατηγικής λιμένων της χώρας δημιουργούνται δύο νέα όργανα. Το πρώτο είναι η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ), η οποία έχει συμφωνηθεί με την τρόικα και το δεύτερο είναι η Επιτροπή Σχεδιασμού Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ). Και τα δύο όργανα αναφέρονται στον υπουργό Ναυτιλίας. Η πρώτη είναι αυτοτελής οικονομικά, ενώ η δεύτερη χρηματοδοτείται από τον προϋπολογισμό του υπουργείου. Σκοπός της ΡΑΛ είναι ο έλεγχος και η εποπτεία της λειτουργίας των κρατικών ή ιδιωτικών λιμένων της χώρας, ενώ η ΕΣΑΛ θα είναι εκείνη που θα εγκρίνει τα αναπτυξιακά σχέδια των λιμενικών δικτύων και των άλλων φορέων διαχείρισης των μικρότερων λιμένων της χώρας. Ουσιαστικά η ΕΣΑΛ θα αποτελέσει ένα είδος «λιμενικής πολεοδομίας», καθώς θα εγκρίνει τις όποιες κατασκευαστικές παρεμβάσεις θα γίνονται εντός της θαλάσσιας και χερσαίας ζώνης των οργανισμών λιμένος.
Το ΤΑΙΠΕΔ, ωστόσο, θα έχει τον τελικό λόγο σε ό,τι αφορά τις αποκρατικοποιήσεις λιμανιών ή περιουσιακών τους στοιχείων. «Το ΤΑΙΠΕΔ προβαίνει με σύμφωνη γνώμη του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου στις απαιτούμενες για την προσέλκυση ιδιωτών επενδυτών για την ανάληψη μέρους ή όλων των εμπορικών λιμενικών δραστηριοτήτων ενός λιμένα», αναφέρεται στο σχέδιο νόμου.
Ακόμη, το ν/σ προβλέπει διατάξεις για την ενσωμάτωση του λιμενικού σώματος στην οργανωτική διοίκηση του υπουργείου, τη μετατροπή της Υπηρεσίας Πλοήγησης σε Ανώνυμη Εταιρεία υπό κρατικό έλεγχο και τη μετονομασία της Γ.Γ. Λιμένων σε Γ.Γ. Ναυτιλιακών Επενδύσεων και Υποδομών.


ΠΗΓΗ:  http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyepix_2_14/12/2012_504901