ΚΥΡΙΑΚΗ 2-11-2014
Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Σχεδόν ένας στους τρεις εργαζομένους στην Ελλάδα
θεωρείται “υπερεκπαιδευμένος” -δηλαδή έχει καλύτερη εκπαίδευση από
εκείνη που απαιτεί η θέση εργασίας τους- σύμφωνα με το Διεθνή Οργανισμός
Εργασίας (International Labour Organization, ILO).
Αυτό αναφέρεται σε μελέτη που πραγματοποιήθηκε στη
Γενεύη για την αναντιστοιχία δεξιοτήτων στην αγορά εργασίας στις χώρες –
μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία δημοσιεύτηκε στις 29 Οκτωβρίου.
Το
ποσοστό αυτό είναι σχετικά υψηλό σε σχέση με τις άλλες χώρες – μέλη της
ευρωζώνης.
Τι σημαίνει “αναντιστοιχία δεξιοτήτων”;
Το χάσμα μεταξύ του τι ζητάνε οι εργοδότες από
τους εργαζομένους και του τι είναι σε θέση οι εργαζόμενοι να παράσχουν
με βάση τις δεξιότητες του.
Σύμφωνα με τη μελέτη του ILO:
• το 32% των εργαζομένων στην Ελλάδα είναι
“υπερεκπαιδευμένο”, δηλαδή έχει καλύτερη εκπαίδευση από εκείνη που
απαιτεί η θέση εργασίας την οποία έχουν καταλάβει. Πιο αναλυτικά το
26,8% των εργαζομένων αντρών και το 15,0% εργαζομένων γυναικών θεωρείται
“υπερεκπαιδευμένο”
• Την ίδια στιγμή, το 21,8% των εργαζομένων αντρών
και των 25,6% των εργαζομένων γυναικών στην Ελλάδα είναι
“υποεκπαιδευμένο”, δηλαδή έχει εκπαίδευση κατώτερη εκείνης που απαιτεί η
δουλειά του.
Βάζοντας, κανείς στο “ζύγι” τους
υπερεκπαιδευμένους και τους υποεκπαιδευμένους εργαζομένους άντρες στην
Ελλάδα, προκύπτει πως οι οι πρώτοι είναι ελαφρώς περισσότεροι από τους
δεύτερους.
Συνεπώς υπάρχει ένα σημαντικό “πλεόνασμα” υπερεκπαιδευμένων
εργαζομένων αντρών σε σχέση με τους υποεκπαιδευμένους. Αντίθετα,
σημειώνεται “έλλειμμα” υπερεκπαιδευμένων εργαζομένων γυναικών σε σχέση
με τις υπερεκπαιδευμένες, σύμφωνα με τα στοιχεία του ILO.
Το ποσοστό των “υπερεκπαιδευμένων” εργαζομένων
αντρών και γυναικών στην Ελλάδα (26,8% και 15,0% αντίστοιχα), αλλά και
συνολικά (32%) είναι από τα χαμηλότερα στην ευρωζώνη, αν και όχι στο
σύνολο της ΕΕ, δηλαδή συμπεριλαμβάνοντας και τις περισσότερες χώρες της
ανατολικής Ευρώπης .
Σημειώνεται πως όσο χαμηλότερο είναι το ποσοστό των
“υπερεκπαιδευμένων” ή των “υποεκπαιδευμένων” σε μία χώρα τόσο καλύτερη
αντιστοιχία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης υπάρχει στην αγορά εργασίας,
γεγονός που είναι θετικό για μία οικονομία.
Ενδεικτικά στην Αυστρία το 58% των εργαζομένων
στην Αυστρία έχει καλύτερη εκπαίδευση από εκείνη που απαιτεί η θέση
εργασία τους.
Στην Τσεχία οι υπερεκπαιδευμένοι αποτελούν το 50%,
στη Δανία το 34%, στην Εσθονία το 39%. στη Γαλλία το 28%, στη Γερμανία
το 11,8%, στην Ουγγαρία το 37%, στην Ισλανδία το 30%, στην Ιρλανδία το
33%, στην Ιταλία το 13,9%, στη Λετονία το 43%, στη Λιθουανία το 31%, στο
Λουξεμβούργο το 27%, στην Ολλανδία το 11,2%, στη Νορβηγία το 16,6%,
στην Πολωνία το 13,9%, στη Ρουμανία το 25%, στη Σλοβακία το 49,9%, στη
Σλοβενία το 36%, στην Ισπανία το 13,8%, στη Σουηδία το 27,0%, στην
Ελβετία το 13,4% και στο Ηνωμένο Βασίλειο το 13%.
Σύμφωνα με τον ΙLO η αναντιστοιχία δεξιοτήτων
έλαβε ακόμα περισσότερη σημασία στις ανεπτυγμένες οικονομίες μετά την
παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008 – 2009.
Η κρίση προκάλεσε μαζική
αύξηση στην ανεργία της ανεργίας στον ανεπτυγμένο κόσμο και κατέστρεψε
θέσεις εργασίας.
Πολλοί αναλυτές εκτιμούν ότι η αναντιστοιχία
δεξιοτήτων αποτελεί ένα βασικό εμπόδιο στην οικονομική ανάκαμψη της
Ευρώπης, επισημαίνεται από τον ILO.
ΠΗΓΗ. proson.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου