«Φτωχός συγγενής» στην ευρωπαϊκή σιδηροδρομική αγορά παραμένει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η εταιρεία που έχει αναλάβει την εκμετάλλευση των εγχώριων επιβατικών και εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών.
Μπορεί το υπουργείο Μεταφορών να ευαγγελίζεται τη βελτίωση των
οικονομικών μεγεθών της εταιρείας ελέω της δραματικής πτώσης των δαπανών
μισθοδοσίας, ωστόσο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εξακολουθεί να έχει εμφανές έλλειμμα
ανταγωνιστικότητας, σε σχέση με άλλες της Ευρώπης.
Η ελληνική εταιρεία έχει δύο μειονεκτήματα. Πρώτον, η Ελλάδα αποτελεί ένα σιδηροδρομικό «νησί», με ελάχιστες συνδέσεις σε άλλες χώρες. Δεύτερον, το ημιτελές δίκτυο, με δεδομένο ότι αυτό είναι διχοτομημένο στο Δομοκό (ηλεκτροκίνηση στα βόρεια, πετρελαιοκίνηση στα νότια, ενώ η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στο υπόλοιπο δίκτυο υπολογίζεται στα μέσα του 2016).
Παρ' όλα ταύτα, δεν τιμούν κανέναν οι επιδόσεις της εταιρείας. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Κοινότητας των Ευρωπαϊκών Σιδηροδρόμων (CER, απολογιστικά στοιχεία 2011), το εμπορευματικό έργο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπολείπεται εμφανώς των αντίστοιχων σιδηροδρομικών εταιρειών της Σλοβενίας, της Σερβίας, της Κροατίας, της Βουλγαρίας, της Ουγγαρίας αλλά και της «μικρής» Βοσνίας!
Τα εμπορεύματα ενέχουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους και ανάπτυξης σε σχέση με τις επιβατικές μεταφορές. Πόσω μάλλον στην Ελλάδα, έπειτα και από την πρόσφατη συμφωνία των ΗΡ - Cosco - ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ανάδειξη της αναγκαιότητας αύξησης των συνδυασμένων μεταφορών (πλοίο - τρένο).
Η ολοκλήρωση της τελικής συμφωνίας συναρτάται από την παράδοση της γραμμής Ικόνιο-Θριάσιο, την οποία επιθεωρούν συνεχώς στελέχη του υπουργείου Μεταφορών, έπειτα από τις καθυστερήσεις που σημειώνονται.
Η εμπορευματική πολιτική της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, παρά τις βελτιωτικές κινήσεις, συνεχίζει να προβληματίζει. Ενδεικτικό είναι ότι το 2011 τα έσοδα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τις εμπορευματικές μεταφορές σημείωσαν πτώση 4,5%. Συγκεκριμένα, τα έσοδα ανήλθαν στα 22,1 εκατ. ευρώ έναντι 23,2 εκατ. το 2010. Στο 9μηνο του 2012, η κατάσταση αντιστράφηκε μερικώς, καθώς τα έσοδα εμφανίζονται αυξημένα κατά 1 εκατ. ευρώ, διαμορφούμενα άνω των 15 εκατ. ευρώ.
Το τελευταίο διάστημα η εταιρεία προχώρησε σε κινήσεις αλλαγής της εμπορευματικής πολιτικής, ξεκινώντας ενιαία τιμολογιακή πολιτική προς όλους τους πελάτες.
Από τα τέλη του περασμένου Ιουλίου λειτουργεί στο Θριάσιο σταθμός για μεταφορά φορτίων από Αθήνα-Θεσσαλονίκη και αντίστροφα.
Επίσης, με βάση το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου, προωθείται πρόγραμμα συνδυασμένης μεταφοράς εμπορευμάτων τρένου - φορτηγού για την εξυπηρέτηση του οποίου έχει ήδη ολοκληρωθεί η σχετική οργάνωση και υποδομή του παλαιού εμπορευματικού σταθμού Θεσσαλονίκης.
Η ελληνική εταιρεία έχει δύο μειονεκτήματα. Πρώτον, η Ελλάδα αποτελεί ένα σιδηροδρομικό «νησί», με ελάχιστες συνδέσεις σε άλλες χώρες. Δεύτερον, το ημιτελές δίκτυο, με δεδομένο ότι αυτό είναι διχοτομημένο στο Δομοκό (ηλεκτροκίνηση στα βόρεια, πετρελαιοκίνηση στα νότια, ενώ η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στο υπόλοιπο δίκτυο υπολογίζεται στα μέσα του 2016).
Παρ' όλα ταύτα, δεν τιμούν κανέναν οι επιδόσεις της εταιρείας. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Κοινότητας των Ευρωπαϊκών Σιδηροδρόμων (CER, απολογιστικά στοιχεία 2011), το εμπορευματικό έργο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπολείπεται εμφανώς των αντίστοιχων σιδηροδρομικών εταιρειών της Σλοβενίας, της Σερβίας, της Κροατίας, της Βουλγαρίας, της Ουγγαρίας αλλά και της «μικρής» Βοσνίας!
Τα εμπορεύματα ενέχουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους και ανάπτυξης σε σχέση με τις επιβατικές μεταφορές. Πόσω μάλλον στην Ελλάδα, έπειτα και από την πρόσφατη συμφωνία των ΗΡ - Cosco - ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ανάδειξη της αναγκαιότητας αύξησης των συνδυασμένων μεταφορών (πλοίο - τρένο).
Η ολοκλήρωση της τελικής συμφωνίας συναρτάται από την παράδοση της γραμμής Ικόνιο-Θριάσιο, την οποία επιθεωρούν συνεχώς στελέχη του υπουργείου Μεταφορών, έπειτα από τις καθυστερήσεις που σημειώνονται.
Η εμπορευματική πολιτική της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, παρά τις βελτιωτικές κινήσεις, συνεχίζει να προβληματίζει. Ενδεικτικό είναι ότι το 2011 τα έσοδα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τις εμπορευματικές μεταφορές σημείωσαν πτώση 4,5%. Συγκεκριμένα, τα έσοδα ανήλθαν στα 22,1 εκατ. ευρώ έναντι 23,2 εκατ. το 2010. Στο 9μηνο του 2012, η κατάσταση αντιστράφηκε μερικώς, καθώς τα έσοδα εμφανίζονται αυξημένα κατά 1 εκατ. ευρώ, διαμορφούμενα άνω των 15 εκατ. ευρώ.
Το τελευταίο διάστημα η εταιρεία προχώρησε σε κινήσεις αλλαγής της εμπορευματικής πολιτικής, ξεκινώντας ενιαία τιμολογιακή πολιτική προς όλους τους πελάτες.
Από τα τέλη του περασμένου Ιουλίου λειτουργεί στο Θριάσιο σταθμός για μεταφορά φορτίων από Αθήνα-Θεσσαλονίκη και αντίστροφα.
Επίσης, με βάση το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου, προωθείται πρόγραμμα συνδυασμένης μεταφοράς εμπορευμάτων τρένου - φορτηγού για την εξυπηρέτηση του οποίου έχει ήδη ολοκληρωθεί η σχετική οργάνωση και υποδομή του παλαιού εμπορευματικού σταθμού Θεσσαλονίκης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου