Του Φώτη Φωτεινού, αναδημοσίευση από την «Ελευθεροτυπία»
Έντονη παρουσία στη χώρα μας έχει η Vinci,
η οποία είναι η μεγαλύτερη εταιρεία λειτουργίας έργων παραχώρησης
υποδομών στην Ευρώπη και μεταξύ των κορυφαίων, σε παγκόσμιο επίπεδο, στο
χώρο λειτουργίας έργων παραχώρησης αυτοκινητοδρόμων.
Στην
Ελλάδα μετέχει στην γέφυρα «Ρίου – Αντιρρίου» με 57,45% (ο Γάλλος
υπουργός Μεταφορών επισκέφθηκε τις εγκαταστάσεις της), αλλά και στους
αυτοκινητοδρόμους «Αιγαίου» με 13,75% και «Ολυμπία Οδός» με 29,9%. Για
την Vinci, η χώρας μας αποτελεί την δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της
Ευρώπης.
Μάλιστα,
η εταιρεία παρακολουθεί με ιδιαίτερη ανησυχία το «πάγωμα» των έργων
στους αυτοκινητοδρόμους, ασκώντας πίεση στις γαλλικές τράπεζες για
συνέχιση της χρηματοδότησής τους.
Πέρα
από τους αυτοκινητοδρόμους (η εταιρεία ίσως συμμετάσχει στο διαγωνισμό
για τη διαχείριση της «Εγνατίας Οδού, εφόσον λυθεί το πρόβλημα με τα
υπέρογκα δάνεια), η Vinci ενδιαφέρεται για την αποκρατικοποίηση των
περιφερειακών αεροδρομίων.
Μόλις
πριν από μερικούς μήνες, ανέλαβε τη διαχείριση των πορτογαλικών
αεροδρομίων (ΑΝΑ), έναντι τριών δις. ευρώ. Στην Ελλάδα, ίσως εκδηλώσει
ενδιαφέρον για το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», για το Καστέλι της Κρήτης
(συμμετείχε στη δημόσια διαβούλευση του προηγούμενου άγονου
διαγωνισμού), ενώ με ενδιαφέρον αναμένεται, εάν θα συστήσει κοινοπραξία,
για τη διεκδίκηση των περιφερειακών αεροδρομίων (έχουν χωριστεί σε δυο
ομάδες).
Πέρα από τη Vinci, ζωτικά συμφέροντα διατηρεί και η Alstom
στην Ελλάδα. H Αlstom θεωρείται πιθανό ότι θα εκδηλώσει ενδιαφέρον για
την πρώην τεχνική βάση του ΟΣΕ («Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης
Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού»). Η εταιρεία αποτελεί χρόνιο προμηθευτή
του ΟΣΕ, μετέχοντας και σε αρκετούς διαγωνισμούς της ΕΡΓΟΣΕ (πρόσφατα
ανακηρύχτηκε ανάδοχος στη β΄φάση του Θριασίου).
Παρουσία στον όμιλο του ΟΣΕ είχαν και οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι (SNCF),
σε επίπεδο παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών. Για παράδειγμα, η RATP
(Προαστιακοί Σιδηρόδρομοι Γαλλίας) είχε διοριστεί σύμβουλος για την
οργάνωση του Προαστιακού Σιδηρόδρομου στην Ελλάδα.
Παράλληλα,
το 2008, επί υπουργίας και πάλι του Κωστή Χατζηδάκη, είχε υπογραφεί
συμφωνία 120.000 ευρώ για την παροχή τεχνογνωσίας σε θέματα ασφαλείας
μεταξύ SNCF και EΡΓΟΣΕ. Το υπουργείο Μεταφορών καταβάλλει προσπάθειες,
ώστε οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι να κατέβουν στο διαγωνισμό για την
αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου