Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2017

Περικοπές και καταργήσεις επιδομάτων, συγχωνεύσεις και καταργήσεις μισθολογικών κατηγοριών στα ειδικά μισθολόγια

ΔΕΥΤΕΡΑ 23-1-2017


Περικοπές και καταργήσεις επιδομάτων, συγχωνεύσεις και καταργήσεις μισθολογικών κατηγοριών και ειδικοτήτων, διπλή «ταχύτητα» μεταξύ υπηρετούντων και νέων, προβλέπει ο σχεδιασμός του υπουργείου Οικονομικών για τους δημόσιους λειτουργούς που περιλαμβάνονται στα Ειδικά Μισθολόγια.



 
ΕΠΙΦΥΛΑΞΕΙΣ

Το σχέδιο, που έχει συζητηθεί με τους τεχνοκράτες του κουαρτέτου και επί του οποίου έχουν διατυπωθεί οι πρώτες επιφυλάξεις για τις δημοσιονομικές του επιπτώσεις, αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή και να ψηφιστεί λίαν συντόμως, με δεδομένο ότι αποτελεί προαπαιτούμενο του περασμένου… Ιουνίου! 

Ο βασικός προσανατολισμός κινείται πάνω στη λογική του Ενιαίου Μισθολογίου ήτοι φέρνει την κατάργηση επιδομάτων, που σήμερα προσαυξάνουν μεν τις αποδοχές αλλά δεν συνυπολογίζονται στο συντάξιμο μισθό, την ενσωμάτωση κάποιων άλλων στο νέο βασικό μισθό αλλά και τη μεταφορά ειδικοτήτων είτε στο Ενιαίο Μισθολόγιο των υπολοίπων δημοσίων υπαλλήλων είτε σε άλλα Ειδικά Μισθολόγια που θα συνεχίσουν να υφίστανται. 

Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά αρμόδιες κυβερνητικές πηγές, από το σύνολο των περίπου 20 διαφορετικών ειδικών μισθολογίων είναι ζήτημα αν θα διατηρηθούν 8 από αυτά.

ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ

Και πάμε τώρα στο… ζουμί, πιάνοντας την άκρη του νήματος από τους υπηρετούντες στις Ένοπλες Δυνάμεις και στα Σώματα Ασφαλείας. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι από την πανσπερμία των επιδομάτων, που πολλές φορές διαφέρουν κατά κλάδο και ειδικότητα, τα μόνα που θα πρέπει να θεωρούνται σίγουρα- πέρα από το οικογενειακό επίδομα- είναι αυτό της θέσης ευθύνης, που αφορά στα ανώτερα και ανώτατα κλιμάκια και αυτό της επικινδυνότητας ή ειδικών συνθηκών, που θα συνεχίσουν να παίρνουν μόνο οι αποκαλούμενες μάχιμες ειδικότητες. 

Τι συνεπάγεται η κατάργηση όλων των υπολοίπων επιδομάτων; 
Προφανώς μείωση αποδοχών- όχι κατ’ ανάγκη βασικού μισθού εφόσον κάποια επιδόματα θα ενσωματωθούν σε αυτόν- αλλά μόνο για όσους πρόκειται να ενταχθούν εφεξής στα Σώματα Ασφαλείας και στις Ένοπλες Δυνάμεις, καθώς για τους ήδη υπηρετούντες θα εφαρμοστεί για μια ακόμα φορά η συνταγή της «προσωπικής διαφοράς».

Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; 
Κατά τον επανυπολογισμό των αποδοχών των ήδη υπηρετούντων, όπου προκύπτουν μειώσεις- και αυτή θα είναι η συντριπτική πλειοψηφία- αυτές δεν θα εφαρμόζονται αλλά οι αποδοχές θα «παγώνουν» στα σημερινά επίπεδα και οι ένστολοι θα συνεχίσουν να παίρνουν το υπόλοιπο, μεταξύ νέου και παλιού μισθολογίου, ως «προσωπική διαφορά». 

Όμως αυτό στην πραγματικότητα αποτελεί de facto «πάγωμα» μισθού, που καλύπτει και το πολυσυζητημένο «πάγωμα» των μισθολογικών προαγωγών, για το οποίο υπήρξε δέσμευση έναντι των δανειστών και σχετική νομοθετική παρέμβαση. 

Όπως εξηγούν αρμόδιες πηγές, το σύστημα της «προσωπικής διαφοράς» έχει λίγο ως πολύ το ίδιο δημοσιονομικό αποτέλεσμα με το «πάγωμα» των μισθολογικών προαγωγών και ως εκ τούτου η επιμονή των δανειστών ήταν μάλλον εκ του περισσού. 

Από την άλλη πλευρά, παραδέχονται ότι ήδη έχουν εκδηλωθεί αντιδράσεις κυρίως από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Π. Καμμένο, ο οποίος έχει δεσμευθεί ότι δεν πρόκειται να γίνουν μειώσεις αποδοχών, ούτε να ισχύσει το «πάγωμα» των μισθολογικών προαγωγών και ως εκ τούτου μένει εκτεθειμένος.

Σε κάθε περίπτωση, οι πληροφορίες εξηγούν και τις… ντρίπλες στις αλλεπάλληλες ανακοινώσεις του ΥΠΕΘΑ για το επίμαχο ζήτημα, καθώς σε καμία από αυτές δεν δινόταν πειστική απάντηση. 

Πώς σκοπεύει να χειριστεί το ενδοκυβερνητικό πρόβλημα το υπουργείο Οικονομικών; «Με… πειθώ», όπως λένε χαρακτηριστικά αρμόδιες πηγές, σημειώνοντας ότι ο σχεδιασμός αυτός δεν έχει εναλλακτική. 

ΤΟ ΣτΕ. Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι ακόμα κι αν λυθεί το ενδοκυβερνητικό πρόβλημα, στο βάθος περιμένει το ΣτΕ. 


Στο πρόσφατο παρελθόν, επί υπουργίας Α. Τσοχατζόπουλου στο ΥΠΕΘΑ, είχε επιβληθεί για πρώτη φορά το «πάγωμα» των μισθολογικών προαγωγών, με αποτέλεσμα οι ένστολοι να προάγονται (βαθμολογική εξέλιξη) αλλά να μην συνοδεύονται αυτές οι προαγωγές από τους αντίστοιχους μισθούς. 

Επί υπουργίας Γ. Αλογοσκούφη στο υπουργείο Οικονομικών η επίμαχη διάταξη «έπεσε» στο ΣτΕ και το Δημόσιο υποχρεώθηκε να καταβάλει και μάλιστα αναδρομικά ό,τι είχε γλιτώσει στο μεσοδιάστημα. 

Τι διασφαλίζει, λοιπόν, τη σημερινή ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών ότι και το νέο «πάγωμα» των μισθολογικών προαγωγών δεν θα «κολλήσει» στο ΣτΕ; 

Απολύτως τίποτα και κανένας. Όπως παραδέχονται αρμόδιες πηγές, το ενδεχόμενο αυτό είναι ορατό, αλλά σημειώνουν ότι μέχρι να γίνουν οι σχετικές προσφυγές, να προχωρήσουν, να εκδικαστούν και να εκδοθεί η όποια απόφαση, θα έχει παρέλθει περίπου μια διετία, οπότε τότε θα μιλάμε- σύμφωνα με το καλό σενάριο εξόδου από τα μνημόνια- σε άλλη βάση!

ΚΕΡΔΙΣΜΕΝΟΙ

Οι μοναδικοί κερδισμένοι από τις ανατροπές στα Ειδικά Μισθολόγια θα είναι οι πανεπιστημιακοί και οι γιατροί του ΕΣΥ, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες, ο σχεδιασμός του υπουργείου Οικονομικών θα φέρει αυξήσεις αποδοχών, έστω περιορισμένες. 

Το μεγαλύτερο ερωτηματικό είναι αναμφίβολα οι δικαστικοί, αλλά όπως σημειώνουν δηκτικά οι ίδιες αρμόδιες πηγές, με την εκδίκαση των αναμενόμενων προσφυγών από τους ένστολους, θα καλυφθούν ως είθισται και οι δικαστικοί, που συναποτελούν τον αποκαλούμενο «σκληρό πυρήνα» του κράτους.

«Κίτρινη» κάρτα από το ΔΝΤ

Οι πρώτες συζητήσεις για τα Ειδικά Μισθολόγια βρήκαν ευήκοα ώτα στην πλευρά των Ευρωπαίων, καθώς η συνταγή της «προσωπικής διαφοράς» σε αντιδιαστολή με το «πάγωμα» των μισθολογικών προαγωγών, έχει ένα διαχειρίσιμο κόστος περίπου 30 εκατ. ευρώ. 

Ωστόσο, αυτή η διαφορά έδωσε το «πάτημα» στο ΔΝΤ να αμφισβητήσει εν γένει το σχεδιασμό του υπουργείου Οικονομικών, θέση που ήταν μάλλον αναμενόμενη από το οικονομικό επιτελείο, λόγω της γενικότερης στάσης του Ταμείου απέναντι στις δημοσιονομικές εκκρεμότητες.

Στην πραγματικότητα τα Ειδικά Μισθολόγια είναι το μικρότερο πρόβλημα για το υπουργείο Οικονομικών, όσον αφορά στις συζητήσεις για το δημοσιονομικό «κενό» του 2018. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, ενώ η διαφορά με τους Ευρωπαίους έχει πέσει γύρω στα 170 εκατ. ευρώ, το ΔΝΤ εξακολουθεί να υπολογίζει ότι υπάρχει μια «τρύπα» περίπου 500 εκατ. ευρώ και μάλιστα όχι έναντι στόχου πλεονάσματος 3,5% αλλά 1,5%, όπως επιμένει να προβλέπει. Τι σημαίνει αυτό; Ότι πρακτικά το Ταμείο ζητά για το 2018 πρόσθετα μέτρα ύψους 4,1 δισ ευρώ προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος του 3,5%!



ΠΗΓΗ. fpress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου