Πέμπτη 1 Νοεμβρίου 2018

Τα σημάδια της δυσλεξίας σε δημοτικό και γυμνάσιο


Η δυσλεξία είναι μια από τις πιο συχνές αναπτυξιακές διαταραχές που αφορά πολλά παιδιά σε δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο, επηρεάζει τις σχολικές τους επιδόσεις αλλά και ενίοτε και την ψυχολογία τους! 

Όσο νωρίτερα εντοπίσετε τα σημάδια της δυσλεξίας, τόσο καλύτερο για τη σχολική και την κοινωνική ζωή του παιδιού σας!

Για να αναγνωρίσετε κάποια βασικά συμπτώματα και να οδηγήσετε το παιδί σας σε κάποιον ειδικό, ώστε να διαπιστώσει εάν εμφανίζει δυσλεξία ή κάποια άλλη μαθησιακή διαταραχή, χρειάζεται να εξασκηθείτε στην παρατήρηση συμπεριφορών που θα σας προβληματίσουν.

Περιγραφή συμπτωμάτων και δείγματα πιθανής μαθησιακής δυσκολίας ή δυσλεξίας

Προφορικός Λόγος
  • Δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει σύνθετες και πολύπλοκες λέξεις.
  • Έχει προβλήματα με τους χρόνους των ρημάτων ή τις αντωνυμίες.
  • Παραλείπει συλλαβές ή καταλήξεις
  • Μιλάει κομπιαστά ψάχνοντας να βρει τις κατάλληλες λέξεις.
  • Μπερδεύει την σειρά των γραμμάτων μέσα στην λέξη
  • Μπερδεύει ακουστικά παρόμοιες λέξεις π.χ. λέει ματηθής αντί μαθητής, σάλαθα αντί θάλασσα κ.λ.π
  • Οι προφορικές του εκφράσεις είναι ανώριμες συντακτικά και γραμματικά
  • Δεν μπορεί να διηγηθεί μια ιστορία με την σωστή σειρά των γεγονότων
  • Δυσκολεύεται να συσχετίσει αντικείμενα που βρίσκονται στο άμεσο περιβάλλον με την ανάλογη ονομασία τους
  • Δεν καταλαβαίνει την έννοια της ομοιοκαταληξίας και της ακολουθίας
  • Όταν συλλαβίζει μπορεί να αποκωδικοποιεί σωστά τα γραφήματα, ενώ όταν προσπαθεί να διαβάσει την λέξη ολόκληρη την λέει λάθος
  • Δεν ξέρει που τονίζονται οι λέξεις και πώς να χρησιμοποιεί τα σημεία στίξης
  • Δεν ξεχωρίζει τα γράμματα μεταξύ τους
  • Δεν μπορεί να καταλάβει παιχνίδια με λέξεις και γράμματα
Στον γραπτό λόγο
  • Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει ή να φτιάξει ορισμένα σχήματα.
  • Δυσκολεύεται να γράψει το όνομά του και παρουσιάζει δείγματα στρεφοσυμβολισμού και καθρεπτικής γραφής
  • Αντιστρέφει, μεταθέτει γράμματα ή συλλαβές
  • Προσθέτει, παραλείπει γράμματα ή συλλαβές
  • Δεν ξέρει να βάζει τόνους<
  • Δεν βάζει σημεία στίξης
  • Κολλάει τις λέξεις μεταξύ τους
  • Ακατάστατη και ακαταλαβίστικη γραφή
  • Λάθη στην αντιγραφή από τον πίνακα
  • Λάθη αδικαιολόγητα και διαφορετικά στην ορθογραφία
Χωροχρονικός Προσανατολισμός
  • Έχει δυσκολία στην εκτέλεση έργων που προϋποθέτουν προσανατολισμό στο χώρο και στον χρόνο.
  • Συγχέει το δεξιά – αριστερά, βορράς – νότος, χθες – αύριο.
  • Δυσκολεύεται να διαβάσει σωστά τον χάρτη ή να μάθει την ώρα.
  • Τα προβλήματα προσανατολισμού επηρεάζουν ακόμη καθημερινές λειτουργίες όπως την διαδικασία που φοράει τα ρούχα του, που δένει τα κορδόνια των παπουτσιών του, και γενικότερα έχει πρόβλημα στην επίγνωση του χρόνου.
  • Δεν μπορεί να επαναλάβει με την σωστή σειρά τις μέρες τις εβδομάδες, τους μήνες, την προπαίδεια.
  • Έχει δυσκολία στην αντιγραφή κινήσεων του γυμναστή όταν αυτός αντικρίζεται κατά πρόσωπο.
Μνήμη
  • Δυσκολεύεται να θυμηθεί και συνεπώς να εκτελέσει μια σειρά προφορικών εντολών , να πει τους μήνες με την σειρά, να αριθμήσει τους ζυγούς, να μάθει την προπαίδεια.
  • Δυσκολεύεται να μάθει ημερομηνίες, τοποθεσίες, ονόματα, χώρες, πρωτεύουσες.
  • Έχει ανεπάρκεια βραχύχρονης και μακροπρόθεσμης μνήμης, που έχει σαν αποτέλεσμα να ξεχνά τις οδηγίες του δασκάλου, τις εργασίες που έχει να κάνει για το σχολείο, που είναι τα πράγματά του.
Απόσπασμα από το βιβλίο της Ελένης Λιβανίου: «Μαθησιακές δυσκολίες και προβλήματα συμπεριφοράς στην κανονική τάξη», Εκδόσεις Κέδρος





ΠΗΓΗ. tvxs.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου