Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2014

Σκιές, πολλές σκιές στην ιδιωτικοποίηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ (Rosco)

ΔΕΥΤΕΡΑ 20-10-2014



Του Φώτη Φωτεινού

Όσο πλησιάζουμε στην κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, ολοένα και θα κλιμακώνονται οι αντιδράσεις στην ιδιωτικοποίησή τους.

Το ΤΑΙΠΕΔ αναμένει τις δεσμευτικές προσφορές τον Δεκέμβριο, με τους εργαζομένους, δια μέσου της ΠΟΣ, να καταγγέλλουν ότι «την ώρα που δεν λαμβάνονται αποφάσεις για τη βελτίωση της επιχειρησιακής λειτουργίας των εταιρειών, οι - προς πώληση - ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ «προικίζονται» με συμβόλαια, αγνώστου τιμήματος και τεκμηρίωσης, σκορπώντας χαμόγελα στους επίδοξους αγοραστές». 

Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενδιαφέρον έχουν εκφράσει οι Ρωσικοί (RZD), Γαλλικοί (SNCF) και οι ιδιωτικοί Ρουμανικοί σιδηρόδρομοι (GFR). Aπό τους τρεις, σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, μονάχα οι Ρώσοι εμφανίζουν πιθανότητες να καταθέσουν δεσμευτική προσφορά.
Οι Ρώσοι έχουν συμπράξει με τη ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ. 

Ο επικεφαλής τους, Βλαντιμίρ Γιακούνιν έχει εκφράσει επιφυλάξεις για τη διαδικασία, ελέω των παράνομων κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ, κάνοντας λόγο και για έξωθεν παρεμβάσεις (ΗΠΑ).

Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, «η ΤΡΑΙΝΟΣΕ φαντάζει σαν ψίχουλα για τους Ρώσους. Αυτό που θέλουν είναι και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ώστε να επιτύχουν συνδυασμένες εμπορευματικές μεταφορές».

Πάντως, αρκετοί είναι αυτοί που θα ήθελαν τους Ρώσους να συμπράξουν με τους Κινέζους στη διαδικασία. Αν και παλαιότερες δηλώσεις του κ. Γιακούνιν ήταν «επιθετικές» προς την Cosco, το κλίμα ίσως να άλλαξε, έπειτα από το μνημόνιο κατανόησης που υπέγραψαν ρωσικοί – κινεζικοί σιδηρόδρομοι για ενδεχόμενη κατασκευή ενός ευρασιατικού δικτύου Μόσχας – Πεκίνου.

Επίσης, μονάχα τυχαία δεν είναι η σύμπραξη με την κατασκευαστική ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ (έχει αναλάβει και την εκμετάλλευση των αυτοκινητοδρόμων Ε-65 και Ιόνια Οδός), η οποία «ορέγεται», όπως οι Ρώσοι, το συμβόλαιο για την συντήρηση του δικτύου του ΟΣΕ, το οποίο θα βγει σε διαγωνισμό, με προϋπολογισμό 175 εκατ. 

Πάντως, για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ακούγεται ότι η αποτίμησή της φτάνει τα 30-40 εκατ. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, θα πρόκειται για σκάνδαλο, δεδομένου ότι η εταιρεία έχει εξασφαλισμένες τις άγονες γραμμές έως το 2018-19, έναντι 50 εκατ. ευρώ ετησίως, πέρα από το γεγονός ότι υπέγραψε συμβόλαιο με την Cosco, ως κύριος σιδηροδρομικός πάροχός της στην Ελλάδα, κάτι που ανεβάζει την αποτίμησή της. 
   
ΕΕΣΣΤΥ: Χρυσάφι το συμβόλαιο με ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και… δημόσιο

Αντίστοιχα, για την ΕΕΣΣΤΥ (επισκευαστική βάση), φαίνεται ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι πιο έντονο. Στη διαδικασία μετέχουν Siemens, Alstom – Damco του ομίλου Κοπελούζου και οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι με την ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ. 
Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, και οι 3 υποψήφιοι είναι «ενεργοί στη διαδικασία». 



Η ΕΕΣΣΤΥ θεωρείται φιλέτο, διότι, πέρα από την συντήρηση του τροχαίου υλικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (περί τα 20-25 εκατ. ετησίως), θα λάβει πιθανότατα την αντίστοιχη εργασία του μετρό, του τραμ και του ηλεκτρικού.

Ξέχωρα των ανωτέρω, η ΕΕΣΣΤΥ θα υπογράψει και συμβόλαιο για την ανάταξη του τροχαίου υλικού, κυριότητας ελληνικού δημοσίου. 

Ήδη, σύμφωνα με έκθεση Βέλγων ειδικών, υπολογίζεται ότι το 30% των τρένων θέλει ολική ανακατασκευή, σκορπώντας… χαμόγελα στους μνηστήρες της ΕΕΣΣΤΥ, πόσω μάλλον, όταν ακούγονται ποσά κοντά στα 100 εκατ. για την εν λόγω εργασία!  



ΠΗΓΗ. metaforespress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου