ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 27-12-2013
Ο συχνά αποκαλούμενος και «Μεγάλος Εθνικός μας Αγώνας», το Ράλι Ακρόπολις, έμεινε εκτός νυμφώνος του παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι (WRC).
Η 60η διοργάνωσή του, στην καλύτερη των περιπτώσεων, θα τελεστεί στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος (ERC).
Το «C&D» έκανε μια έρευνα, επικοινώνησε με τους Jean Todt, Jarmo
Mahonen και Michele Mouton, με τον νέο πρόεδρο της ΕΛΠΑ Θεόδωρο Κόκκινο,
τον εκπρόσωπο της Celeritas Π. Αθανάσουλα, την αλυτάρχη του αγώνα Αν.
Πασαλή και με Ελληνες, διακεκριμένους πρώην και νυν αγωνιζομένους.
Προσπαθήσαμε να βάλουμε σε τάξη τις πληροφορίες, να αξιολογήσουμε τα γεγονότα. Είναι εύκολο να ασκήσεις κριτική ιδιαίτερα σε κάτι που δεν εξελίχθηκε καλά. Αυτό μπορεί να το κάνει ο καθένας.
Άλλος με τη φούρια του πραγματευτή που θέλει μόνον να κάνει τη «δουλειά» του, άλλος με την ασχετοσύνη που διακρίνει συνήθως τις πράξεις του και άλλος διότι πράγματι θέλει να βοηθήσει ανιδιοτελώς.
Εκτιμώντας ότι ανήκουμε στην τελευταία κατηγορία δεν σταθήκαμε στην στείρα κριτική.
Διατυπώσαμε και μια πρόταση για το μέλλον του αγώνα. Ρηξικέλευθη αναμφίβολα, μακριά από αυτό που συμβαίνει τόσα χρόνια και τολμηρή. Ας αξιολογηθεί και αυτή.
Στο σημερινό πρώτο τμήμα του αφιερώματος, ακολουθεί η αφήγηση των γεγονότων, η πρόταση μας και οι συνεντεύξεις των Todt, Mahonen, Mouton.
Οι υπόλοιπες συνεντεύξεις, οι τελευταίες εξελίξεις και το όποιο συμπέρασμα διαμορφώνεται, θα αναρτηθούν το Σάββατο 28 Δεκεμβρίου.
Η εξέλιξη των γεγονότων
Την 27η Σεπτεμβρίου 2013 η οργάνωση του Ράλι Ακρόπολις ανακοίνωσε την οριστική απουσία του ελληνικού αγώνα από το πρόγραμμα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι του 2014.
Η FIA, σε συνεργασία με τη νέα εταιρεία προώθησης του σπορ παγκοσμίως, τη Red Bull Media House, η μητρική εταιρεία της οποίας τυγχάνει να είναι και χορηγός μιας εκ των δύο εργοστασιακών ομάδων, προχώρησε σε αυτή την απόφαση για λόγους που δεν ξεκαθάρισε πλήρως, παρότι εθιμοτυπικά δεν όφειλε να πράξει κάτι τέτοιο.
Η εταιρεία που είχε αναλάβει την προώθηση του Ακρόπολις, Celeritas, δεν προχώρησε σε αναλυτικές εξηγήσεις - παρότι μέχρι τώρα οι οργανωτές εν γένει, προχωρούσαν σε συνεντεύξεις Τύπου διά "ψύλλου πήδημα".
Ετσι, η πραγματικότητα μας άφησε, εμάς τους Ελληνες, με:
- την εντύπωση ότι επικράτησε η οικονομική επιφάνεια των υποστηρικτών του Ράλι Πολωνίας, το οποίο αντικατέστησε το Ακρόπολις.
- τη βεβαιότητα ότι οι εργοστασιακές ομάδες αρνήθηκαν κατηγορηματικά να υπάρξει 14ος αγώνας.
- την πληροφορία ότι ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς εγγυήθηκε τηλεφωνικά στον πρόεδρο της FIA, Jean Todt, για το Ακρόπολις, αλλά αυτό ήταν είτε καθυστερημένο είτε αδιάφορο.
- την απορία γιατί δεν αφαιρέθηκε κάποιος άλλος αγώνας του WRC, και, τέλος,
- με την αισχύνη να καλεί ο Jost Capito, αγωνιστικός διευθυντής της Volkswagen, της οποίας χορηγός είναι η Red Bull, δημόσιο οίκτο προς τους Ελληνες που «αν τους αφαιρέσεις τα πάντα -συμπεριλαμβανομένης και της αξιοπρέπειάς τους- δεν ξέρω πώς θα καλύψουν το χαμένο έδαφος».
Το «Car and Driver» ζήτησε από τον Jean Todt, από τον τότε διευθυντή Ράλι της FIA Jarmo Mahonen, έχει πια αντικατασταθεί από τον Πορτογάλο Carlos Barbosa και από τη διευθύντρια του WRC Michele Mouton να μας διαφωτίσουν. Είχαν την καλοσύνη να απαντήσουν - αλλά όχι να μας διαφωτίσουν. Το Ακρόπολις θα διοργανωθεί, το 2014 τουλάχιστον, και θα υπάγεται στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλι (ERC). Είναι άγνωστο αν, πότε, πώς και γιατί θα επιστρέψει στο πλαίσιο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι.
Θάρρος & ποιότητα
του Νικόλα Σ. Ζαλμά
Είναι ενδιαφέρον να θέτεις ένα ερώτημα και να λαμβάνεις μιαν απάντηση που δεν απαντά σε τίποτα από αυτά που ρώτησες. Είναι τέχνη αυτό. Ετσι ένιωσα διαβάζοντας τις απαντήσεις στα ερωτήματα που έθεσε ο Πάνος Διαμάντης στους Todt, Mahonen και Mouton.
Δεν μας είπαν τίποτα. Απολύτως τίποτα. Εκεί όμως που έπαψε να έχει ενδιαφέρον και έγινε grotesque ήταν στο σημείο όπου ο Mahonen δήλωσε: «πρέπει να είμαστε ένα πλήρες ψυχαγωγικό σύνολο».
Τι είπε ο άνθρωπος;
Αναρωτιέμαι αν έχει αξία όλη η προσπάθεια, να παραμείνει το Ακρόπολις στο καλεντάρι. Να είναι δηλαδή ένας αγώνας οκτώ ειδικών επί τόσων επαναλήψεων, χιλίων κάτι χιλιομέτρων, με το πανηγυράκι του service park, περιχαρακωμένος σε ενάμιση νομό της Πελοποννήσου.
Για ποιον ακριβώς λόγο; Για να κάνουμε τις χάρες του κάθε Mahonen; Για να προβάλουμε την Ελλάδα στα πέρατα του κόσμου; Για να συνεχίσουμε την παράδοση; Για να γίνουμε επιτέλους ένα πλήρες ψυχαγωγικό σύνολο; 'Η μήπως διότι αυτά είναι το δεδομένα σήμερα στο WRC;
Απαντώ: Μετά τα 17,5 εκατομμύρια τουριστών που μας ήλθαν το 2013, έτσι μας είπαν, οι 500 άντε χίλιοι επισκέπτες του Ακρόπολις είναι αμελητέα ποσότητα.
Προσπερνώ το γεγονός ότι είναι δύσκολο να καθορίσουμε πόσος πλούτος από αυτήν τη «βαριά» βιομηχανία του τουρισμού παραμένει στον τόπο.
Το Ακρόπολις από τότε που το WRC αλληθώρισε προς την F1 είναι ερζάτς. Είναι, όπως και τα άλλα «ιβέντς» του παγκοσμίου, ένα όμορφο τηλεοπτικό προϊόν, εντυπωσιακό μεν, αλλά ράλι δεν είναι. Την έννοια του ράλι την τελείωσαν τα συμφέροντα που θέλουν να κάνουν κέρδη πουλώντας αέρα, η υπερβολική προβολή, οι μάνατζερς και του μάρκετινγκ τα κόλπα.
Πού ακούστηκε χορηγός ομάδων να είναι και ο promotor του πρωταθλήματος; Είναι ακραία αντιδεοντολογικό!
Στα καθ' ημάς είναι επίσης προκλητικά ανεπίτρεπτο η Λέσχη να απευθύνεται σε ιδιώτες προκειμένου να βρει χορηγούς και μάλιστα να τους αφήνει να διαπραγματεύονται μόνοι τους.
Αποτελεί απόδειξη της απόλυτης αποτυχίας της. Είναι επίσης ντροπιαστικό να καλεί ο πρωθυπουργός της χώρας τον Todt και να αιτείται να μείνει το Ακρόπολις στο καλεντάρι και να αποτυγχάνει και εκεί. Ας καταλάβουμε επιτέλους ότι ο πρόεδρος της κυβερνήσεως δεν μπορεί να είναι πλασιέ και δη αναποτελεσματικός. Είναι παρακμιακό να παρακαλούμε, να ζητιανεύουμε να μας βάλουν στο παιχνίδι αυτού του «πλήρους ψυχαγωγικού σύνολου».
Είναι ανυπόφορα οσφυοκαμπτικό! Και για ποιο λόγο;
Για να έρχονται εδώ οι Mahonen και οι Todt να τους πηγαίνουμε κρουαζιέρες, για να τους ταΐζουμε και να τους ξεσκονίζουμε τα μπλέιζερ; Για να βλέπουμε έξι οχήματα WRC δυόμισι εργοστάσιων; 'Η μήπως για να πηγαίνουν δυο-τρία άτομα στο Παρίσι, να διαπραγματεύονται την τύχη του Ακρόπολις και να περιφέρονται με χρυσές κάρτες της FIA ανά τον κόσμο;
Προσωπικά, μέσα από όλα αυτά, νιώθω Δημήτρης Νενέκος.
Ας τελειώσει αυτή η φάρσα και αφού τόσο το αγαπάτε το Ακρόπολις κύριοι διοργανωτές, «προμότορες», κριτές, αγωνιζόμενοι, χορηγοί, δημοσιογράφοι και πάντες εμπλεκόμενοι, κάντε την ανατροπή, φτιάξτε το πάλι αληθινό.
Κάντε έναν αγώνα ελεύθερο, χωρίς service park, με νυχτέρια, με ανατολές και δύσεις, με 2.000 + χιλιόμετρα, να ανεβαίνει στη Συκαμινέα, να κατεβαίνει στον Πάρνωνα, να εκκινεί και να τερματίζει κάτω από τον Παρθενώνα, να είναι ανοικτός σε κάθε όχημα, WRC, γκρουπ Α, Β, ιστορικά, νορμάλ, να έχει αναβάσεις, σιρκουί, δεξιοτεχνίες (!) τα πάντα, να το κάνουμε μια τετραήμερη γιορτή αληθινή, πανεθνική. Να μαζέψετε 200 συμμετοχές, όπως το '77.
Γυρίστε την πλάτη στη FIA, δεν την έχετε ανάγκη. Ας πάνε να κάνουν αγώνες στη Γερμανία σε εκείνα τα δρομάκια γύρω – γύρω όλοι από τα αμπέλια και τα αντιαρματικά, στην Πολωνία, με «500 και ορθή γωνία και άλλα 500» πάνω σε λασπωμένες πεδιάδες, στη Βραζιλία, στη Ρωσία, γνωστές «ραλομάνες» και αλλαχού, όπου τους προσφέρουν γη και ύδωρ. Αφήστε τους ανθρώπους να κάνουν τις «δουλειές» τους. Στο καλό να πάνε!
Ούτε Καρρούτες, ούτε Μετέωρα, ούτε Σμόκοβο, ούτε Ταρζάν, ούτε Δομνίστα έχουν, ούτε θα τα βρουν. Τίποτα δεν έχουν. Φιόγκους που κάνουν business & P.R. έχουν. Τίποτα άλλο.
Ας τελειώνουμε μ' αυτούς, αλλοδαπούς και ημεδαπούς κι ας προχωρήσουμε. Δεν χρειαζόμαστε πολλά, πάρα Θάρρος και Ποιότητα.
Τα έχουμε;
Ο Πάνος Διαμάντης ρωτά τους επικεφαλής
JEAN TODT / Πρόεδρος της FIA: «Δεν έφταιξε η οικονομική κρίση»
- Έπειτα από τα πρόσφατα σχόλια του διευθυντή μιας εργοστασιακής ομάδας σχετικά με το Ακρόπολις, υπό από το σκληρό οικονομικό κλίμα της Ευρώπης έχετε, ως πρόεδρος της FIA, τη δυνατότητα να εξετάσετε συγκεκριμένες κοινωνικές παραμέτρους για τη λήψη αποφάσεων στην επιχείρηση του μηχανοκίνητου αθλητισμού;
Η οικογένεια της FIA αποτελείται από περισσότερες από 230 λέσχες-μέλη ανά τον κόσμο και καθεμιά από αυτές αντιμετωπίζει τις δικές της, ιδιαίτερες προκλήσεις. Ο ρόλος μας είναι να συνεργαζόμαστε με αυτούς τους οργανισμούς μέσα σε ένα σταθερό πλαίσιο, που είναι συνεπές και αμερόληπτο προς όλους.
- Δεδομένης της κρίσης που βιώνει η Ελλάδα, άνευ προηγουμένου για τη χώρα από τη θέσπιση του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι, πιστεύετε ότι το Ακρόπολις θα ήταν πολυτέλεια για τη χώρα τη δεδομένη στιγμή ή θα ήταν λογικό να στηριχθεί από μέρους σας ως μακροχρόνιος «συνεργάτης» της FIA;
Δεν είναι ρόλος της FIA να αποφασίζει αν είναι κατάλληλο να διεξάγεται το Ακρόπολις στη διάρκεια μιας πολύ δύσκολης οικονομικής κρίσης στη χώρα. Η Λέσχη είναι σε πολύ καλύτερη θέση να κατανοήσει την κατάσταση στη δική της χώρα. Φυσικά αναγνωρίζουμε τη σημαντική συμβολή του Ράλι Ακρόπολις στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι της FIA, αλλά ως διοικητική αρχή οφείλουμε να συμπεριφερθούμε σε όλους μας τους μετόχους με δίκαιο και συνεπή τρόπο.
- Ποια είναι η πιο έντονη ανάμνηση που έχετε, ως συνοδηγός ή ως διευθυντής αγωνιστικής ομάδας, από το Ράλι Ακρόπολις;
Το Ράλι Ακρόπολις είναι μία από τις δυσκολότερες προκλήσεις του Πρωταθλήματος. Είναι, επίσης, ένα από τα πιο καλά και φιλικά ράλι, με εκπληκτική ατμόσφαιρα. Είναι πάντοτε μεγάλη μου χαρά να έρχομαι στην Ελλάδα, αυτή την τόσο όμορφη χώρα, και να συναντώ τους οργανωτές με τους οποίους πάντοτε είχα στενές σχέσεις. Κι όταν καταφέρνεις να πετύχεις τη νίκη, όπως συνέβη με εμάς, είναι ιδιαίτερα μεγάλη η ανταμοιβή δεδομένων των δυσκολιών του ράλι.
JARMO MAHONEN / Διευθυντής Ράλι FIA: «Δεν κλείνουμε την πόρτα στο Ακρόπολις»
- Συμφωνείτε με τον ισχυρισμό ότι το Ράλι Ακρόπολις, μαζί με το Ράλι Μόντε Κάρλο και το Ράλι Φινλανδίας, είναι ένας αγώνας-ορόσημο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι και γιατί;
Το Ακρόπολις έχει πολύ μακρά ιστορία και φυσικά αυτό το κάνει αρκετά αναγνωρίσιμο αγώνα. Στο παρελθόν ο κόσμος το αποκαλούσε αγώνα «σπαστήρι» για τα αυτοκίνητα, εξαιτίας της εξαντλητικής φύσεως της επιφάνειάς του. Αυτή, σε συνδυασμό με τις καλοκαιρινές μεσογειακές θερμοκρασίες, το κάνουν μια σκληρή δοκιμασία τόσο ανθρώπου όσο και μηχανής.
- Πόση βαρύτητα έχει η ιστορία και η παράδοση του σπορ στο όραμά σας για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι; Η ιδέα μεγαλύτερων αγώνων συζητείται ακόμη;
Το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι πρέπει να γίνει αληθινά παγκόσμιο και για να το πετύχουμε αυτό πρέπει να κατευθυνθούμε σε νέες περιοχές. Κάθε ράλι του θεσμού πρέπει να έχει μοναδικότητα και βασιζόμαστε στους οργανωτές να προτείνουν τη δομή του ράλι που ταιριάζει στη δική τους χώρα, σεβόμενοι παράλληλα το πνεύμα των αγωνιστικών κανονισμών. Δεν αποζητούμε αγώνες τύπου Ράλι Ντακάρ, αλλά θέλουμε ράλι που να κρύβουν προκλήσεις, να είναι περιπετειώδη και ως έναν βαθμό απρόβλεπτα, αλλά και παράλληλα να επιδεικνύουν διαφορετικά είδη επιφάνειας ανά τον κόσμο. Αυτό είναι που κάνει ιδιαίτερο το σπορ μας.
- Θα καλωσορίζατε την επιστροφή του Ακρόπολις στο WRC στο μέλλον; Θα είχε θέση στο πρόγραμμα αν το σπορ πετύχει να γίνει περισσότερο «παγκόσμιο» και γιατί;
Βρισκόμαστε σε συνεχή διάλογο με πολλές χώρες και φυσικά η Ελλάδα είναι μία από αυτές. Δεν θα κλείναμε ποτέ την πόρτα σε ένα ράλι όπως το Ακρόπολις.
- Ποια είναι η σχέση της FIA με τους νέους φορείς προώθησης του WRC και ποιες οι βασικές αρχές για τη λήψη αποφάσεων σχετικά με το μέλλον του σπορ;
Η FIA και η εταιρεία προώθησης του WRC συνεργάζονται στενά ως συνέταιροι για να αναπτύξουν το Πρωτάθλημα και να διευρύνουν τη δημοτικότητά του. Υπάρχει μεγάλος φόρτος εργασίας που πρέπει να γίνει, αλλά το σημαντικό είναι (οι δύο πλευρές) να συνεργάζονται για να παράγουν ένα σπουδαίο προϊόν που να είναι προσφιλές σε όλους μας τους μετόχους.
- Ποιο είναι το όραμά σας για τη νέα εποχή του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι από την άποψη του θεάματος και του marketing;
Δεν είμαστε απλά ένα σπορ. Πρέπει να είμαστε ένα πλήρες ψυχαγωγικό σύνολο. Η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο ο κόσμος επιθυμεί να απασχολήσει τον ελεύθερό του χρόνο είναι κλειδί για να παρέχουμε ένα προϊόν που να συνάδει με τις απαιτήσεις του. Πρέπει να κινούμαστε παράλληλα με τους γεμάτους προκλήσεις καιρούς, να είμαστε ευρηματικοί και να αντιδρούμε ανάλογα ώστε να ενώσουμε, να συνδυάσουμε και να γαλουχήσουμε μια παγκόσμια κοινότητα των ράλι από όλες τις απόψεις και σε όλες τις πλατφόρμες.
MICHELE MOUTOΝ / Διευθύντρια WRC: «Κάθε ράλι πρέπει να έχει χαρακτήρα»
- Πιστεύετε ότι το Ακρόπολις είναι ένα ράλι διαφορετικού χαρακτήρα, ίσως το σκληρότερο ράλι του WRC; Είναι ο ιδιαίτερος χαρακτήρας των ράλι και οι διαφορετικές επιφάνειες κρίσιμες για το μέλλον;
Για πολλά χρόνια το Ράλι Ακρόπολις ήταν ευρέως φημισμένο ως ένας από τους σκληρότερους αγώνες του Πρωταθλήματος. Ολα τα ράλι προβάλλουν τις δικές τους ιδιαίτερες προκλήσεις, αλλά πιστεύω ότι είναι δίκαιο να πούμε ότι καθώς προσπαθούσαμε να μειώσουμε το κόστος για τους συμμετέχοντες ενισχύοντας την αντοχή των εξαρτημάτων του αυτοκινήτου και κάνοντάς τα πιο ανθεκτικά, πιθανότατα δεν βλέπουμε σε ίδιο βαθμό εγκαταλείψεις λόγω υποχώρησης των μηχανικών μερών. Είναι σημαντικό κάθε ράλι να είναι ιδιαίτερο και να προσφέρει μια διαφορετική εμπειρία, όχι μόνο για τους αγωνιζόμενους αλλά και για την προώθηση του Πρωταθλήματος.
- Ποια είναι η στιγμή ή η εικόνα που θυμάστε εντονότερα από το Ακρόπολις;
Πρέπει να πω πως όταν κερδίσαμε τον αγώνα το 1982 με τη Fabrizia Pons, φτάσαμε στο μεγάλο στάδιο (σ.σ.: το Καλλιμάρμαρο) που ήταν κατάμεστο από ανθρώπους. Οταν ανεβήκαμε στο βάθρο ο κόσμος τραγουδούσε το όνομά μου: ήταν μια σπουδαία και συγκινητική στιγμή!
ΚΕΙΜΕΝΑ: ΝΙΚΟΛΑΣ Σ. ΖΑΛΜΑΣ, ΠΑΝΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ, ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΕΝΙΟΣ ΚΑΤΗΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ Ν.Σ.Ζ
ΠΗΓΗ. caranddriver
Ο συχνά αποκαλούμενος και «Μεγάλος Εθνικός μας Αγώνας», το Ράλι Ακρόπολις, έμεινε εκτός νυμφώνος του παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι (WRC).
Η 60η διοργάνωσή του, στην καλύτερη των περιπτώσεων, θα τελεστεί στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος (ERC).
Προσπαθήσαμε να βάλουμε σε τάξη τις πληροφορίες, να αξιολογήσουμε τα γεγονότα. Είναι εύκολο να ασκήσεις κριτική ιδιαίτερα σε κάτι που δεν εξελίχθηκε καλά. Αυτό μπορεί να το κάνει ο καθένας.
Άλλος με τη φούρια του πραγματευτή που θέλει μόνον να κάνει τη «δουλειά» του, άλλος με την ασχετοσύνη που διακρίνει συνήθως τις πράξεις του και άλλος διότι πράγματι θέλει να βοηθήσει ανιδιοτελώς.
Εκτιμώντας ότι ανήκουμε στην τελευταία κατηγορία δεν σταθήκαμε στην στείρα κριτική.
Διατυπώσαμε και μια πρόταση για το μέλλον του αγώνα. Ρηξικέλευθη αναμφίβολα, μακριά από αυτό που συμβαίνει τόσα χρόνια και τολμηρή. Ας αξιολογηθεί και αυτή.
Στο σημερινό πρώτο τμήμα του αφιερώματος, ακολουθεί η αφήγηση των γεγονότων, η πρόταση μας και οι συνεντεύξεις των Todt, Mahonen, Mouton.
Οι υπόλοιπες συνεντεύξεις, οι τελευταίες εξελίξεις και το όποιο συμπέρασμα διαμορφώνεται, θα αναρτηθούν το Σάββατο 28 Δεκεμβρίου.
Η εξέλιξη των γεγονότων
Την 27η Σεπτεμβρίου 2013 η οργάνωση του Ράλι Ακρόπολις ανακοίνωσε την οριστική απουσία του ελληνικού αγώνα από το πρόγραμμα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι του 2014.
Η FIA, σε συνεργασία με τη νέα εταιρεία προώθησης του σπορ παγκοσμίως, τη Red Bull Media House, η μητρική εταιρεία της οποίας τυγχάνει να είναι και χορηγός μιας εκ των δύο εργοστασιακών ομάδων, προχώρησε σε αυτή την απόφαση για λόγους που δεν ξεκαθάρισε πλήρως, παρότι εθιμοτυπικά δεν όφειλε να πράξει κάτι τέτοιο.
Η εταιρεία που είχε αναλάβει την προώθηση του Ακρόπολις, Celeritas, δεν προχώρησε σε αναλυτικές εξηγήσεις - παρότι μέχρι τώρα οι οργανωτές εν γένει, προχωρούσαν σε συνεντεύξεις Τύπου διά "ψύλλου πήδημα".
Ετσι, η πραγματικότητα μας άφησε, εμάς τους Ελληνες, με:
- την εντύπωση ότι επικράτησε η οικονομική επιφάνεια των υποστηρικτών του Ράλι Πολωνίας, το οποίο αντικατέστησε το Ακρόπολις.
- τη βεβαιότητα ότι οι εργοστασιακές ομάδες αρνήθηκαν κατηγορηματικά να υπάρξει 14ος αγώνας.
- την πληροφορία ότι ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς εγγυήθηκε τηλεφωνικά στον πρόεδρο της FIA, Jean Todt, για το Ακρόπολις, αλλά αυτό ήταν είτε καθυστερημένο είτε αδιάφορο.
- την απορία γιατί δεν αφαιρέθηκε κάποιος άλλος αγώνας του WRC, και, τέλος,
- με την αισχύνη να καλεί ο Jost Capito, αγωνιστικός διευθυντής της Volkswagen, της οποίας χορηγός είναι η Red Bull, δημόσιο οίκτο προς τους Ελληνες που «αν τους αφαιρέσεις τα πάντα -συμπεριλαμβανομένης και της αξιοπρέπειάς τους- δεν ξέρω πώς θα καλύψουν το χαμένο έδαφος».
Το «Car and Driver» ζήτησε από τον Jean Todt, από τον τότε διευθυντή Ράλι της FIA Jarmo Mahonen, έχει πια αντικατασταθεί από τον Πορτογάλο Carlos Barbosa και από τη διευθύντρια του WRC Michele Mouton να μας διαφωτίσουν. Είχαν την καλοσύνη να απαντήσουν - αλλά όχι να μας διαφωτίσουν. Το Ακρόπολις θα διοργανωθεί, το 2014 τουλάχιστον, και θα υπάγεται στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλι (ERC). Είναι άγνωστο αν, πότε, πώς και γιατί θα επιστρέψει στο πλαίσιο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι.
Θάρρος & ποιότητα
του Νικόλα Σ. Ζαλμά
Είναι ενδιαφέρον να θέτεις ένα ερώτημα και να λαμβάνεις μιαν απάντηση που δεν απαντά σε τίποτα από αυτά που ρώτησες. Είναι τέχνη αυτό. Ετσι ένιωσα διαβάζοντας τις απαντήσεις στα ερωτήματα που έθεσε ο Πάνος Διαμάντης στους Todt, Mahonen και Mouton.
Δεν μας είπαν τίποτα. Απολύτως τίποτα. Εκεί όμως που έπαψε να έχει ενδιαφέρον και έγινε grotesque ήταν στο σημείο όπου ο Mahonen δήλωσε: «πρέπει να είμαστε ένα πλήρες ψυχαγωγικό σύνολο».
Τι είπε ο άνθρωπος;
Αναρωτιέμαι αν έχει αξία όλη η προσπάθεια, να παραμείνει το Ακρόπολις στο καλεντάρι. Να είναι δηλαδή ένας αγώνας οκτώ ειδικών επί τόσων επαναλήψεων, χιλίων κάτι χιλιομέτρων, με το πανηγυράκι του service park, περιχαρακωμένος σε ενάμιση νομό της Πελοποννήσου.
Για ποιον ακριβώς λόγο; Για να κάνουμε τις χάρες του κάθε Mahonen; Για να προβάλουμε την Ελλάδα στα πέρατα του κόσμου; Για να συνεχίσουμε την παράδοση; Για να γίνουμε επιτέλους ένα πλήρες ψυχαγωγικό σύνολο; 'Η μήπως διότι αυτά είναι το δεδομένα σήμερα στο WRC;
Απαντώ: Μετά τα 17,5 εκατομμύρια τουριστών που μας ήλθαν το 2013, έτσι μας είπαν, οι 500 άντε χίλιοι επισκέπτες του Ακρόπολις είναι αμελητέα ποσότητα.
Προσπερνώ το γεγονός ότι είναι δύσκολο να καθορίσουμε πόσος πλούτος από αυτήν τη «βαριά» βιομηχανία του τουρισμού παραμένει στον τόπο.
Το Ακρόπολις από τότε που το WRC αλληθώρισε προς την F1 είναι ερζάτς. Είναι, όπως και τα άλλα «ιβέντς» του παγκοσμίου, ένα όμορφο τηλεοπτικό προϊόν, εντυπωσιακό μεν, αλλά ράλι δεν είναι. Την έννοια του ράλι την τελείωσαν τα συμφέροντα που θέλουν να κάνουν κέρδη πουλώντας αέρα, η υπερβολική προβολή, οι μάνατζερς και του μάρκετινγκ τα κόλπα.
Πού ακούστηκε χορηγός ομάδων να είναι και ο promotor του πρωταθλήματος; Είναι ακραία αντιδεοντολογικό!
Στα καθ' ημάς είναι επίσης προκλητικά ανεπίτρεπτο η Λέσχη να απευθύνεται σε ιδιώτες προκειμένου να βρει χορηγούς και μάλιστα να τους αφήνει να διαπραγματεύονται μόνοι τους.
Αποτελεί απόδειξη της απόλυτης αποτυχίας της. Είναι επίσης ντροπιαστικό να καλεί ο πρωθυπουργός της χώρας τον Todt και να αιτείται να μείνει το Ακρόπολις στο καλεντάρι και να αποτυγχάνει και εκεί. Ας καταλάβουμε επιτέλους ότι ο πρόεδρος της κυβερνήσεως δεν μπορεί να είναι πλασιέ και δη αναποτελεσματικός. Είναι παρακμιακό να παρακαλούμε, να ζητιανεύουμε να μας βάλουν στο παιχνίδι αυτού του «πλήρους ψυχαγωγικού σύνολου».
Είναι ανυπόφορα οσφυοκαμπτικό! Και για ποιο λόγο;
Για να έρχονται εδώ οι Mahonen και οι Todt να τους πηγαίνουμε κρουαζιέρες, για να τους ταΐζουμε και να τους ξεσκονίζουμε τα μπλέιζερ; Για να βλέπουμε έξι οχήματα WRC δυόμισι εργοστάσιων; 'Η μήπως για να πηγαίνουν δυο-τρία άτομα στο Παρίσι, να διαπραγματεύονται την τύχη του Ακρόπολις και να περιφέρονται με χρυσές κάρτες της FIA ανά τον κόσμο;
Προσωπικά, μέσα από όλα αυτά, νιώθω Δημήτρης Νενέκος.
Ας τελειώσει αυτή η φάρσα και αφού τόσο το αγαπάτε το Ακρόπολις κύριοι διοργανωτές, «προμότορες», κριτές, αγωνιζόμενοι, χορηγοί, δημοσιογράφοι και πάντες εμπλεκόμενοι, κάντε την ανατροπή, φτιάξτε το πάλι αληθινό.
Κάντε έναν αγώνα ελεύθερο, χωρίς service park, με νυχτέρια, με ανατολές και δύσεις, με 2.000 + χιλιόμετρα, να ανεβαίνει στη Συκαμινέα, να κατεβαίνει στον Πάρνωνα, να εκκινεί και να τερματίζει κάτω από τον Παρθενώνα, να είναι ανοικτός σε κάθε όχημα, WRC, γκρουπ Α, Β, ιστορικά, νορμάλ, να έχει αναβάσεις, σιρκουί, δεξιοτεχνίες (!) τα πάντα, να το κάνουμε μια τετραήμερη γιορτή αληθινή, πανεθνική. Να μαζέψετε 200 συμμετοχές, όπως το '77.
Γυρίστε την πλάτη στη FIA, δεν την έχετε ανάγκη. Ας πάνε να κάνουν αγώνες στη Γερμανία σε εκείνα τα δρομάκια γύρω – γύρω όλοι από τα αμπέλια και τα αντιαρματικά, στην Πολωνία, με «500 και ορθή γωνία και άλλα 500» πάνω σε λασπωμένες πεδιάδες, στη Βραζιλία, στη Ρωσία, γνωστές «ραλομάνες» και αλλαχού, όπου τους προσφέρουν γη και ύδωρ. Αφήστε τους ανθρώπους να κάνουν τις «δουλειές» τους. Στο καλό να πάνε!
Ούτε Καρρούτες, ούτε Μετέωρα, ούτε Σμόκοβο, ούτε Ταρζάν, ούτε Δομνίστα έχουν, ούτε θα τα βρουν. Τίποτα δεν έχουν. Φιόγκους που κάνουν business & P.R. έχουν. Τίποτα άλλο.
Ας τελειώνουμε μ' αυτούς, αλλοδαπούς και ημεδαπούς κι ας προχωρήσουμε. Δεν χρειαζόμαστε πολλά, πάρα Θάρρος και Ποιότητα.
Τα έχουμε;
Ο Πάνος Διαμάντης ρωτά τους επικεφαλής
JEAN TODT / Πρόεδρος της FIA: «Δεν έφταιξε η οικονομική κρίση»
- Έπειτα από τα πρόσφατα σχόλια του διευθυντή μιας εργοστασιακής ομάδας σχετικά με το Ακρόπολις, υπό από το σκληρό οικονομικό κλίμα της Ευρώπης έχετε, ως πρόεδρος της FIA, τη δυνατότητα να εξετάσετε συγκεκριμένες κοινωνικές παραμέτρους για τη λήψη αποφάσεων στην επιχείρηση του μηχανοκίνητου αθλητισμού;
Η οικογένεια της FIA αποτελείται από περισσότερες από 230 λέσχες-μέλη ανά τον κόσμο και καθεμιά από αυτές αντιμετωπίζει τις δικές της, ιδιαίτερες προκλήσεις. Ο ρόλος μας είναι να συνεργαζόμαστε με αυτούς τους οργανισμούς μέσα σε ένα σταθερό πλαίσιο, που είναι συνεπές και αμερόληπτο προς όλους.
- Δεδομένης της κρίσης που βιώνει η Ελλάδα, άνευ προηγουμένου για τη χώρα από τη θέσπιση του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι, πιστεύετε ότι το Ακρόπολις θα ήταν πολυτέλεια για τη χώρα τη δεδομένη στιγμή ή θα ήταν λογικό να στηριχθεί από μέρους σας ως μακροχρόνιος «συνεργάτης» της FIA;
Δεν είναι ρόλος της FIA να αποφασίζει αν είναι κατάλληλο να διεξάγεται το Ακρόπολις στη διάρκεια μιας πολύ δύσκολης οικονομικής κρίσης στη χώρα. Η Λέσχη είναι σε πολύ καλύτερη θέση να κατανοήσει την κατάσταση στη δική της χώρα. Φυσικά αναγνωρίζουμε τη σημαντική συμβολή του Ράλι Ακρόπολις στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι της FIA, αλλά ως διοικητική αρχή οφείλουμε να συμπεριφερθούμε σε όλους μας τους μετόχους με δίκαιο και συνεπή τρόπο.
- Ποια είναι η πιο έντονη ανάμνηση που έχετε, ως συνοδηγός ή ως διευθυντής αγωνιστικής ομάδας, από το Ράλι Ακρόπολις;
Το Ράλι Ακρόπολις είναι μία από τις δυσκολότερες προκλήσεις του Πρωταθλήματος. Είναι, επίσης, ένα από τα πιο καλά και φιλικά ράλι, με εκπληκτική ατμόσφαιρα. Είναι πάντοτε μεγάλη μου χαρά να έρχομαι στην Ελλάδα, αυτή την τόσο όμορφη χώρα, και να συναντώ τους οργανωτές με τους οποίους πάντοτε είχα στενές σχέσεις. Κι όταν καταφέρνεις να πετύχεις τη νίκη, όπως συνέβη με εμάς, είναι ιδιαίτερα μεγάλη η ανταμοιβή δεδομένων των δυσκολιών του ράλι.
JARMO MAHONEN / Διευθυντής Ράλι FIA: «Δεν κλείνουμε την πόρτα στο Ακρόπολις»
- Συμφωνείτε με τον ισχυρισμό ότι το Ράλι Ακρόπολις, μαζί με το Ράλι Μόντε Κάρλο και το Ράλι Φινλανδίας, είναι ένας αγώνας-ορόσημο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι και γιατί;
Το Ακρόπολις έχει πολύ μακρά ιστορία και φυσικά αυτό το κάνει αρκετά αναγνωρίσιμο αγώνα. Στο παρελθόν ο κόσμος το αποκαλούσε αγώνα «σπαστήρι» για τα αυτοκίνητα, εξαιτίας της εξαντλητικής φύσεως της επιφάνειάς του. Αυτή, σε συνδυασμό με τις καλοκαιρινές μεσογειακές θερμοκρασίες, το κάνουν μια σκληρή δοκιμασία τόσο ανθρώπου όσο και μηχανής.
- Πόση βαρύτητα έχει η ιστορία και η παράδοση του σπορ στο όραμά σας για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι; Η ιδέα μεγαλύτερων αγώνων συζητείται ακόμη;
Το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι πρέπει να γίνει αληθινά παγκόσμιο και για να το πετύχουμε αυτό πρέπει να κατευθυνθούμε σε νέες περιοχές. Κάθε ράλι του θεσμού πρέπει να έχει μοναδικότητα και βασιζόμαστε στους οργανωτές να προτείνουν τη δομή του ράλι που ταιριάζει στη δική τους χώρα, σεβόμενοι παράλληλα το πνεύμα των αγωνιστικών κανονισμών. Δεν αποζητούμε αγώνες τύπου Ράλι Ντακάρ, αλλά θέλουμε ράλι που να κρύβουν προκλήσεις, να είναι περιπετειώδη και ως έναν βαθμό απρόβλεπτα, αλλά και παράλληλα να επιδεικνύουν διαφορετικά είδη επιφάνειας ανά τον κόσμο. Αυτό είναι που κάνει ιδιαίτερο το σπορ μας.
- Θα καλωσορίζατε την επιστροφή του Ακρόπολις στο WRC στο μέλλον; Θα είχε θέση στο πρόγραμμα αν το σπορ πετύχει να γίνει περισσότερο «παγκόσμιο» και γιατί;
Βρισκόμαστε σε συνεχή διάλογο με πολλές χώρες και φυσικά η Ελλάδα είναι μία από αυτές. Δεν θα κλείναμε ποτέ την πόρτα σε ένα ράλι όπως το Ακρόπολις.
- Ποια είναι η σχέση της FIA με τους νέους φορείς προώθησης του WRC και ποιες οι βασικές αρχές για τη λήψη αποφάσεων σχετικά με το μέλλον του σπορ;
Η FIA και η εταιρεία προώθησης του WRC συνεργάζονται στενά ως συνέταιροι για να αναπτύξουν το Πρωτάθλημα και να διευρύνουν τη δημοτικότητά του. Υπάρχει μεγάλος φόρτος εργασίας που πρέπει να γίνει, αλλά το σημαντικό είναι (οι δύο πλευρές) να συνεργάζονται για να παράγουν ένα σπουδαίο προϊόν που να είναι προσφιλές σε όλους μας τους μετόχους.
- Ποιο είναι το όραμά σας για τη νέα εποχή του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι από την άποψη του θεάματος και του marketing;
Δεν είμαστε απλά ένα σπορ. Πρέπει να είμαστε ένα πλήρες ψυχαγωγικό σύνολο. Η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο ο κόσμος επιθυμεί να απασχολήσει τον ελεύθερό του χρόνο είναι κλειδί για να παρέχουμε ένα προϊόν που να συνάδει με τις απαιτήσεις του. Πρέπει να κινούμαστε παράλληλα με τους γεμάτους προκλήσεις καιρούς, να είμαστε ευρηματικοί και να αντιδρούμε ανάλογα ώστε να ενώσουμε, να συνδυάσουμε και να γαλουχήσουμε μια παγκόσμια κοινότητα των ράλι από όλες τις απόψεις και σε όλες τις πλατφόρμες.
MICHELE MOUTOΝ / Διευθύντρια WRC: «Κάθε ράλι πρέπει να έχει χαρακτήρα»
- Πιστεύετε ότι το Ακρόπολις είναι ένα ράλι διαφορετικού χαρακτήρα, ίσως το σκληρότερο ράλι του WRC; Είναι ο ιδιαίτερος χαρακτήρας των ράλι και οι διαφορετικές επιφάνειες κρίσιμες για το μέλλον;
Για πολλά χρόνια το Ράλι Ακρόπολις ήταν ευρέως φημισμένο ως ένας από τους σκληρότερους αγώνες του Πρωταθλήματος. Ολα τα ράλι προβάλλουν τις δικές τους ιδιαίτερες προκλήσεις, αλλά πιστεύω ότι είναι δίκαιο να πούμε ότι καθώς προσπαθούσαμε να μειώσουμε το κόστος για τους συμμετέχοντες ενισχύοντας την αντοχή των εξαρτημάτων του αυτοκινήτου και κάνοντάς τα πιο ανθεκτικά, πιθανότατα δεν βλέπουμε σε ίδιο βαθμό εγκαταλείψεις λόγω υποχώρησης των μηχανικών μερών. Είναι σημαντικό κάθε ράλι να είναι ιδιαίτερο και να προσφέρει μια διαφορετική εμπειρία, όχι μόνο για τους αγωνιζόμενους αλλά και για την προώθηση του Πρωταθλήματος.
- Ποια είναι η στιγμή ή η εικόνα που θυμάστε εντονότερα από το Ακρόπολις;
Πρέπει να πω πως όταν κερδίσαμε τον αγώνα το 1982 με τη Fabrizia Pons, φτάσαμε στο μεγάλο στάδιο (σ.σ.: το Καλλιμάρμαρο) που ήταν κατάμεστο από ανθρώπους. Οταν ανεβήκαμε στο βάθρο ο κόσμος τραγουδούσε το όνομά μου: ήταν μια σπουδαία και συγκινητική στιγμή!
ΚΕΙΜΕΝΑ: ΝΙΚΟΛΑΣ Σ. ΖΑΛΜΑΣ, ΠΑΝΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ, ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΕΝΙΟΣ ΚΑΤΗΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ Ν.Σ.Ζ
ΠΗΓΗ. caranddriver
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου