ΔΕΥΤΕΡΑ 31-8-2015
Τα θέματα που μονοπώλησαν τη συζήτηση ειδικότερα αφορούσαν την επιβολή ελέγχων στις αποσκευές και στα στοιχεία ταυτότητας καθώς επίσης και στην ενίσχυση της παρουσίας ειδικών ενόπλων φρουρών στα τρένα που εκτελούν διασυνοριακά δρομολόγια.
Μία εβδομάδα μετά την επίθεση στην ταχεία αμαξοστοιχία Thalys που εκτελούσε το δρομολόγιο Άμστερνταμ – Παρίσι, εννέα υπουργοί Εσωτερικών και Μεταφορών χωρών της Ε.Ε., στο πλαίσιο ειδικής συνεδρίασης στο Παρίσι, τάχθηκαν υπέρ της λήψης μέτρων για την ενίσχυση της ασφάλειας των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών.
Σύμφωνα με την κοινή διακήρυξη την οποία ανέγνωσε ο υπουργός Εσωτερικών της Γαλλίας Μπερνάρ Καζνέβ, οι υπουργοί Εσωτερικών και Μεταφορών που μετείχαν κρίνουν απαραίτητη τη λήψη μέτρων και τη θεσμοθέτηση κοινά συντονισμένων ελέγχων στις διασυνοριακές μετακινήσεις με τρένα.
Παρόντες στη συνεδρίαση ήταν οι αρμόδιοι υπουργοί της Γερμανίας, του Βελγίου, της Ολλανδίας, της Ισπανίας, της Ιταλίας, της Ελβετίας και της Μ. Βρετανίας.
Τα θέματα που μονοπώλησαν τη συζήτηση ειδικότερα αφορούσαν την επιβολή ελέγχων στις αποσκευές και στα στοιχεία ταυτότητας καθώς επίσης και στην ενίσχυση της παρουσίας ειδικών ενόπλων φρουρών στα τρένα που εκτελούν διασυνοριακά δρομολόγια.
Σύμφωνα με το γαλλικό πρακτορείο afp, στην ατζέντα βρέθηκε και το θέμα των στοχευμένων ελέγχων σε εικαζόμενους τζιχαντιστές που έχουν έρθει στην Ευρώπη κυρίως από τη Συρίας μέσω Τουρκίας.
Γάλλοι ειδικοί εκτιμούν πάντως ότι στην πράξη είναι αδύνατο να γίνουν ενδελεχείς έλεγχοι όλων των επιβατών που κινούνται με τρένα στην κεντρική Ευρώπη.
Τι συμβαίνει εκτός Ευρώπης
Πολλές χώρες εφαρμόζουν ήδη αυστηρούς ελέγχους ασφαλείας σε κεντρικούς σταθμούς τρένων και λεωφορείων αλλά και σε δημόσιους χώρους, όπως στα αεροδρόμια.
Μία από αυτές είναι το Ισραήλ, όπου οι δυνάμεις ασφαλείας αλλά και ο στρατός ελέγχουν την ασφάλεια σε κεντρικά δημόσια σημεία. Αυτό δικαιολογείται από το γεγονός ότι η χώρα αντιμετωπίζει καθημερινά αυξημένο κίνδυνο τρομοκρατικών χτυπημάτων.
Κάθε κεντρικός σταθμός στη χώρα λειτουργεί σαν αεροδρόμιο με ελέγχους αποσκευών αλλά και σωματικό έλεγχο όπου κρίνεται απαραίτητο.
Με τον ίδιο τρόπο λειτουργεί ο έλεγχος ασφαλείας και στην είσοδο πολλών πολυκαταστημάτων ή κινηματογράφων. Από την πλευρά τους οι σιδηροδρομικοί σταθμοί λειτουργούν με έντονη την παρουσία ένοπλων φρουρών, οι οποίοι ελέγχουν τον χώρο αλλά και κάθε αμαξοστοιχία ξεχωριστά.
«Για εμάς αυτό είναι μια συνηθισμένη κατάσταση» αναφέρει ο Ρότεμ Μπ., υπάλληλος ασφαλείας στους Ισραηλινούς Σιδηροδρόμους, συμπληρώνοντας: «Γνωρίζω ότι σε άλλες χώρες υπάρχει μικρότερος κίνδυνος αλλά ακόμη κι αν υπάρχει έστω και η παραμικρή υποψία γιατί κανείς να το ρισκάρει;».
Εντούτοις στο Ισραήλ μετακινούνται με τρένα μόλις 48,5 εκατ. επιβάτες τον χρόνο, τη στιγμή που στην Ευρώπη μετακινούνται καθημερινά περίπου 40 εκατ. άνθρωποι.
Περισσότερη ασφάλεια στην Κίνα και την Ινδία
Προς το παρόν επί ευρωπαϊκού εδάφους μόνο συγκεκριμένα τρένα που εκτελούν δρομολόγια μεταξύ Παρισιού, Βρυξελλών και Λονδίνου καθώς επίσης και οι Ισπανικοί Σιδηρόδρομοι επιβάλλουν ελέγχους διαβατηρίων και αποσκευών. Το Βέλγιο πρόσφατα εισήγαγε ένα σύστημα ειδικών περιπολιών στους συρμούς τρένων προς αποφυγή τρομοκρατικών επιθέσεων.
Ωστόσο, τα μέτρα αυτά απέχουν πολύ από ένα κοινό ευρωπαϊκό σύστημα ελέγχου στις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες.
Σύμφωνα με τον Ερβέ Μποριόν, ειδικό σε θέματα ασφάλειας και τρομοκρατίας από το Unversity College London, αρκετά μπροστά σε αυτόν τον τομέα βρίσκονται η Κίνα και η Ινδία, οι οποίες έχουν επιβάλει ελέγχους αποσκευών αλλά και επιβατών σε σιδηροδρομικούς σταθμούς, μεταξύ άλλων μέτρων.
Στην Κίνα για παράδειγμα οι κεντρικοί σιδηροδρομικοί σταθμοί του Πεκίνου ή της Σαγκάης δεν διαφέρουν σε τίποτα από ένα αεροδρόμιο.
Βέβαια ο Μποριόν υπογραμμίζει ότι οι σταθμοί αυτοί φτιάχτηκαν έτσι εξαρχής, ενώ πολλοί ευρωπαϊκοί σιδηροδρομικοί σταθμοί δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις ίδιες απαιτήσεις αυστηρότερων ελέγχων χωρίς μια ριζική αναμόρφωση της συνολικής χωροταξίας τους.
ΠΗΓΗ. gazzetta.gr
Τα θέματα που μονοπώλησαν τη συζήτηση ειδικότερα αφορούσαν την επιβολή ελέγχων στις αποσκευές και στα στοιχεία ταυτότητας καθώς επίσης και στην ενίσχυση της παρουσίας ειδικών ενόπλων φρουρών στα τρένα που εκτελούν διασυνοριακά δρομολόγια.
Μία εβδομάδα μετά την επίθεση στην ταχεία αμαξοστοιχία Thalys που εκτελούσε το δρομολόγιο Άμστερνταμ – Παρίσι, εννέα υπουργοί Εσωτερικών και Μεταφορών χωρών της Ε.Ε., στο πλαίσιο ειδικής συνεδρίασης στο Παρίσι, τάχθηκαν υπέρ της λήψης μέτρων για την ενίσχυση της ασφάλειας των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών.
Σύμφωνα με την κοινή διακήρυξη την οποία ανέγνωσε ο υπουργός Εσωτερικών της Γαλλίας Μπερνάρ Καζνέβ, οι υπουργοί Εσωτερικών και Μεταφορών που μετείχαν κρίνουν απαραίτητη τη λήψη μέτρων και τη θεσμοθέτηση κοινά συντονισμένων ελέγχων στις διασυνοριακές μετακινήσεις με τρένα.
Παρόντες στη συνεδρίαση ήταν οι αρμόδιοι υπουργοί της Γερμανίας, του Βελγίου, της Ολλανδίας, της Ισπανίας, της Ιταλίας, της Ελβετίας και της Μ. Βρετανίας.
Τα θέματα που μονοπώλησαν τη συζήτηση ειδικότερα αφορούσαν την επιβολή ελέγχων στις αποσκευές και στα στοιχεία ταυτότητας καθώς επίσης και στην ενίσχυση της παρουσίας ειδικών ενόπλων φρουρών στα τρένα που εκτελούν διασυνοριακά δρομολόγια.
Σύμφωνα με το γαλλικό πρακτορείο afp, στην ατζέντα βρέθηκε και το θέμα των στοχευμένων ελέγχων σε εικαζόμενους τζιχαντιστές που έχουν έρθει στην Ευρώπη κυρίως από τη Συρίας μέσω Τουρκίας.
Γάλλοι ειδικοί εκτιμούν πάντως ότι στην πράξη είναι αδύνατο να γίνουν ενδελεχείς έλεγχοι όλων των επιβατών που κινούνται με τρένα στην κεντρική Ευρώπη.
Τι συμβαίνει εκτός Ευρώπης
Πολλές χώρες εφαρμόζουν ήδη αυστηρούς ελέγχους ασφαλείας σε κεντρικούς σταθμούς τρένων και λεωφορείων αλλά και σε δημόσιους χώρους, όπως στα αεροδρόμια.
Μία από αυτές είναι το Ισραήλ, όπου οι δυνάμεις ασφαλείας αλλά και ο στρατός ελέγχουν την ασφάλεια σε κεντρικά δημόσια σημεία. Αυτό δικαιολογείται από το γεγονός ότι η χώρα αντιμετωπίζει καθημερινά αυξημένο κίνδυνο τρομοκρατικών χτυπημάτων.
Κάθε κεντρικός σταθμός στη χώρα λειτουργεί σαν αεροδρόμιο με ελέγχους αποσκευών αλλά και σωματικό έλεγχο όπου κρίνεται απαραίτητο.
Με τον ίδιο τρόπο λειτουργεί ο έλεγχος ασφαλείας και στην είσοδο πολλών πολυκαταστημάτων ή κινηματογράφων. Από την πλευρά τους οι σιδηροδρομικοί σταθμοί λειτουργούν με έντονη την παρουσία ένοπλων φρουρών, οι οποίοι ελέγχουν τον χώρο αλλά και κάθε αμαξοστοιχία ξεχωριστά.
«Για εμάς αυτό είναι μια συνηθισμένη κατάσταση» αναφέρει ο Ρότεμ Μπ., υπάλληλος ασφαλείας στους Ισραηλινούς Σιδηροδρόμους, συμπληρώνοντας: «Γνωρίζω ότι σε άλλες χώρες υπάρχει μικρότερος κίνδυνος αλλά ακόμη κι αν υπάρχει έστω και η παραμικρή υποψία γιατί κανείς να το ρισκάρει;».
Εντούτοις στο Ισραήλ μετακινούνται με τρένα μόλις 48,5 εκατ. επιβάτες τον χρόνο, τη στιγμή που στην Ευρώπη μετακινούνται καθημερινά περίπου 40 εκατ. άνθρωποι.
Περισσότερη ασφάλεια στην Κίνα και την Ινδία
Προς το παρόν επί ευρωπαϊκού εδάφους μόνο συγκεκριμένα τρένα που εκτελούν δρομολόγια μεταξύ Παρισιού, Βρυξελλών και Λονδίνου καθώς επίσης και οι Ισπανικοί Σιδηρόδρομοι επιβάλλουν ελέγχους διαβατηρίων και αποσκευών. Το Βέλγιο πρόσφατα εισήγαγε ένα σύστημα ειδικών περιπολιών στους συρμούς τρένων προς αποφυγή τρομοκρατικών επιθέσεων.
Ωστόσο, τα μέτρα αυτά απέχουν πολύ από ένα κοινό ευρωπαϊκό σύστημα ελέγχου στις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες.
Σύμφωνα με τον Ερβέ Μποριόν, ειδικό σε θέματα ασφάλειας και τρομοκρατίας από το Unversity College London, αρκετά μπροστά σε αυτόν τον τομέα βρίσκονται η Κίνα και η Ινδία, οι οποίες έχουν επιβάλει ελέγχους αποσκευών αλλά και επιβατών σε σιδηροδρομικούς σταθμούς, μεταξύ άλλων μέτρων.
Στην Κίνα για παράδειγμα οι κεντρικοί σιδηροδρομικοί σταθμοί του Πεκίνου ή της Σαγκάης δεν διαφέρουν σε τίποτα από ένα αεροδρόμιο.
Βέβαια ο Μποριόν υπογραμμίζει ότι οι σταθμοί αυτοί φτιάχτηκαν έτσι εξαρχής, ενώ πολλοί ευρωπαϊκοί σιδηροδρομικοί σταθμοί δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις ίδιες απαιτήσεις αυστηρότερων ελέγχων χωρίς μια ριζική αναμόρφωση της συνολικής χωροταξίας τους.
ΠΗΓΗ. gazzetta.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου