Πανέμορφες, παρθένες διαδρομές με τρένο, στα βουνά της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και άλλων βαλκανικών χωρών, ανάμεσα σε μικρά, απομακρυσμένα χωριά, περνώντας από φαράγγια, ποτάμια και λίμνες, θα σας αποκαλύψουν τοπία μοναδικής ομορφιάς.
Το ορεινό έδαφος που καλύπτει τα Βαλκάνια, έχει παρεμποδίσει την ανάπτυξη των σιδηροδρόμων, αλλά σίγουρα οι λιγοστές γραμμές που υπάρχουν ήδη, περνούν από ενδιαφέροντα τοπία απαράμιλλης φυσικής ομορφιάς.
Σας παρουσιάζουμε μερικά από τα ταξίδια με τρένο που μπορείτε να κάνετε στα Βαλκάνια…
Το ορεινό έδαφος που καλύπτει τα Βαλκάνια, έχει παρεμποδίσει την ανάπτυξη των σιδηροδρόμων, αλλά σίγουρα οι λιγοστές γραμμές που υπάρχουν ήδη, περνούν από ενδιαφέροντα τοπία απαράμιλλης φυσικής ομορφιάς.
Σας παρουσιάζουμε μερικά από τα ταξίδια με τρένο που μπορείτε να κάνετε στα Βαλκάνια…
Βουλγαρία
Διαδρομή Bansko – Septemvri
Η διαδρομή στη στενή γραμμή από το Μπάνσκο έως το Septemvri, μπορεί να αποτελεί το πιο αργό ταξίδι με τρένο στα Βαλκάνια, αλλά είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα. Ακόμη και τα πρόβατα στα διπλανά λιβάδια, μπορεί να προσπερνούν το τρένο, θα έχετε όμως την ευκαιρία να βγάζετε ωραίες φωτογραφίες.
Το ταξίδι ξεκινά από τη σκιά των βουνών Pirin, είτε από το Μπάνσκο, είτε κοντά στο Dobrinishte. Η γραμμή περνά από τις παρυφές της οροσειράς Rila, που είναι χιονισμένη για μια μεγάλη περίοδο του χρόνου, πριν φτάσει στις δυτικές περιοχές της Ροδόπης. Το τοπίο είναι ποικίλο και εντυπωσιακά όμορφο, με ένα μείγμα από δάση φυλλοβόλων (ιδιαίτερα εντυπωσιακό το φθινόπωρο), κωνοφόρα και απέραντα λιβάδια.
Θα περάσετε από τον υψηλότερο σταθμό στα Βαλκάνια (Avramovo, 1.627 μέτρα), από μουσουλμανικά χωριά με πολλούς μιναρέδες, από της πόλη Velingrad με τα spa και από πολλούς ακόμη εντυπωσιακούς σταθμούς. Κι όταν θεωρήσετε πως η διαδρομή αρχίζει να χάνει το ενδιαφέρον της, το τρένο θα περάσει από το στενό φαράγγι Velingrad και θα βγει στην πεδιάδα της Θράκης.
Μπορείτε να φτάσετε εύκολα στη μικρή πόλη Septemvri με το τρένο, από τη Σόφια ή τη Φιλιππούπολη (Plovdiv), καθώς βρίσκεται μεταξύ των δύο πόλεων. Για το Μπάνσκο υπάρχουν επίσης τακτικά δρομολόγια λεωφορείων από τη Σόφια.
Φαράγγι Iskar: Sofia-Mezdra
Οι σιδηροδρομικές γραμμές της Βουλγαρίας, έχουν κατά κύριο λόγο κατεύθυνση ανατολής-δύσης. Αυτή όμως είναι από τις λίγες γραμμές με κατεύθυνση βορρά-νότου, που περνά την οροσειρά του Αίμου ή Βαλκάνια, στα βόρεια της Σόφιας.
Το τοπίο είναι ακόμη ομορφότερο στα βόρεια, όπου τα βράχια του φαραγγιού Iskar, υψώνονται επιβλητικά στις δύο πλευρές της γραμμής. Στο ταξίδι σας προς την πόλη Mezdra, θα δείτε χρωματιστά βράχια, άγρια πανίδα και μερικά χωριά στην κοιλάδα.
Πρόκειται για μια όμορφη διαδρομή που πραγματοποιείται με 12 ταχείες αμαξοστοιχίες καθημερινά από Σόφια προς Mezdra (2 ώρες) και συνεχίζει προς άλλους προορισμούς όπως η Βάρνα και το Βουκουρέστι. Υπάρχουν επίσης έξι τοπικά τρένα, που κάνουν μικρές στάσεις μέσα στο φαράγγι –η στάση στο μικρό χωριό Lakatnik είναι μια καλή επιλογή, καθώς από εκεί ξεκινά ένα αρκετά εύκολο μονοπάτι για την κορυφή των βράχων.
Σερβία και Μαυροβούνιο
Βελιγράδι – Bar
Αυτή η γραμμή ολοκληρώθηκε το 1976 και είναι ένα μεγάλο έργο της μηχανικής -το ένα τέταρτο του μήκους της αποτελείται από γέφυρες και σήραγγες.
Το πρώτο τμήμα μετά την έξοδο από το Βελιγράδι είναι μάλλον βαρετό, αλλά μετά το Valjevo η γραμμή περνά από ένα τοπίο με καταπράσινους λόφους, βουνά και τα απομονωμένα χωριά της περιοχής του Zlatibor. Αφού περάσετε μέσα από τη Βοσνία για λίγα χιλιόμετρα, η διαδρομή συνεχίζει παράλληλα με το ποταμό Lim, μέσω της νότιας Σερβίας και του βορείου Μαυροβουνίου. Αν και η Αδριατική δεν είναι μακριά, τα νερά του Lim καταλήγουν τελικά στη μακρινή Μαύρη Θάλασσα.
Το πρώτο τμήμα μετά την έξοδο από το Βελιγράδι είναι μάλλον βαρετό, αλλά μετά το Valjevo η γραμμή περνά από ένα τοπίο με καταπράσινους λόφους, βουνά και τα απομονωμένα χωριά της περιοχής του Zlatibor. Αφού περάσετε μέσα από τη Βοσνία για λίγα χιλιόμετρα, η διαδρομή συνεχίζει παράλληλα με το ποταμό Lim, μέσω της νότιας Σερβίας και του βορείου Μαυροβουνίου. Αν και η Αδριατική δεν είναι μακριά, τα νερά του Lim καταλήγουν τελικά στη μακρινή Μαύρη Θάλασσα.
Μετά το υψηλότερο σημείο της γραμμής στο Kolašin, το τοπίο γίνεται ακόμη πιο εντυπωσιακό. Ένα φαράγγι διασχίζεται μέσω μιας από τις υψηλότερες σιδηροδρομικές γέφυρες στον κόσμο, περίπου 200 μέτρα πάνω από τον ποταμό Mala Rijeka. Μετά την Ποντγκόριτσα η γραμμή πάει παράλληλα στη λίμνη Skadar, πριν περάσει μια τελευταία σήραγγα και φτάσει στα περίχωρα του Bar.
Τέσσερα τρένα συνδέουν καθημερινά το Βελιγράδι με το Bar. Η προγραμματισμένη διάρκεια του ταξιδιού είναι οκτώ με εννέα ώρες, αλλά συχνά σημειώνονται καθυστερήσεις. Υπάρχουν επίσης μερικά τοπικά τρένα κατά μήκος τμημάτων της γραμμής.
Επίσης στη Σερβία…
Η γραμμή Šargan Eight, στο χωριό Mokra Gora, κοντά στην πόλη Užice στη δυτική Σερβία, είναι ό,τι έχει απομείνει από τη γραμμή Βελιγράδι-Σαράγεβο που έκλεισε το 1974 και έχει πρόσφατα ανακατασκευαστεί ως τουριστικό αξιοθέατο. Σε 40 λεπτά θα καλύψετε μια απόσταση μικρότερη από τέσσερα χιλιόμετρα σε ευθεία γραμμή, αλλά το τοπίο αξίζει πραγματικά.
Ρουμανία
Η επίπεδη πεδιάδα Wallachian γύρω από την πόλη Ploieşti, δεν προϊδεάζει για το τοπίο που θα ακολουθήσει, αλλά σύντομα το τρένο φτάνει τον ποταμό Prahova και αρχίζει να ανεβαίνει.
Κοντά στην πόλη Sinaia, η κοιλάδα στενεύει και εμφανίζονται τα βουνά Bucegi στα δυτικά, ενώ στα ανατολικά οι πλαγιές είναι πιο ήπιες. Στη Sinaia μπορείτε να κάνετε μια στάση για να επισκεφθείτε το παλάτι Peleş ή να πάρετε το τελεφερίκ για την κορυφή του όρους Bucegi. Συνεχίζοντας με το τρένο προς το Buşteni, θαυμάστε τους πανύψηλους βράχους των Caraiman και Costila προς τα δυτικά.
Η μικρή πόλη Buşteni αποτελεί αφετηρία για πολλά μονοπάτια πεζοπορίας και ένα ακόμη τελεφερίκ.
Κοντά στην πόλη Sinaia, η κοιλάδα στενεύει και εμφανίζονται τα βουνά Bucegi στα δυτικά, ενώ στα ανατολικά οι πλαγιές είναι πιο ήπιες. Στη Sinaia μπορείτε να κάνετε μια στάση για να επισκεφθείτε το παλάτι Peleş ή να πάρετε το τελεφερίκ για την κορυφή του όρους Bucegi. Συνεχίζοντας με το τρένο προς το Buşteni, θαυμάστε τους πανύψηλους βράχους των Caraiman και Costila προς τα δυτικά.
Η μικρή πόλη Buşteni αποτελεί αφετηρία για πολλά μονοπάτια πεζοπορίας και ένα ακόμη τελεφερίκ.
Η γραμμή συνεχίζει για τη μικρή πόλη Predeal (με το μεγαλύτερο υψόμετρο στη Ρουμανία), που βρίσκεται σε υψόμετρο πάνω από 1000 μέτρα και την Τρανσυλβανία και από εκεί κατεβαίνει στο Braşov.
Τη γραμμή αυτή, κάνουν 24 γρήγορα τρένα ημερησίως (η διάρκεια του ταξιδιού είναι περίπου 2 ώρες), καθώς και μερικά πολύ αργά τρένα. Οι περισσότεροι ταξιδιώτες επιλέγουν ως αφετηρία ή τερματισμό του ταξιδιού, το Βουκουρέστι, 40 λεπτά από το Ploieşti.
Βοσνία-Ερζεγοβίνη
Sarajevo-Mostar-Ploče
Πριν από μερικά χρόνια, αυτή η διαδρομή θα μπορούσε να περιγραφεί ως ένα «κρυφό διαμάντι», με σχεδόν άδεια τρένα να περνούν από τις ορεινές περιοχές της Ερζεγοβίνης προς την ακτή της Αδριατικής.
Ευτυχώς η γραμμή ανακατασκευάστηκε μερικώς και ενώ τα λεωφορεία μεταφέρουν ακόμη, πολύ περισσότερους ανθρώπους από ό, τι τα τρένα, το σιδηροδρομικό κομμάτι Sarajevo-Mostar είναι ιδιαίτερα δημοφιλές, τόσο στους ντόπιους, όσο και στους τουρίστες.
Από το Σεράγεβο, η γραμμή ανεβαίνει μέσα από τους δασώδεις λόφους της κεντρικής Βοσνίας, περνώντας από πολλές σήραγγες, για να «αναρριχηθεί» στη λεκάνη απορροής μεταξύ της Μαύρης Θάλασσας και της Αδριατικής.Ευτυχώς η γραμμή ανακατασκευάστηκε μερικώς και ενώ τα λεωφορεία μεταφέρουν ακόμη, πολύ περισσότερους ανθρώπους από ό, τι τα τρένα, το σιδηροδρομικό κομμάτι Sarajevo-Mostar είναι ιδιαίτερα δημοφιλές, τόσο στους ντόπιους, όσο και στους τουρίστες.
Στο Konjić, η γραμμή συναντά τον ποταμό Νερέτβα, τον οποίο ακολουθεί για το υπόλοιπο της διαδρομής της. Στη συνέχεια θα περάσετε από λόφους και βράχια από ασβεστόλιθο στην Ερζεγοβίνη και θα δείτε τα βουνά Prenj στα ανατολικά. Μετά την πόλη Jablanica, η κοιλάδα στενεύει σε ένα φαράγγι, ενώ γύρω το τοπίο είναι πανέμορφο.
Κοντά στο γραφικό Μόσταρ, η κοιλάδα διευρύνεται και το τοπίο γίνεται λιγότερο εντυπωσιακό, αν και προσφέρεται ωραία θέα προς το βουνό Velez στα ανατολικά. Περίπου μισή ώρα νότια του Μόσταρ, θα δείτε την παλιά οθωμανική πόλη της Počitelj κατά μήκος του ποταμού. Τέλος, η γραμμή περνά το εύφορο δέλτα του Neretva πριν καταλήξει στο μάλλον μονότονο λιμάνι Ploce της Κροατίας.
Υπάρχουν μόνο δύο τρένα ημερησίως γι’ αυτό το δρομολόγιο. Ο χρόνος του ταξιδιού από το Σεράγεβο είναι περίπου 2.30 ώρες για το Μόσταρ ή 4 ώρες για όλη τη διαδρομή μέχρι το Ploce.
Σλοβενία
Transalpina: Jesenice - Nova Gorica
Η γραμμή Transalpina, επίσης γνωστή και ως η Bohinj, εκτείνεται στα βορειοδυτικά της Σλοβενίας, στους πρόποδες των Ιουλιανών Άλπεων.
Όταν άνοιξε το 1906 εξυπηρετούσε έναν σημαντικό στρατηγικό στόχο: συνέδεε τη Βιέννη με το κεντρικό λιμάνι της Αυστρο-Ουγγρικής Αυτοκρατορίας στην Τεργέστη. Πλέον, αποτελεί μια ήρεμη διαδρομή.
Με κατεύθυνση προς τα νότια, από την πόλη Jesenice, το τρένο περνάει από τη λίμνη Bled, προσφέροντας ωραία θέα στο μοναδικό νησί της Σλοβενίας και στη συνέχεια από την κοιλάδα Bohinj και κοντά στο Εθνικό Πάρκο Triglav.Όταν άνοιξε το 1906 εξυπηρετούσε έναν σημαντικό στρατηγικό στόχο: συνέδεε τη Βιέννη με το κεντρικό λιμάνι της Αυστρο-Ουγγρικής Αυτοκρατορίας στην Τεργέστη. Πλέον, αποτελεί μια ήρεμη διαδρομή.
Εισέρχεται στη σήραγγα έξι χιλιομέτρων Podbrdo και φτάνει στην ήσυχη κοιλάδα του μικρού ποταμού Bača.
Σταματήστε στο χωριό Most na Soči αν θέλετε να εξερευνήσετε την όμορφη Άνω κοιλάδα Soca. Το τρένο συνεχίζει κατά μήκος του ποταμού Soča και περνά την τεράστια πέτρινη γέφυρα Solkan Viaduct, λίγο πριν φτάσει στη Nova Gorica και τα ιταλικά σύνορα.
Υπάρχουν 7 τρένα τις καθημερινές και 4 τις Κυριακές.
Το καλοκαίρι υπάρχει επίσης ένα ατμοκίνητο τρένο.
Οι περισσότεροι παίρνουν το τρένο από τον σταθμό Bled Jezero στην πόλη Bled.
ΠΗΓΗ. clickatlife
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου