ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2025

Ποια είναι η ιταλική εταιρεία πίσω από την Hellenic Train - Γιατί δεν κάνει επενδύσεις στην Ελλάδα

 

 

Στο σύνολο της ευρωπαϊκής ηπείρου δραστηριοποιείται η μητρική εταιρεία της Hellenic Train, η οποία έχει βρεθεί ξανά στα φώτα της δημοσιότητας ύστερα από τις μεγαλειώδεις συγκεντρώσεις σε πολλές πόλεις της Ελλάδας.

Απαιτούν να αποδοθεί επιτέλους δικαιοσύνη για το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, το οποίο πριν από σχεδόν δύο χρόνια στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, με την πιο πρόσφατη εξέλιξη να είναι η κλήση του πρώην διευθύνοντος συμβούλου της, Mauricio Capotorto, από τη δικαιοσύνη ώστε να δώσει εξηγήσεις ως ύποπτος τέλεσης του αδικήματος της ψευδούς κατάθεσης ενώπιον της Εξεταστικής Επιτροπής.

Η μητρική εταιρεία της Hellenic Train, όπως ονομάζεται πλέον η ιδιωτικοποιημένη ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι η ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane, η οποία βάσει της τελευταίας οικονομικής παρουσίασης στο επενδυτικό κοινό ανήκει εξ’ ολοκλήρου στο ιταλικό κράτος.

Δραστηριοποιείται στην Γερμανία, τη Γαλλία, τη Βρετανία, την Ολλανδία, τη Ρουμανία και την Ισπανία, εκτός από την πατρίδα της και τη χώρα μας στην οποία βρέθηκε το 2017.

Οι δραστηριότητες της αφορούν κυρίως τη μεταφορά επιβατών, η οποία πραγματοποιείται από τη Netinera στην Γερμανία, τις C2C και First Trenitalia West Coast στη Βρετανία, την Qbuzz στην Ολλανδία και τη θυγατρική ILSA στην Ισπανία, αλλά και τις μεταφορές φορτίων καθώς δραστηριοποιείται στον εν λόγω κλάδο με την TX Logistics που έχει ως έδρα τη Γερμανία, τη Romrail στη Ρουμανία, τη Mercitalia στη Γαλλία. Παρουσία έχει, επίσης, και στις εμπορευματικές μεταφορές στη Σουηδία, τη Δανία, την Αυστρία και την Ελβετία.

Ο Όμιλος FSI στην Ελλάδα - Γιατί δεν κάνει επενδύσεις

Η παρουσία του Ομίλου FSI στην Ελλάδα ξεκινά το 2017, όταν εξαγόρασε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι 45 εκατ. €. Επρόκειτο για μία προβληματική σύμβαση, η οποία χρειάστηκε να αναθεωρηθεί, με την προηγούμενη κυβέρνηση να υπογράφει τον Ιούλιο του 2022 τροποποίηση βάσει της οποίας η Hellenic Train θα λάμβανε 50 εκατ. € σε ετήσια βάση από το ελληνικό κράτος για επόμενα 10+5 έτη.

Εν ολίγοις, το ποσό που μπήκε στα ταμεία του κράτους μία φορά το 2017 θα επέστρεφε για κάθε έτος έως και το 2037 στα ταμεία του ιδιώτη διαχειριστή. Από τα ποσά αυτά τα 21 εκατ. € θα τα λάμβανε κάθε έτος η Hellenic Train, ενώ 19 εκατ. € θα πήγαιναν στον ΟΣΕ ως τέλη χρήσης και τα υπόλοιπα 10 εκατ. € θα κατευθυνόταν στη ΓΑΙΑΟΣΕ για τη μίσθωση τροχαίου υλικού.

Ωστόσο, ανοιχτή παραμένει ακόμα η διαμάχη για το πραγματικό ύψος των τελών χρήσης του ΟΣΕ με την Hellenic Train να αρνείται το ποσό που ζητά ο οργανισμός. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες η Hellenic Train αποδίδει στον ΟΣΕ ένα μέρος των χρημάτων αυτών εώς ότου το ζήτημα διευθετηθεί από τα διαιτητικά δικαστήρια.

Επιπλέον, η Hellenic Train είχε δεσμευτεί για την εξαγορά 10 νέων συμβατικών τρένων και άλλων τόσων τρένων υδρογόνου, ενώ θα αναβάθμιζε και 10 αμαξοστοιχίες Desiro που χρησιμοποιεί και νοικιάζει από τη ΓΑΙΑΟΣΕ.

Εν τούτοις, η ιδιωτική εταιρεία δεν έχει προχωρήσει σε καμία από τις παραπάνω επενδύσεις. Το μόνο που έχει κάνει είναι να αγοράσει 5 τρένα ETR-470 της Alstom, γνωστά και ως "Λευκά Βέλη" για τα οποία ωστόσο πλήθος δημοσιευμάτων από το εξωτερικό έκαναν λόγο για αμαξοστοιχίες που έχουν κατασκευαστεί από το 1990, ενώ παρατηρήθηκαν βλάβες με αποτέλεσμα να αποσυρθούν.

Επομένως, η Hellenic Train πραγματοποιεί δρομολόγια με τρένα του Ελληνικού Δημοσίου, δηλαδή της ΓΑΙΑΟΣΕ, ενώ διαθέτει μόνο πέντε δικές της αμαξοστοιχίες, ενώ εκτός από τα 50 εκατ. € λαμβάνει και ετήσια αποζημίωση ύψους 12 εκατ. € από το υπουργείο υποδομών και μεταφορών για τα δρομολόγια των…άγονων γραμμών.

Επίσης, έχει λάβει κεφαλαιακή ενίσχυση 50 εκατ. € με τη μορφή αύξησης μετοχικού κεφαλαίου από το μοναδικό της μέτοχο που είναι η Trenitalia. Σημειώνεται ότι ύστερα από την τραγωδία των Τεμπών ο σιδηρόδρομος έμεινε για αρκετά μεγάλο διάστημα κλειστός και το τρένο ως μεταφορικό μέσο να έχει πληγεί η Hellenic Train είχε καταγράψει ζημίες 65 εκατ. € αξιώνοντας από το Δημόσιο αποζημιώσεις τόσο για το τραγικό δυστύχημα όσο και για το κόστος της ενεργειακής κρίσης και τις πλημμύρες Daniel και Elias.

Η επεκτατική πολιτική στην Ευρώπη από το 2011 έως και 2022

 

Η ευρωπαϊκή "επεκτατική" πολιτική του Ομίλου FSI ξεκίνησε από τη δεκαετία του 2010 με πρώτους σταθμούς τη Γαλλία και τη Γερμανία, καθώς εισήλθε στο γαλλικό σιδηρόδρομο μέσω της Trenitalia Γαλλίας, η οποία από το 2016 ελέγχεται πλήρως από την εταιρεία του Ομίλου Trenitalia.

Την ίδια χρονιά με τη Γαλλία, δηλαδή το 2011, ο Όμιλος FSI, έκανε πρεμιέρα και στη Γερμανία μέσω των θυγατρικών του, Netinera (επιβατικές μεταφορές) και TX Logistics. 

Η γερμανική Netinera εξαγοράστηκε πλήρως από την Trenitalia και αποτελεί πλέον το δεύτερο μεγαλύτερο φορέα δημόσιων περιφερειακών μεταφορών. Όσον αφορά την TX Logistics αυτή ανήκει στη θυγατρική Mercitalia Logistics και δραστηριοποιείται σε πλήθος ευρωπαϊκών κρατών.

Έξι περίπου χρόνια αργότερα και πιο συγκεκριμένα, το 2017 εκτός από την Ελλάδα, η FSI αποκτά πρόσβαση και στην ολλανδική αγορά των σιδηροδρομικών επιβατικών μεταφορών μέσω της εξαγοράς της Qbuzz, η οποία δραστηριοποιείται και σε οδικές μεταφορές.

Την ίδια χρονιά, ο Όμιλος μέσω της θυγατρικής του Trenitalia UK εξαγόρασε την National Express Essex Thameside, ενώ το 2022, τρία χρόνια αργότερα προχώρησε μέσω της Trenitalia με την Air Nostrum στην επέκταση προς την Ιβηρική Χερσόνησο δημιουργώντας την ILSA, η οποία πραγματοποιεί δρομολόγια υψηλών ταχυτήτων.

 

ΠΗΓΗ. thetoc

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου