Η Ταϊβάν έχει μεγάλη γεωπολιτική και οικονομική βαρύτητα στην ανερχόμενη περιοχή Ασίας - Ειρηνικού, όπου συγκεντρώνεται ο παγκόσμιος ανταγωνισμός, και είναι μεγάλης σημασίας στην αντιπαράθεση ΗΠΑ - Κίνας.
Στον παγκόσμιο ανταγωνισμό για ημιαγωγούς (μικροτσίπ) που χρησιμοποιούνται σε όλες τις νέες τεχνολογίες, από iPhone και λάπτοπ έως τα σύγχρονα οπλικά συστήματα, η Ταϊβάν είναι ηγετική δύναμη.
Ιδιαίτερα στους προηγμένους ημιαγωγούς, που θα τροφοδοτήσουν ένα νέο άλμα στις αναδυόμενες τεχνολογίες της κβαντικής πληροφορικής, της Τεχνητής Νοημοσύνης, της αυτόνομης οδήγησης και των 5G τηλεπικοινωνιών, ο ταϊβανέζικος όμιλος TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company) αυτήν τη στιγμή ελέγχει το 92% της παγκόσμιας παραγωγής εξελιγμένων μικροτσίπ 10 νανομέτρων και κάτω.
Η TSMC έχει κληθεί επανειλημμένα να αντιμετωπίσει τις διαμάχες ΗΠΑ - Κίνας και επί χρόνια προσπαθούσε να διατηρεί «ισορροπίες», καθώς οι ΗΠΑ είναι μεγαλύτερος αγοραστής ημιαγωγών, αλλά η Κίνα αναπτύσσεται πολύ ταχύτερα.
Σύμφωνα όμως με το «Bloomberg», όταν η Πρόεδρος της Ταϊβάν υποδέχτηκε την Πελόζι, παρόντες στη συνάντηση ήταν τόσο ο ιδρυτής της TSMS, Μόρις Τσανγκ, όσο και ο πρόεδρος του ΔΣ, Μαρκ Λιου.
Πάντως, ενώ το Πεκίνο επέβαλε απαγόρευση εισαγωγών σε περισσότερα από 2.000 προϊόντα από την Ταϊβάν, ως αντίποινα για την επίσκεψη Πελόζι, δεν περιλαμβάνονται, φυσικά, οι ημιαγωγοί. Εκτός από την TSMC η Κίνα εισάγει μικροτσίπ και από άλλες δυο εταιρείες της Ταϊβάν (United Microelectronics Corp. και MediaTek Inc), ενώ αν και έχει επενδύσει περισσότερα από 100 δισ. δολάρια στον τομέα παραγωγής ημιαγωγών, εξακολουθεί να υπολείπεται της Ταϊβάν.
Οι ΗΠΑ εξαρτώνται επίσης από την παραγωγή της Ταϊβάν και το 2020 εισήγαγαν το 72% των μικροτσίπ που χρησιμοποιήθηκαν στις ΗΠΑ. Στο μεταξύ, η TSMC έχει αποφασίσει να ανοίξει ένα νέο εργοστάσιο στην Αριζόνα από το 2024 και το Πεκίνο θεωρείται βέβαιο ότι θα αντιδράσει.
Αν το δυναμικό αυτό στις νέες τεχνολογίες ήταν σε κινεζικό έδαφος, θα ήταν μεγάλο το πλήγμα για τις ΗΠΑ και γεωπολιτικό - οικονομικό προβάδισμα για την Κίνα. Το ίδιο ισχύει και για την Ευρώπη, καθώς οι εφοδιαστικές ανάγκες της σε ημιαγωγούς καλύπτονται κατά τουλάχιστον 50% από την Ταϊβάν, ενώ εισάγει επίσης από Κίνα και Νότια Κορέα.
Τα τελευταία χρόνια, ΗΠΑ και ΕΕ προχωρούν σε βήματα ώστε να απεξαρτηθούν από τις ασιατικές αγορές επενδύοντας δεκάδες δισ. δολάρια στην παραγωγή μικροτσίπ.
Το Στενό της Ταϊβάν είναι η κύρια διαδρομή για τα πλοία που περνούν από την Κίνα, την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα και την Ταϊβάν προς τα δυτικά, μεταφέροντας εμπορεύματα από ασιατικούς κόμβους εργοστασίων σε αγορές στην Ευρώπη, στις ΗΠΑ και όλα τα ενδιάμεσα σημεία.
Περίπου το 48% των 5.400 επιχειρησιακών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο πέρασαν από τα Στενά της Ταϊβάν τους πρώτους επτά μήνες του 2022. Το 88% των μεγαλύτερων σε χωρητικότητα πλοίων του κόσμου διήλθαν από εκεί φέτος, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το «Bloomberg».
Οποιεσδήποτε ενέργειες πάνω από την Ταϊβάν που επηρεάζουν το Στενό θα είναι μεγάλο πλήγμα για την παγκόσμια ναυτιλία.
Οι ΗΠΑ και οι βασικοί «σύμμαχοί» τους προτάσσουν πως μεγάλο μέρος του Στενού της Ταϊβάν αποτελεί διεθνή ύδατα και εκτελούν τακτικά «ασκήσεις ελεύθερης ναυσιπλοΐας». Ωστόσο, Κινέζοι αξιωματούχοι υποστήριξαν επανειλημμένα τους τελευταίους μήνες ότι το Στενό δεν είναι διεθνή ύδατα.
ΠΗΓΗ. ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου