ΤΡΙΤΗ 13-12-2016
Τέκνο μιας γενιάς σημαδεμένης, τον χαρακτήρισαν ως τον σημαντικότερο από τους παραστατικούς Ελληνες γλύπτες. Ποιητή της ύλης, διεθνιστή καλλιτέχνη, μεγάλο δημιουργό, ακούραστο αγωνιστή της ειρήνης.
Τα γλυπτά του Μέμου Μακρή κλείνουν μέσα τους την καρδιά και τις ελπίδες μας.
Τα έργα του παραμένουν σύμβολα, όχι ενός ανθρώπου, αλλά μιας κοινωνικής δύναμης, του ήρωα λαού, που έχει μνήμη και ιδανικά, που μένει πιστός στο νόημα της αντίστασης στη φασιστική βαρβαρότητα και την καταπίεση κάθε παλιάς και νέας μορφής.
Ο Μακρής κατάφερε να εκφράσει με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο το όραμα για έναν καλύτερο, σοσιαλιστικό κόσμο.
Το όραμα του σοσιαλισμού, διεθνές, πανανθρώπινο, χωρίς να γνωρίζει σύνορα και πατρίδες, έγινε για τον γλύπτη γλώσσα καλλιτεχνική, με γνώμονα και μοναδικό θέμα τον άνθρωπο. Τον άνθρωπο σαν αξία και σαν ιδανικό.
Το Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τράπεζας εγκαινιάζει στον πρώτο όροφο του Μεγάρου Εϋνάρδου (Αγ. Κωνσταντίνου 20) την έκθεση: ΜΕΜΟΣ ΜΑΚΡΗΣ - ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ 1934-1950, την Πέμπτη 15 Δεκέμβρη 2016, στις 8 μ.μ.
Στόχος της έκθεσης που διοργανώνει το ΜΙΕΤ και της έκδοσης που τη συνοδεύει, είναι να φωτιστεί η πρώιμη καλλιτεχνική δημιουργία του Μέμου Μακρή, της περιόδου μεταξύ Αθήνας και Παρισιού, δηλαδή τη δεκαπενταετία από το 1934, οπότε και ο νεαρός καλλιτέχνης ξεκινά τις σπουδές του στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, έως το 1950, όταν εγκαθίσταται οριστικά στη Βουδαπέστη.
Αφορμή για την παρούσα έκθεση στάθηκε η ανακάλυψη μιας σειράς σχεδίων του Μέμου Μακρή από τη Σχολή Καλών Τεχνών, και κυρίως από την περίοδο της Κατοχής, στα κατάλοιπα της πρόσφατα εκλιπούσας ζωγράφου Ελένης Σταθοπούλου (1915-2016), με την οποία ο γλύπτης συνδεόταν αισθηματικά από τα χρόνια των σπουδών του και έως το 1948, οπότε γνώρισε τη μετέπειτα σύζυγό του, την Σερβογαλλίδα Ζιζή Σίρνιτς.
Η σημασία αυτών των περίπου τριάντα φύλλων είναι κομβική για το έργο του Μακρή, δεδομένου ότι πρόκειται για τα μοναδικά σχέδιά του που σώζονται, αφού δεν μας είναι γνωστές μετέπειτα ζωγραφικές του προσπάθειες.
Παράλληλα με τα λιγοστά σχέδια, συγκεντρώνονται στην έκθεση και αρκετά από τα γλυπτικά έργα του Μακρή, που χρονολογούνται στα χρόνια αυτά και συγκροτούν την πρώτη φάση της δημιουργίας του.
Μιας δημιουργίας που στην αθηναϊκή περίοδο καθορίζεται τόσο από τις σπουδές του στην ΑΣΚΤ όσο κυρίως από το παράδειγμα του Θανάση Απάρτη, ενώ στο Παρίσι χαρακτηρίζεται από την επιρροή των εκεί δασκάλων του (Ανρί Λωράν, Μαρσέλ Ζιμόν), αλλά και των πληθωρικών ερεθισμάτων της καλλιτεχνικής μητρόπολης.
Γεννημένος στην Πάτρα, ο Μ. Μακρής ξεκίνησε τις σπουδές του στην ΑΣΚΤ το 1934. Από τα φοιτητικά του ακόμα χρόνια, πήρε ενεργά μέρος στο εργατικό κίνημα της χώρας μας και το 1931 εντάχτηκε στο ΚΚΕ.
Στο διάστημα της γερμανικής κατοχής συμμετείχε στην Αντίσταση, οργανώνοντας παράνομες ομάδες καλλιτεχνών. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος του «Καλλιτεχνικού Επαγγελματικού Επιμελητηρίου» και ένας από τους οργανωτές της Πανελλήνιας Εκθεσης του 1941 στο «Αρχαιολογικό Μουσείο», την οποία έκλεισαν οι αρχές της κατοχής.
Μετά την Απελευθέρωση, το ΕΑΜ ανέθεσε στον Μ. Μακρή την οργάνωση του μορφωτικού τομέα. Τότε παρουσίασε έκθεση με φωτογραφίες και σχέδια από την Κατοχή και την Αντίσταση.
Το 1945, ο Μ. Μακρής πήγε στο Παρίσι με υποτροφία της γαλλικής κυβέρνησης, όπου έκανε καλλιτεχνικές σπουδές.
Ομως, το 1950 οι γαλλικές αρχές τον απέλασαν, γιατί συμμετείχε στο Συνέδριο της Ειρήνης και σε άλλες φιλειρηνικές εκδηλώσεις. Από τότε εγκαταστάθηκε στη Βουδαπέστη, όπου καθιερώθηκε σαν ένας από τους πιο αξιόλογους γλύπτες της Ουγγαρίας.
Το 1975, ο καλλιτέχνης ξαναπήρε την ελληνική ιθαγένεια.
Διάρκεια έκθεσης: 15 Δεκέμβρη 2016 - 25 Φλεβάρη 2017. Ωρες λειτουργίας: Τρίτη - Παρασκευή 12 μ. - 8 μ.μ., Σάββατο 11 π.μ. - 5 μ.μ.
Η έκθεση 24 & 31 Δεκέμβρη 2016 θα λειτουργήσει 11 π.μ. - 2 μ.μ.
Πληροφορίες: 210 5223 101, 210 5223 540, 210 3234 267.
ΠΗΓΗ. ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τέκνο μιας γενιάς σημαδεμένης, τον χαρακτήρισαν ως τον σημαντικότερο από τους παραστατικούς Ελληνες γλύπτες. Ποιητή της ύλης, διεθνιστή καλλιτέχνη, μεγάλο δημιουργό, ακούραστο αγωνιστή της ειρήνης.
Τα γλυπτά του Μέμου Μακρή κλείνουν μέσα τους την καρδιά και τις ελπίδες μας.
Τα έργα του παραμένουν σύμβολα, όχι ενός ανθρώπου, αλλά μιας κοινωνικής δύναμης, του ήρωα λαού, που έχει μνήμη και ιδανικά, που μένει πιστός στο νόημα της αντίστασης στη φασιστική βαρβαρότητα και την καταπίεση κάθε παλιάς και νέας μορφής.
Ο Μακρής κατάφερε να εκφράσει με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο το όραμα για έναν καλύτερο, σοσιαλιστικό κόσμο.
Το όραμα του σοσιαλισμού, διεθνές, πανανθρώπινο, χωρίς να γνωρίζει σύνορα και πατρίδες, έγινε για τον γλύπτη γλώσσα καλλιτεχνική, με γνώμονα και μοναδικό θέμα τον άνθρωπο. Τον άνθρωπο σαν αξία και σαν ιδανικό.
Το Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τράπεζας εγκαινιάζει στον πρώτο όροφο του Μεγάρου Εϋνάρδου (Αγ. Κωνσταντίνου 20) την έκθεση: ΜΕΜΟΣ ΜΑΚΡΗΣ - ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ 1934-1950, την Πέμπτη 15 Δεκέμβρη 2016, στις 8 μ.μ.
Στόχος της έκθεσης που διοργανώνει το ΜΙΕΤ και της έκδοσης που τη συνοδεύει, είναι να φωτιστεί η πρώιμη καλλιτεχνική δημιουργία του Μέμου Μακρή, της περιόδου μεταξύ Αθήνας και Παρισιού, δηλαδή τη δεκαπενταετία από το 1934, οπότε και ο νεαρός καλλιτέχνης ξεκινά τις σπουδές του στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, έως το 1950, όταν εγκαθίσταται οριστικά στη Βουδαπέστη.
Αφορμή για την παρούσα έκθεση στάθηκε η ανακάλυψη μιας σειράς σχεδίων του Μέμου Μακρή από τη Σχολή Καλών Τεχνών, και κυρίως από την περίοδο της Κατοχής, στα κατάλοιπα της πρόσφατα εκλιπούσας ζωγράφου Ελένης Σταθοπούλου (1915-2016), με την οποία ο γλύπτης συνδεόταν αισθηματικά από τα χρόνια των σπουδών του και έως το 1948, οπότε γνώρισε τη μετέπειτα σύζυγό του, την Σερβογαλλίδα Ζιζή Σίρνιτς.
Η σημασία αυτών των περίπου τριάντα φύλλων είναι κομβική για το έργο του Μακρή, δεδομένου ότι πρόκειται για τα μοναδικά σχέδιά του που σώζονται, αφού δεν μας είναι γνωστές μετέπειτα ζωγραφικές του προσπάθειες.
Παράλληλα με τα λιγοστά σχέδια, συγκεντρώνονται στην έκθεση και αρκετά από τα γλυπτικά έργα του Μακρή, που χρονολογούνται στα χρόνια αυτά και συγκροτούν την πρώτη φάση της δημιουργίας του.
Μιας δημιουργίας που στην αθηναϊκή περίοδο καθορίζεται τόσο από τις σπουδές του στην ΑΣΚΤ όσο κυρίως από το παράδειγμα του Θανάση Απάρτη, ενώ στο Παρίσι χαρακτηρίζεται από την επιρροή των εκεί δασκάλων του (Ανρί Λωράν, Μαρσέλ Ζιμόν), αλλά και των πληθωρικών ερεθισμάτων της καλλιτεχνικής μητρόπολης.
Γεννημένος στην Πάτρα, ο Μ. Μακρής ξεκίνησε τις σπουδές του στην ΑΣΚΤ το 1934. Από τα φοιτητικά του ακόμα χρόνια, πήρε ενεργά μέρος στο εργατικό κίνημα της χώρας μας και το 1931 εντάχτηκε στο ΚΚΕ.
Στο διάστημα της γερμανικής κατοχής συμμετείχε στην Αντίσταση, οργανώνοντας παράνομες ομάδες καλλιτεχνών. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος του «Καλλιτεχνικού Επαγγελματικού Επιμελητηρίου» και ένας από τους οργανωτές της Πανελλήνιας Εκθεσης του 1941 στο «Αρχαιολογικό Μουσείο», την οποία έκλεισαν οι αρχές της κατοχής.
Μετά την Απελευθέρωση, το ΕΑΜ ανέθεσε στον Μ. Μακρή την οργάνωση του μορφωτικού τομέα. Τότε παρουσίασε έκθεση με φωτογραφίες και σχέδια από την Κατοχή και την Αντίσταση.
Το 1945, ο Μ. Μακρής πήγε στο Παρίσι με υποτροφία της γαλλικής κυβέρνησης, όπου έκανε καλλιτεχνικές σπουδές.
Ομως, το 1950 οι γαλλικές αρχές τον απέλασαν, γιατί συμμετείχε στο Συνέδριο της Ειρήνης και σε άλλες φιλειρηνικές εκδηλώσεις. Από τότε εγκαταστάθηκε στη Βουδαπέστη, όπου καθιερώθηκε σαν ένας από τους πιο αξιόλογους γλύπτες της Ουγγαρίας.
Το 1975, ο καλλιτέχνης ξαναπήρε την ελληνική ιθαγένεια.
Διάρκεια έκθεσης: 15 Δεκέμβρη 2016 - 25 Φλεβάρη 2017. Ωρες λειτουργίας: Τρίτη - Παρασκευή 12 μ. - 8 μ.μ., Σάββατο 11 π.μ. - 5 μ.μ.
Η έκθεση 24 & 31 Δεκέμβρη 2016 θα λειτουργήσει 11 π.μ. - 2 μ.μ.
Πληροφορίες: 210 5223 101, 210 5223 540, 210 3234 267.
ΠΗΓΗ. ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου