Ζωγράφος, γλύπτης, εφευρέτης, αρχιτέκτονας, μηχανικός και επιστήμονας, ο Λεονάρντο ντα Βίντσι (Leonardo da Vinci) αποτελεί την προσωποποίηση του Αναγεννησιακού ανθρώπου.
Νόθος γιος του δικηγόρου Πιέρο ντα Βίντσι και της χωρικής
Κατερίνας, γεννήθηκε στις 15 Απριλίου του 1452 στην πόλη Αντσιάνο, κοντά
στο Βίντσι της Ιταλίας. Το πλήρες όνομα του ήταν Leonardo di ser Piero
da Vinci.
Ο Λεονάρντο μεγάλωσε με τον
πατέρα του στην πόλη της Φλωρεντίας, όπου από πολύ μικρή ηλικία έδειξε
δείγματα της ευφυΐας και του καλλιτεχνικού του ταλέντου. Σε ηλικία
δεκατεσσάρων ετών στάλθηκε ως μαθητευόμενος στο εργαστήριο του
φλωρεντίνου ζωγράφου και αρχιτέκτονα Αντρέα ντελ Βερόκιο, στο πλάι του
οποίου παρέμεινε έως το 1480.
Αυτή την περίοδο έγιναν και οι πρώτες δημιουργίες του, στις οποίες αναδεικνύεται το ταλέντο του στο σχέδιο, αλλά και η πειθαρχημένη προσοχή του στη λεπτομέρεια. Χαρακτηριστικό είναι το πρώτο σχέδιό του, που απεικονίζει ένα τοπίο απ’ την κοιλάδα του ποταμού Άρνου και ολοκληρώθηκε στις 5 Αυγούστου του 1473.
Ως ο πρώτος ανεξάρτητος πίνακας του Λεονάρντο θεωρείται από πολλούς η «Παναγία με το Γαρύφαλλο», που σήμερα βρίσκεται στην Παλαιά Πινακοθήκη του Μονάχου, αν και μάλλον τον ζωγράφισε όσο βρισκόταν ακόμα στο εργαστήριο του Βερόκιο.
Σε αυτό το έργο διακρίνονται και επιδράσεις από τους φλαμανδούς ζωγράφους του παρελθόντος. Ανάλογοι πίνακες ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένοι τον 15ο αιώνα στη Φλωρεντία και προορίζονταν για ιδιωτικό προσκύνημα.
Κατά διαστήματα, ο Λεονάρντο συνέτασσε μικρούς καταλόγους των έργων του, από τους οποίους γνωρίζουμε πως στα πρώτα χρόνια της παραμονής του στη Φλωρεντία ζωγράφισε αρκετούς πίνακες με την Παναγία.
Παράλληλα, όμως, πειραματίστηκε και με φανταστικά θέματα που του επέτρεπαν σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό να εκφραστεί ελεύθερα. Ωστόσο, η θεματολογία αυτού του είδους δεν ήταν τόσο αποδεκτή εκείνη την εποχή.
Οι πρώτοι πίνακες του Λεονάρντο δείχνουν πως δεχόταν αρχικά μικρές παραγγελίες.
Την ίδια περίοδο που ο ντα Βίντσι ξεκινούσε την πορεία του, ζωγράφοι όπως ο Μποτιτσέλι ή ο Ντομένικο Γκιρλαντάγιο (δάσκαλος του Μιχαήλ Άγγελου) βρίσκονταν στο αποκορύφωμα της καριέρας τους. Φαίνεται πως σημαντικό ρόλο στο να δεχτεί ο Λεονάρντο τις πρώτες μεγάλες παραγγελίες έργων διαδραμάτισε ο πατέρας του και ειδικά η συνεργασία του ως συμβολαιογράφος με τη Σινιορία, δηλαδή την «κυβέρνηση» της πόλης.
Ήδη από τη δεκαετία του 1470, ο ντα Βίντσι φαίνεται πως είχε καθιερωθεί ως σημαντικός ζωγράφος. Η περίοδος μέχρι το 1482 αποτελεί κατά κάποιο τρόπο την πρώτη εποχή της δημιουργίας του.
Ανάμεσα στα σημαντικά έργα που του αναθέτουν είναι ένας πίνακας με θέμα την προσκύνηση των μάγων για την Αγία Τράπεζα της εκκλησίας του Σαν Ντονάτο.
Αυτή η παραγγελία ίσως να αποτέλεσε το λόγο για τον οποίο εγκατέλειψε ένα προηγούμενο έργο του, τον Άγιο Ιερώνυμο. Ωστόσο, και η Προσκύνηση των Μάγων τελικά θα μείνει ημιτελής, πιθανόν λόγω της μετακόμισης του ντα Βίντσι στο Μιλάνο.
Λεονάρντο Ντα Βίντσι. «Ο άνθρωπος που σχεδίασε τα πάντα, δεν βοήθησε σε καμία εφεύρεση»...
Οι μελέτες του ήταν γραμμένες σε κώδικα, γεγονός που δυσκόλεψε τη διάδοσή τους στο ευρύ κοινό. Μέχρι και τα μέσα του 19ο αιώνα, ελάχιστοι είχαν ασχοληθεί με το επιστημονικό έργο του Ντα Βίντσι.
Δηλαδή, σχεδόν τετρακόσια χρόνια δεν αξιοποιήθηκαν πρακτικά τα σχέδιά του. Ορισμένοι κριτικοί, μάλιστα, έχουν σχολιάσει, ότι οι ιδέες του μπορεί να ήταν ιδιοφυείς, αλλά δεν ήταν βασισμένες σε σωστές μετρήσεις και αρχές της φυσικής.
Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την ιδιοφυία του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, καθώς «προέβλεψε» τις εφευρέσεις που έμελλαν να κάνουν άλλοι, αιώνες μετά. Αλλά ουσιαστικά δεν είχε καμία επιρροή στη δημιουργία των εφευρέσεων.
Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι είχε αναγνωριστεί ως ιδιοφυία από τα πρώτα χρόνια της δημόσιας ζωή του. Είχε ασχοληθεί σε βάθος με πολλές επιστήμες, όπως ζωγραφική, γλυπτική, αρχιτεκτονική, φυσική, γεωλογία, ανατομία, βοτανολογία και πολλά άλλα....
Η ΙΠΤΑΜΕΝΗ ΜΗΧΑΝΗ
Οι μελέτες και τα σχέδιά του ήταν πρωτοποριακά για την εποχή. Ήταν ο πρώτος που σχεδίασε ιπτάμενες μηχανές, τανκ, υπολογιστική μηχανή. Έκανε σημαντικές ανακαλύψεις στον τομέα της ανατομίας, της μηχανικής, της υδροδυναμικής.
Ουσιαστικά, «εφηύρε το μέλλον», όπως είπε πολύ χαρακτηριστικά ο συγγραφέας του βιβλίου «Το Σύμπαν του Λεονάρντο: Ο αναγεννησιακός κόσμος του Λεονάρντο Ντα Βίντσι».
Ήταν τόσο μπροστά από την εποχή του, που οι πιο εντυπωσιακές εφευρέσεις του, όπως οι ιπτάμενες μηχανές, θα ήταν αδύνατο να κατασκευαστούν στην εποχή που έζησε, δηλαδή τον 15ο αιώνα.
Κι αυτό, γιατί δεν υπήρχαν καν τα κατάλληλα μέσα, η τεχνολογική υποστήριξη και οι οραματιστές χορηγοί....
Ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου ένα διάσημο σχέδιο του Λεονάρντο ντα Βίντσι
ΠΗΓΗ. 1. newsbomb.gr
2. mixanitouxronou.gr
Αυτή την περίοδο έγιναν και οι πρώτες δημιουργίες του, στις οποίες αναδεικνύεται το ταλέντο του στο σχέδιο, αλλά και η πειθαρχημένη προσοχή του στη λεπτομέρεια. Χαρακτηριστικό είναι το πρώτο σχέδιό του, που απεικονίζει ένα τοπίο απ’ την κοιλάδα του ποταμού Άρνου και ολοκληρώθηκε στις 5 Αυγούστου του 1473.
Ως ο πρώτος ανεξάρτητος πίνακας του Λεονάρντο θεωρείται από πολλούς η «Παναγία με το Γαρύφαλλο», που σήμερα βρίσκεται στην Παλαιά Πινακοθήκη του Μονάχου, αν και μάλλον τον ζωγράφισε όσο βρισκόταν ακόμα στο εργαστήριο του Βερόκιο.
Σε αυτό το έργο διακρίνονται και επιδράσεις από τους φλαμανδούς ζωγράφους του παρελθόντος. Ανάλογοι πίνακες ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένοι τον 15ο αιώνα στη Φλωρεντία και προορίζονταν για ιδιωτικό προσκύνημα.
Κατά διαστήματα, ο Λεονάρντο συνέτασσε μικρούς καταλόγους των έργων του, από τους οποίους γνωρίζουμε πως στα πρώτα χρόνια της παραμονής του στη Φλωρεντία ζωγράφισε αρκετούς πίνακες με την Παναγία.
Παράλληλα, όμως, πειραματίστηκε και με φανταστικά θέματα που του επέτρεπαν σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό να εκφραστεί ελεύθερα. Ωστόσο, η θεματολογία αυτού του είδους δεν ήταν τόσο αποδεκτή εκείνη την εποχή.
Οι πρώτοι πίνακες του Λεονάρντο δείχνουν πως δεχόταν αρχικά μικρές παραγγελίες.
Την ίδια περίοδο που ο ντα Βίντσι ξεκινούσε την πορεία του, ζωγράφοι όπως ο Μποτιτσέλι ή ο Ντομένικο Γκιρλαντάγιο (δάσκαλος του Μιχαήλ Άγγελου) βρίσκονταν στο αποκορύφωμα της καριέρας τους. Φαίνεται πως σημαντικό ρόλο στο να δεχτεί ο Λεονάρντο τις πρώτες μεγάλες παραγγελίες έργων διαδραμάτισε ο πατέρας του και ειδικά η συνεργασία του ως συμβολαιογράφος με τη Σινιορία, δηλαδή την «κυβέρνηση» της πόλης.
Ήδη από τη δεκαετία του 1470, ο ντα Βίντσι φαίνεται πως είχε καθιερωθεί ως σημαντικός ζωγράφος. Η περίοδος μέχρι το 1482 αποτελεί κατά κάποιο τρόπο την πρώτη εποχή της δημιουργίας του.
Ανάμεσα στα σημαντικά έργα που του αναθέτουν είναι ένας πίνακας με θέμα την προσκύνηση των μάγων για την Αγία Τράπεζα της εκκλησίας του Σαν Ντονάτο.
Αυτή η παραγγελία ίσως να αποτέλεσε το λόγο για τον οποίο εγκατέλειψε ένα προηγούμενο έργο του, τον Άγιο Ιερώνυμο. Ωστόσο, και η Προσκύνηση των Μάγων τελικά θα μείνει ημιτελής, πιθανόν λόγω της μετακόμισης του ντα Βίντσι στο Μιλάνο.
Λεονάρντο Ντα Βίντσι. «Ο άνθρωπος που σχεδίασε τα πάντα, δεν βοήθησε σε καμία εφεύρεση»...
Λεονάρντο Ντα Βίντσι. «Ο άνθρωπος που σχεδίασε τα πάντα, δεν βοήθησε σε καμία εφεύρεση»...
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/leonarnto-nta-vintsi-o-anthropos-pou-schediase-ta-panta-den-voithise-se-kamia-efevresi/
Ο Ντα Βίντσι σκεφτόταν για τους μελλοντικούς εφευρέτες πριν απ’ αυτούς, αλλά τα φιλόδοξα και ευρηματικά σχέδιά του δεν επηρέασαν τη ροή της τεχνολογικής ιστορίας. Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/leonarnto-nta-vintsi-o-anthropos-pou-schediase-ta-panta-den-voithise-se-kamia-efevresi/
Οι μελέτες του ήταν γραμμένες σε κώδικα, γεγονός που δυσκόλεψε τη διάδοσή τους στο ευρύ κοινό. Μέχρι και τα μέσα του 19ο αιώνα, ελάχιστοι είχαν ασχοληθεί με το επιστημονικό έργο του Ντα Βίντσι.
Δηλαδή, σχεδόν τετρακόσια χρόνια δεν αξιοποιήθηκαν πρακτικά τα σχέδιά του. Ορισμένοι κριτικοί, μάλιστα, έχουν σχολιάσει, ότι οι ιδέες του μπορεί να ήταν ιδιοφυείς, αλλά δεν ήταν βασισμένες σε σωστές μετρήσεις και αρχές της φυσικής.
Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την ιδιοφυία του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, καθώς «προέβλεψε» τις εφευρέσεις που έμελλαν να κάνουν άλλοι, αιώνες μετά. Αλλά ουσιαστικά δεν είχε καμία επιρροή στη δημιουργία των εφευρέσεων.
Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι είχε αναγνωριστεί ως ιδιοφυία από τα πρώτα χρόνια της δημόσιας ζωή του. Είχε ασχοληθεί σε βάθος με πολλές επιστήμες, όπως ζωγραφική, γλυπτική, αρχιτεκτονική, φυσική, γεωλογία, ανατομία, βοτανολογία και πολλά άλλα....
Η ΙΠΤΑΜΕΝΗ ΜΗΧΑΝΗ
Οι μελέτες και τα σχέδιά του ήταν πρωτοποριακά για την εποχή. Ήταν ο πρώτος που σχεδίασε ιπτάμενες μηχανές, τανκ, υπολογιστική μηχανή. Έκανε σημαντικές ανακαλύψεις στον τομέα της ανατομίας, της μηχανικής, της υδροδυναμικής.
Ουσιαστικά, «εφηύρε το μέλλον», όπως είπε πολύ χαρακτηριστικά ο συγγραφέας του βιβλίου «Το Σύμπαν του Λεονάρντο: Ο αναγεννησιακός κόσμος του Λεονάρντο Ντα Βίντσι».
Ήταν τόσο μπροστά από την εποχή του, που οι πιο εντυπωσιακές εφευρέσεις του, όπως οι ιπτάμενες μηχανές, θα ήταν αδύνατο να κατασκευαστούν στην εποχή που έζησε, δηλαδή τον 15ο αιώνα.
Κι αυτό, γιατί δεν υπήρχαν καν τα κατάλληλα μέσα, η τεχνολογική υποστήριξη και οι οραματιστές χορηγοί....
Ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου ένα διάσημο σχέδιο του Λεονάρντο ντα Βίντσι
ΠΗΓΗ. 1. newsbomb.gr
2. mixanitouxronou.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου