ΤΡΙΤΗ 20-10-2015
Της Μαρίας Μόσχου
Σε... πεδίο αντιπαράθεσης μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και της διοίκησης του ΟΑΣΑ έχουν μετατραπεί οι αστικές συγκοινωνίες της Αττικής, οι οποίες «βουλιάζουν» στα χρέη.
Την ίδια στιγμή, «πονοκέφαλο» έχει προκαλέσει στην κυβέρνηση η επικείμενη αύξηση των εισιτηρίων των μέσων μαζικής μεταφοράς, προκειμένου να καλυφθεί η αύξηση του ΦΠΑ από το 13% στο 23%. Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών προσπαθεί να «παντρέψει» τις απαιτήσεις των Θεσμών για υγιείς μεταφορικές εταιρείες και την πρόθεση της κυβέρνησης να μην επιβαρυνθούν οι καθημερινοί χρήστες.
Τιμολόγηση δύο... ταχυτήτων ετοιμάζει η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών για τα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών. Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών Χ. Σπίρτζη μελετάται η αύξηση του ΦΠΑ από το 13% στο 23% «να μην περάσει στις κάρτες, δηλαδή σε αυτούς που χρησιμοποιούν καθημερινά τα μέσα, αλλά στο εισιτήριο που χρησιμοποιείται περιστασιακά από το επιβατικό κοινό και τους τουρίστες».
Σημειώνεται πάντως, ότι με βάση τα στοιχεία του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ) οι επιβάτες που χρησιμοποιούν το χάρτινο εισιτήριο για τις μετακινήσεις τους, εξακολουθούν να είναι περισσότεροι από εκείνους που χρησιμοποιούν τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών.
Πρόκειται κυρίως για τους επιβάτες που χρησιμοποιούν μόνο τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ. Πάντως, λόγω της διαφοράς των 10 μονάδων στο ΦΠΑ των Μεταφορών (από το 13% ανέβηκε στο 23%) η τιμή του ενιαίου χάρτινου εισιτηρίου αναμένεται να αυξηθεί στο 1,30 ευρώ από 1,20 ευρώ που είναι σήμερα και του μειωμένου εισιτηρίου στο 0,65 ευρώ από 0,60 ευρώ που είναι σήμερα.
Αντίθετα, οι τιμές των μηνιαίων καρτών απεριορίστων διαδρομών αναμένεται να διατηρηθούν στα ίδια με τώρα επίπεδα, δηλαδή στα 30 ευρώ για την κάρτα που καλύπτει τις μετακινήσεις με όλα τα μέσα και στα 45 ευρώ για την κάρτα που εξυπηρετεί και διαδρομές από και προς το αεροδρόμιο.
Επίσης, οι τιμές των μειωμένων καρτών θα διατηρηθούν αντίστοιχα, στα 15 ευρώ και στα 23 ευρώ. Ωστόσο οι απώλειες εσόδων που είχαν φέτος οι μεταφορικές εταιρείες που αναμένεται να διογκώσουν το έλλειμμα της ΟΣΥ και να «εξανεμίσουν» την κερδοφορία της ΣΤΑΣΥ έβαλαν τους συγκοινωνιακούς φορείς στο στόχαστρο και των θεσμών.
Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι πέρα από την αύξηση του ΦΠΑ, η κυβέρνηση της ΝΔ -ΠΑΣΟΚ είχε δεσμευτεί προς τους θεσμούς ότι με τη μείωση των εισιτηρίων που εφαρμόστηκε τον Σεπτέμβριο του 2014 θα υπήρχε αύξηση των εσόδων από τη μείωση της λαθρεπιβίβασης και θετική επίπτωση στα οικονομικά των δύο εταιρειών ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ.
Ωστόσο, αν και οι πωλήσεις των καρτών εκτοξεύθηκαν, τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών για το 2015 θα είναι επιβαρημένα, μιας και οι περικοπές δαπανών και στις δύο εταιρείες δεν μπορούν να «καλύψουν» τις μεγάλες απώλειες στα έσοδα από τις πωλήσεις εισιτηρίων.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι πριν να γίνουν δεκτές οι μειώσεις στα εισιτήρια η δανειακή σύμβαση προέβλεπε αυξήσεις οι οποίες άγγιζαν το 25% τόσο για τα εισιτήρια των ΜΜΜ όσο και για τα εισιτήρια του ΟΣΕ.
Η πρόταση των θεσμών
Μάλιστα η πρόταση που είχε υιοθετηθεί ήταν από την αρχή του 2013 το ενιαίο εισιτήριο (για όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς και διάρκειας τότε 90 λεπτών και όχι 70 λεπτών που είναι σήμερα) να κοστίζει 1,75- 1,80 ευρώ από 1,40 ευρώ που ήταν.
Ανάλογες αυξήσεις θα εφαρμοζόταν και στα εισιτήρια του προαστιακού σιδηρόδρομου και των τρένων του ΟΣΕ.
Ωστόσο η καλή πορεία στα οικονομικά των εταιρειών, που έδειχνε προοπτικές για μείωση των ελλειμμάτων της ΟΣΥ και διατήρηση των πλεονασμάτων στη ΣΤΑΣΥ, είχε οδηγήσει στη χρονική μετάθεση της αύξησης αυτής και μάλιστα τον Σεπτέμβριο του 2014 αποφασίστηκε και η μείωση του ενιαίου εισιτήριου από το 1,40 στο 1,20 ευρώ (με μείωση του χρόνου από τα 90 λεπτά στα 70).
Όλα αυτά, βέβαια με την προϋπόθεση ότι θα συνεχιστεί η καλή πορεία των οικονομικών αποτελεσμάτων της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ ώστε να μειωθεί το ποσό της ετήσιας επιδότησης που για την ΟΣΥ αναμένεται φέτος να διαμορφωθεί στα 80 εκατ. ευρώ.
Στελέχη των εταιρειών δεν αποκλείουν οι θεσμοί να ζητήσουν την εφαρμογή αυτού του σεναρίου, οπότε η επιβάρυνση των επιβατών θα εκτοξευθεί σε πάνω από 30%!
Λαθρεπιβίβαση
Μαύρη τρύπα 40 εκατ. ευρώ δημιουργεί κάθε χρόνο η λαθρεπιβίβαση στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Γεγονός που οδήγησε τη διοίκηση του Οργανισμού να ζητήσει τη μετατροπή του αδικήματος της εισιτηριοδιαφυγής από πταίσμα σε πλημμέλημα.
Η πρόταση έγινε από τον πρόεδρο και διευθύνων σύμβουλο του ΟΑΣΑ κ. Γρ. Δημητριάδη κατά τη διάρκεια της συζήτησης του πολυνομοσχεδίου στη Βουλή ανοίγοντας τον ασκό του Αιόλου, με τον υπουργό Υποδομών Χ. Σπίρτζη να ανακοινώνει την καρατόμησή του από το βήμα της Βουλής.
Η μετατροπή του αδικήματος πάντως αποτελεί πάγιο αίτημα των υπηρεσιών του Οργανισμού και είναι κάτι που ίσχυε μέχρι το 1994.
ΠΗΓΗ. imerisia.gr
Της Μαρίας Μόσχου
Σε... πεδίο αντιπαράθεσης μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και της διοίκησης του ΟΑΣΑ έχουν μετατραπεί οι αστικές συγκοινωνίες της Αττικής, οι οποίες «βουλιάζουν» στα χρέη.
Την ίδια στιγμή, «πονοκέφαλο» έχει προκαλέσει στην κυβέρνηση η επικείμενη αύξηση των εισιτηρίων των μέσων μαζικής μεταφοράς, προκειμένου να καλυφθεί η αύξηση του ΦΠΑ από το 13% στο 23%. Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών προσπαθεί να «παντρέψει» τις απαιτήσεις των Θεσμών για υγιείς μεταφορικές εταιρείες και την πρόθεση της κυβέρνησης να μην επιβαρυνθούν οι καθημερινοί χρήστες.
Τιμολόγηση δύο... ταχυτήτων ετοιμάζει η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών για τα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών. Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών Χ. Σπίρτζη μελετάται η αύξηση του ΦΠΑ από το 13% στο 23% «να μην περάσει στις κάρτες, δηλαδή σε αυτούς που χρησιμοποιούν καθημερινά τα μέσα, αλλά στο εισιτήριο που χρησιμοποιείται περιστασιακά από το επιβατικό κοινό και τους τουρίστες».
Σημειώνεται πάντως, ότι με βάση τα στοιχεία του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ) οι επιβάτες που χρησιμοποιούν το χάρτινο εισιτήριο για τις μετακινήσεις τους, εξακολουθούν να είναι περισσότεροι από εκείνους που χρησιμοποιούν τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών.
Πρόκειται κυρίως για τους επιβάτες που χρησιμοποιούν μόνο τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ. Πάντως, λόγω της διαφοράς των 10 μονάδων στο ΦΠΑ των Μεταφορών (από το 13% ανέβηκε στο 23%) η τιμή του ενιαίου χάρτινου εισιτηρίου αναμένεται να αυξηθεί στο 1,30 ευρώ από 1,20 ευρώ που είναι σήμερα και του μειωμένου εισιτηρίου στο 0,65 ευρώ από 0,60 ευρώ που είναι σήμερα.
Αντίθετα, οι τιμές των μηνιαίων καρτών απεριορίστων διαδρομών αναμένεται να διατηρηθούν στα ίδια με τώρα επίπεδα, δηλαδή στα 30 ευρώ για την κάρτα που καλύπτει τις μετακινήσεις με όλα τα μέσα και στα 45 ευρώ για την κάρτα που εξυπηρετεί και διαδρομές από και προς το αεροδρόμιο.
Επίσης, οι τιμές των μειωμένων καρτών θα διατηρηθούν αντίστοιχα, στα 15 ευρώ και στα 23 ευρώ. Ωστόσο οι απώλειες εσόδων που είχαν φέτος οι μεταφορικές εταιρείες που αναμένεται να διογκώσουν το έλλειμμα της ΟΣΥ και να «εξανεμίσουν» την κερδοφορία της ΣΤΑΣΥ έβαλαν τους συγκοινωνιακούς φορείς στο στόχαστρο και των θεσμών.
Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι πέρα από την αύξηση του ΦΠΑ, η κυβέρνηση της ΝΔ -ΠΑΣΟΚ είχε δεσμευτεί προς τους θεσμούς ότι με τη μείωση των εισιτηρίων που εφαρμόστηκε τον Σεπτέμβριο του 2014 θα υπήρχε αύξηση των εσόδων από τη μείωση της λαθρεπιβίβασης και θετική επίπτωση στα οικονομικά των δύο εταιρειών ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ.
Ωστόσο, αν και οι πωλήσεις των καρτών εκτοξεύθηκαν, τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών για το 2015 θα είναι επιβαρημένα, μιας και οι περικοπές δαπανών και στις δύο εταιρείες δεν μπορούν να «καλύψουν» τις μεγάλες απώλειες στα έσοδα από τις πωλήσεις εισιτηρίων.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι πριν να γίνουν δεκτές οι μειώσεις στα εισιτήρια η δανειακή σύμβαση προέβλεπε αυξήσεις οι οποίες άγγιζαν το 25% τόσο για τα εισιτήρια των ΜΜΜ όσο και για τα εισιτήρια του ΟΣΕ.
Η πρόταση των θεσμών
Μάλιστα η πρόταση που είχε υιοθετηθεί ήταν από την αρχή του 2013 το ενιαίο εισιτήριο (για όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς και διάρκειας τότε 90 λεπτών και όχι 70 λεπτών που είναι σήμερα) να κοστίζει 1,75- 1,80 ευρώ από 1,40 ευρώ που ήταν.
Ανάλογες αυξήσεις θα εφαρμοζόταν και στα εισιτήρια του προαστιακού σιδηρόδρομου και των τρένων του ΟΣΕ.
Ωστόσο η καλή πορεία στα οικονομικά των εταιρειών, που έδειχνε προοπτικές για μείωση των ελλειμμάτων της ΟΣΥ και διατήρηση των πλεονασμάτων στη ΣΤΑΣΥ, είχε οδηγήσει στη χρονική μετάθεση της αύξησης αυτής και μάλιστα τον Σεπτέμβριο του 2014 αποφασίστηκε και η μείωση του ενιαίου εισιτήριου από το 1,40 στο 1,20 ευρώ (με μείωση του χρόνου από τα 90 λεπτά στα 70).
Όλα αυτά, βέβαια με την προϋπόθεση ότι θα συνεχιστεί η καλή πορεία των οικονομικών αποτελεσμάτων της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ ώστε να μειωθεί το ποσό της ετήσιας επιδότησης που για την ΟΣΥ αναμένεται φέτος να διαμορφωθεί στα 80 εκατ. ευρώ.
Στελέχη των εταιρειών δεν αποκλείουν οι θεσμοί να ζητήσουν την εφαρμογή αυτού του σεναρίου, οπότε η επιβάρυνση των επιβατών θα εκτοξευθεί σε πάνω από 30%!
Λαθρεπιβίβαση
Μαύρη τρύπα 40 εκατ. ευρώ δημιουργεί κάθε χρόνο η λαθρεπιβίβαση στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Γεγονός που οδήγησε τη διοίκηση του Οργανισμού να ζητήσει τη μετατροπή του αδικήματος της εισιτηριοδιαφυγής από πταίσμα σε πλημμέλημα.
Η πρόταση έγινε από τον πρόεδρο και διευθύνων σύμβουλο του ΟΑΣΑ κ. Γρ. Δημητριάδη κατά τη διάρκεια της συζήτησης του πολυνομοσχεδίου στη Βουλή ανοίγοντας τον ασκό του Αιόλου, με τον υπουργό Υποδομών Χ. Σπίρτζη να ανακοινώνει την καρατόμησή του από το βήμα της Βουλής.
Η μετατροπή του αδικήματος πάντως αποτελεί πάγιο αίτημα των υπηρεσιών του Οργανισμού και είναι κάτι που ίσχυε μέχρι το 1994.
ΠΗΓΗ. imerisia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου