Απλούστερους κανόνες για τη ναυτική εκπαίδευση, οδηγία για
τη χρήση δημόσιων πληροφοριών και γενική προσέγγιση για τις ηλεκτρονικές
πληροφορίες συνολικά, ενέκρινε το Συμβούλιο των Κρατών Μελών της ΕΕ.
Αναλυτικά, το Συμβούλιο ενέκρινε απλούστερους κανόνες για
την εκπαίδευση και την πιστοποίηση των ναυτικών, που θα συμβάλουν στη διατήρηση
υψηλού επιπέδου ασφάλειας στη θάλασσα και στην πρόληψη της ρύπανσης.
Το πλαίσιο
αυτό θα διευκολύνει επίσης τους ναυτικούς να κυκλοφορούν ελεύθερα εντός της ΕΕ,
πράγμα που θα καταστήσει τη ναυτιλία στην ΕΕ ελκυστικότερη επιλογή
σταδιοδρομίας και θα συντελέσει κατ’ αυτό τον τρόπο στην αντιμετώπιση της
έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού.
Η μεταρρύθμιση είναι σχεδιασμένη κατά τρόπο ώστε να διατηρεί
τους κανόνες της ΕΕ ευθυγραμμισμένους με τους διεθνείς κανόνες και να καθιστά
πιο αποδοτικό και αποτελεσματικό τον κεντρικό μηχανισμό αναγνώρισης των
ναυτικών από τρίτες χώρες.
Η αναθεώρηση θα βελτιώσει παράλληλα τη νομική
σαφήνεια όσον αφορά την αμοιβαία αναγνώριση των πιστοποιητικών των ναυτικών που
εκδίδονται από τα κράτη μέλη.
Το διεθνές πλαίσιο σε αυτό τον τομέα είναι η διεθνής σύμβαση
του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για πρότυπα εκπαίδευσης, έκδοσης
πιστοποιητικών και τήρησης φυλακών των ναυτικών («σύμβαση STCW»).
Στο πλαίσιο
του κοινού μηχανισμού της ΕΕ για την αναγνώριση των πιστοποιητικών των ναυτικών
από τρίτες χώρες, η Επιτροπή διενεργεί τακτικούς ελέγχους ώστε να διασφαλίζει
ότι τα κράτη μέλη της ΕΕ και οι τρίτες χώρες συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις
της οδηγίας της ΕΕ και της σύμβασης STCW.
Η τροποποιημένη οδηγία θα
εξορθολογήσει τη διαδικασία αναγνώρισης νέων τρίτων χωρών και θα αναθεωρήσει
τις προθεσμίες.
Σε ό,τι αφορά την αναγνώριση των ναυτικών άλλων κρατών
μελών, οι νέοι κανόνες θα διευκρινίζουν ποια πιστοποιητικά θα πρέπει να
αναγνωρίζονται αμοιβαία ώστε οι ναυτικοί που έχουν λάβει πιστοποίηση από μία
χώρα της ΕΕ να μπορούν να εργάζονται σε πλοία που φέρουν τη σημαία άλλου
κράτους μέλους της ΕΕ.
Επιπλέον το Συμβούλιο ενέκρινε νέους κανόνες για τα ανοικτά
δεδομένα και την περαιτέρω χρήση των δεδομένων του δημόσιου τομέα, για
περαιτέρω χρήση ως πρώτη ύλη για την τεχνητή νοημοσύνη, τις αλυσίδες συστοιχιών
(blockchain) και άλλες προηγμένες ψηφιακές τεχνολογίες.
Οι κανόνες αυτοί θα δώσουν ώθηση στην οικονομία δεδομένων
της ΕΕ, θα συμβάλουν στην ανάπτυξη μιας κοινωνίας βασιζόμενης στα δεδομένα και
θα τονώσουν την ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας σε όλους τους τομείς
της οικονομίας.
Η νέα οδηγία διευρύνει το πεδίο των κανόνων που διέπουν την
περαιτέρω χρήση των πληροφοριών του δημόσιου τομέα (ΠΔΤ), ώστε να συμπεριλάβει,
επιπλέον των φορέων του δημόσιου τομέα, τις δημόσιες επιχειρήσεις στους τομείς
των μεταφορών και των υπηρεσιών κοινής ωφελείας.
Εισάγει επίσης την έννοια των συνόλων δεδομένων υψηλής
αξίας, που θα πρέπει να διατίθενται δωρεάν μέσω διεπαφής προγραμματισμού
εφαρμογών (API).
Στο κείμενο ορίζονται έξι γενικές κατηγορίες συνόλων δεδομένων
υψηλής αξίας: γεωχωρικές πληροφορίες, γεωσκόπηση και περιβάλλον, μετεωρολογικές
πληροφορίες, στατιστικές, εταιρείες και ιδιοκτησιακό καθεστώς εταιρειών, και
κινητικότητα. Ο κατάλογος θα επικαιροποιείται μέσω παράγωγου δικαίου.
Οι κανόνες θα καλύπτουν ερευνητικά δεδομένα που έχουν
χρηματοδοτηθεί από δημόσιους πόρους και είναι ήδη διαθέσιμα σε δημόσια
αποθετήρια. Θα προωθήσουν επίσης τη διάδοση δυναμικών δεδομένων, π.χ.
μετεωρολογικών δεδομένων σε πραγματικό χρόνο και δεδομένων που αφορούν τις
μεταφορές.
Γενικά, τα στοιχεία του δημόσιου τομέα θα είναι διαθέσιμα
είτε δωρεάν είτε με πολύ χαμηλό κόστος.
Επιπλέον, η μεταρρύθμιση προωθεί τη χρήση ανοικτών
δεδομένων, δηλαδή δεδομένων σε ανοικτούς μορφότυπους που μπορούν να
χρησιμοποιούνται δωρεάν και να ανταλλάσσονται για οποιονδήποτε σκοπό.
Τέλος το Συμβούλιο καθόρισε σήμερα τη θέση του («γενική
προσέγγιση») όσον αφορά την πρόταση να θεσπιστεί ενιαίο νομικό πλαίσιο για τη
χρήση των ηλεκτρονικών πληροφοριών σχετικά με τις εμπορευματικές μεταφορές σε
όλους τους τρόπους μεταφοράς.
Σύμφωνα με τη γενική προσέγγιση του Συμβουλίου, όλες οι
αρμόδιες δημόσιες αρχές θα υποχρεούνται να αποδέχονται πληροφορίες που
διατίθενται ηλεκτρονικά σε πιστοποιημένες πλατφόρμες, όταν οι εταιρείες
επιλέγουν να χρησιμοποιήσουν τέτοιους μορφότυπους για να παράσχουν πληροφορίες
ως απόδειξη της συμμόρφωσης με τις νομοθετικές απαιτήσεις.
Ωστόσο, οι εταιρείες
θα εξακολουθήσουν να μπορούν να υποβάλλουν τις πληροφορίες σε έντυπη μορφή εάν
το προτιμούν.
Εντός τριών ετών από την έναρξη ισχύος των νέων κανόνων, η
Κομισιόν θα εγκρίνει κοινές τεχνικές προδιαγραφές για να εξασφαλίσει τη
διαλειτουργικότητα μεταξύ των διαφόρων συστημάτων και λύσεων πληροφορικής που
χρησιμοποιούνται για την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τις εμπορευματικές
μεταφορές.
Οι προδιαγραφές θα καθορίσουν επίσης κοινές διαδικασίες και
λεπτομερείς κανόνες για την προσπέλαση και την επεξεργασία των πληροφοριών
αυτών από τις αρχές, ώστε οι κανόνες να εφαρμόζονται κατά τρόπο ενιαίο.
Επί του παρόντος, οι περισσότερες εταιρείες εμπορευματικών
μεταφορών και οι λοιποί επιχειρηματικοί φορείς που δραστηριοποιούνται στον
τομέα των μεταφορών χρησιμοποιούν έντυπα έγγραφα.
Το βασικό εμπόδιο στην
ευρύτερη χρήση ψηφιακών εγγράφων μεταφοράς είναι ο αρκετά χαμηλός και
διαφορετικός βαθμός αποδοχής των ψηφιακών εγγράφων από τις διάφορες αρχές. Δεν
υπάρχει συνεκτικό νομικό πλαίσιο και για την ανταλλαγή πληροφοριών
χρησιμοποιείται μεγάλος αριθμός διαφορετικών, μη διαλειτουργικών συστημάτων
πληροφορικής.
Το Συμβούλιο έχει εισαγάγει ορισμένες διευκρινίσεις στο
κείμενο που είχε συντάξει η Κομισιόν, για παράδειγμα όσον αφορά το πεδίο
εφαρμογής, τις απαιτήσεις και τις αρμοδιότητες όλων των εμπλεκόμενων μερών.
Έχει απλουστεύσει τις αρμοδιότητες των κρατών μελών όσον αφορά την
παρακολούθηση και την υποβολή εκθέσεων και έχει παρατείνει τη μεταβατική
περίοδο από 4 σε 6 έτη.
ΠΗΓΗ. real.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου