ΤΕΤΑΡΤΗ 31-7-2013
Μάθετε τι δικαιούσθε και τι είναι υποχρεωμένες να σας παρέχουν οι
εταιρείες σε οποιοδήποτε πρόβλημα παρουσιαστεί με το πλοίο ή το
αεροπλάνο που ταξιδεύετε.
Ποια είναι τα
δικαιώματα του ταξιδιώτη, όταν ξεκινώντας το ταξίδι του με πλοίο
διαπιστώνει ότι η καμπίνα που τού διατίθεται δεν είναι αυτή για την
οποία έχει πληρώσει; Τι συμβαίνει όταν ένα καράβι καθυστερήσει πάνω από
τέσσερις ώρες ν' αποπλεύσει ή όταν ο καταναλωτής δεν μπορεί να ταξιδέψει
για λόγους ανωτέρας βίας;Μερικά μόνο παραδείγματα από καταστάσεις τις οποίες κάποιοι έχουν βιώσει, όλοι μας μπορούμε να βιώσουμε κάποια στιγμή και επιβάλλεται να γνωρίζουμε πως τις αντιμετωπίζουμε σύμφωνα με τα δικαιώματα μας.
Τι μπορεί λοιπόν να διεκδικήσει ένας επιβάτης αν ματαιωθεί μια πτήση ή αν χαθούν/καταστραφούν οι αποσκευές του; Σε ποια περίπτωση ο επιβάτης που ταξιδεύει με αεροπλάνο δικαιούται δωρεάν διανυκτέρευση ακόμη και στο εξωτερικό;
Ο απαντήσεις σε όλα αυτά αλλά και άλλα ερωτήματα, σε σχέση με τα δικαιώματα των ταξιδιωτών, δίνει το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ).
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν με όσους ταξιδεύουν με πλοίο:
-Τι γίνεται αν η καμπίνα μου ή η θέση μου στο πλοίο δεν είναι αυτά που αναγράφονται στο εισιτήριο;Ο επιβάτης έχει τέσσερις επιλογές:
Πρώτον, ν' ακυρώσει το εισιτήριο. Εάν επιλέξει την ακύρωση, δικαιούται επιστροφή του μισού ναύλου και όλων των κρατήσεων, υπέρ τρίτων και του Φ.Π.Α. αν η ακύρωση γίνει 12 ώρες πριν τον προγραμματισμένο απόπλου. Η επιστροφή αυξάνεται στο 75%, αν η ακύρωση γίνει επτά μέρες πριν και στο 100% αν γίνει 14 ημέρες πριν. Ο επιβάτης δικαιούται τα ίδια, ανεξάρτητα από τον χρόνο ακύρωσης, όταν υπάρχουν λόγοι ανωτέρας βίας ή υγείας, οι οποίοι αποδεικνύονται, εγγράφως.
Η δεύτερη επιλογή του επιβάτη είναι να ταξιδέψει σε θέση κατώτερη από αυτήν που πλήρωσε, λαμβάνοντας αποζημίωση το διπλάσιο της διαφοράς των δυο ναύλων.
Η τρίτη είναι να ζητήσει να ταξιδέψει σε θέση ανώτερη από αυτή που πλήρωσε, καταβάλλοντας το μισό της διαφοράς των δύο ναύλων (εάν όμως ο μεταφορέας από μόνος του προτείνει την ανώτερη θέση, ο επιβάτης δεν δικαιούται να εισπράξει τη διαφορά).
Η τέταρτη επιλογή είναι να τροποποιήσει το εισιτήριο, για το ίδιο ή άλλο δρομολόγιο, εφόσον υπάρχουν θέσεις, χωρίς όμως να δικαιούται επιστροφή τυχόν διαφοράς ναύλων, εφόσον ζητήσει την αλλαγή 48 ώρες πριν τον απόπλου. Για να ισχύσουν τα παραπάνω, πρέπει να ενημερώσει, γραπτά, τον εκδότη των εισιτηρίων. Για να επιστρέψει/ αλλάξει το εισιτήριο, πρέπει να απευθυνθεί στον εκδότη ή στον ναυτικό πράκτορα του μεταφορέα ή στον εκπρόσωπο του.
- Σε ποια περίπτωση ευθύνεται ο μεταφορέας, εν οι αποσκευές μου χαθούν ή υποστούν ζημία στο πλοίο;
- Ο μεταφορέας ευθύνεται για τυχόν φθορά/απώλεια των αποσκευών, μόνο εάν ο ταξιδιώτης τις έχει παραδώσει για φύλαξη και έχει λάβει τη σχετική απόδειξη.
- Το πλοίο καθυστερεί να αποπλεύσει λόγω βλάβης.
Αν η καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη από τέσσερις ώρες, η εταιρεία πρέπει να παράσχει στους ταξιδιώτες γεύμα και κατάλυμα, στο πλοίο ή σε ξενοδοχείο, εφόσον είναι αυτό εφικτό και αναγκαίο. Η μεταφορά του επιβάτη, από το λιμάνι στο ξενοδοχείο και το αντίστροφο γίνεται με έξοδα του μεταφορέα. Ο ανώτατος αριθμός διανυκτερεύσεων ορίζεται σε τρεις, ανώτατου κόστους 80 ευρώ έκαστη.
Το δικαίωμα αποζημίωσης ασκείται στο λιμάνι αναχώρησης, ή άφιξης του πλοίου. Εάν, 24 ώρες, από την ώρα του προγραμματισμένου απόπλου, ο ταξιδιώτης δεν έχει προωθηθεί στον προορισμό του με μέριμνα του μεταφορέα, δικαιούται αποζημίωση το διπλάσιο του ναύλου του επιβάτη και επιστροφή του ναύλου για το όχημά του.
- Το πλοίο σταμάτησε λόγω βλάβης σε ενδιάμεσο λιμάνι και ο μεταφορέας δεν με προωθεί στον τελικό μου προορισμό, με ευθύνη/δαπάνη του.
- Επρόκειτο να ταξιδέψω με ανταπόκριση, αλλά έχασα το πλοίο προς τον τελικό προορισμό μου, εξαιτίας καθυστέρησης ή διακοπής προηγούμενου δρομολόγιου. Το εισιτήριο το έχω στα χέρια μου. Τι ισχύει σε αυτή την περίπτωση;
- Αν απαγορευτεί ο απόπλους λόγω καιρού;
- Αν για την ακύρωση του ταξιδιού ευθύνεται η ακτοπλοϊκή εταιρεία;
Και πάμε τώρα στο ταξίδι με αεροπλάνο.
- 'Οταν στο αεροπλάνο υπάρχει υπερπληρότητα (έχει γίνει "overbooking"), ποια είναι τα δικαιώματά μου;
- Ποιες αποζημιώσεις δικαιούμαι σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης λόγω overbooking;
- Τι γίνεται όταν η πτήση ακυρωθεί;
- Τι συμβαίνει εάν η πτήση καθυστερήσει πολύ;
- Τι γίνεται αν οι αποσκευές μου χαθούν ή υποστούν ζημίες;
ΠΗΓΗ. reporter
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου