Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου 2023

Orient Express - Ένα τρένο ηλικίας περίπου ενός αιώνα θα τεθεί ξανά σε λειτουργία στη γραμμή Παρίσι- Κωνσταντινούπολη

 


Το 2015 ο Γάλλος Arthur Mettetal, φανατικός των τρένων και της ιστορίας τους, έβλεπε ένα βίντεο στο YouTube. Κάποια στιγμή μερικά παρκαρισμένα βαγόνια τρένου στην άκρη της οθόνης τράβηξαν την προσοχή του.

Τα βαγόνια ήταν βαμμένα στο χαρακτηριστικό σκούρο μπλε χρώμα του Orient Express, του φημισμένο επιβατικού τρένου μεγάλων αποστάσεων που έγινε συνώνυμο με το ταξιδιωτικό γκλάμουρ στα τέλη του 19ου αιώνα και τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα.

Παρότι το τρένο στο οποίο χάρισε την αθανασία η Αγκάθα Κρίστι δεν υπάρχει πια η εταιρεία Belmond, που ειδικεύεται στα luxury ταξίδια λειτουργεί ένα δρομολόγιο μεταξύ Λονδίνου και Βενετίας με μία αμαξοστοιχία-φόρο τιμής στο Orient Express ενώ η πολυεθνική εταιρεία υπηρεσιών φιλοξενίας Accor ετοιμάζει μία γραμμή με το ίδιο όνομα και βάση την Ιταλία το 2023. 

Η Accor συνεργάζεται και με τους Γαλλικούς Σιδηρόδρομους για την αναβίωση μιας διαδρομής του αυθεντικού Orient Express, το θέμα αυτή της ιστορίας.

Ο Mettetal δεν είναι απλώς ένας φανατικός φίλος των σιδηροδρόμων, έβλεπε το βίντεο ως κομμάτι της εργασίας του για ένα διδακτορικό με θέμα την ιστορία του Orient Express. Κομμάτι της έρευνάς του ήταν να ανακαλύψει πόσα από τα αυθεντικά βαγόνια του Orient Express υπάρχουν ακόμα, πού βρίσκονται, σε τι κατάσταση και σε ποιον ανήκουν.

Ήξερε πως πολλά από αυτά είναι διαλυμένα και άλλα είναι εκθέματα σε μουσεία. Αλλά υπέθεσε πως πολλά από αυτά θα είναι διασκορπισμένα και ξεχασμένα σε διάφορα σημεία του πλανήτη.

Ο Μettetal πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 2015 ψάχνοντας τέτοια εγκαταλειμμένα τρένα και βαγόνια. Αυτό το έκανε επικοινωνώντας με φίλους των σιδηροδρόμων στο Διαδίκτυο, ψάχνοντας σε αρχεία και βλέποντας βίντεο με τρένα στο Ίντερνετ. Που και που έβρισκε κάποιο στοιχείο που του φαινόταν υποσχόμενο, όπως τα μπλε βαγόνια στο βίντεο του YouTube.

O Γάλλος πάτησε το pause και ζούμαρε στην εικόνα. Το βίντεο είχε ανέβει από ανώνυμη πηγή ενώ δεν υπήρχε κάποια ιδιαίτερη πληροφορία. Όμως μπόρεσε να διακρίνει το όνομα του σιδηροδρομικού σταθμού. “Małaszewicze“.

Ο Mettetal ανάκαλυψε ότι το Małaszewicze είναι συνηθισμένο τοπωνύμιο στην Πολωνία. Επομένως έπρεπε να τσεκάρει διάφορα σημεία στο Google Maps, χρησιμοποιώντας την τρισδιάστατη απεικόνιση και το zoom για να εντοπίσει τα χαρακτηριστικά μπλε βαγόνια με τις άσπρες οροφές.

Και τελικά βρήκε αυτό που έψαχνε. Ένα τρένο με 13 βαγόνια το οποίο έμοιαζε υπερβολικά πολύ με το Orient Express, παρκαρισμένο στον σταθμό Małaszewicze, στα σύνορα Πολωνίας- Λευκορωσίας.

«Ήταν μία μαγική στιγμή» έχει πει στο CNN. «13 βαγόνια με τη μία, σαν να ανακαλύπτεις θησαυρό».

Παρότι το να εντοπίσει το τρένο στο Ίντερνετ ήταν ένα «απίστευτο συναίσθημα» ο Mettetal θέλησε να μετριάσει τις προσδοκίες του. Δεν ήξερε για ποιο λόγο τα βαγόνια βρίσκονταν εκεί, σε τι κατάσταση ήταν, ακόμα και αν είχαν μετακινηθεί σε άλλο σημείο από τότε που τραβήχτηκε η δορυφορική φωτογραφία.


Διαφημιστική αφίσα του Horient Express για του 1888-89

Δεν θα ξεχάσει ποτέ τη στιγμή που έφτασε στα πολωνικά σύνορα μαζί με έναν φωτογράφο φίλο του. Το τοπίο ήταν χιονισμένο και ήταν νύχτα. Αλλά οι δύο άντρες εντόπισαν τα μπλε βαγόνια. Πάνω τους έγραφε “Nostalgie Istanbul Orient Express”, το όνομα μιας ιδιωτικής εταιρείας τρένων που λειτουργούσε τη δεκαετία του 1970 και το 1980 μεταφέροντας επιβάτες από το Παρίσι στην Κωνσταντινούπολη, χρησιμοποιώντας τρένα της αυθεντικής γραμμής.

Επειδή βρίσκονταν σε παραμεθόριο περιοχή μετά από λίγο η αστυνομία τους είπε να απομακρυνθούν. Επέστρεψαν την επομένη υπό το φως της ημέρας μαζί με τον Guillaume de Saint Lager τον αντιπρόεδρο του Orient Express τμήματος της Accor ο οποίος ήθελε επίσης να επιθεωρήσει το τρένο.

«Ήταν ένα συναίσθημα που δεν μπορεί να περιγραφεί» θυμάται.

Ο Mettetal εκτίμησε πως το τρένο κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1920 ή του 1930 και βρισκόταν εκεί παρατημένο για τουλάχιστον μία δεκαετία. Λέει πως «το να μπούμε μέσα στα βαγόνια ήταν μια μεγάλη στιγμή για έναν ιστορικό. Όλη η διακόσμηση ήταν άθικτη σαν να είχε σταματήσει ο χρόνος. Δεν υπήρχε σχεδόν καμία ζημιά ή πράγματα να λείπουν, πέρα από τη λογική φθορά του χρόνου».

Από τα 13 βαγόνια τα 9 είχαν χώρους για luxury διανυκτέρευση. «Περάσαμε δύο μέρες καταγράφοντας και φωτογραφίζοντας τους εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους των βαγονιών ενώ συνεχίσαμε την ιστορική έρευνα αναζητώντας τους λόγους που τα βαγόνια βρέθηκαν εκεί», εξηγεί.

Τα επόμενα 2 χρόνια η ομάδα Orient Express της Accor εντόπισε τον ιδιοκτήτη των βαγονιών. Επιπλέον βρήκε ακόμα τέσσερα βαγόνια σε άλλες χώρες. Προχώρησε στην αγορά συνολικά 17 βαγονιών ανάμεσα τους 12 με υπνοδωμάτια, ένα εστιατόριο, 3 βαγόνια σαλονιών και ένα για αποσκευές. ‘Όλα αυτά μεταφέρθηκαν στη Γαλλία.

Σήμερα η Accor έχει μεγάλα σχέδια για το τρένο. Ο στόχος είναι να τεθεί ξανά σε λειτουργία σε μία αυθεντική διαδρομή του Orient Express από το Παρίσι στην Κωνσταντινούπολη, μία νέα εκδοχή του Nostalgie Instanbul Orient Express.

Η ανακαίνιση των τρένων ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2021 από τον Γάλλο αρχιτέκτονα Maxime d’Angeac, ο οποίος ανέφερε στο CNN πως «είναι ένα project όνειρο ζωής που δεν μπορούσα να αρνηθώ». Στόχος της Accor είναι τα ταξίδια να ξεκινήσουν το 2024, πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Παρισιού.

Ένα Art Deco αριστούργημα

Οι εσωτερικοί χώροι των βαγονιών περιλαμβάνουν Art Deco ψηφιδωτά των Άγγλων διακοσμητών Morrison και Nelson όπως και βιτρό του Γάλλου τεχνίτη René Lalique. Ο d’ Angeac λέει πως την πρώτη φορά που τα είδε από κοντά «κάτι σκίρτησε μέσα του».

Ο αρχιτέκτονας αναγνωρίζει πως το Orient Express στην εποχή του θεωρούνταν ό,τι καλύτερο από άποψη άνεσης, design και πολυτέλειας και θέλει τα ανακαινισμένα βαγόνια να φανούν αντάξια αυτής της φήμης.

«Η φιλοδοξία της Accor είναι να αποκαταστήσει και να ξαναχτίσει αυτόν τον μύθο», λέει. Προσθέτει πως η ανακαίνιση ενός τρένου ηλικίας ενός αιώνα δεν είναι εύκολη υπόθεση. «Οι εσωτερικοί χώροι είναι μικρότεροι από ό,τι περιμένει ο σύγχρονος ταξιδιώτης. Τα ιστορικά στοιχεία της διακόσμησης και της διαρρύθμισης πρέπει να διατηρηθούν αλλά ταυτόχρονα πρέπει να ενσωματωθούν μοντέρνες ανέσεις και σύγχρονες προδιαγραφές ασφάλειας».

Η νέα τεχνολογία θα χρησιμοποιηθεί όπου απαιτείται αλλά ο Γάλλος αρχιτέκτονας ελπίζει πως «οι ταξιδιώτες δεν θα προσέξουν τις παρεμβάσεις του 21ου αιώνα».

Το τρένο θα έχει τρία είδη σουίτας, ανάμεσα τους και μία Προεδρική Σουίτα που θα καταλαμβάνει ένα ολόκληρο βαγόνι. Κάθε σουίτα θα έχει το δικό της μπάνιο ενώ όσον αφορά τη γαστρονομική εμπειρία -ενώ ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί το όνομα κάποιου σεφ- ο Saint Lager εξηγεί στο Travel and Leisure πως η ομάδα της Accor κοιτά παλιά μενού του Orient Express για να εμπνευστεί. Επίσης σε ένα από τα κοινόχρηστα βαγόνια, το σαλόνι, θα φιλοξενούνται συναυλίες και events.

Όσον αφορά τον άνθρωπο στον οποίο οφείλεται αυτή η ανακάλυψη; Ο Μettetal τελείωσε το διδακτορικό του αλλά παραμένει γοητευμένος από το Orient Express και τα βαγόνια που ανακαλύπτει στο YouTube και συνεχίζει να μελετά την ιστορία τους. Επίσης πλέον είναι διευθυντής Κληρονομίας και Πολιτισμού στην Orient Express Accor.

 

ΠΗΓΗ.  travel.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου