ΠΕΜΠΤΗ 28-11-2013
Αυξάνει τις παραγγελίες νέων πλοίων, προσδοκώντας ακόμα μεγαλύτερη άνοδο της ναυλαγοράς από τον επόμενο χρόνο
Σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσε:
- Η Ελλάδα διατηρεί το 15% της παγκόσμιας ναυτιλίας και το 40% σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
- Ο ελληνικός εμπορικός στόλος (ελληνική σημαία) αριθμεί 1.386 πλοία.
- Οι Ελληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 7,3% των πλοίων σε παγκόσμιο επίπεδο και το 6,1% των πλοίων υπό παραγγελία.
- Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται 1.347 ναυτιλιακές εταιρείες. Περίπου 800 από αυτές βρίσκονται στο λιμάνι του Πειραιά.
Σύμφωνα με την καταγραφή που κάνει η αμερικανική υπηρεσία πληροφοριών, οι Ελληνες εφοπλιστές έχουν στην ιδιοκτησία τους 3.319 εμπορικά πλοία διαφόρων τύπων και χωρητικοτήτων, εγγεγραμμένα στο ελληνικό ή σε άλλο νηολόγιο.
Τα πρώτα έξι νηολόγια τρίτων χωρών, στα οποία οι Ελληνες εφοπλιστές επιλέγουν να εγγράψουν τα πλοία τους, για φορολογικούς και άλλους λόγους, είναι τα ακόλουθα: Λιβερία (505 πλοία), Μάλτα (469), Νήσοι Μάρσαλ (408 πλοία), Παναμάς (379 πλοία), Μπαχάμες (225 πλοία) και Κύπρος (201 πλοία). Συνολικά, από τα 2.459 πλοία των Ελλήνων εφοπλιστών σε νηολόγια τρίτων χωρών, τα 2.187 είναι συγκεντρωμένα σε έξι μόνο κράτη.
Η παγκόσμια κατάταξη με τους μεγαλύτερους λεγόμενους «εθνικούς στόλους» είναι η εξής: Γερμανία, με 3.847 πλοία, Ιαπωνία με 3.806 πλοία, Κίνα με 3.589 πλοία, Ελλάδα με 3.319 πλοία, Χονγκ - Κονγκ με 1.985 πλοία, Σιγκαπούρη με 1.943 πλοία, Ρωσία με 1.582 πλοία, Νορβηγία με 1.559 πλοία, Τουρκία με 1.274 πλοία και ΗΠΑ με 1.187 πλοία.
Παζάρια με τους Κινέζους
Ο Ελληνας υπουργός ζήτησε να διευκολυνθεί η πρόσβαση των Ελλήνων εφοπλιστών σε δάνεια από τις κινεζικές τράπεζες, σε μια περίοδο που το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο αυξάνει το ενδιαφέρον του για παραγγελίες στα ναυπηγεία της Κίνας. Δημοσιεύματα στον Τύπο αναφέρουν ότι οι Ελληνες εφοπλιστές, εξαιτίας της κρίσης, αντιμετωπίζονται με λιγότερο ευνοϊκούς όρους από τις κινεζικές τράπεζες σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους από άλλες χώρες.
Ο Μ. Βαρβιτσιώτης ζήτησε από τον Κινέζο υφυπουργό να μεσολαβήσει προς την Κεντρική Τράπεζα της Κίνας ώστε να υπάρξει συνολική παρέμβαση προς τα πιστωτικά ιδρύματα για το θέμα της χρηματοδότησης, με δεδομένο ότι οι Ελληνες εφοπλιστές κατασκευάζουν την πλειοψηφία των καραβιών τους σε ναυπηγεία της Κίνας.
Φέρεται μάλιστα να απέσπασε διαβεβαιώσεις από τον Κινέζο αξιωματούχο ότι «βλέπει θετικά το συγκεκριμένο ζήτημα, αφού οι Ελληνες εφοπλιστές αποτελούν στρατηγικό εταίρο της κινεζικής οικονομίας». Στην ίδια συνάντηση συζητήθηκε, επίσης, το ενδεχόμενο να εγκατασταθούν γραφεία ή αντιπροσωπείες κινεζικών τραπεζών στην Ελλάδα, με στόχο να διεκπεραιώνονται πιο γρήγορα οι δανειακές συμβάσεις με το εφοπλιστικό κεφάλαιο.
Σύμφωνα με στοιχεία της Petrofin, η δανειοδότηση των ελληνόκτητων ναυτιλιακών εταιρειών αυξάνεται σταθερά από τις κινεζικές τράπεζες. Το 2012 η China Εxim δάνεισε 1,2 δισ. δολάρια (αύξηση 41,18% από το 2011), η China Development δάνεισε 800 εκατ. δολάρια (αύξηση 60%), ενώ η China Everbright αύξησε τα δάνειά της κατά 100%.
Εκπρόσωποι ναυτιλιακών εταιρειών αναφέρουν ότι τα δάνεια αυτά είναι μέρος των 5 δισ. δολαρίων, με τα οποία η Κίνα έχει δεσμευθεί να δανειοδοτήσει τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, προκειμένου να αποσπάσει παραγγελίες για τα ναυπηγεία της. Από αυτά, έχουν εκταμιευτεί περίπου 1,3 δισ. δολάρια.
Προσδοκούν νέο γύρο υπερκερδοφορίας
Για τη ναυπηγική δραστηριότητα που αναπτύσσουν οι Ελληνες πλοιοκτήτες (και όχι μόνο) σε ναυπηγεία του εξωτερικού, ενδεικτικά είναι και τα παρακάτω στοιχεία της Golden Destiny για το δεκάμηνο Γενάρη - Οκτώβρη 2013, σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα:
- Οι νέες παραγγελίες σε όλους σχεδόν τους τύπους των πλοίων ξεπερνούν σε αξία τα 11 δισ. δολάρια.
- Οι Ελληνες εφοπλιστές προχώρησαν το δεκάμηνο στην παραγγελία 242 πλοίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας 22.871.640 dwt έναντι 97 πλοίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας 7,04 εκατ. dwt και αξίας άνω των 3,8 δισ. δολαρίων το αντίστοιχο δεκάμηνο (Γενάρης - Οκτώβρης του 2012). Για 68 πλοία δεν έγινε γνωστό το κόστος κατασκευής ενώ για τα υπόλοιπα 174 το κόστος ανέρχεται σε 9,24 δισ. δολάρια.
- Από το σύνολο των παραγγελιών, 102 πλοία όλων των τύπων έχουν γίνει σε κινεζικά ναυπηγεία. Την ίδια περίοδο του 2012, οι ελληνικές παραγγελίες για νέα πλοία ήταν 89, από τις οποίες οι 58 στην Κίνα.
- Ανά τύπο πλοίου, παραγγέλθηκαν:
-- 62 δεξαμενόπλοια, μεταφορικής ικανότητας 6,43 εκατ. dwt έναντι 20 δεξαμενόπλοιων μεταφορικής ικανότητας 1,55 εκατ. dwt το 2012.
-- 42 containerships, 2,72 εκατ. dwt έναντι 20 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, 1,55 εκατ. dwt το 2012.
-- 23 πλοία μεταφοράς υγραερίου (έναντι 8).
-- 11 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (έναντι 7 πέρυσι).
- Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι εφοπλιστές έχουν παραγγείλει το ίδιο διάστημα 2.179 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 125,79 εκατ. dwt έναντι 1.171 πλοίων, 47,44 εκατ. dwt, το αντίστοιχο διάστημα του 2012 (στοιχεία Golden Destiny). Περισσότερα από 105 δισ. δολάρια δαπανήθηκαν για νεότευκτα πλοία, ενώ για 900 από αυτά δεν είναι γνωστοί οι οικονομικοί όροι ναυπήγησής τους.
- Την ίδια περίοδο, σημαντικές παραγγελίες πλοίων έκαναν και οι κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες.
ΠΗΓΗ. ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου