Πέμπτη 30 Νοεμβρίου 2023

ΤΡΑΜ - Ο σιδηρόδρομος πόλης


 Απο τις δοκιμές του νέου τράμ της Αθήνας στη περιοχή της Γλυφάδας (ΔΕΚ 2020)

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΕΙΜΕΝΟΥ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ . ΘΑΝΟΣ ΕΥΘΥΜΕΡΟΣ

 

Τραμ (ελληνικά: Τροχιόδρομος) ονομάζεται ο σιδηρόδρομος πόλης. Η λέξη είναι σκοτσέζικης και περιγράφει ένα μικρό σιδηρόδρομο που κυκλοφορεί στους δρόμους της πόλης, καθώς και σε ξεχωριστό χώρο διέλευσης. 

Ο πιο κοινός τύπος ιστορικά, είναι το ηλεκτροκίνητο τραμ. Αναπτύχθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα και αντικατέστησε το ιππήλατο τραμ. Κατά μέσον όρο, το τραμ μπορεί να εκτείνεται 15 χιλιόμετρα από το κέντρο της πόλης.

Αν και αραιά το τραμ χρησιμοποιείται επίσης ως μέσο εμπορευματικών μεταφορών. Το τραμ είναι ελαφρύτερο και μικρότερο από ό,τι τα συμβατικά και τα ταχείας διέλευσης τρένα, αλλά το μέγεθός του αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς. 

Για παράδειγμα, τα τραμ-τρένα μπορεί επίσης να λειτουργούν σε συνήθεις σιδηροδρομικές γραμμές, ένα τραμ μπορεί να αναβαθμιστεί σε ένα ελαφρύ τρένο σε μια γρήγορη γραμμή διέλευσης, δύο αστικά τραμ μπορούν να συνδεθούν με ένα υπεραστικό, κ.λπ. 

Για όλους αυτούς τους λόγους, οι διαφορές μεταξύ των διαφόρων τρόπων σιδηροδρομικών μεταφορών είναι συχνά δυσδιάκριτες.

Σήμερα, τα περισσότερα τραμ χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια, συνήθως από μια εναέρια ηλεκτροφόρα γραμμή μέσω παντογράφου, σε ορισμένες μόνο περιπτώσεις με συρόμενο πέλμα σε μία τρίτη σιδηροτροχιά όπως το μετρό ή με τρόλεϊ πόλο όπως το ηλεκτροκίνητο λεωφορείο (τρόλεϊ). 

Εάν είναι απαραίτητο, μπορούν να έχουν δυο συστήματα τροφοδοσίας: 

1) ηλεκτρικής ενέργειας σε δρόμους της πόλης και 

2) ντίζελ σε περισσότερες αγροτικές περιοχές. 

Τα τραμ περιλαμβάνονται πλέον στον ευρύτερο όρο "ελαφρά σιδηροδρομικά οχήματα".

Το διάστημα 1950 - 1960 τα περισσότερα τραμ διεθνώς αντικαταστάθηκαν με λεωφορεία και τρόλεϊ, λόγω λειτουργικού κόστους των δικτύων.

Σήμερα σχεδόν όλες οι σημαντικές μεγάλες πόλεις του κόσμου επανέφεραν ή ανέπτυξαν από την αρχή τα δίκτυα τραμ, όπως το Παρίσι και η Αθήνα. 

Οι λόγοι της αναγέννησης του τραμ είναι το μικρότερο λειτουργικό κόστος από τα μετρό και οι μεγαλύτερες δυνατότητες μεταφοράς από τα λεωφορεία. 

Σε πόλεις της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Γερμανίας τα νέα τραμ έχουν συμβάλει στην περιβαλλοντική και τουριστική ανάπτυξη.

 

ΠΗΓΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ. el.wikipedia

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου