ΔΕΥΤΕΡΑ 12-1-2015
ΠΗΓΗ. capital.gr
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Στην κόψη του ξυραφιού βρίσκονται, για ακόμα μία φορά, οι παραχωρήσεις
κρατικών assets μετά την προκήρυξη εθνικών εκλογών για την 25η
Ιανουαρίου.
Οι ιδιωτικοποιήσεις που έχουν «κλείσει», δηλαδή στις οποίες ο
διαγωνισμός έχει ολοκληρωθεί και υπάρχει ανάδοχος, είναι σε καλύτερη...
μοίρα (συγκριτικά με τα έργα για τα οποία η διαγωνιστική διαδικασία
εκκρεμεί), μιας και η εκκίνησή τους εξαρτάται, σε πρώτη φάση, από τη
Δικαιοσύνη.
Πώς διαμορφώνεται ο χάρτης των αποκρατικοποιήσεων μετά τις
τελευταίες πολιτικές εξελίξεις;
Στην πορεία υλοποίησης της ναυαρχίδας των αποκρατικοποιήσεων, δηλαδή της παραχώρησης της έκτασης 6,2 χιλιάδων στρεμμάτων του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό στη Lamda Development, προστίθενται τουλάχιστον έως και δύο μήνες καθυστέρησης. Και αυτό, διότι η υλοποίηση της σύμβασης παραχώρησης, που εκτιμάται ότι θα αποδεσμεύσει σε βάθος χρόνου κεφάλαια ύψους 7 δισ. ευρώ, θα πρέπει να εγκριθεί από τη Βουλή.
Στην πορεία υλοποίησης της ναυαρχίδας των αποκρατικοποιήσεων, δηλαδή της παραχώρησης της έκτασης 6,2 χιλιάδων στρεμμάτων του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό στη Lamda Development, προστίθενται τουλάχιστον έως και δύο μήνες καθυστέρησης. Και αυτό, διότι η υλοποίηση της σύμβασης παραχώρησης, που εκτιμάται ότι θα αποδεσμεύσει σε βάθος χρόνου κεφάλαια ύψους 7 δισ. ευρώ, θα πρέπει να εγκριθεί από τη Βουλή.
Τα βλέμματα,
λοιπόν, των εμπλεκομένων στο project είναι στραμμένα στη νέα σύνθεση του
Κοινοβουλίου, δεδομένου ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει δεσμευτεί ότι θα καταψηφίσει
τη σχετική σύμβαση που έχει λάβει το «πράσινο φως» από το Ελεγκτικό
Συνέδριο και για την οποία έχουν πέσει οι πρώτες υπογραφές μεταξύ
Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων και της αναδόχου εταιρείας Lamda
Development.
Αντιμέτωπο με καθυστέρηση βρίσκεται και το επενδυτικό πρόγραμμα ύψους έως 700 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων των εργασιών ανακαίνισης) για τον Αστέρα Βουλιαγμένης της αραβικής Jermyn Street Real Estate Fund IV LP.
Αντιμέτωπο με καθυστέρηση βρίσκεται και το επενδυτικό πρόγραμμα ύψους έως 700 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων των εργασιών ανακαίνισης) για τον Αστέρα Βουλιαγμένης της αραβικής Jermyn Street Real Estate Fund IV LP.
Το Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίου Ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ), εν
προκειμένω της έκτασης στον Λαιμό Βουλιαγμένης, θα πρέπει να εγκριθεί
από το Συμβούλιο της Επικρατείας και στη συνέχεια να οδηγηθεί προς
υπογραφή από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας (διατηρεί μέχρι την
αντικατάστασή του τη δικαιοδοσία υπογραφής).
Το πολυτελές ξενοδοχειακό
συγκρότημα έχει αναστείλει τις κρατήσεις από τα τέλη του φθινοπώρου και,
στο πλαίσιο αυτό, είναι ζωτικής σημασίας η έναρξη υλοποίησης των
εργασιών αναβάθμισης.
Σχετικά με την επένδυση-μαμούθ, προϋπολογισμού 1,234 δισ. ευρώ, την ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, λόγω της αλλαγής κυβερνητικού σχήματος, δεν αναμένεται να πέσουν οι πρώτες υπογραφές μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και της αναδόχου κοινοπραξίας Fraport - Slentel Ltd μέσα στο πρώτο τρίμηνο της χρονιάς, σύμφωνα με όσα προβλέπει το αρχικό χρονοδιάγραμμα.
Σχετικά με την επένδυση-μαμούθ, προϋπολογισμού 1,234 δισ. ευρώ, την ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, λόγω της αλλαγής κυβερνητικού σχήματος, δεν αναμένεται να πέσουν οι πρώτες υπογραφές μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και της αναδόχου κοινοπραξίας Fraport - Slentel Ltd μέσα στο πρώτο τρίμηνο της χρονιάς, σύμφωνα με όσα προβλέπει το αρχικό χρονοδιάγραμμα.
Απαραίτητη προϋπόθεση γι΄ αυτό είναι να εγκριθεί η
σύμβαση παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, όπως και οι
περιβαλλοντικοί όροι που αφορούν τα έργα επέκτασης των περιφερειακών
αερολιμένων. Σε κάθε περίπτωση, η πορεία και της συγκεκριμένης
ιδιωτικοποίησης εξαρτάται από τη νέα κοινοβουλευτική σύνθεση, καθώς η
σύμβαση παραχώρησης θα πρέπει να εγκριθεί από τη Βουλή.
Τα τρένα
Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού Α.Ε. ή Rosco) κυβερνητικοί κύκλοι διαβεβαίωναν, λίγες ημέρες προτού προκηρυχθούν εθνικές εκλογές, ότι θα υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές μέσα στον Φεβρουάριο.
Τα τρένα
Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού Α.Ε. ή Rosco) κυβερνητικοί κύκλοι διαβεβαίωναν, λίγες ημέρες προτού προκηρυχθούν εθνικές εκλογές, ότι θα υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές μέσα στον Φεβρουάριο.
Ωστόσο, το
εγχείρημα οδηγείται στις ελληνικές καλένδες, τουλάχιστον, έως ότου το
πολιτικό σκηνικό σταθεροποιηθεί.
Η ρωσική RZD, σε κοινοπραξία με τη ΓΕΚ
Τέρνα, φαίνεται ότι εξακολουθεί να ενδιαφέρεται για την αποκρατικοποίηση
των ελληνικών σιδηροδρόμων, ωστόσο αυτό μένει να φανεί όταν και εφόσον
έρθει η ώρα των δεσμευτικών προσφορών.
Η πορεία της ιδιωτικοποίησης των
ελληνικών τρένων είναι συνυφασμένη με αυτήν του ΟΛΘ και του ΟΛΠ, καθώς ο
αρχικός σχεδιασμός περιελάμβανε την παραχώρησή τους ως «πακέτο» στους
επενδυτές.
Από το ΤΑΙΠΕΔ αναφέρουν ότι οι συμβάσεις παραχώρησης των δύο
εταιρειών έχουν «ανέβει» στο data room, ωστόσο η πορεία της
ιδιωτικοποίησης των δύο οργανισμών θα εξαρτηθεί από το τι θα «γεννήσει» η
κάλπη.
Στο «ψυγείο» μπαίνει και η «μικρή» ΔΕΗ, η θυγατρική στην οποία θα εισφερόταν το 30% των παγίων και του πελατολογίου της σημερινής εταιρείας, προκειμένου εν συνεχεία να τεθεί προς πώληση.
Στο «ψυγείο» μπαίνει και η «μικρή» ΔΕΗ, η θυγατρική στην οποία θα εισφερόταν το 30% των παγίων και του πελατολογίου της σημερινής εταιρείας, προκειμένου εν συνεχεία να τεθεί προς πώληση.
Παρότι, λοιπόν,
η κυβέρνηση επεδίωκε αρχικά την εκκίνηση της διαδικασίας πώλησης της
«μικρής ΔΕΗ» μέσα στο 2014, το εγχείρημα έχει «παγώσει». Ως αποτέλεσμα, η
ανάδειξη κυβέρνησης με βασικό κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ αναμένεται να θέσει
οριστικά στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας τη δημιουργία της «μικρής ΔΕΗ».
Το ναυάγιο της συγκεκριμένης αποκρατικοποίησης αποδίδεται και σε
τεχνικούς λόγους, με τον διαγωνισμό για την ανάδειξη συμβούλου να έχει
υπάρξει άγονος.
Παραμένοντας στο μέτωπο των ενεργειακών εταιρειών και η
αποκρατικοποίηση της ΔΕΣΦΑ, είναι σχεδόν βέβαιο ότι οδηγείται στο
συρτάρι, καθώς στις ενστάσεις που είχαν εγείρει οι Βρυξέλλες και στην
κωλυσιεργία που έχει επιδείξει η ελληνική πλευρά προστέθηκε, εσχάτως, το
πολιτικό αδιέξοδο.
Τώρα αρχίζει η Οδύσσεια για την επένδυση στην Κασσιώπη
Τώρα αρχίζει η Οδύσσεια για την επένδυση στην Κασσιώπη
Σύμφωνα με το ομηρικό
έπος, η παραμονή του Οδυσσέα στο νησί των Φαιάκων, τελευταίο σταθμό πριν
φτάσει στην Ιθάκη, ήταν σύντομη.
Δεν είναι βέβαιο ότι θα συμβεί το ίδιο
και με το αμερικανικό fund NCH Capital, που σχεδιάζει να υλοποιήσει
τουριστική επένδυση άνω των 100 εκατ. ευρώ σε έκταση 447 στρεμμάτων στην Κασσιώπη της Κέρκυρας.
Το αμερικανικό κεφάλαιο ήταν από τα πρώτα
που μετείχαν σε διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση δημόσιας
περιουσίας.
Η επένδυση έχει περάσει ήδη από χίλια κύματα, καθώς υπήρξαν
εμπλοκές με τη μετακίνηση ενός ναυτικού οχυρού και ενός ραντάρ του
Πολεμικού Ναυτικού, αλλά και με προσφυγές στο ΣτΕ κάτοικοι από φορείς
της Κέρκυρας που ζητούσαν να ακυρωθεί η παραχώρηση στη NCH Capital της
έκτασης, θεωρώντας το τίμημα μικρό και υποστηρίζοντας ότι παραβιάζονται η εθνική κυριαρχία και οι συνταγματικές διατάξεις για την προστασία του περιβάλλοντος.
Τελικώς, το ΣτΕ απέρριψε ως αβάσιμους
όλους τους ισχυρισμούς κατοίκων της ευρύτερη περιοχής και φορέων, οι
οποίοι είχαν προσφύγει στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο.
Όμως, η
«Οδύσσεια» της NCH Capital ουσιαστικά τώρα αρχίζει, καθώς, για να
αρχίσει ουσιαστικά το έργο, θα πρέπει να λάβει εγκρίσεις από τουλάχιστον
πέντε υπουργεία, αρχής γενομένης από τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων,
έχοντας ήδη «απέναντι» την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων και τον Δήμαρχο
Κερκυραίων (εκλέχθηκε με την υποστήριξη του ΣΥΡΙΖΑ), που έχουν ταχθεί
δημοσίως κατά της επένδυσης.
Παραμένει άγνωστο εάν και σε ποιον βαθμό
μπορεί να υπάρξει αλλαγή δεδομένων για τη συγκεκριμένη επένδυση, όπως υποστηρίζουν ορισμένοι, σε περίπτωση σχηματισμού κυβέρνησης από τον ΣΥΡΙΖΑ.
ΠΗΓΗ. capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου