Πέμπτη 17 Μαρτίου 2016

Η σιδηροδρομική Εγνατία προ των πυλών

ΠΕΜΠΤΗ 17-3-2016







Της Μαριάννας Τζάννε







Εμφαση στις συνδυασμένες μεταφορές αλλά και στην αξιοποίηση της γεωπολιτικής θέσης της χώρας ετοιμάζεται να δώσει η κυβέρνηση, σχεδιάζοντας ένα φιλόδοξο πρόγραμμα υποδομών που θα παντρέψει νέα έργα σιδηροδρόμου με την αξιοποίηση λιμένων, οδικών έργων και εμπορευματικών κέντρων. 
 
Στο πλαίσιο αυτό ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης αναθερμαίνει το σχέδιο της σιδηροδρομικής Εγνατίας που συζητείται για δεκαετίες, αλλά παραμένει στα συρτάρια λόγω του μεγάλου κόστους που υπολογίζεται σε 5 δισ. ευρώ, ενώ από τα χείλη του πρωθυπουργού εξαγγέλθηκε την περασμένη Τρίτη από τη Σμύρνη η σιδηροδρομική σύνδεση της χώρας με την Τουρκία, υπηρετώντας τον στόχο να ανοίξει ο εμπορευματικός δίαυλος της χώρας προς την Ασία και την Ευρώπη. 

Η σιδηροδρομική Εγνατία θα καλύψει όλη τη Βόρεια Ελλάδα, περιλαμβάνοντας τα τμήματα Ηγουμενίτσα - Ιωάννινα - Θεσσαλονίκη, Θεσσαλονίκη - Καβάλα - Ξάνθη, με αναβάθμιση των τμημάτων Προμαχώνας - Στρυμόνας - Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο.

«Οταν λέμε συνδυασμένες μεταφορές προφανώς δεν εννοούμε μόνο ότι θα έρχονται εμπορεύματα και κοντέινερ στη χώρα μας. 

Σημαίνει ότι θα αναπτυχθούν οι υποδομές, θα αναπτυχθούν τα εμπορευματικά κέντρα που θα φιλοξενήσουν πολύ μεγάλες μεταποιητικές δραστηριότητες και πολλές από αυτές μπορεί να είναι και πολύ υψηλής τεχνολογίας», υποστηρίζει ο κ. Σπίρτζης, τονίζοντας ότι η χώρα μας γίνεται ένα σταυροδρόμι στο διεθνές μεταφορικό έργο τόσο με το σιδηροδρομικό δίκτυό της από τον Πειραιά προς την Κεντρική Ευρώπη όσο και με τη σιδηροδρομική Εγνατία με τις μεταφορές από και προς την Ασία εκμεταλλευόμενοι όλα τα λιμάνια και τις υποδομές. 

Το κυριότερο εμπόδιο στην υλοποίηση του σχεδιασμού είναι η ωρίμανση του σχεδιασμού αλλά και η χρηματοδότηση των έργων που πλέον οι κυβερνητικοί σχεδιασμοί επιχειρούν να λύσουν μέσα από το πρόγραμμα Γιούνκερ. 

Τις προηγούμενες ημέρες υπήρξε μπαράζ ανακοινώσεων για τα προτεινόμενα έργα, τα οποία φανερώνουν την προσήλωση του υπουργείου σε μια στρατηγική εξωστρεφούς ανάπτυξης του σιδηροδρόμου με κύριο σκοπό τη διευκόλυνση των εμπορευματικών μεταφορών. 

Η αρχή αναμένεται να γίνει με την ένταξη στο πακέτο Γιούνκερ ενός νέου έργου που είναι η αναβάθμιση του λιμένα Αλεξανδρούπολης μαζί με τις οδικές συνδέσεις με την Εγνατία οδό αλλά και τους σιδηροδρομικούς άξονες Θεσσαλονίκης - Αλεξανδρούπολης και Αλεξανδρούπολης - Ορμενίου.

«Τα γεωπολιτικά πλεονεκτήματα είναι πολύ μεγάλα, διότι όταν η χώρα μας γίνεται ένα σταυροδρόμι στο διεθνές μεταφορικό έργο τόσο με το σιδηροδρομικό δίκτυό της από τον Πειραιά προς την Κεντρική Ευρώπη όσο και με τη σιδηροδρομική Εγνατία με τις μεταφορές από και προς την Ασία και εκμεταλλευόμενοι όλα τα λιμάνια και τις υποδομές που έχουμε, καταλαβαίνετε πόσο αναβαθμίζεται και η γεωπολιτική σημασία της χώρας μας», ανέφερε πρόσφατα ο κ. Σπίρτζης.

Η σιδηροδρομική Εγνατία αποτελείται από τρία ξεχωριστά έργα. 

Το πρώτο αφορά την ολοκλήρωση της αναβάθμισης - ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας μήκους 120 χλμ. 

Το δεύτερο τμήμα είναι το Στρυμόνας - Δράμα - Αλεξανδρούπολη μήκους 367 χλμ. στο οποίο θα γίνει αναβάθμιση της μονής γραμμής και εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης - σηματοδότησης - τηλεδιοίκησης.  

Το τρίτο τμήμα είναι το Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο, μήκους 195 χλμ. στο οποίο θα γίνει αναβάθμιση της μονής γραμμής και εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης - σηματοδότησης - τηλεδιοίκησης. 

Με την κατασκευή της σιδηροδρομικής Εγνατίας αναδιατάσσεται και όλος ο χάρτης διαδρομών μεταξύ των πόλεων της Δυτικής Μακεδονίας και της Αθήνας. 

Με την ολοκλήρωση των έργων σύνδεσης θα έχουμε πλήρη αξιοποίηση του άξονα Αθηνών - Θεσσαλονίκης, οπότε η διαδρομή Καλαμπάκα - Κοζάνη θα διαρκεί 50 λεπτά και η διαδρομή Τρίκαλα - Κοζάνη 1 ώρα.

Ο χρόνος διαδρομής Αθήνας - Κοζάνης μέσω Καλαμπάκας θα είναι 3 ώρες και 45 λεπτά, Αθήνας - Φλώρινας μέσω Καλαμπάκας 4 ώρες και 55 λεπτά, και Αθήνας - Ιωαννίνων μέσω Καλαμπάκας 3 ώρες και 30 λεπτά. 

Μέσω αυτού του έργου αξιοποιείται ο λιμένας της Αλεξανδρούπολης, ως πύλη της Ευρώπης και σύνδεση με Βουλγαρία, Ρουμανία και Μαύρη Θάλασσα, εναλλακτική της υπάρχουσας θαλάσσιας εξόδου μέσω των Στενών των Δαρδανελίων.



ΠΗΓΗ. newmoney.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου