ΤΕΤΑΡΤΗ 3-7-2013
Τη διενέργεια εσωτερικού ελέγχου στις συμβάσεις που έχει υπογράψει η ΕΡΓΟΣΕ με τις Deutsche Bahn International (DBI) και Lahmeyer στο παρελθόν διέταξε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της δημόσιας εταιρείας κ. Κώστας Σπηλιόπουλος.
Αυτό αποκάλυψε την Τρίτη στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου που δόθηκε σχετικά με την πορεία των σιδηροδρομικών έργων, η οποία έκρυβε ενδιαφέρουσες ειδήσεις για διάφορες υποθέσεις του ΟΣΕ που έχουν με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο βρεθεί στο επίκεντρο της δημοσιότητας.
Όπως ανέφερε ο κ. Σπηλιόπουλος, απαντώντας σε ερώτηση του «Βήματος», έδωσε εντολή στον υπεύθυνο εσωτερικού ελέγχου της ΕΡΓΟΣΕ να διερευνηθούν οι 7+2 συμβάσεις (επτά συμβόλαια, αξίας 5,7 εκατ. ευρώ, υπεγράφησαν μεταξύ 2001-2003, ενώ άλλα δύο, ύψους 225.000 ευρώ, το 2009) και περιμένει «τον έλεγχο και τα πορίσματα που πιθανόν να προκύψουν». Μάλιστα, όπως αποκάλυψε ο κ. Σπηλιόπουλος, αποτελούν αντικείμενο παράλληλης έρευνας και άλλες μελέτες και ερευνητικά προγράμματα που έχουν εκτελεστεί στην εταιρεία.
Παράλληλα, ο κ. Σπηλιόπουλος έκανε γνωστό ότι η προμήθεια του συστήματος ραδιοκάλυψης GSM-R, η οποία έγινε από τη Siemens και η πληρωμή της εκκρεμεί από την εποχή της συγκρότησης της αρμόδιας Εξεταστικής Επιτροπής στη Βουλή, εντάχθηκε από το υπουργείο Οικονομικών στην εξωδικαστική συμφωνία μεταξύ του Δημοσίου και της γερμανικής πολυεθνικής.
Όπως σημείωσε ο κ. Σπηλιόπουλος, ήδη έχουν συμψηφιστεί τιμολόγια αξίας 16,5 εκατ. ευρώ και προσεχώς θα περιληφθεί στη συμφωνία και δεύτερος λογαριασμός, ύψους 10,6 εκατ. ευρώ. Πρόκειται, όπως είπε, για τον 13ο και τον 14ο λογαριασμό της εν λόγω προμήθειας. Ωστόσο, όπως συμπλήρωσε, προϋπόθεση για την ολοκλήρωση της συμφωνίας είναι η απόσυρση των αξιώσεων της Siemens έναντι της ΕΡΓΟΣΕ, η κατάθεση ενός σαφούς χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του έργου και η ύπαρξη λειτουργικών τμημάτων του συστήματος.
Η σύμβαση για το GMS-R υπεγράφη το 2006 με προϋπολογισμό 67,7 εκα.τ ευρώ και συμβατικό αντικείμενο 57,2 εκατ. ευρώ έπειτα από διαγωνισμό. Η αρχική προθεσμία εκτέλεσης του έργου ήταν 24 μήνες, δηλαδή έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2008, ωστόσο δόθηκε παράταση το 2009. Μέχρι σήμερα έχουν υποβληθεί 14 πιστοποιήσεις, από τις οποίες εγκρίθηκαν οι 12 (η τελευταία τον Απρίλιο του 2012), όμως πληρώθηκαν οι 11 (τελευταία τον Σεπτέμβριο του 2009), ενώ με τη συγκρότηση της Εξεταστικής Επιτροπής για τη Siemens σταμάτησαν όλες οι πληρωμές. Έτσι, η 12η δεν έχει πληρωθεί, ενώ η 13η, η 14η και η 15η πιστοποίηση δεν έχουν εγκριθεί.
Επίσης, ο κ. Σπηλιόπουλος αποκάλυψε ότι ο ΟΣΕ έχει προχωρήσει σε προσωρινή παραλαβή της διαλυθείσης σύμβασης 994 (Πειραιάς - Αθήνα - Τρεις Γέφυρες), για την οποία επιβεβαίωσε ότι αποτελεί αντικείμενο νέας εισαγγελικής έρευνας. Πάντως, όπως τόνισε, θα συγκροτηθεί κοινή επιτροπή ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ που θα προχωρήσει στην ποσοτική και ποιοτική παραλαβή του φυσικού αντικειμένου και των εργασιών. Στη συνέχεια, όπως πρόσθεσε, η ΕΡΓΟΣΕ θα συντάξει τεύχη δημοπράτησης και θα δημοπρατήσει την εκτέλεση των υπολειπόμενων εργασιών, που εκτιμάται ότι θα έχει προϋπολογισμό μεταξύ 40 και 50 εκατ. ευρώ. Επίσης, γνωστοποίησε ότι η εργολαβική κοινοπραξία διεκδικεί χρήματα από τον ΟΣΕ, που ήταν ο κύριος του έργου.
Απαντήσεις για τις καταγγελίες του κ. Νικολόπουλου
Ο κ. Σπηλιόπουλος έδωσε απαντήσεις και στην αναφορά που κατέθεσε στην Εισαγγελία ο γενικός γραμματέας του Χριστιανοδημοκρατικού Κινήματος και βουλευτής Αχαΐας, κ. Νίκος Νικολόπουλος, με την οποία έκανε λόγο για σκάνδαλο στη σύμβαση Ροδοδάφνη - Ψαθόπυργος.
Ο επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ σημείωσε ότι το έργο μελετήθηκε για 10 χρόνια, δημοπρατήθηκε τον Μάιο του 2012 και στον διαγωνισμό συμμετείχαν δύο κοινοπραξίες. Η πρώτη (ΑΚΤΩΡ-J&P ΑΒΑΞ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ) έδωσαν έκπτωση 5,29%, ενώ η δεύτερη (ΤΕΡΝΑ-ΜΟΧΛΟΣ-ΑΕΓΕΚ) έκπτωση 1,65%, ενώ δεν κατατέθηκε από κανέναν προσφυγή κατά της νομιμότητας του διαγωνισμού.
Το διοικητικό συμβούλιο της ΕΡΓΟΣΕ αποφάσισε την ανάθεση του έργου στην πρώτη κοινοπραξία και με εντολή του υπουργείου το έργο προχώρησε, καθώς βρίσκεται στα διευρευρωπαϊκά δικτυα και έπρεπε να ολοκληρωθεί. Και αυτό διότι σε περίπτωση που ακυρωνόταν, θα απεντασσόταν, θα χάνονταν χρήματα και η ΕΕ θα ζητούσε ανάκτηση κονδυλίων, ενώ η πόλη της Πάτρας και το λιμάνι της θα έμεναν χωρίς σύνδεση.
Στο μεταξύ, όπως είπε ο κ. Σπηλιόπουλος, η κοινοπραξία προσέφερε συμπληρωματική έκπτωση 1,75% (περίπου 5,5 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό του έργου), καθώς έλαβε υπόψη τις αλλαγές που μεσολάβησαν στα εργασιακά, κι έτσι αθροιστικά η έκπτωση έφτανε το 7%. Η διαχειριστική αρχή και η αρχή πληρωμών έδωσαν το «ΟΚ» στην ΕΡΓΟΣΕ κι έτσι η προσφορά έγινε αποδεκτή.
Μάλιστα, ο κ. Σπηλιόπουλος αποκάλυψε ότι εάν ακυρωνόταν και προκηρυσσόταν νέος διαγωνισμός, θα έπρεπε να γίνει με τα νέα τιμολόγια των δημοσίων έργων που θα εκτόξευαν τον προϋπολογισμό κατά 41%, «που σημαίνει ότι ακόμη και αν παίρναμε έκπτωση 30% τότε θα μας κατηγορούσαν ότι λειτουργήσαμε εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος», είπε.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ, η διαφορά μεταξύ τιμολογίων βρίσκεται στο ότι η δημόσια εταιρεία δεν διέθετε τιμολόγιο για έργα σιδηροδρομικών σηράγγων και χρησιμοποιούσε τιμολόγια υδραυλικών σηράγγων τα οποία είναι, φυσικά, πολύ χαμηλότερα. «Οι μεγάλες εκπτώσεις είναι καταστροφικές για τα έργα. Σημαίνουν χαμηλή ποιότητα, προβληματικά και ακριβότερα έργα, συμπληρωματικές συμβάσεις, και στο τέλος μας στοιχίζουν περισσότερο» είπε ο κ. Σπηλιόπουλος.
Τα έργα νέας γενιάς
Ο κ. Σπηλιόπουλος πρόσθεσε ότι η ανάταξη της ηλεκτροκίνησης θα εξοικονομήσει από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ περίπου 16 εκατ. ευρώ και θα αποσβεστεί σε δύο χρόνια λόγω της απεξάρτησης από τα υγρά καύσιμα και ως εκ τούτου της μείωσης της έντασης της συντήρησης των συρμών.
Παράλληλα, μίλησε για τις μελέτες για τα μελλοντικά έργα που εκπονούνται ή βρίσκονται σε φάση δημοπράτησης, όπως:
- Σιδηροδρομική σύνδεση Εμπορικού Λιμένα Καβάλας με υφιστάμενο δίκτυο
- Κανονικοποίηση και αναβάθμιση της υπάρχουσας σιδηροδρομικής γραμμής Πάτρας - Πύργου - Καλαμάτας
- Υπογειοποίηση του τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου στο τμήμα από την έξοδο του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών έως τις Τρεις Γέφυρες
- Νέα διπλή γραμμή σύνδεσης του ΣΚΑ με την κύρια γραμμή του ΟΣΕ προς Β. Ελλάδα, παρακάμπτοντας την περιοχή του Κέντρου του Δήμου Αχαρνών
- Αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης - Στρυμόνα - Προμαχώνα και σύνδεση με τον 6ο προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης
- Αναβάθμιση υποδομής και επιδομής υφιστάμενης διπλής γραμμής Αχαρνές - Οινόη και
- Επέκταση του προαστιακού της Αττικής στο τμήμα Κορωπί-Λαύριο.
Επίσης, κ. Σπηλιόπουλος παρατήρησε ότι σιδηρόδρομος «θα μπορούσε να υπάρξει στην Κρήτη».
Αναζητεί έργα στο εξωτερικό
Επίσης, ο κ. Σπηλιόπουλος έκανε γνωστό ότι πέρασαν στο ΕΣΠΑ οι λειτουργικές δαπάνες της ΕΡΓΟΣΕ, καθώς και ότι η εταιρεία αναζητεί διέξοδο στην εξωστρέφεια, προκειμένου να παράσχει συμβουλευτικές υπηρεσίες για σιδηροδρομικά έργα στο εξωτερικό. Ήδη έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον στην πΓΔΜ και περιμένει την προκήρυξη διαγωνισμών και σε άλλα κράτη της περιοχής.
Το 2009 η ΕΡΓΟΣΕ διέθετε 353 άτομα, ενώ σήμερα 199. Οι λειτουργικές δαπάνες μειώθηκαν από 25,3 εκατ. ευρώ σε 8,6 εκατ. ευρώ, ενώ το κόστος μισθοδοσίας από 18,7 εκατ. ευρώ σε 6 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Σπηλιόπουλος υπογράμμισε τη σημασία αντιμετώπισης των κλοπών και δολιοφθορών στο σιδηροδρομικό δίκτυο, για τη συντήρηση του οποίου υπεύθυνος είναι ο ΟΣΕ, σύμφωνα με τον «νόμο Ρέππα». Ωστόσο, τάχθηκε υπέρ της ιδέας μίας μακροχρόνιας παραχώρησης της συντήρησης και της φύλαξης του δικτύου σε σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα.
ΠΗΓΗ. ΑΧΟΡΤΑΓΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου