Τρίτη 27 Οκτωβρίου 2015

Εκτός από την αύξηση έως και κατά 17 χρόνια των ορίων συνταξιοδότησης τώρα ετοιμάζονται να αυξήσουν και τις εργοδοτικές εισφορές

ΤΡΙΤΗ 27-10-2015



Αυτό είναι το «ισοδύναμο» του υπ. Εργασίας αντί για το «βαθύ μαχαίρι» στις συντάξεις κάτω των 1.000 ευρώ.

Ποιοι είναι οι μεγάλοι χαμένοι από την αύξηση των ορίων ηλικίας- Αναλυτικά παραδείγματα για δημόσιο ,ΙΚΑ και ΟΑΕΕ.



Ο δημοσιονομικός στόχος δεν καλύπτεται αν δε μπει βαθιά το μαχαίρι και στις συντάξεις κάτω των 1000 ευρώ . 
Αυτή τη δραματική διαπίστωση φέρνει στην επιφάνεια  η «ποσοτικοποίηση» της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης Κατρούγκαλου  που βρίσκεται σε εξέλιξη με την τεχνική βοήθεια του ILO και  εμπειρογνωμόνων του κουαρτέτου. 

Η ηγεσία του Υπουργείου εργασίας  προσπαθώντας να αποκρούσει αυτό το έσχατο μέτρο, επιστρέφει στην  παλαιότερη πρόταση της επαναφοράς των εργοδοτικών εισφορών αλλά και αναζήτησης νέας εισφοράς υπέρ των ασφαλιστικών ταμείων . 

Το άνοιγμα δεν φαίνεται να καλύπτεται ούτε με την εξοντωτική για ορισμένες κατηγορίες ασφαλισμένων αύξηση των ορίων ηλικίας που προβλέπει η Υπουργική Απόφαση (ακολουθούν παραδείγματα  αυξήσεων ορίων ηλικίας ) η οποία αποφέρει εξοικονόμηση 533 εκατ. ευρώ έως το 2019.

Στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης βρίσκεται ήδη η πρόταση για επαναφορά των εργοδοτικών εισφορών στα επίπεδα που βρίσκονταν το 2012 . 


Υπενθυμίζουμε ότι η πρώτη μείωση ήταν 1.1% ενώ από τον Ιούλιο του 2014 οι εργοδοτικές εισφορές μειώθηκαν κατά 2.9% και οι εισφορές των εργαζόμενων κατά 1% (με αποτέλεσμα να περικοπούν οικογενειακά επιδόματα  και άλλες παροχές του ΟΑΕΔ).

Η επαναφορά θα μπορούσε να θεωρηθεί θεμιτή καθώς η μείωση των εισφορών στερούσε από το ΙΚΑ  974 εκατ. ευρώ, διευρύνοντας τη «μαύρη τρύπα» των ταμείων. Ωστόσο η πρόταση είχε απορριφθεί  στο παρελθόν από τους δανειστές με το επιχείρημα ότι ήταν αντιαναπτυξιακή και επιβάρυνε την επιχειρηματικότητα. 


Οι εκπρόσωποι των εργοδοτικών οργανώσεων έχουν κατά καιρούς υποστηρίξει ότι οι παράγοντες που επιβαρύνουν υπέρμετρα είναι το έμμεσο εργασιακό κόστος, το κόστος της ενέργειας και η φορολογία τους και όχι το ύψος της μισθοδοσίας.

Παράλληλα με την πρόταση για αύξηση των εργοδοτικών εισφορών η γενικόλογη αναφορά του υπουργού εργασίας για  «εισαγωγή άλλων πόρων στο σύστημα» παραπέμπει σε νέο φόρο η εισφορά  από τις επιχειρήσεις ή τους «έχοντες» για την ενίσχυση του ασφαλιστικού συστήματος το οποίο όπως επισήμανε και ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν κ. Ντομπρόβσκις δεν απηχεί τη συνεισφορά κάθε εργαζόμενου και χρειάζεται  συστηματικές μεταρρυθμίσεις (δηλ. συνεχείς εξισώσεις παροχών προς τα κάτω) ώστε να γίνει πιο δίκαιο.


Την ίδια ώρα η αύξηση των ορίων ηλικίας που προβλέπει η υπουργική απόφαση επιβαρύνει από 6 μήνες έως 17 χρόνια πάνω από 150.000 ασφαλισμένους που δεν πρόλαβαν να θεμελιώσουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα έως τις 28/8/ 2015. 


Βαρύ πλήγμα δέχονται οι γονείς ανηλίκων και κυρίως οι μητέρες ανηλίκων τέκνων ασφαλισμένες στο ΙΚΑ και τα Ταμεία των ΔΕΚΟ και των Τραπεζών που μπορούσαν να φύγουν από το 50ο έτος της ηλικίας με μειωμένη σύνταξη ανά λογα με το έτος θεμελίωσης.


Επίσης οι μητέρες ανηλίκων στο Δημόσιο που μπορούσαν να φύγουν με πλήρη σύνταξη στα 50 και μετά, αλλά και οι πατέρες και οι τριτεκνοι γονείς που συμπληρώνουν 25ετία μετά την 1-1-2011 και είχαν δυνατότητα συνταξιοδότησης από το 52ο έτος της ηλικίας κι έπειτα.
 

Ειδικότερα  προβλέπεται επιβάρυνση 5 ετών για τους 50άρηδες που θα συνταξιοδοτηθούν φέτος.
- Οσοι έβγαιναν στη σύνταξη 50, 51 και 52 ετών να βγουν στα 55 με τα νέα όρια.


- Όσοι έβγαιναν στη σύνταξη 53, 54 και 55, θα συνταξιοδοτηθούν στα 55,11 μήνες.


- Όσοι έβγαιναν στα 56 θα επιβαρυνθούν με λίγους μήνες και θα βγουν στα 56,9, όσοι έβγαιναν στα 57, θα επιβαρυνθούν με 8 μήνες και θα βγουν  στα 57,8, όσοι έβγαιναν στα 58 θα πάνε στα 58,6, όσοι έβγαιναν στα 59  θα πάνε στα 59,5 και όσοι έβγαινα στα 61 θα επιβαρυνθούν με δύο μήνες επιπλέον.


Τα μεταβατικά όρια θα εφαρμοστούν σταδιακά έως το 2021, έτσι ώστε από το 2022 και μετά να μην υπάρχει καμία δυνατότητα συνταξιοδότησης πριν από τη συμπλήρωση του 67ου έτους ηλικίας ή των 62 με 40 έτη ασφάλισης. 



Παράδειγμα 1

Μητέρα ανηλίκου, 49 ετών σήμερα, ασφαλισμένη στον ΟΑΠ ΔΕΗ, θεμελίωσε συνταξιοδοτικό δικαίωμα με 25 έτη ασφάλισης και παράλληλα ανηλικότητα τέκνου το 2010 κατοχυρώνοντας δικαίωμα για τα 50 με πλήρη σύνταξη. Η εν λόγω ασφαλισμένη θα μπορεί πλέον να συνταξιοδοτηθεί με το νέο όριο ηλικίας με τη συμπλήρωση του 55ου έτους της ηλικίας της.


Παράδειγμα 2

Ασφαλισμένος στο Ταμείο Εμπόρων, που γίνεται 60 ετών το 2017,  έχει κατοχυρώσει δικαίωμα το 2011 καθώς συμπλήρωσε συνολικά 35 έτη ασφάλισης εξαγοράζοντας 3 πλασματικά έτη, έχοντας έτσι τη δυνατότητα να συνταξιοδοτηθεί στα 60 με συνολικά 36 έτη ασφάλισης. Με την αλλαγή στο όριο ηλικίας που επέρχεται  ο εν λόγω ασφαλισμένος θα μπορεί να συνταξιοδοτηθεί στην ηλικία των 60,9 ετών.


Παράδειγμα 3


Ασφαλισμένη στο ΙΚΑ μητέρα ανηλίκου 51 ετών σήμερα είχε συμπληρώσει μέχρι την 31/12/2010 5.500 ημέρες ασφάλισης κατοχυρώνοντας δικαίωμα τα 55 με πλήρη σύνταξη. Πλέον με τις αλλαγές που επέρχονται και καθώς συμπληρώνει το όριο ηλικίας των 55 το 2019 θα μπορεί να συνταξιοδοτηθεί στην ηλικία των 62,6 μήνες με πλήρη σύνταξη.


Παράδειγμα 4

Μητέρα ασφαλισμένη σε Ταμείο ΔΕΚΟ με συμπληρωμένα 25 έτη ασφάλισης κι ανήλικο το 2011 είναι σήμερα 47 ετών. Θα μπορούσε να αποχωρήσει με πλήρη σύνταξη στα 52 της. 

Με τις αλλαγές θα μπορεί να αποχωρήσει στα 60 με μειωμένη  σύνταξη και στα 63,7 για πλήρη .

Παράδειγμα 5  
 


Πατέρας ασφαλισμένος στο Δημόσιο με συμπληρωμένα 25 έτη ασφάλισης κι ανήλικο το 2012 είναι σήμερα 49 ετών. Θα μπορούσε να αποχωρήσει με πλήρη σύνταξη στα 55. Με τις αλλαγές , αν θέλει να πάρει πλήρη σύνταξη , θα πρέπει να περιμένει μέχρι την ηλικία των  65,6 μηνών.


Στην Υπουργική Απόφαση επισημαίνεται ότι κατοχυρωμένο συνταξιοδοτικό δικαίωμα: υφίσταται όταν ο ασφαλισμένος έχει τη δυνατότητα να συνταξιοδοτηθεί με τις προϋποθέσεις που διαμορφώνονται και ισχύουν κατά το έτος συμπλήρωσης του απαιτούμενου κατά περίπτωση χρόνου ασφάλισης ή ορίου ηλικίας, σύμφωνα με το προγενέστερο του ν. 4336/2015 νομοθετικό πλαίσιο.


Oι ασφαλισμένοι (είτε υπάγονται στον Πίνακα 1 είτε στον Πίνακα 2) που συμπληρώνουν το κατά περίπτωση ισχύον, βάσει του προγενέστερου του ν. 4336/2015 νομοθετικού πλαισίου, όριο ηλικίας συνταξιοδότησης, αποκτούν δικαίωμα λήψης πλήρους ή μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος με τη συμπλήρωση του (σύμφωνα με τους Πίνακες 1 και 2) ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης που αντιστοιχεί στο ημερολογιακό έτος κατά το οποίο συμπληρώνεται το ισχύον, κατά περίπτωση ασφαλισμένου, όριο ηλικίας συνταξιοδότησης βάσει του προγενέστερου  του ν. 4336/2015 νομοθετικού πλαισίου. 

 
Από τα μέτρα δε θίγονται όσοι  συμπληρώνουν  τα απαιτούμενα  έτη ασφάλισης και την απαιτούμενη ηλικία έως τις 18/8/ 2015   καθώς και οι εργαζόμενοι στα βαρέα και οι μητέρες πατέρες χήροι   ανάπηρων παιδιών. 


Στην απόφαση επισημαίνεται ότι θα επιβαρυνθούν με πέναλτι  επιπλέον 10% (μείωση σύνταξης) όσοι αποφασίσουν να βγουν πρόωρα στη σύνταξη (θέσπιση ισχυρών αντικινήτρων).


Η ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ





ΠΗΓΗ. protothema.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου