ΠΕΜΠΤΗ 23-5-2013
Αντί να πηγαίνουμε μπροστά, πάμε πίσω. Πριν από μερικά χρόνια η διαδρομή με τρένο Αθήνα – Θεσσαλονίκη διεξαγόταν σε τέσσερις ώρες. Σήμερα φτάνει έως και τις έξι ώρες!
Του Φώτη Φωτεινού, αναδημοσίευση από την “Ελευθεροτυπία”
Αιτία; Το τροχαίο υλικό είναι λίγο και πεπαλαιωμένο, ενώ και η συντήρηση των γραμμών και των σταθμών είναι πλημμελής, θέτοντας έτσι περιορισμούς στη μέγιστη ταχύτητα και στη χωρητικότητα ορισμένων αξόνων.
Οι αποδείξεις πολλές: Στο δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, επειδή δεν υπάρχει ηλεκτροκίνηση σε όλο το μήκος του δικτύου, αλλάζουν οι μηχανές στο Δομοκό, με πρόσθετη καθυστέρηση, αλλά και διπλό κόστος.
Μάλιστα, επειδή υπάρχει πρόβλημα με τους τροχούς, οι μηχανοδηγοί έχουν πάρει οδηγίες να πηγαίνουν με 140 χλμ, αντί για 160 χλμ., μεταξύ Δομοκού – Θεσσαλονίκης, κάτι το οποίο σημαίνει επιμήκυνση του χρόνου διεξαγωγής των δρομολογίων.
Σαν να μην έφτανε αυτό, η σηματοδότηση σε μεγάλα τμήματα του δικτύου, λόγω κλοπών ή βλαβών (ΣΚΑ – Κιάτο, Αχαρνές – Τιθορέα, Ευαγγελισμός – Θεσσαλονίκη, Θεσσαλονίκη – Ειδομένη και Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας) δεν λειτουργεί, με αποτέλεσμα οι αμαξοστοιχίες να διέρχονται με κόκκινο.
Αποκαρδιωτική η κατάσταση και στον Προαστιακό της Αθήνας, ιδίως για τους επιβάτες από και προς το Κιάτο (φωτο), λόγω της ανεπανάληπτης ταλαιπωρίας που υφίστανται με τις μετεπιβιβάσεις στο “Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών”, καθώς καλούνται να διανύσουν με τα πόδια απόσταση εκατοντάδων μέτρων (όταν βρέχει, τους λυπούνται ακόμα και οι μηχανοδηγοί!).
Όλα τα ανωτέρω φαίνεται ότι δεν προβληματίζουν το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο στήνει μια ακόμη φιέστα. Έτσι, σήμερα ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Σταύρος Καλογιάννης πρόκειται να πανηγυρίσει τη διάνοιξη, όχι την ολοκλήρωση, της σήραγγας του Καλλιδρόμου.
Η σήραγγα του Καλλιδρόμου αποτελεί το σύγχρονο “γιοφύρι της Άρτας” για τους σιδηροδρομικούς, αφού ο πρώτος διαγωνισμός για την κατασκευή της προκηρύχτηκε το 1997!
Το εντυπωσιακό είναι ότι τις εργασίες στη σήραγγα Καλλιδρόμου έχουν επιθεωρήσει δυο πρωθυπουργοί και κάμποσοι υπουργοί Μεταφορών (Μ. Λιάπης, Μ. Βορίδης). Ποια είναι η αιτία που προβάλλεται για τις καθυστερήσεις; Τα ιδιόμορφα γεωλογικά χαρακτηριστικά της περιοχής.
Όταν ολοκληρωθεί (πιθανότατα το 2015, ανάδοχος κοινοπραξία Άκτωρ – Τέρνα – J&P Άβαξ)) θα είναι η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια, με συνολικό μήκος 9.036 μέτρα.
Το ερώτημα, βέβαια, που προκύπτει και θα πρέπει να απαντηθεί είναι πόσες συμπληρωματικές συμβάσεις έχουν υπογραφεί, με μεγάλο θύμα την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία υποχρεώνεται να λειτουργεί σε ένα "διχοτομημένο" δίκτυο. Πότε θα ολοκληρωθεί αυτό; Σύμφωνα με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις, ο βασικός σιδηροδρομικός άξονας Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη / Προμαχώνας θα ολοκληρωθεί κάπου το 2016.
Άξιο σχολιασμού το γεγονός ότι έχουν διατεθεί 11,3 δις. στον ελληνικό σιδηρόδρομο και στη Γαλλία, με τις υπερταχείες TGV και το Eurostar, χρειάστηκαν 5,5 δις. για την αναβάθμιση του δικτύου. Άραγε, πως να αισθάνθηκε ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς στη Σαγκάη με τις υπερταχείες της Κίνας, έκανε τη σύγκριση με τον ΟΣΕ;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου