Ο ένας στους τέσσερις σπουδαστές ΙΕΚ επιλέγει να επιστρέψει στα έδρανα έχοντας ολοκληρώσει τις σπουδές του σε κάποιο ΑΕΙ. Ακόμη και κάτοχοι μεταπτυχιακού τίτλου έχουν πάρει αυτό τον δρόμο. Το ποσοστό των σπουδαστών ΙΕΚ με προηγούμενο πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σχεδόν πενταπλασιάστηκε την τελευταία οκταετία της οικονομικής κρίσης.
Ο λόγος, προφανής: Το πτυχίο ΑΕΙ δεν τους προσέφερε δουλειά, όπως ονειρεύονταν. Ετσι επιλέγουν μια ειδικότητα σε δημόσιο ΙΕΚ, κατά κύριο λόγο σχετική με το πτυχίο ΑΕΙ που κατέχουν.
Τα ΙΕΚ παρέχουν υπηρεσίες αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης, με περίπου εκατό ειδικότητες. Την εκπαιδευτική περίοδο 2019-2020 το σύνολο των καταρτιζομένων στα δημόσια ΙΕΚ ήταν 30.539 και στα ιδιωτικά, 36.643.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ για την επαγγελματική κατάρτιση και απασχόληση, το 2020 το 23,9% των σπουδαστών στα ΙΕΚ ήταν απόφοιτοι πανεπιστημίου (9,9%) ή ΤΕΙ (9,2%), ενώ το 4,8% ήταν κάτοχοι μεταπτυχιακού ή διδακτορικού τίτλου. Οι υπόλοιποι ήταν απόφοιτοι λυκείου (46,4%), ΤΕΕ (11,5%) και ΙΕΚ (18%).
Μάλιστα, η στροφή των πτυχιούχων ΑΕΙ προς τα ΙΕΚ είναι εντυπωσιακή την τελευταία οκταετία της οικονομικής κρίσης. Χαρακτηριστικά, το 2012 το ποσοστό των αποφοίτων ΑΕΙ που σπούδαζαν σε ΙΕΚ ήταν 5,2%.
Σύμφωνα με την έρευνα (υπογράφεται από τον Χρήστο Γούλα, διευθυντή ΙΝΕ και ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ, και τον Νίκο Φωτόπουλο, αναπληρωτή καθηγητή του Παν. Πελοποννήσου και επιστημονικό συνεργάτη του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ), στα ΙΕΚ σπουδάζουν άνεργοι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που επιλέγουν να ειδικευτούν είτε σε σχετικό με τις σπουδές τους αντικείμενο με σκοπό την ένταξή τους στην αγορά εργασίας (για παράδειγμα, οι χημικοί μηχανικοί ως βοηθοί φαρμακείου ή οι ιστορικοί – αρχαιολόγοι ως φύλακες μουσείων και αρχαιολογικών χώρων) είτε σε ένα ευρύτερο πεδίο ενδιαφέροντος (προσωπικό – επαγγελματικό).
Αλλαγή καριέρας
Επίσης, μεταξύ των σπουδαστών είναι εργαζόμενοι, ανεξαρτήτως επιπέδου εκπαίδευσης (λύκειο, τριτοβάθμια), που είτε θέλουν να εξειδικευτούν με σκοπό την επαγγελματική εξέλιξη στην παρούσα απασχόλησή τους (και ίσως αύξηση αμοιβής) είτε επιθυμούν αλλαγή καριέρας προς εντελώς διαφορετικό αντικείμενο.
Τέλος, αναφέρθηκαν και περιπτώσεις όπως συνταξιούχοι που επιθυμούν την προσωπική εξέλιξη και τη δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου τους, καθώς και νέοι που κίνητρό τους για την εγγραφή στο ΙΕΚ ήταν η αναβολή κατάταξης στον στρατό.
Το υπουργείο Παιδείας στοχεύει στην αναβάθμιση των ΙΕΚ, ενώ στο υπό διαβούλευση ν/σ υπάρχει ρύθμιση βάσει της οποίας οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων μπορούν για πρώτη φορά, εκτός από την τριτοβάθμια εκπαίδευση, να διεκδικήσουν μια θέση σε δημόσιο ΙΕΚ με την υποβολή παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου.
Οπως δήλωσε στην «Κ» η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, «στόχος μας είναι να εξασφαλίσουμε στους νέους μας επιλογές σπουδών και δυνατότητες σταδιοδρομίας. Δεν είναι ένας ο κοινωνικός ανελκυστήρας της εκπαίδευσης, είναι πολλοί, με πολλές και αλληλοσυνδεόμενες εναλλακτικές διαδρομές.
Ετσι, προηγήθηκε στον σχεδιασμό μας ο νόμος για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και διά βίου μάθησης, ο οποίος ενίσχυσε τις αντίστοιχες δομές, ώστε να αποτελέσουν, από λύση ανάγκης για λίγους, συνειδητή επιλογή για πολλούς.
Εχοντας ενισχύσει αυτό τον πυλώνα, θεσμοθετούμε τώρα για πρώτη φορά τη δυνατότητα υποβολής παράλληλου μηχανογραφικού για την εισαγωγή σε δημόσιο ΙΕΚ, αναδεικνύοντας με αυτό τον τρόπο τις εναλλακτικές που έχουν οι νέοι μας επιπλέον της πανεπιστημιακής οδού.
Αποστολή μας είναι να δίνουμε ευκαιρίες και δυνατότητες, από τις οποίες οι νέοι μας θα επιλέγουν αυτή που τους ταιριάζει περισσότερο με βάση τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντα και τις δεξιότητές τους».
ΠΗΓΗ. endisy.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου