ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 20-11-2015
Όπως και στο προσχέδιο, η προσπάθεια της κυβέρνησης είναι να
συνδυαστεί η δημοσιονομική υπευθυνότητα με την κοινωνική δικαιοσύνη και
την ανακατανομή των βαρών.
Στο διάστημα που μεσολάβησε από την κατάθεση του προσχεδίου μέχρι το τελικό σχέδιο, υπήρξε μια σημαντική θετική εξέλιξη: η αναθεώρηση προς τα πάνω των προβλέψεων για την οικονομική μεγέθυνση των ετών 2015 και 2016.
Με την αυστηρή έννοια, δεν υπήρξε ύφεση το 2015 αφού το ΑΕΠ έμεινε αμετάβλητο. Σε σχέση με την πρόβλεψη του προσχεδίου για ύφεση -2,3% το 2015 αυτό συνιστά εντυπωσιακή βελτίωση.
Η ελληνική οικονομία άντεξε διαψεύδοντας τα σενάρια καταστροφής. Η βελτίωση των προβλέψεων για το 2016 είναι μικρότερη αλλά διόλου ασήμαντη.
Από το -1,3% κατά τη σύνταξη του προσχεδίου βρίσκεται πλέον -0,7% με αρκετά συντηρητικές εκτιμήσεις.
Αυτό έδωσε έναν μικρό δημοσιονομικό χώρο που επέτρεψε, μεταξύ άλλων, τα παρακάτω:
Αποτελεί δέσμευση της κυβέρνησης ένα προοδευτικό φορολογικό σύστημα που θα εξασφαλίζει δικαιότερη κατανομή των βαρών. Η προσπάθεια αυτή έχει ήδη ξεκινήσει και θα ενταθεί στο επόμενο διάστημα.
Τέλος, δεν έχουν προϋπολογιστεί έσοδα από την πάταξη της φοροδιαφυγής, την αύξηση της εισπραξιμότητας, και παρόμοια «διαχειριστικά» μέτρα που είναι αδύνατο να ποσοτικοποιηθούν.
Όποια επιπλέον έσοδα προκύψουν από τη βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης, θα αποτελέσουν κέρδος για το σύνολο των πολιτών.
Δείτε τους συνοπτικούς πίνακες με το ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης και την ποσοτικοποίηση των δημοσιονομικών παρεμβάσεων.
ΠΗΓΗ. fpress.gr
Πρόσθερα έσοδα 1,11 δισ ευρώ από την αύξηση των ασφαλιστικών
εισφορών κρύβει ο κρατικός προυπολογισμός που κατατεθηκε πριν απο λίγο
στη Βουλή.
Επιπλέον 150 εκατ. ευρώ πρέπει να προέλθουν από την αύξηση φόρου εισοδήματος ενώ η περικοπή των συντάξεων στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα θα πρέπει να αποδώσει περισσότερα από 700 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον 150 εκατ. ευρώ πρέπει να προέλθουν από την αύξηση φόρου εισοδήματος ενώ η περικοπή των συντάξεων στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα θα πρέπει να αποδώσει περισσότερα από 700 εκατ. ευρώ.
Βασικό στοιχείο
του προυπολογισμού είναι η μείωση του στόχου ύφεσης από -1,3% που
προέβλεπε ο προυπολογισμός σε -0,7%.
Στο διάστημα που μεσολάβησε από την κατάθεση του προσχεδίου μέχρι το τελικό σχέδιο, υπήρξε μια σημαντική θετική εξέλιξη: η αναθεώρηση προς τα πάνω των προβλέψεων για την οικονομική μεγέθυνση των ετών 2015 και 2016.
Με την αυστηρή έννοια, δεν υπήρξε ύφεση το 2015 αφού το ΑΕΠ έμεινε αμετάβλητο. Σε σχέση με την πρόβλεψη του προσχεδίου για ύφεση -2,3% το 2015 αυτό συνιστά εντυπωσιακή βελτίωση.
Η ελληνική οικονομία άντεξε διαψεύδοντας τα σενάρια καταστροφής. Η βελτίωση των προβλέψεων για το 2016 είναι μικρότερη αλλά διόλου ασήμαντη.
Από το -1,3% κατά τη σύνταξη του προσχεδίου βρίσκεται πλέον -0,7% με αρκετά συντηρητικές εκτιμήσεις.
Αυτό έδωσε έναν μικρό δημοσιονομικό χώρο που επέτρεψε, μεταξύ άλλων, τα παρακάτω:
- Τη μείωση του βάρους των δημοσιονομικών παρεμβάσεων κατά περίπου 500 εκατ. Η ετήσια απόδοση των μέτρων, από 6,2 δισ. στο προσχέδιο έπεσε στα 5,7 δισ. στο τελικό σχέδιο. Αυτό σημαίνει ότι το κράτος θα αποσπάσει 500 εκατ. λιγότερα από την ιδιωτική οικονομία.
- Την αύξηση των πιστώσεων προς τα νοσοκομεία κατά άλλα 150 εκατ. πλέον των 150 εκατ. που είχαν εξασφαλιστεί από το προσχέδιο. Αυτό σημαίνει ότι τα νοσοκομεία θα χρηματοδοτηθούν με 300 εκατ. περισσότερα σε σχέση με τον περσινό προϋπολογισμό.
- Την αύξηση των επιστροφών φόρων κατά 180 εκατ. περιορίζοντας τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του κράτους προς τους πολίτες.
Αποτελεί δέσμευση της κυβέρνησης ένα προοδευτικό φορολογικό σύστημα που θα εξασφαλίζει δικαιότερη κατανομή των βαρών. Η προσπάθεια αυτή έχει ήδη ξεκινήσει και θα ενταθεί στο επόμενο διάστημα.
Τέλος, δεν έχουν προϋπολογιστεί έσοδα από την πάταξη της φοροδιαφυγής, την αύξηση της εισπραξιμότητας, και παρόμοια «διαχειριστικά» μέτρα που είναι αδύνατο να ποσοτικοποιηθούν.
Όποια επιπλέον έσοδα προκύψουν από τη βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης, θα αποτελέσουν κέρδος για το σύνολο των πολιτών.
Δείτε τους συνοπτικούς πίνακες με το ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης και την ποσοτικοποίηση των δημοσιονομικών παρεμβάσεων.
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟ ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ | |||||||||
Προϋπολογισμός 2015 |
Εκτίμηση Σχέδιο 2016 |
Πρόβλεψη Προσχεδίου 2016 | Πρόβλεψη Σχέδιο 2016 |
||||||
Ι. Έσοδα (1+2) | 55.603 | 53.091 | 53.344 | 53.527 | |||||
1. Καθαρά έσοδα τακτικού προϋπολογισμού | 50.871 | 48.618 | 49.462 | 49.107 | |||||
2. Έσοδα ΠΔΕ | 4.732 | 4.473 | 3.882 | 4.420 | |||||
ΙΙ. Δαπάνες (1+2) | 55.705 | 55.664 | 55.685 | 55.751 | |||||
1. Δαπάνες τακτικού προϋπολογισμού | 49.305 | 49.264 | 48.935 | 49.001 | |||||
α. Πρωτογενείς δαπάνες | 41.887 | 41.924 | 41.735 | 41.861 | |||||
β. Εγγυήσεις σε Γενική Κυβέρνηση | 667 | 660 | 380 | 380 | |||||
γ. Τόκοι | 5.900 | 5.830 | 5.930 | 5.930 | |||||
δ. Ταμειακές Πληρωμές για εξοπλιστικές δαπάνες | 700 | 590 | 598 | 598 | |||||
2. ΠΔΕ (α+β) | 6.400 | 6.400 | 6.750 | 6.750 | |||||
α. Συγχρηματοδοτούμενο σκέλος | 5.700 | 5.700 | 6.000 | 6.000 | |||||
β. Εθνικό σκέλος | 700 | 700 | 750 | 750 | |||||
ΙΙΙ. Ταμειακό Ισοζύγιο Κρατικού Προϋπολογισμού | -103 | -2.573 | -2.340 | -2.224 | |||||
ΙΙΙ.α. Ταμειακό Πρωτογενές αποτέλεσμα Κρατικού Προϋπολογισμού (ΙΙΙ-γ) | 5.797 | 3.257 | 3.590 | 3.706 | |||||
Εθνικολογιστικές προσαρμογές κεντρικής διοίκησης | -3.285 | -3.412 | -2.314 | -2.846 | |||||
Πρωτογενές αποτέλεσμα Κρατικού Προϋπολογισμού κατά ESA | 4.512 | 965 | 2.346 | 1.860 | |||||
Ισοζύγιο Κρατικού Προϋπολογισμού κατά ESA | -3.388 | -5.985 | -4.654 | -5.070 | |||||
Ισοζύγιο Νομικών Προσώπων πλην ΔΕΚΟ | 1.374 | 355 | 1.092 | 1.105 | |||||
Ισοζύγιο επαναταξινομημένων ΔΕΚΟ | 853 | 649 | 554 | 545 | |||||
Ισοζύγιο Νοσοκομείων - ΠΕΔΥ κατά ESA | 588 | 344 | 406 | 455 | |||||
Ισοζύγιο ΟΤΑ κατά ESA | 863 | 241 | 300 | 315 | |||||
Ισοζύγιο ΟKΑ εκτός Νοσοκομείων κατά ESA | -750 | -1.221 | -1.675 | -1.044 | |||||
Ισοζύγιο Γενικής κυβέρνησης κατά ESA | -459 | -5.618 | -3.977 | -3.695 | |||||
% ΑΕΠ | -0,2% | -3,2% | -2,3% | -2,1% | |||||
Τόκοι Γενικής Κυβέρνησης | 7.867 | 6.904 | 6.919 | 6.821 | |||||
Πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής κυβέρνησης κατά ESA | 7.408 | 1.286 | 2.942 | 3.126 | |||||
% ΑΕΠ | 4,0% | 0,7% | 1,7% | 1,8% | |||||
Προσαρμογές Σύμβασης Οικονομικής Συμφωνίας | -1.812 | -1.636 | -2.048 | -2.207 | |||||
Πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής κυβέρνησης σύμφωνα με τη μεθοδολογία της Σύμβασης Οικονομικής Συμφωνίας | 5.595 | -349 | 894 | 919 | |||||
% ΑΕΠ | 3,03% | -0,20% | 0,52% | 0,53% | |||||
Στόχος Σύμβασης Οικονομικής Συμφωνίας | 5.546 | -439 | 867 | 872 | |||||
% ΑΕΠ | 3,00% | -0,25% | 0,50% | 0,50% | |||||
Δημοσιονομικό Πλεόνασμα (+) ή Κενό (-) Σύμβασης Οικονομικής Συμφωνίας | 49 | 90 | 27 | 47 | |||||
ΑΕΠ | 184.870 | 175.658 | 173.365 | 174.438 |
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ | ||
2015 | 2016 | |
Σύνολο Παρεμβάσεων | 1.541 | 5.733 |
Σύνολο Παρεμβάσεων στο σκέλος των Δαπανών | 535 | 2.532 |
Συντάξεις Δημοσίου | 188 | |
Εξορθολογισμός χορήγησης επιδόματος θέρμανσης με μείωση της σχετικής δαπάνης κατά 50% | 105 | |
Μείωση αμυντικών και λοιπών καταναλωτικού και λειτουργικού χαρακτήρα δαπανών του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας | 100 | 500 |
Συντάξεις Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης | 22 | 538 |
Εισφορές και Λοιπές Παροχές Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης | 403 | 1.113 |
Λοιπές Παρεμβάσεις | 89 | |
Σύνολο Παρεμβάσεων στο σκέλος των Εσόδων | 1.006 | 3.201 |
Αναμόρφωση Κώδικα Φ.Π.Α. | 427 | 1.310 |
Αναμόρφωση συντελεστών στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης | 63 | 377 |
Αύξηση συντελεστών στο φόρο πολυτελούς διαβίωσης | 32 | 32 |
Αύξηση συντελεστών στο φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων | 150 | |
Αύξηση συντελεστών στο φόρο ασφαλίστρων | 36 | 90 |
Κατάργηση απαλλαγών πληρωμής ΕΝΦΙΑ | 19 | 20 |
Αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος στα νομικά πρόσωπα | 283 | 157 |
Αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος στους ελεύθερους επαγγελματίες | 114 | |
Αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος στους αγρότες | 36 | 79 |
Παροχή κινήτρων για την αντιμετώπιση της αποχής από τον περιοδικό τεχνικό έλεγχο οχημάτων από τα Κ.Τ.Ε.Ο. | 15 | 56 |
Κατάργηση επιστροφής του ΕΦΚ στο πετρέλαιο για αγροτική χρήση | 13 | |
Ενεργοποίηση φορολόγησης επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων | 31 | 41 |
Παροχή κινήτρων για την αντιμετώπιση του φαινομένου των ανασφάλιστων οχημάτων | 40 | 5 |
Αύξηση των συντελεστών φορολόγησης εισοδήματος από ενοίκια | 142 | |
Επέκταση της συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στο 30% των κερδών από παιχνιδομηχανές (VLT's) | 100 | |
Αύξηση συντελεστών φόρου εισοδήματος στους αγρότες | 32 | |
Αναμόρφωση Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος | 150 | |
Επιβολή ειδικού τέλους, ανά στήλη, κάθε παιγνίου του ΟΠΑΠ | 20 | 210 |
Λοιπές παρεμβάσεις | 4 | 123 |
ΠΗΓΗ. fpress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου