ΤΡΙΤΗ 13-10-2015
Του Γιώργου Γάτου
«Κενά» στο καθεστώς συνταξιοδότησης για όσους και όσες δεν έχουν θεμελιώσει δικαίωμα εξόδου έως τις 18 Αυγούστου και «παράθυρο» για μειώσεις στις επικουρικές συντάξεις του ΕΤΕΑ και στα μερίσματα του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων, αφήνει το πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα του Οκτωβρίου.
Στο τελικό κείμενο που κατατέθηκε χθες στη Βουλή προβλέπεται η χορήγηση βασικής και αναλογικής σύνταξης σε όλους όσοι συνταξιοδοτήθηκαν από την 1η Σεπτεμβρίου του 2015, είτε είναι ασφαλισμένοι στο δημόσιο είτε στον ιδιωτικό τομέα.
Τα τέσσερα κενά
1. Η 35ετία: Στον... αέρα παραμένει ο τρόπος συνταξιοδότησης των «παλαιών» (πριν από το 1983) ασφαλισμένων που είχαν τη δυνατότητα εξόδου ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας.
Το πολυνομοσχέδιο διατηρεί το κενό που έχουν αφήσει τα υπουργεία Οικονομικών (για το Δημόσιο) και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (για τα Ταμεία) καθώς δεν έχουν εκδώσει την υπουργική απόφαση που προβλέπει ο ν. 4336/15 από τον Αύγουστο (επιβάλλει το 58ο έτος για φέτος ή το 55ο για ειδικές περιπτώσεις που, σύμφωνα με το 3ο Μνημόνιο, θα πρέπει να αυξηθεί έως το 62ο για πλήρη σύνταξη με 40 έτη ασφάλισης).
2. Το «πέναλτι» στις πρόωρες: Το πολυνομοσχέδιο προβλέπει ότι «αν η σύνταξη καταβάλλεται μειωμένη, το ποσό της μειωμένης σύνταξης μειώνεται περαιτέρω κατά 10% μέχρι τη συμπλήρωση του προβλεπόμενου νέου ορίου ηλικίας».
Στελέχη των Ταμείων θεωρούν ότι η διάταξη αυτή αφήνει κενό για μια ευνοϊκότερη ερμηνεία, δηλαδή να μειωθεί κατά 10% το ποσό της μειωμένης σύνταξης (αν π.χ. προκύπτει σύνταξη 1.000 ευρώ για πλήρη και 700 ευρώ για μειωμένη 5 χρόνια νωρίτερα, δηλαδή -30%, να καταβάλλονται 630 ευρώ και όχι 600).
Δεν έχει διευκρινιστεί, ωστόσο, αν θα υπάρχει πλαφόν μείωσης σε περίπτωση που υπολείπονται πάνω από έξι χρόνια έως τα 67.
3. Ο βηματισμός για την αύξηση των ηλικιακών ορίων: Οι πίνακες που έχουν ψηφιστεί από τον Αύγουστο και προβλέπουν την προσθήκη μηνών ή και ετών κάθε χρόνο, ανάλογα με την ηλικία, από φέτος έως και το 2021, δεν έχει, ακόμη, διευκρινιστεί πώς θα εφαρμοστούν.
Η Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων έχει ζητήσει να διορθωθούν, καθώς ο αλγόριθμος στον οποίο βασίστηκε ο υπολογισμός της αύξησης των ορίων ηλικίας έγινε με... δεκαδικά ψηφία και όχι με αναγωγή σε έτος, με αποτέλεσμα να προκύπτει επιπλέον επιβάρυνση κάποιων μηνών.
4. Το ύψος των επικουρικών συντάξεων και των μερισμάτων: Το πολυνομοσχέδιο καταργεί, αναδρομικά από την 1η Σεπτεμβρίου, τη δυνατότητα που είχε δοθεί στα ελλειμματικά επικουρικά ταμεία (δηλαδή στο ΕΤΕΑ) και στα Μετοχικά Ταμεία (όπως στο Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων) να χρηματοδοτούνται από το Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών (ΑΚΑΓΕ), ώστε να καταβάλουν τις συντάξεις και τα μερίσματα στους ήδη συνταξιούχους.
Η νέα διάταξη «ανοίγει» χρηματοδοτικό κενό στα Ταμεία αυτά και, εμμέσως, τον δρόμο για νέες μειώσεις, παρά το γεγονός ότι κυβέρνηση έχει υποσχεθεί να μην εφαρμόσει τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος.
Τι αλλάζει στο συνταξιοδοτικό του Δημοσίου
Οι βασικές αλλαγές που επέρχονται στο συνταξιοδοτικό του Δημοσίου, με βάση το πολυνομοσχέδιο, έχουν ως εξής:
• Τα ισχύοντα κατά περίπτωση μέχρι και την 18η Αυγούστου 2015 όρια ηλικίας καταβολής της σύνταξης από το Δημόσιο αυξάνονται σταδιακά από την επομένη της ημερομηνίας αυτής έως και την 1η Ιανουαρίου 2022.
• Βασική + αναλογική σύνταξη δικαιούνται οι δημόσιοι υπάλληλοι ανεξαρτήτως χρόνου υπαγωγής στην ασφάλιση που έχουν αποχωρήσει ή αποχωρούν από την υπηρεσία από 1η Σεπτεμβρίου 2015 και μετά.
• Στο Δημόσιο, το κατώτατο όριο σύνταξης δεν έχει εφαρμογή για όσους έχουν αποχωρήσει ή αποχωρούν από την Υπηρεσία από 1ης Ιουλίου 2015 και μετά και δεν έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας τους (μέχρι τη συμπλήρωση του προαναφερομένου ορίου ηλικίας λαμβάνουν το ποσό της σύνταξης που αναλογεί στα έτη ασφάλισής τους κατά περίπτωση).
Οι παραπάνω διατάξεις δεν έχουν εφαρμογή για όσους είναι ανάπηροι με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω και λαμβάνουν επίδομα ανικανότητας, καθώς και όσους λαμβάνουν σύνταξη ως παθόντες στην υπηρεσία. Επίσης οι διατάξεις αυτές δεν έχουν εφαρμογή και για όσους λαμβάνουν κατά μεταβίβαση σύνταξη λόγω θανάτου του/της συζύγου τους ή του γονέα τους.
• Το ποσό του κατωτάτου ορίου σύνταξης που ισχύει από τις 19 Αυγούστου 2015 παραμένει αμετάβλητο μέχρι την 31 Αυγούστου 2021.
• Εάν η σύνταξη καταβάλλεται μειωμένη, το ποσό της μειωμένης σύνταξης μειώνεται περαιτέρω κατά 10% μέχρι τη συμπλήρωση του προβλεπόμενου νέου ορίου ηλικίας.
• Τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων δεν θα υποχρεούνται σε αποχώρηση από την Υπηρεσία πριν από τη συμπλήρωση του 58ου έτους της ηλικίας τους.
• Καταργούνται ευνοϊκές ασφαλιστικές και συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις για τους ανασφάλιστους υπερήλικες του ΟΓΑ (επαναχορήγηση σύνταξης 260 ευρώ), η δυνατότητα συμψηφισμού οφειλών - συντάξεων, η επιλογή χαμηλότερων ασφαλίστρων για δικηγόρους, μηχανικούς, γιατρούς, η συνταξιοδότηση μητέρων με ανήλικα στον ΗΣΑΠ και των ναυτικών από το επικουρικό χωρίς τα αυξημένα ηλικιακά όρια, το «πάγωμα» της λήψης αναγκαστικών μέτρων έως τα τέλη του 2017 για ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις που δεν έχουν νέες οφειλές, την αναστολή ποινικών διώξεων για οφειλές κ.ά.
• Παύει αναδρομικά από την 1η Σεπτεμβρίου η δυνατότητα χρηματοδότησης των ελλειμμάτων των επικουρικών ταμείων και των Μετοχικών Ταμείων από το Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών (ΑΚΑΓΕ).
Επιπλέον, καταργείται διάταξη που έδινε προθεσμία έως τα τέλη του 2015 σε επικουρικά ταμεία να μετατραπούν σε ΝΠΙΔ και να αποφύγουν την ένταξη στο ΕΤΕΑ.
ΠΗΓΗ. imerisia.gr
Του Γιώργου Γάτου
«Κενά» στο καθεστώς συνταξιοδότησης για όσους και όσες δεν έχουν θεμελιώσει δικαίωμα εξόδου έως τις 18 Αυγούστου και «παράθυρο» για μειώσεις στις επικουρικές συντάξεις του ΕΤΕΑ και στα μερίσματα του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων, αφήνει το πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα του Οκτωβρίου.
Στο τελικό κείμενο που κατατέθηκε χθες στη Βουλή προβλέπεται η χορήγηση βασικής και αναλογικής σύνταξης σε όλους όσοι συνταξιοδοτήθηκαν από την 1η Σεπτεμβρίου του 2015, είτε είναι ασφαλισμένοι στο δημόσιο είτε στον ιδιωτικό τομέα.
Τα τέσσερα κενά
1. Η 35ετία: Στον... αέρα παραμένει ο τρόπος συνταξιοδότησης των «παλαιών» (πριν από το 1983) ασφαλισμένων που είχαν τη δυνατότητα εξόδου ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας.
Το πολυνομοσχέδιο διατηρεί το κενό που έχουν αφήσει τα υπουργεία Οικονομικών (για το Δημόσιο) και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (για τα Ταμεία) καθώς δεν έχουν εκδώσει την υπουργική απόφαση που προβλέπει ο ν. 4336/15 από τον Αύγουστο (επιβάλλει το 58ο έτος για φέτος ή το 55ο για ειδικές περιπτώσεις που, σύμφωνα με το 3ο Μνημόνιο, θα πρέπει να αυξηθεί έως το 62ο για πλήρη σύνταξη με 40 έτη ασφάλισης).
2. Το «πέναλτι» στις πρόωρες: Το πολυνομοσχέδιο προβλέπει ότι «αν η σύνταξη καταβάλλεται μειωμένη, το ποσό της μειωμένης σύνταξης μειώνεται περαιτέρω κατά 10% μέχρι τη συμπλήρωση του προβλεπόμενου νέου ορίου ηλικίας».
Στελέχη των Ταμείων θεωρούν ότι η διάταξη αυτή αφήνει κενό για μια ευνοϊκότερη ερμηνεία, δηλαδή να μειωθεί κατά 10% το ποσό της μειωμένης σύνταξης (αν π.χ. προκύπτει σύνταξη 1.000 ευρώ για πλήρη και 700 ευρώ για μειωμένη 5 χρόνια νωρίτερα, δηλαδή -30%, να καταβάλλονται 630 ευρώ και όχι 600).
Δεν έχει διευκρινιστεί, ωστόσο, αν θα υπάρχει πλαφόν μείωσης σε περίπτωση που υπολείπονται πάνω από έξι χρόνια έως τα 67.
3. Ο βηματισμός για την αύξηση των ηλικιακών ορίων: Οι πίνακες που έχουν ψηφιστεί από τον Αύγουστο και προβλέπουν την προσθήκη μηνών ή και ετών κάθε χρόνο, ανάλογα με την ηλικία, από φέτος έως και το 2021, δεν έχει, ακόμη, διευκρινιστεί πώς θα εφαρμοστούν.
Η Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων έχει ζητήσει να διορθωθούν, καθώς ο αλγόριθμος στον οποίο βασίστηκε ο υπολογισμός της αύξησης των ορίων ηλικίας έγινε με... δεκαδικά ψηφία και όχι με αναγωγή σε έτος, με αποτέλεσμα να προκύπτει επιπλέον επιβάρυνση κάποιων μηνών.
4. Το ύψος των επικουρικών συντάξεων και των μερισμάτων: Το πολυνομοσχέδιο καταργεί, αναδρομικά από την 1η Σεπτεμβρίου, τη δυνατότητα που είχε δοθεί στα ελλειμματικά επικουρικά ταμεία (δηλαδή στο ΕΤΕΑ) και στα Μετοχικά Ταμεία (όπως στο Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων) να χρηματοδοτούνται από το Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών (ΑΚΑΓΕ), ώστε να καταβάλουν τις συντάξεις και τα μερίσματα στους ήδη συνταξιούχους.
Η νέα διάταξη «ανοίγει» χρηματοδοτικό κενό στα Ταμεία αυτά και, εμμέσως, τον δρόμο για νέες μειώσεις, παρά το γεγονός ότι κυβέρνηση έχει υποσχεθεί να μην εφαρμόσει τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος.
Τι αλλάζει στο συνταξιοδοτικό του Δημοσίου
Οι βασικές αλλαγές που επέρχονται στο συνταξιοδοτικό του Δημοσίου, με βάση το πολυνομοσχέδιο, έχουν ως εξής:
• Τα ισχύοντα κατά περίπτωση μέχρι και την 18η Αυγούστου 2015 όρια ηλικίας καταβολής της σύνταξης από το Δημόσιο αυξάνονται σταδιακά από την επομένη της ημερομηνίας αυτής έως και την 1η Ιανουαρίου 2022.
• Βασική + αναλογική σύνταξη δικαιούνται οι δημόσιοι υπάλληλοι ανεξαρτήτως χρόνου υπαγωγής στην ασφάλιση που έχουν αποχωρήσει ή αποχωρούν από την υπηρεσία από 1η Σεπτεμβρίου 2015 και μετά.
• Στο Δημόσιο, το κατώτατο όριο σύνταξης δεν έχει εφαρμογή για όσους έχουν αποχωρήσει ή αποχωρούν από την Υπηρεσία από 1ης Ιουλίου 2015 και μετά και δεν έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας τους (μέχρι τη συμπλήρωση του προαναφερομένου ορίου ηλικίας λαμβάνουν το ποσό της σύνταξης που αναλογεί στα έτη ασφάλισής τους κατά περίπτωση).
Οι παραπάνω διατάξεις δεν έχουν εφαρμογή για όσους είναι ανάπηροι με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω και λαμβάνουν επίδομα ανικανότητας, καθώς και όσους λαμβάνουν σύνταξη ως παθόντες στην υπηρεσία. Επίσης οι διατάξεις αυτές δεν έχουν εφαρμογή και για όσους λαμβάνουν κατά μεταβίβαση σύνταξη λόγω θανάτου του/της συζύγου τους ή του γονέα τους.
• Το ποσό του κατωτάτου ορίου σύνταξης που ισχύει από τις 19 Αυγούστου 2015 παραμένει αμετάβλητο μέχρι την 31 Αυγούστου 2021.
• Εάν η σύνταξη καταβάλλεται μειωμένη, το ποσό της μειωμένης σύνταξης μειώνεται περαιτέρω κατά 10% μέχρι τη συμπλήρωση του προβλεπόμενου νέου ορίου ηλικίας.
• Τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων δεν θα υποχρεούνται σε αποχώρηση από την Υπηρεσία πριν από τη συμπλήρωση του 58ου έτους της ηλικίας τους.
• Καταργούνται ευνοϊκές ασφαλιστικές και συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις για τους ανασφάλιστους υπερήλικες του ΟΓΑ (επαναχορήγηση σύνταξης 260 ευρώ), η δυνατότητα συμψηφισμού οφειλών - συντάξεων, η επιλογή χαμηλότερων ασφαλίστρων για δικηγόρους, μηχανικούς, γιατρούς, η συνταξιοδότηση μητέρων με ανήλικα στον ΗΣΑΠ και των ναυτικών από το επικουρικό χωρίς τα αυξημένα ηλικιακά όρια, το «πάγωμα» της λήψης αναγκαστικών μέτρων έως τα τέλη του 2017 για ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις που δεν έχουν νέες οφειλές, την αναστολή ποινικών διώξεων για οφειλές κ.ά.
• Παύει αναδρομικά από την 1η Σεπτεμβρίου η δυνατότητα χρηματοδότησης των ελλειμμάτων των επικουρικών ταμείων και των Μετοχικών Ταμείων από το Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών (ΑΚΑΓΕ).
Επιπλέον, καταργείται διάταξη που έδινε προθεσμία έως τα τέλη του 2015 σε επικουρικά ταμεία να μετατραπούν σε ΝΠΙΔ και να αποφύγουν την ένταξη στο ΕΤΕΑ.
ΠΗΓΗ. imerisia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου