Σάββατο 28 Δεκεμβρίου 2013

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΠΑΚΕΤΟ ΓΙΑ ΠΛΗΡΗ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΠΡΟΩΘΕΙ ΤΟ ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ - Στις ράγες της ιδιωτικοποίησης

ΣΑΒΒΑΤΟ 28-12-2013

Του ΦΩΤΗ ΦΩΤΕΙΝΟΥ










Ολοένα και πιο κοντά έρχεται η απελευθέρωση των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ε.Ε. 
Η Επιτροπή Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ενέκρινε ορισμένες διατάξεις του 4ου Σιδηροδρομικού Πακέτου, το οποίο αποσκοπεί στην πλήρη απελευθέρωση των επιβατικών σιδηροδρομικών αγορών στα κράτη-μέλη.


Σε «ανοιχτή αγορά» λειτουργούν ήδη κάποιες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Αγγλία, ενώ ιδιώτες έχουν κάνει την εμφάνισή τους και σε ορισμένα δρομολόγια της Αυστρίας και της Ιταλίας. 
Σιγά-σιγά ολοένα και περισσότερες χώρες αποφασίζουν να επιτρέψουν τη λειτουργία ιδιωτικών σιδηροδρομικών εταιρειών, όπως η Ισπανία, που θα «ανοίξει» την αγορά της το 2014.

Στην Ελλάδα δραστηριοποιείται μόνον ένας πάροχος, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία το 2011 διακίνησε περί τα 13,4 εκατ. επιβάτες. 
Επί του παρόντος, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων δεν έχει λάβει αίτημα από κάποιον ενδιαφερόμενο για είσοδο στην εγχώρια αγορά, δεδομένου ότι η ελληνική αγορά είναι μικρή σε έσοδα, πέρα από το γεγονός ότι όλοι αναμένουν την εξέλιξη του διαγωνισμού αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. 
Αυτά στο πεδίο των επιβατών, γιατί τα εμπορεύματα λειτουργούν, εδώ και χρόνια, σε καθεστώς πλήρους απελευθέρωσης.

Γενικότερα, όπως αναφέρει σε έκθεσή του το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ευρώπης είναι ίσως το πυκνότερο στον κόσμο, όμως παραμένει πολυδιασπασμένο σε επιμέρους εθνικά δίκτυα. 
Σε μεγάλο βαθμό, οι μεταφορές κυριαρχούνται από «παλαιούς» εθνικούς οργανισμούς που ελέγχουν και το δίκτυο και τα τρένα, καθιστώντας δύσκολη την είσοδο νέων «παικτών».

Σύμφωνα με το Ε.Κ., το τέταρτο νομοθετικό πακέτο για τους σιδηροδρόμους έχει ως στόχο να αλλάξει την εικόνα, επιβάλλοντας σαφέστερο διαχωρισμό των εταιρειών δικτύου από εκείνες που παρέχουν το μεταφορικό έργο, καθώς και να ανοίξει το δρόμο για την είσοδο νέων εταιρειών στις εθνικές αγορές.

Πρόβλεψη υπάρχει και για το τροχαίο υλικό (βαγόνια) που θα μπορεί στο εξής να πιστοποιείται μία μόνο φορά σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, χωρίς την υποχρέωση της  εκ νέου πιστοποίησης για κάθε χώρα στην οποία εξάγεται.


ΠΗΓΗ. enet

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου