Πέμπτη 25 Ιουνίου 2015

Σε ισχύ ο «Κανονισμός Δικαιωμάτων Επιβατών τακτικών και έκτακτων γραμμών με οδικά μέσα δημόσιας μεταφοράς και μέσα σταθερής τροχιάς»

ΠΕΜΠΤΗ 25-6-2015


Τέθηκε σε ισχύ ο «Κανονισμός Δικαιωμάτων Επιβατών τακτικών και έκτακτων γραμμών με οδικά μέσα δημόσιας μεταφοράς και μέσα σταθερής τροχιάς», με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρήστου Σπίρτζη, η οποία δημοσιεύτηκε στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ Τεύχος Β’ 1181 της 19ης Ιουνίου 2015).
 
Ειδικότερα, ο Κανονισμός Δικαιωμάτων Επιβατών, που αφορά στα μέσα δημόσιας μεταφοράς ( Λεωφορεία, Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος, Μετρό, Τραμ κλπ) θεσπίζονται:

-Τα δικαιώματα των επιβατών, και ειδικότερα τα δικαιώματα αυτών σε περιπτώσεις ματαίωσης ή καθυστέρησης ή σε περίπτωση ατυχημάτων που συμβαίνουν κατά τη χρήση των οδικών μέσων δημόσιας μεταφοράς και έχουν ως αποτέλεσμα το θάνατο ή τραυματισμό επιβατών ή την απώλεια ή φθορά των αποσκευών τους.


-Οι υποχρεώσεις των μεταφορέων, συμπεριλαμβανομένης της λειτουργίας μηχανισμού διεκπεραίωσης καταγγελιών επιβατών, θέσπιση οδηγιών και διαδικασιών κατάρτισης προσωπικού του μεταφορέα που  έχει άμεση επαφή με το ταξιδιωτικό κοινό για την ευαισθητοποίηση σε θέματα αναπηρίας, καταβολής αποζημιώσεων σε επιβάτες κ.ά.

-Οι όροι παροχής των υπηρεσιών των φορέων παροχής συγκοινωνιακού έργου και λοιπού επιβατικού μεταφορικού έργου προς τους επιβάτες.

-Συγκεκριμένοι κανόνες που οφείλουν οι συγκοινωνιακοί φορείς να τηρούν κατά την εκτέλεση μεταφορών με λεωφορεία και πούλμαν με ιδιαίτερη έμφαση την αποφυγή διακρίσεων (άμεσων και έμμεσων) μεταξύ των επιβατών, παροχή όλων των σχετικών γενικών πληροφοριών για τη διαδρομή και τους όρους μεταφοράς κ.ά..

-Οι ελάχιστες πληροφορίες αναφορικά με την εκτελούμενη διαδρομή που πρέπει να παρέχονται στους επιβάτες.

Ο Κανονισμός αυτός αποσκοπεί, μεταξύ άλλων, στην εξασφάλιση υψηλού επιπέδου υπηρεσιών μετακίνησης των ατόμων με αναπηρία και ατόμων με μειωμένη κινητικότητα εφάμιλλου με άλλους τρόπους μαζικής μεταφοράς που θα ανταποκρίνεται επαρκώς στις ιδιαίτερες ανάγκες αυτών. 

Ενδεικτικά, αναφέρεται η υποχρέωση τα άτομα αυτά να γίνονται δεκτά για μεταφορά χωρίς η αναπηρία τους ή η μειωμένη τους κινητικότητα να συνιστούν λόγο άρνησης της μεταφοράς τους, να τους παρέχονται βασικές πληροφορίες σε εναλλακτική και προσιτή μορφή, να τους καταβάλλονται αποζημιώσεις σε περίπτωση φθοράς αναπηρικών αμαξιδίων ή άλλου εξοπλισμού μετακίνησης κ.ά.

Με τον Κανονισμό, επίσης, θεσπίζονται, πέραν των αποζημιώσεων στους επιβάτες των οποίων τα δικαιώματα παραβιάζονται, και κυρώσεις στους μεταφορείς για τις περιπτώσεις μη τήρησης συγκεκριμένων υποχρεώσεών τους. 

Αρμόδια για τη διασφάλιση της συνολικής εφαρμογής του ευρωπαϊκού θεσμικού πλαισίου περί των δικαιωμάτων των επιβατών που μετακινούνται με Λεωφορεία Ηλεκτρικό Σιδηρόδρομο, Μετρό και Τραμ είναι η Γενική Δ/νση Μεταφορών του Υπουργείου.

Σε δήλωση του ο Αναπληρωτής Υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ Χρήστος Σπίρτζης σημειώνει ότι:  «Ο Κανονισμός Δικαιωμάτων Επιβατών αποτελεί ένα περιεκτικό και συνεκτικό κανονιστικό κείμενο, που θεσπίζει για πρώτη φορά ένα ενιαίο πλαίσιο παροχής υπηρεσιών μεταφοράς του επιβατικού κοινού από τους φορείς παροχής συγκοινωνιακού έργου, με οδικά μέσα δημόσιας μεταφοράς και μέσα σταθερής τροχιάς.

Για την κατάρτιση του Κανονισμού έγινε συγκέντρωση και αναμόρφωση του σχετικού εθνικού νομοθετικού πλαισίου και ταυτοχρόνως εναρμονισμός της ελληνικής νομοθεσίας με τις ευρωπαϊκές οδηγίες και πρακτικές, αναφορικά με τα δικαιώματα των επιβατών λεωφορείων και πούλμαν. Καθορίζονται με σαφήνεια, τα δικαιώματα των επιβατών και οι υποχρεώσεις των φορέων παροχής μεταφορικού έργου.

Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι προβλέπονται ρυθμίσεις για τα άτομα με αναπηρία και τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα, ότι δικαιούνται χωρίς καμία άμεση η έμμεση διάκριση να χρησιμοποιούν τα μέσα οδικής μεταφοράς και σταθερής τροχιάς, ώστε οι συγκοινωνιακοί φορείς να ανταποκριθούν στις θεσμοθετημένες υποχρεώσεις τους.

Ο Κανονισμός Δικαιωμάτων Επιβατών εντάσσεται στην συνολική προσπάθεια, που έχει αναλάβει η Κυβέρνηση και το Υπουργείο, σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς να διασφαλίσουν την παροχή ποιοτικών και συνεχώς βελτιούμενων υπηρεσιών μεταφοράς του επιβατικού κοινού».

Αναλυτικά ο κανονισμός στο επισυναπτόμενο αρχείο σε PDF



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου