Ναυπηγεία
ώρα μηδέν. Αυτό είναι το μήνυμα από τη βασική εισήγηση που δέχεται το
Μέγαρο Μαξίμου, σύμφωνα με την οποία η Ελλάδα μπορεί να «αντέξει» μόνο
ένα μεγάλο ναυπηγείο. Η πραγματικότητα μιλά από μόνη της: Τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι κλειστά εδώ και 1 χρόνο, με το προσωπικό να έχει τεθεί σε καθεστώς εκ περιτροπής εργασίας. Τα ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου υπολειτουργούν, με τους εργαζομένους να είναι απλήρωτοι έως και 10 μήνες, λαμβάνοντας έναντι.
Μέχρι
στιγμής έχουν πραγματοποιηθεί δυο συσκέψεις στο Μέγαρο Μαξίμου και
επίκειται ακόμα μια, η κρισιμότερη. Εκεί, οι συναρμόδιοι υπουργοί και οι
εκπρόσωποι των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας θα αναζητήσουν τη
«χρυσή τομή».
«Η Ελλάδα, έτσι όπως είναι σήμερα η κατάσταση, δεν αντέχει δυο μεγάλα ναυπηγεία.
Είναι μια σκληρή πραγματικότητα και σίγουρα αποτελεί πολιτική απόφαση
εάν ενοποιηθούν και κάποιο αναγκαστεί να κλείσει», εξηγεί σύμβουλος του
δημοσίου που μετέχει στις διαπραγματεύσεις.
Εάν
δεν υιοθετηθεί η ανωτέρω πρόταση, ελέω των αντιδράσεων που θα
προκληθούν, η κυβέρνηση καλείται να εξετάσει διάφορα σενάρια για τη
βραχύβια, όπως αποδεικνύεται, λειτουργία των ναυπηγείων.
Λιγότερα τα προβλήματα για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας
Πιο
ξεκάθαρο είναι το τοπίο για τα ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου, τα οποία
ανήκουν στον όμιλο Νεώριον. «Αν κλείσει η Ελευσίνα, αυτομάτως
εγκλωβίζεται το Πολεμικό Ναυτικό, αφού σε εξέλιξη βρίσκεται η παράδοση
τορπιλάκατων. Πως θα εξηγήσουμε μετά στους Έλληνες φορολογούμενους που
πήγαν τα χρήματά τους;», επισημαίνει ο σύμβουλος.
Τα
δυο ναυπηγεία που ελέγχει ο όμιλος, τα οποία από το 1994 έχουν
επισκευάσει πάνω από 3.000 πλοία, βρίσκονται ένα βήμα πριν το οριστικό
λουκέτο. Απλήρωτοι για μήνες, οι 730 εργαζόμενοι της Ελευσίνας και οι
400 της Σύρου, ζητούν «εδώ και τώρα λύση».
Τα
χρονοδιαγράμματα είναι ασφυκτικά: Στο τέλος του περσινού εννιαμήνου, τα
ταμειακά διαθέσιμα σε επίπεδο ομίλου, έφταναν τις 461.000 ευρώ, με τις
συνολικές υποχρεώσεις να ξεπερνούν τα 317 εκατ. ευρώ. Ενδεικτικό είναι
ότι μονάχα στο ΙΚΑ τα ναυπηγεία Ελευσίνας χρωστούν 14 εκατ. ευρώ, ενώ στα τέλη του μηνός συζητείται η κύρια εκδίκαση για την υπαγωγή τους στο άρθρο 99, με το 65% των πιστωτών να συμφωνεί.
«Σανίδα
σωτηρίας», σύμφωνα με ανεξάρτητους παρατηρητές, αποτελούν οι οφειλές
του Δημοσίου, οι οποίες εκτιμώνται στα 25,4 εκατ. έως τον Μάρτιο.
Σύμφωνα
με τον όμιλο Νεώριον αποτελούν συμβατικές υποχρεώσεις από τη ναυπήγηση
τορπιλάκατων (το Λιμενικό αμφισβητεί ορισμένες από τις αιτιάσεις του
ομίλου).
Με
αυτά τα χρήματα, τα ναυπηγεία προσδοκούν σε μια σημαντική ανάσα
ρευστότητας που θα τους επιτρέψει τη κάλυψη μέρους της μισθοδοσίας, αλλά
και της συνταξιοδότησης 150 εργαζομένων.
Ωστόσο,
δεν έχουν λάβει καμία διαβεβαίωση από το Δημόσιο για την εξόφληση των
οφειλών του. Τις επόμενες ημέρες αναμένεται απόφαση του Νομικού
Συμβουλίου του κράτους, η οποία θα ξεκαθαρίσει το τοπίο.
Αρκετά πιο δύσκολη η διαπραγμάτευση για το Σκαραμαγκά
Αρκετά
πιο δύσκολη και πολυδαίδαλη είναι η διαπραγμάτευση για τη βιωσιμότητα
των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Σε αυτή την περίπτωση, εξετάζονται ποικίλα
σενάρια.
Ως
γνωστόν, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν ως μοναδική εργασία τα υποβρύχια
του Πολεμικού Ναυτικού. Ιδιοκτήτης τους είναι ο Λιβανέζος Ισκαντάρ
Σάφα, ενώ μειοψηφική συμμετοχή έχουν οι γερμανικές εταιρείες Thyssen
Krupp Marine Systems και HDW.
«Θα προσπαθήσουμε να πάμε σε μια ειρηνική επίλυση διαφορών. Πάντως, είναι γεγονός ότι η άλλη πλευρά έχει αυξήσει τις απαιτήσεις της», υπογραμμίζουν στελέχη του Δημοσίου.
Τα
ναυπηγεία είναι κλειστά εδώ και περίπου 1 χρόνο, με τους εργαζομένους
να απασχολούνται μία ημέρα την εβδομάδα. Μεταξύ δημοσίου και ιδιοκτητών,
το κλίμα είναι επιβαρυμένο, εξαιτίας της προσφυγής του Λιβανέζου στο
Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο στο Παρίσι, αλλά και από τις
«φουσκωμένες», όπως πολλοί της χαρακτηρίζουν, απαιτήσεις από το ελληνικό
Δημόσιο.
Τα
σενάρια, που εξετάζονται για τον Σκαραμαγκά, τελούν υπό την αίρεση των
περιορισμών, που έχει επιβάλλει Κομισιόν και έχουν να κάνουν με τις
παράνομες κρατικές ενισχύσεις της περιόδου 1996-2002.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου