ΣΑΒΒΑΤΟ 21-3-2015
Η κατασκευή του ρωσικού αγωγού φυσικού αερίου στα Βαλκάνια, ο οποίος θα συνδέεται με τον κόμβο του Turkish Stream στην Ανατολική Θράκη ξεκίνησε ήδη στην ΠΓΔΜ.
Η διέλευσή του από την Ελλάδα θα συνεπαγόταν τεράστια οικονομικά και πολιτικά οφέλη για τη χώρα.
Η Ρωσία ξεκίνησε επισήμως, μέσα στο Σαββατοκύριακο, την κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου στην ΠΓΔΜ, ο οποίος θα αποτελέσει και το βασικό τμήμα του τροποποιημένου South Stream.
Η συνέχεια του αγωγού, λογικά θα πρέπει να περάσει από την Ελλάδα, ώστε να συνδεθεί με τον σχεδιαζόμενο τουρκικό κόμβο φυσικού αερίου στην Ανατολική Θράκη, προκειμένου να καταστεί λειτουργικός.
Μέχρι στιγμής, πάντως, δεν έχει γίνει καμία συμφωνία για το θέμα μεταξύ Μόσχας και Αθήνας. Η συμμετοχή της Ελλάδας στο επικείμενο σχέδιο συνεπάγεται τεράστια οικονομικά και πολιτικά οφέλη για τη χώρα.
Ας δούμε αναλυτικά τρία από τα βασικότερα πλεονεκτήματα του έργου αυτού.
Τα εκατομμύρια ευρώ που συνεπάγεται ετησίως το έργο αυτό, θα μπορούσαν εύκολα να επανεπενδύονται σε έργα υποδομών ή να συμβάλλουν σε προγράμματα ενίσχυσης του κοινωνικού τομέα.
Επιπλέον, μια τέτοια εξέλιξη σημαίνει ότι θα συνεχιστούν οι ρωσικές επενδύσεις στην Ελλάδα, γεγονός που θα μπορούσε να αναζωογονήσει την οικονομία της και να αντισταθμίσει την εκροή κεφαλαίων της ΕΕ τα τελευταία χρόνια.
Σε περίπτωση που και οι τρεις χώρες συνεργαστούν στην υπόθεση της διέλευσης του Βλακανικού Αγωγού, τότε η Μόσχα θα μπορούσε να γίνει ο εγγυητής ανάμεσα στους συμβαλλόμενους για τη σταθερότητα στο Βαλκανικό Νότο και την Ανατολική Μεσόγειο, καθώς οποιας δήποτε μορφής ένταση στις σχέσεις μεταξύ των τριών εταίρων, θα μπορούσε να αποβεί καταστροφική για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του έργου.
Έτσι, σε ένα τέτοιο ρεαλιστικό πλαίσιο, η Ρωσία θα μπορούσε να αναλάβει ηγετικό ρόλο στην επανεκκίνηση διπλωματικών συνομιλιών για αυτά τα θέματα και να παίξει το ρόλο ενός αντικειμενικού διαμεσολαβητή, ο οποίος έχει συμφέρον από τη διαρκή σταθερότητα ανάμεσα σε όλες τις πλευρές.
Θα πρόκειται για το πρώτο μέλος της ΕΕ, που θα γίνει χώρος διέλευσης του αγωγού (η Ουγγαρία και άλλες χώρες αναμένεται να συνδεθούν στο μέλλον), γεγονός που σημαίνει ότι, διατηρώντας τη θέσης της και στα δύο στρατόπεδα, μπορεί να ισορροπήσει ανάμεσά τους, προκειμένου να διαπραγματευθεί, ώστε να αποκτήσει τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη και από τις δύο πλευρές.
Μία τέτοια πολυπολική πολιτική θα μπορούσε να αντικαταστήσει το αποτυχημένο μονοπολικό μοντέλο των τελευταίων δεκαετιών, το οποίο κατέστησε την Ελλάδα απόλυτα εξαρτώμενη από τους αναξιόπιστους δυτικούς εταίρους της.
Για την πραγματοποίηση αυτών των ιδεών, το βήμα που απαιτείται τούτη τη στιγμή, είναι η δημόσια διακήρυξη ενδιαφέροντος από την πλευρά της Ελλάδας, και να ξεκινήσουν άμεσα διαπραγματεύσεις με τη Ρωσία για την κατασκευή του τμήματος του αγωγού.
Βλέποντας, άλλωστε, ότι το έργο αυτό είναι ζωτικής σημασίας για τη Ρωσία, η Ελλάδα θα μπορούσε να πετύχει σημαντικές οικονομικές παραχωρήσεις από τον μελλοντικό εταίρο της, οι οποίες θα περιλαμβάνουν ενδεχομένως και ένα σχέδιο χρηματοδότησης του χρέους, επιτρέποντας έτσι στη χώρα να εξοφλήσει από πριν τα δάνειά της με αξιοπρέπεια.
Τώρα είναι η καταλληλότερη στιγμή για την Ελλάδα να ξεκινήσει τη διερεύνηση μια τέτοιας δυνατότητας με τη Ρωσία, και αν αυτό γίνει άμεσα, τότε μία τέτοια κίνηση θα μπορούσε να οδηγήσει στην έγκαιρη εξασφάλιση ρωσικής οικονομικής βοήθειας, δεδομένου ότι η διαπραγμάτευση του χρέους της ΕΕ και του ΔΝΤ λήγει τον Ιούνιο.
ΠΗΓΗ. gr.rbth.com
Η κατασκευή του ρωσικού αγωγού φυσικού αερίου στα Βαλκάνια, ο οποίος θα συνδέεται με τον κόμβο του Turkish Stream στην Ανατολική Θράκη ξεκίνησε ήδη στην ΠΓΔΜ.
Η διέλευσή του από την Ελλάδα θα συνεπαγόταν τεράστια οικονομικά και πολιτικά οφέλη για τη χώρα.
Η Ρωσία ξεκίνησε επισήμως, μέσα στο Σαββατοκύριακο, την κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου στην ΠΓΔΜ, ο οποίος θα αποτελέσει και το βασικό τμήμα του τροποποιημένου South Stream.
Η συνέχεια του αγωγού, λογικά θα πρέπει να περάσει από την Ελλάδα, ώστε να συνδεθεί με τον σχεδιαζόμενο τουρκικό κόμβο φυσικού αερίου στην Ανατολική Θράκη, προκειμένου να καταστεί λειτουργικός.
Μέχρι στιγμής, πάντως, δεν έχει γίνει καμία συμφωνία για το θέμα μεταξύ Μόσχας και Αθήνας. Η συμμετοχή της Ελλάδας στο επικείμενο σχέδιο συνεπάγεται τεράστια οικονομικά και πολιτικά οφέλη για τη χώρα.
Ας δούμε αναλυτικά τρία από τα βασικότερα πλεονεκτήματα του έργου αυτού.
Πηγή εσόδων και μαγνήτης επενδύσεων
Η πιο άμεση επίδραση στην οικονομία της Ελλάδας, από την κατασκευή του Βαλκανικού Αγωγού, θα ήταν η εγγυημένη ροή εσόδων για την παροχή και διαμετακόμιση φυσικού αερίου μέσω του εδάφους της.Τα εκατομμύρια ευρώ που συνεπάγεται ετησίως το έργο αυτό, θα μπορούσαν εύκολα να επανεπενδύονται σε έργα υποδομών ή να συμβάλλουν σε προγράμματα ενίσχυσης του κοινωνικού τομέα.
Επιπλέον, μια τέτοια εξέλιξη σημαίνει ότι θα συνεχιστούν οι ρωσικές επενδύσεις στην Ελλάδα, γεγονός που θα μπορούσε να αναζωογονήσει την οικονομία της και να αντισταθμίσει την εκροή κεφαλαίων της ΕΕ τα τελευταία χρόνια.
Επίλυση περιφερειακών θεμάτων
Ή Ελλάδα βρίσκεται μπροστά σε αδιέξοδο, τόσο όσον αφορά στις διαπραγματεύσεις για το θέμα της ονομασίας της ΠΓΔΜ, όσο και στο ζήτημα των συγκρούσεων Τουρκίας – Αθήνας για το κυπριακό.Σε περίπτωση που και οι τρεις χώρες συνεργαστούν στην υπόθεση της διέλευσης του Βλακανικού Αγωγού, τότε η Μόσχα θα μπορούσε να γίνει ο εγγυητής ανάμεσα στους συμβαλλόμενους για τη σταθερότητα στο Βαλκανικό Νότο και την Ανατολική Μεσόγειο, καθώς οποιας δήποτε μορφής ένταση στις σχέσεις μεταξύ των τριών εταίρων, θα μπορούσε να αποβεί καταστροφική για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του έργου.
Έτσι, σε ένα τέτοιο ρεαλιστικό πλαίσιο, η Ρωσία θα μπορούσε να αναλάβει ηγετικό ρόλο στην επανεκκίνηση διπλωματικών συνομιλιών για αυτά τα θέματα και να παίξει το ρόλο ενός αντικειμενικού διαμεσολαβητή, ο οποίος έχει συμφέρον από τη διαρκή σταθερότητα ανάμεσα σε όλες τις πλευρές.
Γέφυρα Ανατολής Δύσης
Όπως ακριβώς η Αυστρία αποτέλεσε τη γέφυρα μεταξύ των αντίπαλων πλευρών του «Ψυχρού Πολέμου», έτσι και η Ελλάδα σήμερα, μπορεί να κάνει το ίδιο, εν μέσω του νέου ψυχρού πολέμου.Θα πρόκειται για το πρώτο μέλος της ΕΕ, που θα γίνει χώρος διέλευσης του αγωγού (η Ουγγαρία και άλλες χώρες αναμένεται να συνδεθούν στο μέλλον), γεγονός που σημαίνει ότι, διατηρώντας τη θέσης της και στα δύο στρατόπεδα, μπορεί να ισορροπήσει ανάμεσά τους, προκειμένου να διαπραγματευθεί, ώστε να αποκτήσει τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη και από τις δύο πλευρές.
Μία τέτοια πολυπολική πολιτική θα μπορούσε να αντικαταστήσει το αποτυχημένο μονοπολικό μοντέλο των τελευταίων δεκαετιών, το οποίο κατέστησε την Ελλάδα απόλυτα εξαρτώμενη από τους αναξιόπιστους δυτικούς εταίρους της.
Για την πραγματοποίηση αυτών των ιδεών, το βήμα που απαιτείται τούτη τη στιγμή, είναι η δημόσια διακήρυξη ενδιαφέροντος από την πλευρά της Ελλάδας, και να ξεκινήσουν άμεσα διαπραγματεύσεις με τη Ρωσία για την κατασκευή του τμήματος του αγωγού.
Βλέποντας, άλλωστε, ότι το έργο αυτό είναι ζωτικής σημασίας για τη Ρωσία, η Ελλάδα θα μπορούσε να πετύχει σημαντικές οικονομικές παραχωρήσεις από τον μελλοντικό εταίρο της, οι οποίες θα περιλαμβάνουν ενδεχομένως και ένα σχέδιο χρηματοδότησης του χρέους, επιτρέποντας έτσι στη χώρα να εξοφλήσει από πριν τα δάνειά της με αξιοπρέπεια.
Τώρα είναι η καταλληλότερη στιγμή για την Ελλάδα να ξεκινήσει τη διερεύνηση μια τέτοιας δυνατότητας με τη Ρωσία, και αν αυτό γίνει άμεσα, τότε μία τέτοια κίνηση θα μπορούσε να οδηγήσει στην έγκαιρη εξασφάλιση ρωσικής οικονομικής βοήθειας, δεδομένου ότι η διαπραγμάτευση του χρέους της ΕΕ και του ΔΝΤ λήγει τον Ιούνιο.
ΠΗΓΗ. gr.rbth.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου