ΚΥΡΙΑΚΗ 15-3-2015
Του Κώστα Νάνου
Επιχειρήσεις που αφορούν δημόσια αγαθά, όπως η ΕΥΑΘ και η ΔΕΗ, η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει πως δεν θα ιδιωτικοποιηθούν.
Στη φωτογραφία, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκης
Νέο μοντέλο ιδιωτικοποιήσεων με συμμετοχή του Δημοσίου και ξένων επενδυτών στο επενδυτικό σχήμα, έτσι ώστε να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη για τη χώρα και να χρησιμοποιηθούν πόροι για τη στήριξη του ασφαλιστικού συστήματος, σχεδιάζει η κυβέρνηση.
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται το Ελληνικό, ο ΟΛΠ, τα περιφερειακά αεροδρόμια και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ παγώνει η πώληση του υπόλοιπου ποσοστού του Δημοσίου στα ΕΛΠΕ.
Σύμφωνα πάντως με κυβερνητικές πηγές, η εμμονή των Ευρωπαίων εταίρων για την ολοκλήρωση των ιδιωτικοποιήσεων δεν είναι θέμα «ιδεοληψίας» αλλά συμφερόντων ξένων εταιρειών στην Ελλάδα.
Σύμφωνα, με την κυβέρνηση υπάρχουν τρεις κατηγορίες αποκρατικοποιήσεων.
Πρώτον, πρόκειται για αυτές που έχουν ήδη ολοκληρωθεί και, εφόσον έχουν ακολουθηθεί οι διεθνείς πρακτικές και είναι έγκυρες, θα γίνουν σεβαστές.
Ανάμεσα σε αυτές που έχουν ολοκληρωθεί αλλά εγείρουν κάποια ερωτήματα περιλαμβάνεται το Ελληνικό, εξαιτίας για παράδειγμα της ύπαρξης ενός μόνο υποψηφίου.
Στη δεύτερη κατηγορία ιδιωτικοποιήσεων ανήκουν οι εν εξελίξει διαγωνιστικές διαδικασίες, όπως είναι τα περιφερειακά αεροδρόμια, ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ καθώς και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Η τρίτη κατηγορία αφορά τις περιπτώσεις εκείνες των ιδιωτικοποιήσεων που αφορούν δημόσια αγαθά, όπως η ΕΥΑΘ και η ΔΕΗ, για τις οποίες η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει πως δεν πρόκειται να προχωρήσουν.
Στο επίκεντρο των εξελίξεων βρίσκονται οι εταιρείες που ανήκουν στη δεύτερη κατηγορία, καθώς έχουν ουσιαστικά ενταχθεί στο κυβερνητικό σχέδιο των αποκρατικοποιήσεων που θα συνδεθούν με την επερχόμενη διαπραγμάτευση με τους Ευρωπαίους εταίρους.
Αλλωστε, ανάμεσα στις δεσμεύσεις της λίστας Βαρουφάκη που υποβλήθηκε στο πλαίσιο της συμφωνίας στο Eurogroup υπάρχει σαφής αναφορά για τη συνέχιση βάσει νόμου των αποκρατικοποιήσεων εκείνων που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Στόχος λοιπόν της κυβέρνησης είναι να προχωρήσουν οι συγκεκριμένες ιδιωτικοποιήσεις, υιοθετώντας όμως ένα διαφορετικό μοντέλο, μέσα από το οποίο θα συμμετέχει και το ελληνικό Δημόσιο.
Με την εισαγωγή αυτού του μοντέλου, η κυβέρνηση προσδοκά να μεγιστοποιήσει τα οφέλη, έτσι ώστε μέρος των πόρων που θα προκύπτουν από τις ιδιωτικοποιήσεις να οδεύουν για τη στήριξη του ασφαλιστικού συστήματος.
Για τα αεροδρόμια
Αλλαγή του υπάρχοντος μοντέλου, που επί της ουσίας δημιουργεί ιδιωτικό μονοπώλιο, αναμένεται να υπάρξει στην περίπτωση των περιφερειακών αεροδρομίων, όπου η κοινοπραξία του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης και του ομίλου Κοπελούζου κατέθεσε «προσφορά που ανήλθε σε 1,234 δισεκατομμύρια ευρώ εφάπαξ τίμημα και 22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό, αλλά και στην περίπτωση του Ελληνικού, όπου η Lamda Development (του ομίλου Λάτση) αναδείχτηκε από το ΤΑΙΠΕΔ ως προτιμητέος επενδυτής για την απόκτηση του 100% των μετοχών της εταιρείας Ελληνικό Α.Ε. αντί 915 εκατ. ευρώ.
Αλλαγές θα υπάρξουν και στους εν εξελίξει διαγωνισμούς ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ΟΛΠ για τους οποίους η κυβέρνηση διά της αναπληρώτριας υπουργού Οικονομικών, Νάντιας Βαλαβάνη, έδωσε εντολή στο ΤΑΙΠΕΔ να παγώσει τις διαδικασίες μέχρι τον ερχόμενο Ιούνιο.
Ο «παγωμένος» διαγωνισμός για το λιμάνι του Πειραιά προβλέπει την πώληση του 67% του ΟΛΠ και πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυβέρνηση θα ενεργοποιήσει τη διαδικασία, αλλά θεωρείται πολύ πιθανό να υπάρξουν αλλαγές τόσο στη σύμβαση που έχει το Δημόσιο με τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς όσο και με το ποσοστό που θα διατεθεί στον ξένο επενδυτή.
ΠΗΓΗ. ethnos.gr
Του Κώστα Νάνου
Επιχειρήσεις που αφορούν δημόσια αγαθά, όπως η ΕΥΑΘ και η ΔΕΗ, η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει πως δεν θα ιδιωτικοποιηθούν.
Στη φωτογραφία, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκης
Νέο μοντέλο ιδιωτικοποιήσεων με συμμετοχή του Δημοσίου και ξένων επενδυτών στο επενδυτικό σχήμα, έτσι ώστε να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη για τη χώρα και να χρησιμοποιηθούν πόροι για τη στήριξη του ασφαλιστικού συστήματος, σχεδιάζει η κυβέρνηση.
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται το Ελληνικό, ο ΟΛΠ, τα περιφερειακά αεροδρόμια και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ παγώνει η πώληση του υπόλοιπου ποσοστού του Δημοσίου στα ΕΛΠΕ.
Σύμφωνα πάντως με κυβερνητικές πηγές, η εμμονή των Ευρωπαίων εταίρων για την ολοκλήρωση των ιδιωτικοποιήσεων δεν είναι θέμα «ιδεοληψίας» αλλά συμφερόντων ξένων εταιρειών στην Ελλάδα.
Σύμφωνα, με την κυβέρνηση υπάρχουν τρεις κατηγορίες αποκρατικοποιήσεων.
Πρώτον, πρόκειται για αυτές που έχουν ήδη ολοκληρωθεί και, εφόσον έχουν ακολουθηθεί οι διεθνείς πρακτικές και είναι έγκυρες, θα γίνουν σεβαστές.
Ανάμεσα σε αυτές που έχουν ολοκληρωθεί αλλά εγείρουν κάποια ερωτήματα περιλαμβάνεται το Ελληνικό, εξαιτίας για παράδειγμα της ύπαρξης ενός μόνο υποψηφίου.
Στη δεύτερη κατηγορία ιδιωτικοποιήσεων ανήκουν οι εν εξελίξει διαγωνιστικές διαδικασίες, όπως είναι τα περιφερειακά αεροδρόμια, ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ καθώς και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Η τρίτη κατηγορία αφορά τις περιπτώσεις εκείνες των ιδιωτικοποιήσεων που αφορούν δημόσια αγαθά, όπως η ΕΥΑΘ και η ΔΕΗ, για τις οποίες η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει πως δεν πρόκειται να προχωρήσουν.
Στο επίκεντρο των εξελίξεων βρίσκονται οι εταιρείες που ανήκουν στη δεύτερη κατηγορία, καθώς έχουν ουσιαστικά ενταχθεί στο κυβερνητικό σχέδιο των αποκρατικοποιήσεων που θα συνδεθούν με την επερχόμενη διαπραγμάτευση με τους Ευρωπαίους εταίρους.
Αλλωστε, ανάμεσα στις δεσμεύσεις της λίστας Βαρουφάκη που υποβλήθηκε στο πλαίσιο της συμφωνίας στο Eurogroup υπάρχει σαφής αναφορά για τη συνέχιση βάσει νόμου των αποκρατικοποιήσεων εκείνων που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Στόχος λοιπόν της κυβέρνησης είναι να προχωρήσουν οι συγκεκριμένες ιδιωτικοποιήσεις, υιοθετώντας όμως ένα διαφορετικό μοντέλο, μέσα από το οποίο θα συμμετέχει και το ελληνικό Δημόσιο.
Με την εισαγωγή αυτού του μοντέλου, η κυβέρνηση προσδοκά να μεγιστοποιήσει τα οφέλη, έτσι ώστε μέρος των πόρων που θα προκύπτουν από τις ιδιωτικοποιήσεις να οδεύουν για τη στήριξη του ασφαλιστικού συστήματος.
Για τα αεροδρόμια
Αλλαγή του υπάρχοντος μοντέλου, που επί της ουσίας δημιουργεί ιδιωτικό μονοπώλιο, αναμένεται να υπάρξει στην περίπτωση των περιφερειακών αεροδρομίων, όπου η κοινοπραξία του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης και του ομίλου Κοπελούζου κατέθεσε «προσφορά που ανήλθε σε 1,234 δισεκατομμύρια ευρώ εφάπαξ τίμημα και 22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό, αλλά και στην περίπτωση του Ελληνικού, όπου η Lamda Development (του ομίλου Λάτση) αναδείχτηκε από το ΤΑΙΠΕΔ ως προτιμητέος επενδυτής για την απόκτηση του 100% των μετοχών της εταιρείας Ελληνικό Α.Ε. αντί 915 εκατ. ευρώ.
Αλλαγές θα υπάρξουν και στους εν εξελίξει διαγωνισμούς ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ΟΛΠ για τους οποίους η κυβέρνηση διά της αναπληρώτριας υπουργού Οικονομικών, Νάντιας Βαλαβάνη, έδωσε εντολή στο ΤΑΙΠΕΔ να παγώσει τις διαδικασίες μέχρι τον ερχόμενο Ιούνιο.
Ο «παγωμένος» διαγωνισμός για το λιμάνι του Πειραιά προβλέπει την πώληση του 67% του ΟΛΠ και πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυβέρνηση θα ενεργοποιήσει τη διαδικασία, αλλά θεωρείται πολύ πιθανό να υπάρξουν αλλαγές τόσο στη σύμβαση που έχει το Δημόσιο με τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς όσο και με το ποσοστό που θα διατεθεί στον ξένο επενδυτή.
ΠΗΓΗ. ethnos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου