ΤΕΤΑΡΤΗ 23-11-2016
Φορολογικοί έλεγχοι: Χωρίς την παρουσία δικαστικού λειτουργού, οι ελεγκτές της εφορίας δεν θα μπορούν να εισέρχονται για έλεγχο στην κατοικία των φορολογούμενων, διευκρινίζει εγκύκλιος της γενικής γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.
Φορολογικοί έλεγχοι: Χωρίς την παρουσία δικαστικού λειτουργού, οι ελεγκτές της εφορίας δεν θα μπορούν να εισέρχονται για έλεγχο στην κατοικία των φορολογούμενων, διευκρινίζει εγκύκλιος της γενικής γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.
Με την εγκύκλιο, παρέχονται διευκρινίσεις για την εφαρμογή της συγκεκριμένης διάταξης, που ψηφίστηκε με τον μόνο 4410/2016.
Ειδικότερα, προβλέπεται ότι στις περιπτώσεις που παρίσταται ανάγκη να εισέλθει η φορολογική διοίκηση στα πλαίσια διενέργειας επιτόπιου φορολογικού ελέγχου στην κατοικία του φορολογούμενου, εκτός από τη σχετική εντολή του αρμόδιου Εισαγγελέα για την πραγματοποίηση του ελέγχου, απαιτείται και η παρουσία δικαστικού λειτουργού.
Με το προηγούμενο, μοναδική προϋπόθεση ήταν η εντολή έκδοση εισαγγελικής εντολής.
Με την εγκύκλιο, διευκρινίζονται επίσης μια σειρά από προϋποθέσεις, για την διενέργεια των φορολογικών ελέγχων.
Έτσι εκτός των άλλων επισημαίνεται ότι:
- Η φορολογική διοίκηση μπορεί να διενεργεί επανέλεγχο (μετά τη διενέργεια πλήρους ελέγχου) στις περιπτώσεις που προκύπτουν νέα στοιχεία, δηλαδή στοιχεία που δεν θα μπορούσαν να είναι γνωστά στη φορολογική διοίκηση κατά τον αρχικό φορολογικό έλεγχο, από τα οποία προκύπτει ότι η φορολογική οφειλή υπερβαίνει αυτήν που είχε προσδιορισθεί κατόπιν του αρχικού ελέγχου.
- Στις περιπτώσεις που η φορολογική διοίκηση διενεργεί έλεγχο από το γραφείο, αξιοποιεί εκτός των στοιχείων που έχει στην κατοχή της (οικονομικές καταστάσεις, δηλώσεις και λοιπά στοιχεία που υποβάλλει ο φορολογούμενος, έγγραφα ή πληροφορίες που περιήλθαν από τρίτους) και τα βιβλία και λογιστικά αρχεία που προσκομίζονται από το φορολογούμενο, κατόπιν σχετικής πρόσκλησης.
- Στις περιπτώσεις που τα βιβλία και τα στοιχεία μιας επιχείρησης τηρούνται σε ηλεκτρονική μορφή, η φορολογική διοίκηση έχει δικαίωμα πρόσβασης σε οποιαδήποτε σχετιζόμενα αρχεία.
Ειδικότερα, προβλέπεται ότι ο φορολογούμενος υποχρεούται να παράσχει κάθε απαραίτητη πληροφορία για την απρόσκοπτη πρόσβαση στον οριζόμενο υπάλληλο της φορολογικής διοίκησης.
Την ίδια υποχρέωση έχουν και όσοι τρίτοι παρέχουν ψηφιακές υπηρεσίες προς τον φορολογούμενο, οι οποίες σχετίζονται με την αποθήκευση και επεξεργασία ψηφιακών δεδομένων, εφ’ όσον αυτό ζητηθεί από την φορολογική διοίκηση.
- Οι εταιρείες και οι επιχειρήσεις, για τις οποίες εκδίδεται το ετήσιο φορολογικό πιστοποιητικό, υποχρεούνται να αναθέτουν, ανά πέντε έτη, την έκδοσή του σε διαφορετικό νόμιμο ελεγκτή ή σε διαφορετικό ελεγκτικό γραφείο.
Η ως άνω υποχρέωση, η οποία δεν υπήρχε στις προϊσχύουσες διατάξεις, ισχύει για τα φορολογικά πιστοποιητικά που εκδίδονται για φορολογικά έτη που αρχίζουν από την 1η Ιανουαρίου 2016.
Ειδικότερα, προβλέπεται ότι στις περιπτώσεις που παρίσταται ανάγκη να εισέλθει η φορολογική διοίκηση στα πλαίσια διενέργειας επιτόπιου φορολογικού ελέγχου στην κατοικία του φορολογούμενου, εκτός από τη σχετική εντολή του αρμόδιου Εισαγγελέα για την πραγματοποίηση του ελέγχου, απαιτείται και η παρουσία δικαστικού λειτουργού.
Με το προηγούμενο, μοναδική προϋπόθεση ήταν η εντολή έκδοση εισαγγελικής εντολής.
Με την εγκύκλιο, διευκρινίζονται επίσης μια σειρά από προϋποθέσεις, για την διενέργεια των φορολογικών ελέγχων.
Έτσι εκτός των άλλων επισημαίνεται ότι:
- Η φορολογική διοίκηση μπορεί να διενεργεί επανέλεγχο (μετά τη διενέργεια πλήρους ελέγχου) στις περιπτώσεις που προκύπτουν νέα στοιχεία, δηλαδή στοιχεία που δεν θα μπορούσαν να είναι γνωστά στη φορολογική διοίκηση κατά τον αρχικό φορολογικό έλεγχο, από τα οποία προκύπτει ότι η φορολογική οφειλή υπερβαίνει αυτήν που είχε προσδιορισθεί κατόπιν του αρχικού ελέγχου.
- Στις περιπτώσεις που η φορολογική διοίκηση διενεργεί έλεγχο από το γραφείο, αξιοποιεί εκτός των στοιχείων που έχει στην κατοχή της (οικονομικές καταστάσεις, δηλώσεις και λοιπά στοιχεία που υποβάλλει ο φορολογούμενος, έγγραφα ή πληροφορίες που περιήλθαν από τρίτους) και τα βιβλία και λογιστικά αρχεία που προσκομίζονται από το φορολογούμενο, κατόπιν σχετικής πρόσκλησης.
- Στις περιπτώσεις που τα βιβλία και τα στοιχεία μιας επιχείρησης τηρούνται σε ηλεκτρονική μορφή, η φορολογική διοίκηση έχει δικαίωμα πρόσβασης σε οποιαδήποτε σχετιζόμενα αρχεία.
Ειδικότερα, προβλέπεται ότι ο φορολογούμενος υποχρεούται να παράσχει κάθε απαραίτητη πληροφορία για την απρόσκοπτη πρόσβαση στον οριζόμενο υπάλληλο της φορολογικής διοίκησης.
Την ίδια υποχρέωση έχουν και όσοι τρίτοι παρέχουν ψηφιακές υπηρεσίες προς τον φορολογούμενο, οι οποίες σχετίζονται με την αποθήκευση και επεξεργασία ψηφιακών δεδομένων, εφ’ όσον αυτό ζητηθεί από την φορολογική διοίκηση.
- Οι εταιρείες και οι επιχειρήσεις, για τις οποίες εκδίδεται το ετήσιο φορολογικό πιστοποιητικό, υποχρεούνται να αναθέτουν, ανά πέντε έτη, την έκδοσή του σε διαφορετικό νόμιμο ελεγκτή ή σε διαφορετικό ελεγκτικό γραφείο.
Η ως άνω υποχρέωση, η οποία δεν υπήρχε στις προϊσχύουσες διατάξεις, ισχύει για τα φορολογικά πιστοποιητικά που εκδίδονται για φορολογικά έτη που αρχίζουν από την 1η Ιανουαρίου 2016.
ΠΗΓΗ. newsbomb.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου