Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2022

«ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΑΔΕΙΑΣ ΤΑΞΙΔΙΟΥ» (ETIAS) - Ενσωματώθηκε ένα ακόμα σύστημα παρακολούθησης και ηλεκτρονικού φακελώματος

 

Ενα ακόμα σύστημα ηλεκτρονικού φακελώματος επικυρώθηκε χτες από την Ολομέλεια της Βουλής, το οποίο έρχεται να προστεθεί στον βόρβορο του θεσμικού πλαισίου που περιστέλλει λαϊκά δικαιώματα και ελευθερίες και θέτει υπό παρακολούθηση τον «εχθρό λαό». Το νέο σύστημα φέρει τον τίτλο «Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφοριών και Αδειοδότησης Ταξιδιού - ETIAS» και προβλέπεται στον σχετικό Κανονισμό της ΕΕ 2018/1240, ο οποίος κατατέθηκε στη Βουλή με μορφή νομοσχεδίου από το υπουργείο Εξωτερικών και υπερψήφισαν από κοινού ΝΔ και ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ.

Προβλέπει τη δημιουργία «εθνικού» συστήματος ETIAS, με τη σχετική «Μονάδα» να δημιουργείται στη Γ4 Διεύθυνση Δικαιοσύνης, Εσωτερικών Υποθέσεων, Μετανάστευσης και Σένγκεν του εν λόγω υπουργείου, ενισχύοντας ταυτόχρονα και τους δρακόντειους κατασταλτικούς μηχανισμούς σε βάρος προσφύγων και μεταναστών, προμηνύοντας ακόμα χειρότερες τραγωδίες στα νερά της Μεσογείου.

Ο ΣΥΡΙΖΑ καταψήφισε επί της αρχής το νομοσχέδιο, ωστόσο το υπερψήφισε στο σύνολό του, όπως επίσης από τα 9 άρθρα που αφορούσαν την ενσωμάτωση της Οδηγίας υπερψήφισε τα 8. Οι αντιρρήσεις του αφορούσαν το αν η «Μονάδα» ETIAS που θα δημιουργηθεί στην Ελλάδα θα είναι διεύθυνση του αρμόδιου υπουργείου ή τμήμα. «Παρών» ψήφισε η Ελ. Λύση, κατά το ΜέΡΑ25.

Ο δε αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Μ. Βαρβιτσιώτης διαμαρτυρήθηκε πως «κατηγορούμαστε ότι ενδεχομένως κάνουμε ένα σύγχρονο ηλεκτρονικό φακέλωμα» (!), για να εξηγήσει στη συνέχεια πως δεν πρόκειται για παρακολούθηση αλλά για ...«αξιοποίηση των πληροφοριών που έχουμε στο να ελέγχουμε και σε εθνικό επίπεδο αυτούς τους οποίους το ηλεκτρονικό ευρωπαϊκό σύστημα ελέγχου θα απορρίπτει».

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, σημείωσε πως με το σύστημα ETIAS θα συγκεντρώνονται τα προσωπικά δεδομένα υπηκόων τρίτων χωρών που θέλουν να ταξιδέψουν στην ΕΕ και δεν έχουν υποχρέωση έκδοσης βίζας, προκειμένου να εκδίδεται ή να μην εκδίδεται άδεια ταξιδιού σε αυτούς. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με όσα ανέφερε, με το σύστημα ETIAS «δημιουργείται μία νέα κεντρική βάση δεδομένων, η οποία θα συνδέεται με όλες τις βάσεις του ηλεκτρονικού φακελώματος που διαθέτει σήμερα η ΕΕ», δηλαδή Eurodac, βάση δεδομένων δακτυλικών αποτυπωμάτων, βάσεις VIS, SIS II, EUROPOL, ΙNTERPOL, το σύστημα ποινικού μητρώου της ΕΕ, σύστημα εισόδου και εξόδου της ΕΕ. Αντίστοιχα η βάση ETIAS θα χρησιμοποιείται και από όλους αυτούς τους κατασταλτικούς μηχανισμούς της ΕΕ.

Μέσα από τους πολυδαίδαλους μηχανισμούς, ανέφερε ο Γ. Δελής, εκμηδενίζονται οι περιπτώσεις απόδοσης πολιτικού ασύλου, την ώρα που γιγαντώνονται και θωρακίζονται οι φράχτες στα σύνορα για να ανοιγοκλείνουν ανάλογα με τις ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων.

Επισήμανε ότι και πάλι ένα από τα προσχήματα για την ενσωμάτωση του Κανονισμού είναι η τρομοκρατία, έννοια - λάστιχο όπου μπορούν να συμπεριληφθούν τα πάντα ως δυνητική τρομοκρατία, με τα πιο βασικά ανθρώπινα δικαιώματα να τίθενται σε κίνδυνο.

Εκανε σαφές ότι το ΚΚΕ καταψηφίζει το νομοσχέδιο, όπως έχει καταψηφίσει το ETIAS στην Ευρωβουλή και το σύνολο του επικίνδυνου νομοθετικού πλαισίου στο Ευρωκοινοβούλιο και στην ελληνική Βουλή. Κάλεσε τους εργαζόμενους, τα λαϊκά στρώματα να συγκρουστούν με την πολιτική της ΕΕ και των κυβερνήσεων που θυσιάζουν λαϊκές ανάγκες και στήνουν στα πέντε μέτρα ακόμα και στοιχειώδεις λαϊκές ελευθερίες, για να θωρακίζουν στο σάπιο εκμεταλλευτικό σύστημα. 

                   Ενίσχυση των παρακολουθήσεων και της καταστολής                


Ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση στο σχέδιο νόμου για τις παρακολουθήσεις. Ενα νομοσχέδιο με το οποίο η κυβέρνηση επιχειρεί να ράψει καινούριο χιτώνα για να καλύψει τις βρωμιές και την ασυδοσία της βιομηχανίας υποκλοπών από το αστικό κράτος.

Από τις διατάξεις του σχεδίου νόμου αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά πως το Σύνταγμα της χώρας και οι αρχές των ευρωπαϊκών συμβάσεων για τα θεμελιώδη δικαιώματα αποτελούν διάτρητους φερετζέδες στις επιχειρήσεις ενσωμάτωσης και καταστολής των εργαζομένων από το αστικό εκμεταλλευτικό σύστημα. Παράλληλα, διαπιστώνεται ο διακοσμητικός ρόλος των λεγόμενων «ανεξάρτητων ελεγκτικών αρχών», ως δήθεν «θεσμικών αντίβαρων» στην αυθαιρεσία της κρατικής εξουσίας.

Ενδεικτικά, σημειώνονται:

  • Η διατύπωση των «λόγων εθνικής ασφάλειας» του νομοσχεδίου, που ως «θάλασσα πλατιά» περιλαμβάνουν ιδίως λόγους σχετιζόμενους με την άμυνα, την εξωτερική πολιτική, την ενεργειακή ασφάλεια, την κυβερνοασφάλεια, τις υβριδικές απειλές, την προστασία του νομίσματος και της οικονομίας, την ανθρωπιστική κρίση, τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον. Ουσιαστικά κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα που μπορεί να προκαλέσει «το ενδιαφέρον» των μηχανισμών παρακολούθησης του αστικού κράτους και της κυρίαρχης τάξης.
  • Οι διατάξεις για τη θωράκιση της ΕΥΠ ως ανέλεγκτου κρατικού μηχανισμού για τις παρακολουθήσεις και την προνομιακή χρήση από αυτή του οποιουδήποτε λογισμικού υποκλοπών.
  • Η αναφορά στις λεγόμενες «νόμιμες» επισυνδέσεις για λόγους «εθνικής ασφάλειας», με αναιτιολόγητες, ανώνυμες, αόριστης διάρκειας και χωρίς ενημέρωση του πολίτη διατάξεις άρσης του απορρήτου της επικοινωνίας.
Σε κάθε περίπτωση, επιβεβαιώνεται η κυνική κυβερνητική ρήση «ουδείς εξαιρείται των παρακολουθήσεων». Με το νομοσχέδιο συμπληρώνεται και με το «ουδέν παραλείπεται».

Η συζήτηση που προβάλλεται για το νομοσχέδιο από το αστικό πολιτικό και νομικό κατεστημένο, συγκαλύπτει την ουσία, δηλαδή τη μαζική παρακολούθηση και το προληπτικό φακέλωμα των εργαζομένων, της νεολαίας, του λαϊκού κινήματος, τη στοχοποίηση από το κράτος πρώτιστα του «εχθρού λαού». 

Το θεσμικό πλαίσιο που αφορά την υποκλοπή των επικοινωνιών των πολιτών μένει στο απυρόβλητο. Είναι το πλαίσιο που θωρακίζουν συνεχώς οι αντιλαϊκοί κανονισμοί και οι Οδηγίες της ΕΕ, οι ευρωπαϊκές συμβάσεις, το Σύνταγμα, οι νομολογίες των ευρωπαϊκών και των εθνικών δικαστηρίων. Αυτό επιτρέπει την άρση του απορρήτου χωρίς ουσιαστικές προϋποθέσεις, την παραγωγή, εμπορία και διακίνηση του λογισμικού και της τεχνολογίας των υποκλοπών, το μαζικό φακέλωμα και την επεξεργασία και ανταλλαγή των προσωπικών δεδομένων.

Η κυβέρνηση της ΝΔ αλλά και οι προηγούμενες κυβερνήσεις του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ μέσα και από αυτό το πλαίσιο ενισχύουν την κυριαρχία του κεφαλαίου. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως με αφορμή το νομοσχέδιο, η κριτική κορυφαίων παραγόντων του αστικού νομικού κόσμου επικεντρώνεται στον «ανασχεδιασμό» της διοικητικής πρακτικής, στην «ατροφία» των «συνταγματικών αντίβαρων» και στην τυπική «νομιμότητα» για τις παρακολουθήσεις.

Με την τακτική αυτή, τα κόμματα που υπηρετούν την εξουσία του κεφαλαίου αποπροσανατολίζουν από τη βασική διαπίστωση, πως το αστικό κράτος είναι το κράτος της δικτατορίας της αστικής τάξης και δεν μπορεί να γίνει ούτε δημοκρατικό ούτε φιλολαϊκό. Πολύ περισσότερο, δεν μπορεί να γίνει αναφορά για τον «εκδημοκρατισμό» βαθιά αντιδραστικών μηχανισμών του, όπως η ΕΥΠ, που υλοποιεί τις μαζικές παρακολουθήσεις ενάντια στον λαό.

Αυτό αποδείχτηκε και από όλες τις εξελίξεις που αφορούν τις τρέχουσες υποθέσεις των υποκλοπών. Τόσο από τις παραδοχές της κυβέρνησης για παρακολουθήσεις πολιτικών και δημοσιογράφων από την ΕΥΠ και τις συνεχιζόμενες αποκαλύψεις, όσο και από τις διαδικασίες και τα πορίσματα στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής και στην Εξεταστική Επιτροπή για τις υποκλοπές, από το σύνολο των αστικών κομμάτων, επιβεβαιώνεται αυτό που ανέδειξε έγκαιρα και το ΚΚΕ.

Οι αστικές κυβερνήσεις και τα κόμματα δεν αλλάζουν κατεύθυνση και αξιοποιούν τις κρίσεις, όπως αυτή του ξεγυμνώματος της νομιμοφάνειας του κράτους, με την αθλιότητα των υποκλοπών. 

Εξυφαίνουν και προωθούν νέα, αναθεωρημένα, αντιδραστικά μέτρα σε βάρος των λαϊκών δικαιωμάτων, με «δημοκρατική νομιμοποίηση» και ενίσχυση του κράτους, των υπηρεσιών παρακολούθησης και καταστολής. Εκτιμάται, βέβαια, πως και με το παρόν νομοσχέδιο η κυβέρνηση θα προχωρήσει στη «λείανση» ορισμένων διατάξεων, προκειμένου να επιτύχει τη διεύρυνση της πολιτικής συναίνεσης του αστικού πολιτικού και νομικού κόσμου.

Το νομοσχέδιο για τις παρακολουθήσεις αποσκοπεί στην κλιμάκωση και περαιτέρω ένταση της καταστολής. Μέσα από την ενίσχυση της ασυδοσίας στη δράση και λειτουργία της ΕΥΠ θωρακίζεται συνολικά το αστικό κράτος και κατά συνέπεια τα συμφέροντα της κυρίαρχης τάξης. 

Είναι μια κατεύθυνση που ακολουθεί τις γενικότερες στρατηγικές κατευθύνσεις της ΕΕ για τη δημιουργία πιο αποδοτικών και αποτελεσματικών μηχανισμών παρακολούθησης και καταστολής, ώστε, στις σημερινές και μέλλουσες συνθήκες, να αντιμετωπιστούν από τις κυβερνήσεις οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων και ενδεχόμενες κοινωνικές εκρήξεις που αμφισβητούν την κυριαρχία της αστικής τάξης.

Οι εργαζόμενοι, η νεολαία, το λαϊκό κίνημα επιβάλλεται να ενημερώνονται και να επαγρυπνούν, προκειμένου στο πλαίσιο των λαϊκών αγώνων να αντιπαλέψουν και κάθε επιχείρηση του αστικού κράτους που στοχεύει στην καταπάτηση των θεμελιωδών τους δικαιωμάτων και την επιβολή κατασταλτικών μέτρων, όπως το νομοσχέδιο που νομιμοποιεί τις παρακολουθήσεις.


Γιώργος ΠΑΛΙΟΥΡΑΣ
Υποστράτηγος Αστυνομίας ε.α., πτυχιούχος ΝΟΠΕ ΕΚΠΑ και Σχολής Εθνικής Ασφάλειας
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου