Δευτέρα, 11 Φεβρουαρίου 2013

Νέο ασφαλιστικό άρον-άρον με 5 βόμβες

11/2/2013

Χωρίς τέλος οι περικοπές σε παροχές και συντάξεις

  Αρχισε ο δεύτερος γύρος της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης, η οποία μέσα από τη διοικητική και οικονομική ενοποίηση των Ταμείων υποκρύπτει περαιτέρω περικοπές στις συνταξιοδοτικές παροχές.

Ηδη η επιτροπή διαβούλευσης και διαλόγου που έχει συσταθεί στη Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων προχωράει με γρήγορους ρυθμούς και, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Ε», ολοκλήρωσε την καταγραφή των παροχών που έχουν τα 6 μεγαλύτερα ασφαλιστικά ταμεία.
Ειδικότερα, στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, όπου έχουν συγχωνευθεί 9 ασφαλιστικοί φορείς των ΔΕΚΟ και των τραπεζών, λειτουργούν εννιά αντίστοιχοι λογαριασμοί με λογιστική και οικονομική αυτοτέλεια. Αλλοι εννιά λογαρισμοί με οικονομική αυτοτέλεια έχουν καταγραφεί στον ΟΑΕΕ. Τρεις κλάδοι πρόνοιας που αποτελούν λογαριασμούς παροχών σε χρήμα έχουν καταγραφεί στο ΕΤΑΠ-ΜΜΕ, ένα λογαριασμό σε χρήμα έχει ο ΟΓΑ, 8 λογαριασμούς το ΕΤΑΑ και τρεις το ΝΑΤ.
Το σχέδιο των ενοποιήσεων περιλαμβάνει:
1. Στα ταμεία ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, Δημοσίου, ΝΑΤ και ΕΤΑΠ-ΜΜΕ θα συγχωνευτούν οι 60 ασφαλιστικοί κλάδοι που υπάρχουν σήμερα, καθώς και τα 90 τμήματα μητρώων συνταξιούχων που λειτουργούν ως ξεχωριστοί λογαριασμοί.
2. Στα 6 κύρια ταμεία ασφάλισης θα υπάρξει ενιαίο σύστημα εισφορών και παροχών που θα ισχύσει για όσους συνταξιοδοτηθούν από το 2014 και θα έχει ως άμεση συνέπεια τη μείωση των παροχών σε χρήμα στους ασφαλισμένους στα πρώην ευγενή ταμεία (ΔΕΚΟ, τράπεζες), που θα αντιμετωπίσουν σταδιακά μειώσεις τόσο στις συντάξεις όσο και στις παροχές σε χρήμα, καθώς θα μειωθεί το ύψος των εισφορών που καταβάλλουν.Οι ενιαίες εισφορές θα ισχύουν για όλους τους ασφαλισμένους ανά ταμείο κύριας ασφάλισης, π.χ. ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, κ.λπ.
3. Αντιστοίχως, οι ενιαίες εισφορές θα σημάνουν ενιαίο σύστημα παροχών. Αλλωστε ο νέος υπολογισμός των συντάξεων είναι σε άμεση σύνδεση με το ύψος των καταβαλλόμενων εισφορών στο σύνολο του εργασιακού βίου του ασφαλισμένου. Εξετάζεται το ενδεχόμενο να ισχύσει νωρίτερα από το 2015 ο νέος τρόπος υπολογισμού των συντάξεων.
Ενιαίο λογιστήριο
4. Θα δημιουργηθεί ένα ενιαίο λογιστήριο ανά Ταμείο και θα καταργηθούν οι «ειδικοί λογαριασμοί» και οι υπηρεσίες που συντηρούνταν σε κάθε Ταμείο που ενοποιήθηκε. Με τον τρόπο αυτό θα υπάρχει ενιαία λογιστική απεικόνιση και κεντρική παρακολούθηση όλων των ασφαλιστικών φορέων. Και βεβαίως θα καταστεί εφικτή η δημοσιοποίηση ισολογισμών από τα Ταμεία, κάτι που έχει θεσμοποιηθεί -από χρόνια- χωρίς μέχρι σήμερα να γίνει εφικτό.
5. Κεντρική αντιμετώπιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τα Ταμεία, ενδεχομένως από την εταιρεία Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ). Θα υπάρχουν ενιαίοι κανόνες για την τακτοποίηση των οφειλών και όχι ρυθμίσεις ανά Ταμείο.
6. Επικουρικές συντάξεις: Εξετάζεται οι αλλαγές στις επικουρικές συντάξεις που αρχίζουν από το 2015 να ξεκινήσουν από το 2014, καθώς το συνολικό ποσό των επικουρικών συντάξεων που θα καταβάλλεται δεν θα υπερβαίνει το ποσό των εισφορών που θα έχει λάβει το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης κατά τον προηγούμενο χρόνο. Το ισχύον ποσό σύνταξης που καταβάλλεται σήμερα θα παίζει ρόλο μόνο σε ό,τι αφορά τον προσδιορισμό της αναλογίας με την οποία θα υπολογιστεί η νέα παροχή, καθώς άλλαξε ο μαθηματικός τύπος υπολογισμού των συντάξεων και το νέο σύστημα θα λειτουργεί σαν μια αναδιανεμητική πυραμίδα.
Η σύνταξη διαχωρίζεται σε ονομαστική και καταβαλλόμενη. Η πρώτη είναι αυτή που πρέπει να καταβάλλεται βάσει του γενικού μαθηματικού τύπου. Η δεύτερη θα είναι αυτή που πραγματικά θα παίρνει στο χέρι ο δικαιούχος βάσει των εκάστοτε ετήσιων εσόδων των ταμείων. Ενας επιπλέον λόγος που επιβαρύνει το ΕΤΕΑ είναι το κόστος για την κάλυψη της αθρόας αποχώρησης εργαζομένων της Εμπορικής Τράπεζας με πρόωρες συνταξιοδοτήσεις (προσυνταξιοδοτικού καθεστώτος) την περίοδο 2007-2012. Αυτό δεν είχε προβλεφθεί στην αρχική οικονομική μελέτη για το Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Προσωπικού Εμπορικής Τράπεζας Ελλάδος (ΤΕΑΠΕΤΕ). Αντίθετα, υπήρξε πρόβλεψη, ως προς την ηλικία αποχώρησης από την εργασία, «να προεκταθεί η υπάρχουσα τάση των εργαζομένων (κυρίως γυναικών) να παραμένουν στην αγορά εργασίας και να αιτούνται συνταξιοδότηση αργότερα από την ελάχιστη ηλικία που προβλέπει το καταστατικό του Ταμείου».