ΔΕΥΤΕΡΑ 1-7-2013
Αρχές του 2014 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα έχει αλλάξει χέρια. Αυτό υποστηρίζει το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), το οποίο, εντός του μηνός, θα προκηρύξει την εκδήλωση αρχικού ενδιαφέροντος.
Του Φώτη Φωτεινού
Επιδίωξη του Ταμείου αποτελεί η προσέλκυση επιφανών σιδηροδρομικών εταιρειών, παρόλο που από την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν αναμένονται σημαντικά εισπρακτικά οφέλη. Τη διαγωνιστική διαδικασία παρακολουθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τυχόν παράνομη εισφορά κρατικών ενισχύσεων.
Ποια είναι η «προίκα» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ; Σύμφωνα με στελέχη του Ταμείου, στις διαπραγματεύσεις με τους υποψήφιους επενδυτές θα αναδειχτούν τα ακόλουθα:
-Η σύναψη συμφωνίας με το ελληνικό δημόσιο για την κάλυψη των άγονων γραμμών έως του ποσού των 50 εκατ. ετησίως.
-Η ολοκλήρωση του κύριου σιδηροδρομικού άξονα, με σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση, έως το 2016. Η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα διεξάγεται σε 3,5 ώρες, όπερ και σημαίνει ότι ο σιδηρόδρομος δύναται να καρπωθεί έως το 60% του μεριδίου αγοράς του σπουδαιότερου επιβατικού και εμπορευματικού δρομολογίου της Ελλάδας.
-Η δυνατότητα αύξησης του εμπορευματικού έργου, έπειτα από την ολοκλήρωση της γραμμής Ικονίου – Θριασίου. Ετησίως, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει έσοδα μόλις 20 – 25 εκατ. ευρώ από εμπορεύματα, τα οποία μπορούν να αυξηθούν σημαντικά.
Πέρα των ανωτέρω στους υποψήφιους επενδυτές θα αναδειχτεί και η βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων. Έτσι, το 2012 η εταιρεία έκλεισε με κέρδη 0,2 εκατ., έναντι ζημιών 33 εκατ. το 2011. Στην επίτευξη κερδοφορίας συνετέλεσε η συρρίκνωση στις δαπάνες προσωπικού κατά 26,8%, ήτοι στα 36,8 εκατ., έναντι 50 εκατ. το 2011, αλλά και η πτώση των ενοικίων χρήσης τροχαίου υλικού και της συντήρησής του.
Σε ιδιώτες η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με μνηστήρες… κρατικές εταιρείες
Γενικότερα, το ΤΑΙΠΕΔ επέλεξε το βρετανικό μοντέλο για τον σιδηρόδρομο, καθώς αποκρατικοποιεί το 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ και ο ΟΣΕ ετοιμάζεται να εκχωρήσει την συντήρηση της υποδομής σε ιδιώτες, με μακροχρόνιες συμβάσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μονάχα στη Βρετανία το σύνολο της σιδηροδρομικής αγοράς καλύπτεται από ιδιωτικούς παρόχους, αντίθετα με ό,τι συμβαίνει στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ και όσοι εμφανίζονται, με δηλώσεις τους, μνηστήρες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι κρατικές εταιρείες!
Έτσι, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ανεξάρτητων Ρυθμιστικών Αρχών Σιδηροδρόμων (αρχές 2012), μόνο στη Βρετανία, όπου δραστηριοποιούνται 35 εταιρείες επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών, το 100% της αγοράς ανήκει σε ιδιωτικές εταιρείες.
Το εντυπωσιακό είναι ότι σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, πλην της Βρετανίας, κυρίαρχο μερίδιο διατηρούν οι εθνικοί πάροχοι, οι οποίοι (σε πλειοψηφικό ποσοστό) ανήκουν στο κράτος. Αυτό συμβαίνει ακόμα και στις προηγμένες σιδηροδρομικές αγορές, όπως της Γερμανίας, όπου δραστηριοποιούνται 315 εταιρείες, της Γαλλίας (17) και της Ολλανδίας (25).
Συγκεκριμένα, στη Γερμανία οι κρατικοί σιδηρόδρομοι κατέχουν το 73% της αγοράς και το 27% οι ιδιώτες, στη Γαλλία το 71% οι κρατικοί σιδηρόδρομοι και το 29% οι ιδιώτες και στην Ολλανδία το 63% οι κρατικοί σιδηρόδρομοι και το 37% οι ιδιώτες.
Αντίθετα, μεγάλα μερίδια αγοράς, αν και όχι πλειοψηφικά, έχουν οι ανταγωνιστές των εθνικών σιδηροδρομικών εταιρειών σε χώρες όπως η Νορβηγία, η Εσθονία και η Πολωνία.
ΠΗΓΗ. ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου