ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2025

Επικίνδυνη ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία μέσα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

 


Το επιστημονικό συνεργείο του ΠΑΚΟΕ πραγματοποίησε επιτόπιες μετρήσεις ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας σε διάφορα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα, σε τέσσερις διαφορετικές ημέρες. Στόχος της έρευνας ήταν η καταγραφή των επιπέδων μαγνητικών, ηλεκτρικών και ραδιοσυχνοτικών πεδίων μέσα στην καμπίνα των οχημάτων αλλά και στο περιβάλλον γύρω από αυτά.

Οι μετρήσεις έγιναν σε διαφορετικές συνθήκες, όπως σε σταθμευμένα οχήματα, κατά την κίνηση και κατά τη διαδικασία φόρτισης, καλύπτοντας μοντέλα Tesla, BYD, VW, Nissan, Suzuki, Toyota, Peugeot, BMW, MINI Cooper, OPEL και KONA.

Η έρευνα αποσκοπεί στην ενημέρωση του κοινού και στη συλλογή δεδομένων για την καθημερινή έκθεση των επιβατών σε ηλεκτρομαγνητικά πεδία, ενώ η ανάλυση των αποτελεσμάτων βοηθά στην κατανόηση των διαφορών ανάμεσα στα μοντέλα και στις συνθήκες λειτουργίας τους.

Για το λόγο αυτό οι μετρήσεις που κάναμε είναι ενδεικτικές και τις δημοσιεύουμε για να ενημερωθούν οι πολίτες στο γεγονός ότι η έρευνα συνεχίζεται και θα διαρκέσει ένα χρόνο.

Οι μετρήσεις που πραγματοποιήθηκαν από το ΠΑΚΟΕ αφορούν ηλεκτρομαγνητικά πεδία μέσα και γύρω από ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα, με χρήση του οργάνου TriField EMF Meter TF2. Το όργανο αυτό καταγράφει μαγνητικά πεδία σε νανοτέσλα (nT), ηλεκτρικά πεδία σε Volt ανά μέτρο (V/m) και εκπομπές μικροκυμάτων/ραδιοκυμάτων (RF) σε milliwatt ανά τετραγωνικό μέτρο (mW/m²).

Η γενική εικόνα που προκύπτει από την ανάλυση των τιμών είναι ότι το Tesla Model Y εμφανίζει αισθητά υψηλότερες ενδείξεις ηλεκτρομαγνητικών πεδίων στο εσωτερικό του συγκριτικά με τα υπόλοιπα αυτοκίνητα του δείγματος, ειδικά όταν βρίσκεται σε λειτουργία και ιδιαίτερα σε κίνηση. Σημεία όπως το κάτω μέρος του δαπέδου, οι περιοχές κοντά στους ηλεκτρικούς υπολογιστές του οχήματος, αλλά και το «πάνω» τμήμα μέσα στην καμπίνα, καταγράφουν τιμές που ξεπερνούν κατά πολύ τις αντίστοιχες των άλλων αυτοκινήτων. Στην κατάσταση της φόρτισης, τα περισσότερα μη-Tesla οχήματα έδειξαν πολύ χαμηλές ενδείξεις, συχνά κοντά στα επίπεδα θορύβου.


Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Βιοηλεκτρομαγνητισμού (IBN), τα ιδανικά όρια έκθεσης σε μαγνητικά πεδία χαμηλών συχνοτήτων για την ανθρώπινη υγεία θα πρέπει να κυμαίνονται σε τιμές κάτω των 20 nTesla. 

Αυτή η σύσταση παρέχει ένα πλαίσιο ασφαλείας για την καθημερινή έκθεση και χρησιμεύει ως σημείο αναφοράς για τη σύγκριση των επιπέδων ηλεκτρομαγνητικών πεδίων που καταγράφονται σε διάφορα περιβάλλοντα, όπως στο εσωτερικό και γύρω από ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα. Οι μετρήσεις που ακολουθούν στο άρθρο επιδιώκουν να δείξουν πόσο κοντά ή μακριά βρίσκονται τα επίπεδα των οχημάτων από αυτά τα ιδανικά όρια.

Ωστόσο, η εικόνα δεν είναι τόσο απλή όταν σκεφτούμε τη μακροχρόνια χρήση. Υπάρχει διεθνώς ένας διάλογος σχετικά με τις πιθανές επιπτώσεις από χαμηλές, αλλά επαναλαμβανόμενες εκθέσεις σε ηλεκτρομαγνητικά πεδία, ιδιαίτερα όταν αυτές αφορούν μεγάλο μέρος της καθημερινής ζωής, όπως συμβαίνει για οδηγούς, επαγγελματίες ή άτομα που περνούν αρκετές ώρες καθημερινά μέσα σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Επειδή οι ερευνητικές πληροφορίες για αυτό το θέμα είναι ακόμη περιορισμένες, δεν είναι εύκολο να εξαχθεί οριστικό συμπέρασμα ότι η συνεχής έκθεση σε ένα περιβάλλον με ελαφρώς αυξημένα πεδία.

Μετρήσεις ΠΑΚΟΕ:

Στις 20 Νοεμβρίου 2025, πραγματοποιήθηκαν μετρήσεις ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο Tesla Model Y Juniper Dual Motor, τόσο σε σταθερή κατάσταση όσο και κατά την κίνηση.

Στο σταθμευμένο όχημα, οι ενδείξεις στα σημεία της καμπίνας παρουσίασαν ποικιλία τιμών ανάλογα με το σημείο μέτρησης. Τα μαγνητικά πεδία (MAG) κυμάνθηκαν από περίπου 650 έως 1.550 nTesla, με υψηλότερες τιμές να παρατηρούνται κοντά στον υπολογιστή και στο πάνω μέρος του αυτοκινήτου. 

Οι μετρήσεις ηλεκτρικού πεδίου (ELEC) ήταν γενικά χαμηλές, πολλές φορές μηδενικές, ενώ οι τιμές RF κυμάνθηκαν από 0,8 έως 10,8 mW/m². 

Κατά την κίνηση, παρατηρήθηκε αύξηση των μαγνητικών πεδίων, ειδικά στο δάπεδο και στη θέση του οδηγού, με τιμές που έφτασαν έως και 6.600 nTesla σε στιγμιαίες ενδείξεις. Τα ηλεκτρικά πεδία παρέμειναν περιορισμένα, ενώ οι μετρήσεις RF έδειξαν μικρές αυξήσεις σε σχέση με την ακινησία.

Συνολικά, οι μετρήσεις της 20ής Νοεμβρίου δείχνουν ότι η λειτουργία του οχήματος σε κίνηση οδηγεί σε σημαντική αύξηση των μαγνητικών πεδίων στο εσωτερικό, ενώ οι υπόλοιποι τύποι πεδίων παραμένουν σχετικά σταθεροί.

ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ: ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου