Σάββατο 13 Αυγούστου 2016

Η απάντηση Συλλόγου Διπλωματούχων Μηχανικών ΟΣΕ στον Υπουργό Μεταφορών σχετικά με τα διαφαινόμενα σχεδια ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ

ΣΑΒΒΑΤΟ 13-8-2016


Η απάντηση Συλλόγου Διπλωματούχων Μηχανικών ΟΣΕ στον Υπουργό Μεταφορών με επιστολή του Συλλόγου  προς την ηγεσία του Υπουργού Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων, που οι συνάδελφοι κοινοποίησαν στις διοικήσεις του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, την ΠΟΣ και ΜΜΕ,  προκειμένου να τονίσουν τις θέσεις τους σχετικά με τα διαφαινόμενα σχεδια ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ ως απάντηση σε πρόσφατη συνέντευξη του κ. Υπουργού στον ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ FM. 


Αξιότιμε Υπουργέ κ. Χρ. Σπίρτζη

Σε συνέχεια ραδιοφωνικής σας συνέντευξης στον ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ FM, όπως αυτή δημοσιεύτηκε στο www.ypodomes.gr την 8-8-2016, θα θέλαμε να σας εκφράσουμε εκ νέου τις κάθετες αντιρρήσεις μας σχετικά με τα διαφαινόμενα σχέδια της Κυβέρνησης για συντήρηση του δικτύου μέσω ΣΔΙΤ άρα και την προφανή στόχευσή σας για την πλήρη ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ.
 
Όπως σας είχαμε τονίσει και στην ανοιχτή επιστολή που σας αποστείλαμε την 1/7/2016, η ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΚΑΙ ο ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΟΣΕ, ήταν, είναι και θα είναι να συντηρεί και να ανατάσσει το σιδηροδρομικό δίκτυο σε ολόκληρη την Ελληνική Επικράτεια παρέχοντας την μέγιστη ασφάλεια στην κυκλοφορία των τρένων. Αυτό επιτυγχανόταν, επιτυγχάνεται και θα  επιτυγχάνεται εσαεί, ΜΟΝΟ χάρη στο εξειδικευμένο προσωπικό των ελληνικών σιδηροδρομικών εταιριών.
 
Στην συνέντευξή σας είπατε ότι δεν είστε αντίθετος στην ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ.
 
Σας απαντάμε ότι όπου υπήρξε ιδιωτικοποίηση σε σιδηροδρομική υποδομή, υπήρξαν ολέθρια αποτελέσματα , με καταστροφική και μη αναστρέψιμη κατάσταση σε βάρος πάντα του Κράτους και των πολιτών, ζήτημα το οποίο έχει γίνει παραδεκτό τόσο από τους επιστημονικούς φορείς (βλέπε Τ.Ε.Ε.), όσο και από το επίσημο Κράτος (όπως Αττική Οδός), σε αρκετές περιπτώσεις και πανευρωπαϊκά (όπως Ηνωμένο Βασίλειο).
 
Ο ΟΣΕ συντηρεί ανατάσσει και πιστοποιεί το σιδηροδρομικό δίκτυο. 
 
Πως θα εφαρμόζεται αυτό στην περίπτωση ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ όταν ο ιδιώτης θα ενδιαφέρεται μόνο για τα κέρδη του;
 
Η προώθηση των ΣΔΙΤ στην ανάταξη, συντήρηση και πιστοποίηση της σιδηροδρομικής υποδομής στην Ελλάδα θα έχει καταστροφικότερα αποτελέσματα από αυτά της Αγγλίας όπου εφαρμόστηκε τις προηγούμενες δεκαετίες. 
 
Ενδεικτικά αναφέρουμε τους κινδύνους και ορισμένες από τις συνέπειες που θα
υπάρξουν:
 
1. Η διαδικασία επιλογής αναδόχου είναι πολύ χρονοβόρα με αποτέλεσμα να αυξάνεται το κόστος των έργων, επιβαρύνοντας το δημόσιο ή τους τελικούς χρήστες, ενώ λίγες εταιρίες καλύπτουν τις προϋποθέσεις συμμετοχής στη διαδικασία επιλογής αναδόχου.
 
Οι εταιρείες που θα συμμετέχουν σε ένα τέτοιου μεγέθους έργο είναι ελάχιστες και σε  πολλές περιπτώσεις μονοπωλιακές όπου συμπερασματικά δεν θα υφίσταται ο ανταγωνισμός.
 
2. Η τρέχουσα συντήρηση καθώς και οι περιπτώσεις ανάγκης για άμεση παρέμβαση είναι αδύνατον να κοστολογηθούν εκ των προτέρων και οδηγούν σε απρόβλεπτο και αυθαίρετο κόστος.
 
3. Έχουμε αποδείξει σε πάρα πολλές περιπτώσεις ότι για συντήρηση που
πραγματοποιήθηκε από τον ΟΣΕ αξίας μερικών εκατοντάδων ευρώ, ζητούσαν δεκάδες χιλιάδες ευρώ.
 
4. Απώλεια εκατοντάδων θέσεων εργασίας καθότι ο κρατικός φορέας δεν επιτρέπεται να συμμετέχει με τον ανάδοχο στις ανωτέρω δραστηριότητες.
 
5. Το εξειδικευμένο σιδηροδρομικό επάγγελμα και η τεχνογνωσία που υφίσταται θα εκλείψει, αφαιρώντας τη δυνατότητα ελέγχου από το Κράτος.
 
6. Σε περίπτωση αποτυχίας του αναδόχου, δεν θα υφίσταται εναλλακτική λύση
καθιστώντας τον σιδηρόδρομο έρμαιο και τον δυσβάστακτο λογαριασμό θα κληθούν να πληρώσουν οι Έλληνες φορολογούμενοι.
 
7. Το κόστος δανεισμού από τις τράπεζες του ιδιωτικού φορέα που αναλαμβάνει το έργο, είναι σαφώς μεγαλύτερο από το κόστος δανεισμού με το οποίο θα επιβαρυνόταν το δημόσιο αν υλοποιούσε το ίδιο έργο. 
 
Εξάλλου, για την εφαρμογή των ΣΔΙΤ στη χώρα μας, το 2010, ομάδα εργασίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ ολοκλήρωσε σχετική έρευνα, η οποία έδειξε τις αρνητικές συνέπειες που έχουν για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και την οικονομία μας. 
 
Πρόκειται για την περίοδο λίγο πριν την είσοδο στο Μνημόνιο, οπότε και η εξάπλωση των ΣΔΙΤ τόσο σε νέα έργα, όσο κυρίως σε υπάρχουσες δημόσιες υποδομές προκρίνονται από την κυβέρνηση ως αναπτυξιακή λύση για την αντιμετώπιση της κρίσης. 
 
Από την μελέτη του ΤΕΕ όμως, κατά την περίοδο μάλιστα που εσείς ο ίδιος ήσασταν ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΤΕΕ, φαίνεται ότι «η πολιτεία πληρώνει τρεις φορές πάνω το κόστος κάποιων έργων, που επιλέχθηκε να γίνουν μέσω Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), ευνοώντας μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους»

Κύριε Υπουργέ,
 
Επανερχόμενοι επί τον τύπο των ύλων στο θέμα της συντήρησης του δικτύου, σας ζητάμε την αποδέσμευση των χρημάτων που είναι τοποθετημένα στην Τράπεζα της Ελλάδος καθώς και την καταβολή των οφειλόμενων χρημάτων από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, για να καλυφθούν οι απαραίτητες και άμεσες εργασίες συντήρησης των τμημάτων διότι κινδυνεύει άμεσα η γραμμή με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται. 
 
Η τρέχουσα συντήρηση η οποία θα βαίνει μειούμενη λόγω της σταδιακής παράδοσης των μεγάλων έργων, ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ να πραγματοποιείται από τον ΟΣΕ καλυπτόμενη από τα τέλη χρήσης που εισπράττει από τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις.

Κύριε Υπουργέ,
 
ξέρετε ότι λέτε την μισή αλήθεια όταν αναφέρεστε στις κρατικές ενισχύσεις από το παρελθόνκαθώς γνωρίζετε πολύ καλά ότι ο δανεισμός του ΟΣΕ επί χρόνια γινόταν από τράπεζες με την εγγύηση από την Ελληνική Πολιτεία, , με την εγγύηση του Κράτους, το οποίο υποχρέωνε τον ΟΣΕ να δανείζεται για έργα συντήρησης. 
 
Αυτό δεν γινόταν ούτε στην κατασκευή ή την συντήρηση των δρόμων ούτε των λιμανιών ούτε των αεροδρομίων όπου η χρηματοδότηση γινόταν εξολοκλήρου από τον κρατικό προϋπολογισμό. 
 
Επιπρόσθετα, σκοπίμως η Ελληνική Πολιτεία άφησε την κοινή γνώμη, επί χρόνιανα πιστεύει, ότι ο ΟΣΕ είχε τεράστια χρέη –προκειμένου να απαξιωθεί ολόκληρος ο οργανισμός από το ίδιο το κοινωνικό σύνολο. 
 
Ο ΟΣΕ για να πραγματοποιήσει έργα συντήρησης, δανειζόταν χρήματα και δεν έπαιρνε ΠΟΤΕ χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό. 
 
Αποτέλεσμα αυτών ήταν η συσσώρευση χρεών αφού το κράτος δεν ανταποκρίθηκε ως όφειλε στις υποχρεώσεις του έναντι του δανεισμού.
 
Με τον Ν. 3891/2010, εκτός των άλλων, προβλεπόταν στο άρθρο 13 η διαγραφή ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ ΤΟΥ « ΧΡΕΟΥΣ» ΤΟΥ ΟΣΕ και η ΑΝΑΛHΨΗ ΤΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ.
 
Ο δημόσιος ΟΣΕ μπορεί να συνεχίσει το έργο του όπως λειτουργούσε από συστάσεως του Ελληνικού Κράτους.
 
Τα έργα ανάταξης και συντήρησης της υποδομής, δύνανται να γίνονται με τον Νόμο περί δημοσίων έργων, χρησιμοποιώντας τα τέλη χρήσης του δικτύου, καθώς επίσης και τα διαθέσιμα αποθεματικά του ΟΣΕ που παρακρατούνται στην τράπεζα της Ελλάδος αλλά και από τα οφειλόμενα χρήματα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ.


Με εκτίμηση

Για το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Διπλωματούχων Μηχανικών ΟΣΕ

                  Ο Πρόεδρος                                              Ο Γεν. Γραμματέας
           Δημήτρης Τζιβάρας                                      Χρήστος Οικονόμου
 
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου