Τετάρτη 31 Οκτωβρίου 2018

Caritas Romana – 15 Πράξεις Αφοσίωσης - Έκθεση στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης



Ρωμαϊκή Ευσπλαχνία / Caritas Romana είναι ο τίτλος και η πηγή έμπνευσης του φετινού διαγωνιστικού τμήματος του 59ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου, στο οποίο το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συμμετέχει με την έκθεση ‘Caritas Romana – 15 Πράξεις Αφοσίωσης’.

 



Η ‘Ρωμαϊκή Ευσπλαχνία / Caritas Romanaένα λησμονημένο κι ωστόσο συγκλονιστικό θέμα της κλασικής τέχνης, οδηγεί φέτος τις επιλογές των 15 ταινιών που συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ενώ αποτελεί και τον άξονα για την παράλληλη έκθεση εικαστικών Caritas Romana – 15 Πράξεις Αφοσίωσης’ με τη συμμετοχή 15 νέων Ελλήνων καλλιτεχνών. 

Ο Ρωμαίος ιστορικός Βαλέριος Μάξιμος, το 31 μ.Χ. κατέγραψε το πώς μια κόρη μπήκε στην φυλακή και θήλασε τον πατέρα της ο οποίος είχε καταδικαστεί σε θάνατο από ασιτία. Μην έχοντας άλλο τρόπο να περάσει φαγητό στο κελί του, η Πέρο τάισε τον πατέρα της, τον Κίμωνα, από το ίδιο το στήθος της. 

Περισσότερα από τριακόσια έργα τέχνης, από την ρωμαϊκή εποχή ως τις μέρες μας, απεικονίζουν την ιστορία αυτού του αλλόκοτου θηλασμού.

Η σπαρακτική αυτή ιστορία που είναι γνωστή ως Caritas Romana (Ρωμαϊκή Ευσπλαχνία) και τα εκατοντάδες έργα τέχνης που την αναπαριστούν, χρησιμοποιήθηκαν ως πυξίδες για την αναζήτηση, ταξινόμηση και ερμηνεία των 15 ταινιών του Επίσημου Διαγωνιστικού Τμήματος του Φεστιβάλ.

«Η ύψιστη αυτή πράξη ευσπλαχνίας δεν είναι μόνο οικογενειακή αλληλεγγύη, αλλά και γενναία πολιτική πράξη που εγκαθιδρύει νέες κοινωνικές σχέσεις και πολιτισμικά σύμβολα» σημειώνει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, Ορέστης Ανδρεαδάκης. 

«Θηλάζοντας τον πατέρα της, η Πέρο αντέστρεψε τις ταυτότητες τους. Δεν ήρθε σε σύγκρουση μόνο με το σωφρονιστικό σύστημα που καταδίκασε τον πατέρα της, αλλά και με το ίδιο το σώμα της. 

Κατάφερε να απεκδυθεί το κοστούμι της θυγατέρας και να μεταμορφώσει τον πατέρα της σε ομογάλακτο αδελφό των παιδιών της για να τον σώσει. Σήμερα μπορούμε να ξαναδούμε αυτή την ιστορία υπό το πρίσμα νεότερων θεωριών για την θέση της γυναίκας, την παρακμή της πατριαρχίας, την ετεροκανονικότητα των έμφυλων ρόλων, την επιτελεστικότητα του κοινωνικού φύλου», συμπληρώνει ο ίδιος.

Το 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης προτείνει στους θεατές να δουν τις ταινίες αυτές σαν μια ολότητα, σαν ένα διανοητικό κυνήγι θησαυρού, που δεν μένει μόνο στη μεγάλη οθόνη. 

Οι 15 ταινίες του τμήματος γίνονται το υλικό της έκθεσης στο ΚΣΤΘ, καθώς το Φεστιβάλ ανέθεσε σε 15 νέους Έλληνες εικαστικούς να δουν ο καθένας από μια ταινία του Διαγωνιστικού και να φιλοτεχνήσουν ένα έργο εμπνευσμένο από αυτήν.

Καλλιτέχνες

Δημήτρης Αμελαδιώτης, Μπάμπης Βενετόπουλος, Ζωή Γιαμπουλντάκη, Δημήτρης Εφέογλου, Ηλίας Καφούρος, Αναστασία Μηνά, Ιωάννα Ξημέρη, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Νεφέλη Παπαδημούλη, Κώστας Παππάς, Βάλια Παπαστάμου, Aλεξάνδρα Πετρανάκη, Χαρά Πιπερίδου, Λυσίμαχος Πολυχρονίδης και Νάνα Σαχίνη

Η έκθεση είναι μια διοργάνωση του ΦΚΘ σε συνεργασία με το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης και με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ και των καταστημάτων Πλαίσιο.

Επιμελητής: Ορέστης Ανδρεαδάκης
Παραγωγή-Γενικός Συντονισμός: Θάνος Σταυρόπουλος (ΦΚΘ), Συραγώ Τσιάρα (ΚΣΤΘ)
Συντονισμός ΚΣΤΘ: Δόμνα Γούναρη


Ημερομηνία:

Εως:2-12-2018

Τοποθεσία:

Eισιτήρια:


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου