Τρίτη 27 Φεβρουαρίου 2018

Σταθμός ΟΣΕ Μεγάρων - Η πως αλλιώς ένας εγκαταλειμμένος χώρος μπορεί να γίνει πηγή εσόδων και επισκεπτών


Στο κεντρικότερο σημείο της πόλης των Μεγάρων, βρίσκεται ο παλιός σιδηροδρομικός σταθμός του ΟΣΕ. Ο σταθμός αποτελείται από ένα σύμπλεγμα κτηρίων, ιστορικής και αρχιτεκτονικής άξιας, αφού η κατασκευή τους ανάγεται στο μακρινό 1885, χρονιά κατά  οποία εγκαινιάστηκε, αποτελώντας μέρος του δικτύου της σιδηροδρομικής γραμμής «Πειραιώς-Πατρών».

Η σιδηροδρομική σύνδεση των Μεγάρων με το λιμάνι του Πειραιά και τις πόλεις της  Πελοποννήσου από τις οποίες διέρχονταν το τρένο, συνέβαλε τα μέγιστα στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής, δίνοντας σημαντική ώθηση στις εμπορικές συναλλαγές της τότε ασθενικής τοπικής οικονομίας.

Σήμερα, ο πάλαι ποτέ ένδοξος σιδηροδρομικός σταθμός των Μεγάρων, αποτελεί θλιβερό απομεινάρι μιας άλλης εποχής, έχοντας πλέον καταλήξει ένας θλιβερός σκουπιδότοπος.

Σταθμός ΟΣΕ Μεγάρων

 

 Η μοναδικής συλλεκτικής άξιας ατμομηχανή (μια από τις ελάχιστες που διασώζονται σε όλη την Ευρώπη), σαπίζει χρόνο με τον χρόνο αναξιοποίητη, ενώ τα εμπορευματικά βαγόνια αφημένα στην τύχη τους, χρησιμοποιούνται συχνά ως καταφύγιο αστέγων και τοξικομανών.

Σταθμός ΟΣΕ Μεγάρων

 

Ο χώρος του σιδηροδρομικού σταθμού Μεγάρων, θα μπορούσε κάλλιστα να είναι χώρος πολιτισμού και σημείο αναψυχής και ψυχαγωγίας των κατοίκων της πόλης, μιας και βρίσκεται στην καρδία του εμπορικού κέντρου των Μεγάρων.

Δυστυχώς, οι κατά καιρούς διοικήσεις του Δήμου, δεν μπόρεσαν να τον αξιοποιήσουν προς χάριν των δημοτών τους, αφήνοντας τον να σαπίζει στο πέρασμα του χρόνου.

Πρόσφατα, ο γειτονικός Δήμος της Ελευσίνας, ανακοίνωσε το «άνοιγμα» του δικού του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού, ώστε να στεγαστούν σε αυτόν, τα γραφεία της επιτροπή διεκδίκησης της Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Πρωτεύουσας 2021.

Σταθμός ΟΣΕ Ελευσίνας


Ο σιδηροδρομικός σταθμός της Ελευσίνας, ανακαινίστηκε και παραδόθηκε για Πολιτιστική χρήση.

Ενώ αν κατευθυνθούμε νοτιότερα και πιο συγκεκριμένα στη πόλη της Καλαμάτας, θα διαπιστώσουμε ότι ο τοπικός Δήμος, αξιοποιώντας τον δικό του σταθμό, έφτιαξε το «Πάρκο σιδηροδρόμων», ένα χώρο αναψυχής για τους δημότες και τους επισκέπτες της πόλης, που σέβεται την ιστορία και τον πολιτισμό, ενώ ταυτόχρονα εκμεταλλεύεται την μοναδικότητα του χώρου.

Foto 1: Ανακαινισμένη ατμομηχανή στον Πάρκο σιδηρόδρομων Καλαμάτας – Foto 2: Η ατμομηχανή στον σταθμό ΟΣΕ στα Μέγαρα



Το Δημοτικό Πάρκο Σιδηροδρόμων Καλαμάτας είναι το μοναδικό στο είδος του υπαίθριο μουσείο στην Ελλάδα και είναι γνωστό σε όλους τους φίλους των Σιδηροδρόμων σε ολόκληρο τον κόσμο, αφού αποτελεί τουριστικό αξιοθέατο και πηγή εσόδων για τον Δήμο Καλαμάτας.

Ιδρύθηκε τον Σεπτέμβριο του 1986, αλλά λόγω του καταστρεπτικού σεισμού που έπληξε την πόλη το ίδιο διάστημα, η ολοκλήρωσή του έγινε το 1990.


Το Πάρκο Σιδηροδρόμων Καλαμάτας, καταλαμβάνει συνολική έκταση 54 στρεμμάτων σε ένα από τα πιο κεντρικά σημεία της πόλης. Τα 24,6 στρέμματα παραχωρήθηκαν από τον ΟΣΕ Α.Ε. τα οποία περιελάμβαναν το διώροφο κτίριο του παλιού σταθμού «Καλαμάτα – Λιμήν» καθώς και έναν υδατόπυργο. Επίσης 28 στρέμματα παραχωρήθηκαν από τον Δήμο Καλαμάτας και 1,4 στρέμματα από την Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδος.


Στα εκθέματα του Μουσείου περιλαμβάνονται ο σταθμός και η περιοχή του, με διώροφο οικίσκο σταθμαρχείου, τέσσερις πλατφόρμες επιβίβασης με περίπτερο εισόδου, o υδατόπυργος, τρεις κρουνοί ατμαμαξών και τιμονιέρες, μεταλλική πεζογέφυρα μήκους 28 μ., κατά τον άξονα του σταθμαρχείου, καθώς και μικροστοιχεία οργάνωσης του σιδηροδρομικού τοπίου (κλειδιά αλλαγής, φανοί, στάνζες). 


Εκτίθενται επτά ατμάμαξες και μια ντηζελάμαξα, ένας χειροκίνητος γερανός (1890), δύο δραιζίνες (ποδήλατη και χειροκίνητη), τρία επιβατηγά οχήματα Α’ θέσης, πέντε Α’-Β’ θέσης (1885), οκτώ φορτηγά οχήματα διαφόρων τύπων (1885-1947). Βρίσκεται σε μια απόσταση μόλις 5 λεπτών από την κεντρική πλατεία της Καλαμάτας, ακολουθώντας την οδό Αριστομένους με κατεύθυνση προς λιμάνι.

Foto 1: Περιβάλλοντας χώρος Πάρκου σιδηρόδρομων Καλαμάτας – Foto 2: Περιβάλλοντας χώρος σταθμού ΟΣΕ στα Μέγαρα


 Το πάρκο, πέραν των σιδηροδρομικών εκθεμάτων του περιλαμβάνει, γήπεδο μπάσκετ και βόλεϊ καθώς και άλλες εγκαταστάσεις για την ψυχαγωγία των παιδιών.

Επίσης στο σημείο στεγάζονται και διάφοροι σύλλογοι όπως ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας (ΣΦΣΜ), είτε στα σιδηροδρομικά οχήματα του πάρκου είτε στα κτίρια αυτού.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το βασικό κτίριο του πάρκου είναι ο ανακαινισμένος σταθμός «Καλαμάτα – Λιμήν» που σήμερα εκτελεί χρέη αναψυκτήριου στο ισόγειο και την έδρα του ΣΦΣΜ στον όροφο και έχει παραχωρηθεί για χρήση από την Λέσχη Σιδηροδρομικών και τον ΟΣΕ Α.Ε.

Foto 1: Αναψυκτήριο Πάρκου σιδηρόδρομων Καλαμάτας – Foto 2: Κεντρικό κτήριο σταθμού ΟΣΕ στα Μέγαρα


 Οι συγκρίσεις λοιπόν είναι αναπόφευκτες, αφήνοντας μια γεύση πικρίας και απογοήτευσης και ταυτόχρονα ένα μεγάλο «γιατί», Γιατί όχι και εδώ;;;

 

 

ΠΗΓΗ. apopsi.news

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου