ΤΕΤΑΡΤΗ 16-4-2014
Σε καθεστώς ομηρίας, από την Ευρωπαϊκή Ένωση, βρίσκονται οι αποκρατικοποιήσεις των «ασημικών» του δημοσίου.
Το γεγονός ότι η ΕΕ κρατά ανοιχτούς τους φακέλους για τυχόν παράνομες κρατικές ενισχύσεις σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΛΤΑ, ΔΕΗ, ΟΠΑΠ, Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, Cosco – ΟΛΠ, ΟΠΑΠ και Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, δημιουργεί σωρεία ερωτημάτων.
Πρώτον, πως είναι δυνατόν να υπάρχουν αποκρατικοποιήσεις σε εξέλιξη, όταν ελλοχεύει ο κίνδυνος καταδικαστικών αποφάσεων και συνεπακόλουθα, επιστροφής δεκάδων έως εκατοντάδων εκατ. ευρώ;
Δεύτερον, με αυτό τον τρόπο δεν αποθαρρύνονται υποψήφιοι επενδυτές; Ή πιο «προβοκατόρικα», μήπως η ανακήρυξη των τελικών αναδόχων περνά, δυνητικά, από τον «έλεγχο» της ΕΕ και του διευθυντηρίου της;
Τρίτον, πως είναι δυνατόν να προχωρούν, π.χ. οι αποκρατικοποιήσεις ΟΛΠ – ΟΛΘ, όταν ακόμα δεν έχει δημιουργηθεί και αποκτήσει μια στοιχειώδη εμπειρία η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων; Δηλαδή, πρώτα αποκρατικοποιούμε και μετά δημιουργούμε τις ελεγκτικές αρχές για την τήρηση, όσων ορίζουν οι συμβάσεις πώλησης ή παραχώρησης;
Όπως και να έχει, το γεγονός ότι η ΕΕ κρατά ανοιχτούς τους φακέλους, όπως προέκυψε από την τελευταία συνάντηση του υπουργού Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα, με τον ευρωπαίο επίτροπο για θέματα ανταγωνισμού και αντιπρόεδρο της ευρωπαϊκής επιτροπής, Χοακίν Αλμούνια, μονάχα ενθαρρυντικό στοιχείο δεν αποτελεί.
Από την άλλη πλευρά, στελέχη της ΕΕ υποστηρίζουν ότι «παρά τις δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες στην Ελλάδα, η κοινότητα δεν μπορεί να κάνει εκπτώσεις σε θέματα ανταγωνισμού και κανόνων διαφάνειας».
Ειδικότερα, στο μικροσκόπιο της ΕΕ έχουν μπει οι ακόλουθες υποθέσεις:
-ΟΣΕ - ΤΡΑΙΝΟΣΕ: «Ανοιχτό» παραμένει το θέμα των κρατικών ενισχύσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το 2007, μέχρι το 2009, οι οποίες ανέρχονται σε περίπου 714 εκατ. Πρόκειται για διαγραφή χρεών προς τον ΟΣΕ, για χρήση του δικτύου και ενοίκια συρμών.
-ΕΛΤΑ: Στο «στόχαστρο» της Ε.Ε. έχει μπει και η δεσπόζουσα θέση των ΕΛΤΑ, τα οποία είναι φορέας «Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας» έως το 2028 και η συνεπακόλουθη, επιδότησή τους.
-ΟΛΠ-Cosco: Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει, εάν η Cosco αποκτά δεσπόζουσα θέση, με την απόκτηση ελέγχου ολόκληρης της προβλήτας III στο λιμάνι του Πειραιά (επέκταση στο δυτικό τομέα), μέσω του «φιλικού διακανονισμού».
-Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Σύμφωνα με την Κομισιόν και το Ευρωδικαστήριο, από το 1992, το Δημόσιο χορηγούσε επιδοτήσεις στα Ναυπηγεία, εκ των οποίων, ως ασύμβατες με το κοινοτικό δίκαιο, έχουν κριθεί 310 εκατ. ευρώ.
-ΔΕΗ: Αφορά καταγγελία για κατάχρηση δεσπόζουσος θέσης, λόγω του μονοπωλίου που έχει η ΔΕΗ στη χρήση λιγνίτη για ηλεκτροπαραγωγή.
-ΟΠΑΠ: Η εταιρεία απασχολεί τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού για το θέμα της αποκλειστικής άδειας για το online στοίχημα, αλλά και για την παράταση του μονοπωλίου, όσον αφορά τα τυχερά παιχνίδια που διεξάγονται σε φυσικά καταστήματα.
-Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα: Έρευνα για κρατικές ενισχύσεις, ύψους 1,1 δις. ευρώ.
Από τις ανωτέρω υποθέσεις, ως οι πιο δύσκολες θεωρούνται τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ο «φιλικός διακανονισμός» ΟΛΠ – Cosco, o OΠΑΠ και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
ΠΗΓΗ. metaforespress
Σε καθεστώς ομηρίας, από την Ευρωπαϊκή Ένωση, βρίσκονται οι αποκρατικοποιήσεις των «ασημικών» του δημοσίου.
Το γεγονός ότι η ΕΕ κρατά ανοιχτούς τους φακέλους για τυχόν παράνομες κρατικές ενισχύσεις σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΛΤΑ, ΔΕΗ, ΟΠΑΠ, Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, Cosco – ΟΛΠ, ΟΠΑΠ και Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, δημιουργεί σωρεία ερωτημάτων.
Πρώτον, πως είναι δυνατόν να υπάρχουν αποκρατικοποιήσεις σε εξέλιξη, όταν ελλοχεύει ο κίνδυνος καταδικαστικών αποφάσεων και συνεπακόλουθα, επιστροφής δεκάδων έως εκατοντάδων εκατ. ευρώ;
Δεύτερον, με αυτό τον τρόπο δεν αποθαρρύνονται υποψήφιοι επενδυτές; Ή πιο «προβοκατόρικα», μήπως η ανακήρυξη των τελικών αναδόχων περνά, δυνητικά, από τον «έλεγχο» της ΕΕ και του διευθυντηρίου της;
Τρίτον, πως είναι δυνατόν να προχωρούν, π.χ. οι αποκρατικοποιήσεις ΟΛΠ – ΟΛΘ, όταν ακόμα δεν έχει δημιουργηθεί και αποκτήσει μια στοιχειώδη εμπειρία η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων; Δηλαδή, πρώτα αποκρατικοποιούμε και μετά δημιουργούμε τις ελεγκτικές αρχές για την τήρηση, όσων ορίζουν οι συμβάσεις πώλησης ή παραχώρησης;
Όπως και να έχει, το γεγονός ότι η ΕΕ κρατά ανοιχτούς τους φακέλους, όπως προέκυψε από την τελευταία συνάντηση του υπουργού Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα, με τον ευρωπαίο επίτροπο για θέματα ανταγωνισμού και αντιπρόεδρο της ευρωπαϊκής επιτροπής, Χοακίν Αλμούνια, μονάχα ενθαρρυντικό στοιχείο δεν αποτελεί.
Από την άλλη πλευρά, στελέχη της ΕΕ υποστηρίζουν ότι «παρά τις δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες στην Ελλάδα, η κοινότητα δεν μπορεί να κάνει εκπτώσεις σε θέματα ανταγωνισμού και κανόνων διαφάνειας».
Ειδικότερα, στο μικροσκόπιο της ΕΕ έχουν μπει οι ακόλουθες υποθέσεις:
-ΟΣΕ - ΤΡΑΙΝΟΣΕ: «Ανοιχτό» παραμένει το θέμα των κρατικών ενισχύσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το 2007, μέχρι το 2009, οι οποίες ανέρχονται σε περίπου 714 εκατ. Πρόκειται για διαγραφή χρεών προς τον ΟΣΕ, για χρήση του δικτύου και ενοίκια συρμών.
-ΕΛΤΑ: Στο «στόχαστρο» της Ε.Ε. έχει μπει και η δεσπόζουσα θέση των ΕΛΤΑ, τα οποία είναι φορέας «Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας» έως το 2028 και η συνεπακόλουθη, επιδότησή τους.
-ΟΛΠ-Cosco: Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει, εάν η Cosco αποκτά δεσπόζουσα θέση, με την απόκτηση ελέγχου ολόκληρης της προβλήτας III στο λιμάνι του Πειραιά (επέκταση στο δυτικό τομέα), μέσω του «φιλικού διακανονισμού».
-Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Σύμφωνα με την Κομισιόν και το Ευρωδικαστήριο, από το 1992, το Δημόσιο χορηγούσε επιδοτήσεις στα Ναυπηγεία, εκ των οποίων, ως ασύμβατες με το κοινοτικό δίκαιο, έχουν κριθεί 310 εκατ. ευρώ.
-ΔΕΗ: Αφορά καταγγελία για κατάχρηση δεσπόζουσος θέσης, λόγω του μονοπωλίου που έχει η ΔΕΗ στη χρήση λιγνίτη για ηλεκτροπαραγωγή.
-ΟΠΑΠ: Η εταιρεία απασχολεί τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού για το θέμα της αποκλειστικής άδειας για το online στοίχημα, αλλά και για την παράταση του μονοπωλίου, όσον αφορά τα τυχερά παιχνίδια που διεξάγονται σε φυσικά καταστήματα.
-Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα: Έρευνα για κρατικές ενισχύσεις, ύψους 1,1 δις. ευρώ.
Από τις ανωτέρω υποθέσεις, ως οι πιο δύσκολες θεωρούνται τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ο «φιλικός διακανονισμός» ΟΛΠ – Cosco, o OΠΑΠ και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
ΠΗΓΗ. metaforespress
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου