Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, Κυριακή 13 Ιανουαρίου 2013
Πέρα από την επισκευαστική βάση του ΟΣΕ, πωλητήριο έχει μπει και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η πολύπαθη εταιρεία πουλιέται και αγοράζεται τα τελευταία τρία χρόνια, χωρίς κανένα αποτέλεσμα.
Η φημολογία πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εντάθηκε έπειτα από την
επιθεώρηση του σιδηροδρομικού δικτύου από εκπροσώπους των ρωσικών
σιδηροδρόμων (RZD) και παλαιότερα των γαλλικών (SNCF). Ωστόσο, κανένας
από τους ανωτέρω δεν δημοσιοποίησε τις προθέσεις του. Η κυβέρνηση,
πάντως, δέχτηκε και ένα τηλεφώνημα-έκπληξη από την Trenitalia που
ζητούσε πληροφορίες για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Η ελληνική εταιρεία έχει αναβαθμιστεί στο «σιδηροδρομικό χρηματιστήριο», έπειτα από την εμπορική συμφωνία με την Cosco και τη Hewlett Packard, αλλά και την εντυπωσιακή βελτίωση των οικονομικών της αποτελεσμάτων.
Η βελτίωση αυτή μπορεί να εμφανίζεται, από το υπουργείο Μεταφορών, ως «εξυγίανση», αλλά απέχει παρασάγγας από την πραγματικότητα. Αν βάλεις κάτω τα νούμερα, στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ θεωρείς ότι επιτεύχθηκε ένα οικονομικό «θαύμα», το οποίο οφείλεται όμως στη... συρρίκνωση της εταιρείας.
Οι ζημιές των 231 εκατ. το 2009 μειώθηκαν στα 187 εκατ. ευρώ το 2010 και έφτασαν τα 33,5 εκατ. το 2011 (το 2012 έκλεισε με αρκετά λιγότερες ζημιές). Πού οφείλεται η βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων; Κυρίως στις περικοπές των δαπανών μισθοδοσίας και άλλων τομέων του λειτουργικού κόστους και όχι στην ανάπτυξη της εταιρείας.
Ενδεικτικό είναι ότι οι δαπάνες μισθοδοσίας και τα έξοδα προσωπικού έφτασαν το 2011 τα 50 εκατ., έναντι 94 εκατ. το 2010 και 116 εκατ. το 2009, δηλαδή, μέσα σε 2 χρόνια, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εξοικονόμησε μόνο από τις δαπάνες προσωπικού 66 εκατ.! Πόσους εργαζομένους έχει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ; Από 1.708 το 2009, μόλις 900 στα τέλη του 2011, με αποδοχές μειωμένες έως και 40%!
Κόβεις δρομολόγια, άρα μειώνεις πετρέλαιο, τέλη χρήσης και ενοίκια
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μέσα σε 1 χρόνο, κατήργησε περίπου 900 χιλιόμετρα σιδηροδρομικού δικτύου(!), έναντι συνόλου 2.500 χλμ.
Κόβοντας την Πελοπόννησο, αλλά και κάποια δρομολόγια στη Βόρεια Ελλάδα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αυτομάτως περιόρισε το λειτουργικό της κόστος σε τομείς όπως τα τέλη χρήσης δικτύου, τα καύσιμα, αλλά και τα ενοίκια συντήρησης τροχαίου υλικού. Το 2011 εξοικονόμησε, μόνο από τις ανωτέρω κατηγορίες, περίπου 65 εκατ. ευρώ!
Η συρρίκνωση σημαίνει οικονομική βελτίωση, όχι όμως και βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Στο σημείο αυτό εδράζεται η κυρίαρχη κριτική στη «μνημονιακή εξυγίανση» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Μιας εταιρείας, που παρότι διατηρεί το μονοπώλιο στις εσωτερικές σιδηροδρομικές επιβατικές μεταφορές, γνώρισε, το 2011, μείωση 28% επιβατών στο εθνικό δίκτυο και 3% στον Προαστιακό (σε επίπεδο εσόδων από επιβάτες, η μείωση φτάνει το 21%).
Σαν να μην έφταναν τα ανωτέρω, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναγκάστηκε να κόψει διεθνή δρομολόγια και το κυριότερο, το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη διεξάγεται σε 5 και πλέον ώρες, έναντι 4,5 ωρών παλαιότερα.
Η ελληνική εταιρεία έχει αναβαθμιστεί στο «σιδηροδρομικό χρηματιστήριο», έπειτα από την εμπορική συμφωνία με την Cosco και τη Hewlett Packard, αλλά και την εντυπωσιακή βελτίωση των οικονομικών της αποτελεσμάτων.
Η βελτίωση αυτή μπορεί να εμφανίζεται, από το υπουργείο Μεταφορών, ως «εξυγίανση», αλλά απέχει παρασάγγας από την πραγματικότητα. Αν βάλεις κάτω τα νούμερα, στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ θεωρείς ότι επιτεύχθηκε ένα οικονομικό «θαύμα», το οποίο οφείλεται όμως στη... συρρίκνωση της εταιρείας.
Οι ζημιές των 231 εκατ. το 2009 μειώθηκαν στα 187 εκατ. ευρώ το 2010 και έφτασαν τα 33,5 εκατ. το 2011 (το 2012 έκλεισε με αρκετά λιγότερες ζημιές). Πού οφείλεται η βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων; Κυρίως στις περικοπές των δαπανών μισθοδοσίας και άλλων τομέων του λειτουργικού κόστους και όχι στην ανάπτυξη της εταιρείας.
Ενδεικτικό είναι ότι οι δαπάνες μισθοδοσίας και τα έξοδα προσωπικού έφτασαν το 2011 τα 50 εκατ., έναντι 94 εκατ. το 2010 και 116 εκατ. το 2009, δηλαδή, μέσα σε 2 χρόνια, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εξοικονόμησε μόνο από τις δαπάνες προσωπικού 66 εκατ.! Πόσους εργαζομένους έχει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ; Από 1.708 το 2009, μόλις 900 στα τέλη του 2011, με αποδοχές μειωμένες έως και 40%!
Κόβεις δρομολόγια, άρα μειώνεις πετρέλαιο, τέλη χρήσης και ενοίκια
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μέσα σε 1 χρόνο, κατήργησε περίπου 900 χιλιόμετρα σιδηροδρομικού δικτύου(!), έναντι συνόλου 2.500 χλμ.
Κόβοντας την Πελοπόννησο, αλλά και κάποια δρομολόγια στη Βόρεια Ελλάδα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αυτομάτως περιόρισε το λειτουργικό της κόστος σε τομείς όπως τα τέλη χρήσης δικτύου, τα καύσιμα, αλλά και τα ενοίκια συντήρησης τροχαίου υλικού. Το 2011 εξοικονόμησε, μόνο από τις ανωτέρω κατηγορίες, περίπου 65 εκατ. ευρώ!
Η συρρίκνωση σημαίνει οικονομική βελτίωση, όχι όμως και βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Στο σημείο αυτό εδράζεται η κυρίαρχη κριτική στη «μνημονιακή εξυγίανση» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Μιας εταιρείας, που παρότι διατηρεί το μονοπώλιο στις εσωτερικές σιδηροδρομικές επιβατικές μεταφορές, γνώρισε, το 2011, μείωση 28% επιβατών στο εθνικό δίκτυο και 3% στον Προαστιακό (σε επίπεδο εσόδων από επιβάτες, η μείωση φτάνει το 21%).
Σαν να μην έφταναν τα ανωτέρω, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναγκάστηκε να κόψει διεθνή δρομολόγια και το κυριότερο, το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη διεξάγεται σε 5 και πλέον ώρες, έναντι 4,5 ωρών παλαιότερα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου